Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1266980
Vier weken geleden schreef ik al dat Donna een zware bevalling achter de rug had en dat niet alle pups het overleeft hebben.
Nu was er een andere fokster die een nest had met overeenkomstige verschijnselen. Te kleine pups en de teef met hoge koorts.
Zij heeft op een van de pups sectie laten verrichten en daar kwam uit dat de teef zwangerschapsvergiftiging zou hebben gehad.
En dat zou dan (kunnen?) komen door het eten van rauwe organen.  Nu heeft Donna vnl. Carnibest gegeten tijdens de zwangerschap en die andere teef dus ook.
Mijn vraag is of er hier nog meer fokkers zijn die Carnibest voeren tijdens de zwangerschap en of zij ook wel eens zoiets dergelijks hebben mee gemaakt?? Het lijkt mij een beetje sterk verhaal, maar toch belangrijk genoeg om eens uit te zoeken.
Ik weet wel dat je voorzichtig moet zijn met lever tijdens de eerste twee weken van de zwangerschap. Maar ik weet eerlijk gezegd niet in welk percentage orgaanvlees in carnibest zit. Dus dat ga ik ook eens navragen bij Carnibest.
Verder gaat het nu prima met de pups. De teef gaat ook redelijk, al is het wel aan haar te merken dat ze het zwaar heeft gehad. Het zogen van de pups is zo-ie-zo een zware taak, maar de vorige keer voelde dat toch alsof het minder zwaar was dan deze keer. Gelukkig eten de pups nu ook een groot gedeelte zelf. Maar dat is dan ook Carnibest en ik merk dat ik dat nu opeens niet meer zorgeloos kan geven.
Hilde
           
#1267033
Ik heb hier ook al een nestje op Barf gehad, waarbij de teef af en toe carnibest kreeg. Andere fokster ook al meerdere. Met allemaal grote, gezonde pups. Ik wil niet zeggen dat het niet kan. Maar  waar ik naar op zoek ben is het percentage orgaan vlees in Carnibest; en welke organen er gebruikt worden. Want lever is in de eerste twee weken niet goed voor de teef. Ik vind het wel heel opvallend dat er twee nesten zijn van teven die precies het zelfde gegeten hebben waarbij het niet goed gaat. Dat is de moeite van het uitzoeken waard.   
Ik heb inmiddels Carnibest gemaild en ben benieuwd naar het antwoord.   
#1267167
Denk dat er ondertussen genoeg nesten zonder problemen zijn geboren waardoor jouw verhaal echt een uitzondering is. In het begin van de dracht moet je zuinig zijn met lever, maar dat zijn gegevens voor mensen die BARF voeren, dat moet je niet door elkaar gaan halen. Als je kvv voert dan moet het voor de 9 weken prima zijn, daarvoor is het kvv, daarvoor koop je het en dan meot je er ook maar op vertrouwen. Ik ben dan ook van mening dat je twijfel op dit moment naar aanleiding van de zwangerschapsvergiftiging niet gegrond is, want nu heb je het over carnibest, maar in alle kvv zit veel orgaan en alle mensen die BARF voeren geven ook orgaan en dat zijn er hier ondertussen al best wat geweest. En het ging zo te lezen ook niet om veel orgaan, maar gewoon rauwe orgaan.
Daarbij is het niet gezegd dat de zware bevalling en de sterfte van de pups bij jou door hetzelfde is veroorzaakt als bij de andere fokster. Zware bevallingen, overleden pups, te grote pups, te kleine pups, wel/geen koorts..het komt overal voor,  zowel bij de brokvoerder, de kvv-voerders en ook bij de BARF-voerders.
#1267210
Angelique schreef: Heb ook even gegoogled op'zwangerschapsvergiftiging en ga toch het idee krijgen dat de betreffende da die de sectie heeft verricht gewoon een beetje anti-vers is.  :-\
Ik denk het ook. En die persoon kan zich dan achter in de lange rij aansluiten. De anti-vers lobby maakt zich volgens mij grote zorgen over het fenomeen rauw/vers en wordt weer steeds valser en hardnekkiger.

Google inderdaad op zwangerschapvergiftiging en oorzaken. Dan krijg je de oorzaken bij mensen te zien en die zullen heus niet 1 op 1 gelden voor honden. Maar je kunt er sowieso wel veel van opsteken en daarmee zal ook duidelijk worden dat het eten van organen echt geen oorzaak is. Zou dat wel het geval zijn, zouden alle carnivoren het moeilijk krijgen bij hun voortplanting.
#1267324
Wat een verhaal. Heel vervelend voor je dat er pups zijn overleden en ook voor die collega fokker, maar ik geloof er ook niets van dat dat zou komen door het voeren ven vers vlees.
Onze vorige hond kwam ook van een fokker die barft en daar was ook niets aan de hand. Gewoon een lekker stel gezonde pups en een stralende teef.
Ik geloof ook eerder aan een dubieuze uitspraak van de DA en het feit dat hij/zij niet in vers gelooft. En wie weet welk merk brokken hij dient te promoten. Om dan geen voordeeltjes mis te lopen moet je natuurlijk geen vers ondersteunen, zodat er minder brokken worden gegeten. Errug krom hoor.
#1270796
Hier de reactie op de vraag aan Carnibest. Inmiddels heb ik al van verschillende kanten gehoort dat het waarschijnlijk een broodje aap verhaal is van de rauwe organen. Maar op zo'n moment neem je alles serieus en ga je op onderzoek uit.
Dat zou ik gedaan hebben als ik zelf zwangerschapvergiftiging had gehad (al lijkt het er nu op dat het dat niet geweest is.


Beste Hilde,



Bedankt voor je mailtje.



Wij produceren reeds 8 jaar Carnibest op 1 en dezelfde wijze. Honderden fokkers gebruiken ons voer met uitsluitend goede resultaten.

Ik heb even een dierenarts gemaild, waar wij af en toe mee mailen om info uit te wisselen. Hij schrijft het volgende:



Hallo Corine,



Zwangerschapsvergiftiging bij honden is mij totaal onbekend. Alle drachtige teven die wij begeleid hebben en die met Carnibest gevoerd zijn, hebben gezonde, uniforme nesten gebracht.



Zwangerschapsvergiftiging bij de mens heeft meer te maken met een immuunreactie van de moeder op antigenen van de vader. Het is mogelijk ook erfelijk.



Orgaanvlees is niet schadelijk, mits er niet teveel van gevoerd wordt. De schadelijkheid komt voort uit de toxinebelasting van deze organen. Orgaanvlees van dieren die natuurlijk of biologische gehouden worden, heeft juist betere eigenschappen dan spiervlees:



- hoger gehalte aan wateroplosbare, vooral B vitamines

- hoger gehalte aan omega 3 vetzuren en vetoplosbare vitamines, vooral A en D

- hogere biologische waarde eiwitten



Organen afkomstig van de bio-industrie zou ik vermijden.



We denken dat in deze hele discussie veel onduidelijk is en dat er behoefte is aan beter geinformeerd zijn.



Het hele eiwit verhaal komt wellicht af van het feit dat vrouwen tijdens pre-eclampsie eiwit uitscheiden in de urine. Dit komt door vaatverandering/beschadiging van bloedvatweefsel in de nier zelf en heeft niets met de vermeende schadelijkheid van het eiwit zelf te maken.



Vergeet niet dat de hond WOLF is. De gekruiste nakomelingen zijn vruchtbaar, dus het DNA is nagenoeg identiek. Zo ook de anatomie en fysiologie van het verteringsapparaat. Ze zijn speciaal toegerust op het verwerken van grote hoeveelheden eiwitten en vetten. Juist en vooral tijdens de dracht. Ze hebben een enorm vermogen om uit eiwitten en vetten suikers en andere essentiële stoffen te maken.



Ik zou graag het sectie-rapport van de pup inzien, ben zeer benieuwd hoe de link met zwangerschapvergifitiging gelegd is.



Met vriendelijke groeten,



Wim





** Ik kan je zeggen dat in Carnibest een zeer klein percentage biologische runderlever zit. Wij geven nooit percentages weg want we worden continu geïmiteerd, althans dat wordt geprobeerd. Over percentages zeggen we dus in principe nooit iets, want ons product is zeer succesvol en daar willen velen op meeliften. Onze naamsbekendheid is ook zeer groot en we staan goed aangeschreven. Onze formule is dus ook waardevol zoals je hopelijk zult begrijpen.



We gebruiken in elk geval al 8 jaar lang hetzelfde, vaste percentage biologische runderlever. En vanaf het begin van Carnibest, voeren fokkers dit aan hun drachtige teven. Nooit hebben wij iets dergelijks vernomen, van hetgeen jij beschrijft. Ik kan dus niet anders dan het volledig ontkrachten, ik vermoed dat er een andere oorzaak in het spel is. En dit kunnen diverse oorzaken zijn.



Zouden wij het sectierapport mogen inzien? Ons inziens zijn rauwe organen, mits een klein percentage en van biologische afkomst, zeker niet gevaarlijk voor drachtige teven. En alle ervaringen van de afgelopen jaren die fokkers met ons voer hebben, onderschrijven dit ook.



In elk geval heel veel sterkte gewenst, ik hoop dat de pups nu goed gaan groeien en dat de moederhond snel hersteld.



Als je nog vragen hebt horen we het graag.



Met vriendelijke groet,



Corine Bunschoten

Bunschoten Diervoeders BV



http://www.carnibest.nl

en

http://www.glucobest.nl
Door Decibels
#1272649
Kruimel schreef: Citaat van Gezondheidsplein (gaat over mensen)

'Zwangerschapsvergiftiging is een wat verouderde term voor hoge bloeddruk die ontstaat tijdens (de tweede helft van) de zwangerschap. De oorzaak van deze zwangerschapshypertensie is onbekend. "

zoiets wou ik dus ook zeggen dat zwangerschapsvergiftiging met hoge bloeddruk te maken had...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door