Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door essie
#127097
Ik kan aan botten komen van een koe die ongeveer 13 maanden was.
Geen kalf dus, maar ook niet echt volwassen, zouden deze botten geschikt zijn om aan mijn honden te geven of zijn ze al te hard.

Moet er morgen naar toe en kan komen uitzoeken.

Esther
Door Esther2
#127104
Hoi,

Een 13 maanden oud rund is nog een kalf. Na ± 18 maanden heet het een pink en kan drachtig worden. Na een draagtijd van 9 maanden wordt pink vaars en dan na 10 maanden, dus op een leeftijd van 3 jaar, wordt de vaars een koe.

13 maanden oude botten zijn dus nog van een kalf.
Laatst gewijzigd door Esther2 op wo 14 jul 2004, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#127115
Esther2 schreef: Hoi,
Een 13 maanden oud rund is nog een kalf. Na ± 18 maanden heet het een pink en kan drachtig worden. Na een draagtijd van 9 maanden wordt pink vaars en dan na 10 maanden, dus op een leeftijd van 3 jaar, wordt de vaars een koe.
13 maanden oude botten zijn dus nog van een kalf.

Je kan wel de botten wel geven hoor,maar ik zou geen poten geven.
Zelf van 'n jonger kalf zijn de poten aardig hard.

De vaars word 'n koe nadat ze voor de eerste keer 'n kalf heeft gekregen...meestal wanneer ze 2 zijn.. ;)
Door essie
#127118
De botten van de poten zitten er niet bij, heb ik gelijk gezegd toen ik vroeg of ze de botten wilden bewaren.

Ben wel blij dat ik ze gewoon kan geven, kan ik lekker uitzoeken morgen.
Door Jolly
#127122
Esther2 schreef: Hoi,

Een 13 maanden oud rund is nog een kalf. Na ± 18 maanden heet het een pink en kan drachtig worden. Na een draagtijd van 9 maanden wordt pink vaars en dan na 10 maanden, dus op een leeftijd van 3 jaar, wordt de vaars een koe.

13 maanden oude botten zijn dus nog van een kalf.
Sorry esther2 maar nu moet ik je toch even verbeteren, een rund dat 13 maanden oud is, is geen kalf meer, dit heet al een pink, zodra een pink goed gedekt is , is het een vaars en zodra ze der kalf heeft gehad is het een 1ste kalfskoe. Op een leeftijd van 13 tot 15 maanden is het het beste om een pink te laten insemineren/dekken, ze draagt idd 9 maanden, dus met een leeftijd van 2 jaar is een vrouwelijk rund al een koe, zei het een 1ste kalfskoe, maar het is al koe en de tijd van het isemineren tot aan het afkalven is het dus een vaars
Laatst gewijzigd door Jolly op wo 14 jul 2004, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#127123
oeps zie net dat Dory, dit ook al heeft gemeld ;D
Door Jolly
#127127
essie schreef: Ik kan aan botten komen van een koe die ongeveer 13 maanden was.
Geen kalf dus, maar ook niet echt volwassen, zouden deze botten geschikt zijn om aan mijn honden te geven of zijn ze al te hard.

Moet er morgen naar toe en kan komen uitzoeken.

Esther
Probeer de ribben te krijgen en laat je honden daar op kauwen, als het te langzaam gaat, of je vertrouwt het niet dan haal je ze weg. Als je zelf al denkt dat ze te hard zijn, kan je ze het vlees eraf laten knagen en dan weg ermee.
suc6
Door Esther2
#127294
Jolly schreef:

Sorry esther2 maar nu moet ik je toch even verbeteren, een rund dat 13 maanden oud is, is geen kalf meer, dit heet al een pink, zodra een pink goed gedekt is , is het een vaars en zodra ze der kalf heeft gehad is het een 1ste kalfskoe. Op een leeftijd van 13 tot 15 maanden is het het beste om een pink te laten insemineren/dekken, ze draagt idd 9 maanden, dus met een leeftijd van 2 jaar is een vrouwelijk rund al een koe, zei het een 1ste kalfskoe, maar het is al koe en de tijd van het isemineren tot aan het afkalven is het dus een vaars
Boe! De melkveehouder en buurman waar ik tien jaar heb rondgelopen heeft het mij altijd zo verteld. Zijn pinken werden nóóit bevrucht vóór 18 maanden, ik dacht daarom dat ze ook niet eerder vruchtbaar waren. Hij noemde een koe pas echt koe na die tien maanden.

Ik heb het dus uit eerste hand zeg maar, maar goed, jullie denken dus van niet. Ben wel benieuwd hoe jullie dan aan die wijsheid komen! ;)
Door Esther2
#127297
Na na na na na!

Lang leve internet:

Van kalfje tot koe


Een baby-koe heet een kalfje (0 tot 1 jaar)
Een 'tiener'-koe heet een pink (1 tot 2 jaar)
Vanaf haar tweede jaar krijgt een koe jaarlijks een kalfje. Een jonge koe, die nog maar één keer een kalfje heeft gekregen, heet een vaars (2 tot 3 jaar).
Een koe is pas een volwassen koe na de geboorte van haar tweede kalf (3 jaar en ouder). Een biologische melkkoe gaat gemiddeld na 8 á 9 jaar naar de biologische slager. ;)
Door 202spots
#127299
Esther2 schreef:Ik heb het dus uit eerste hand zeg maar, maar goed, jullie denken dus van niet. Ben wel benieuwd hoe jullie dan aan die wijsheid komen!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Na na na na na!

Lang leve internet:

Van kalfje tot koe

Een baby-koe heet een kalfje (0 tot 1 jaar)
Een 'tiener'-koe heet een pink (1 tot 2 jaar)
Vanaf haar tweede jaar krijgt een koe jaarlijks een kalfje. Een jonge koe, die nog maar één keer een kalfje heeft gekregen, heet een vaars (2 tot 3 jaar).
Een koe is pas een volwassen koe na de geboorte van haar tweede kalf (3 jaar en ouder). Een biologische melkkoe gaat gemiddeld na 8 á 9 jaar naar de biologische slager. ;)
Zoals ik eerder schreef:
De vaars word 'n koe nadat ze voor de eerste keer 'n kalf heeft gekregen...meestal wanneer ze 2 zijn..
Ik ben tussen,onder en boven op de kalfies,pinken,
vaarzen en koeien opgegroeid,en ik heb nooit anders gehoord dat wanneer de vaars gekalft heeft dan is 't 'n koe...

Ik had dit net in de van Dalen gevonden:
vaars (de ~ (v.), vaarzen)
1 jonge koe van ongeveer 2 jaar die nog niet of voor de eerste maal gekalfd heeft => vaarskalf

Jol schreef het nog beter als ik ;):
Sorry esther2 maar nu moet ik je toch even verbeteren, een rund dat 13 maanden oud is, is geen kalf meer, dit heet al een pink, zodra een pink goed gedekt is , is het een vaars en zodra ze der kalf heeft gehad is het een 1ste kalfskoe. Op een leeftijd van 13 tot 15 maanden is het het beste om een pink te laten insemineren/dekken, ze draagt idd 9 maanden, dus met een leeftijd van 2 jaar is een vrouwelijk rund al een koe, zei het een 1ste kalfskoe, maar het is al koe en de tijd van het isemineren tot aan het afkalven is het dus een vaars
Ik ben geen Jolly,maar haar Peter zit OOK dagelijks rond de koeien...dus ..

Maar het gaat eigenlijk om de botten van 'n 13 maand oude pink...
Maakt mij niet uit wat je 't beesie noemt,zolang de botten maar te gebruiken zijn! ;)

Boe en Na Na is wel 'n beetje kinderachtig vind je niet ??? :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op do 15 jul 2004, 03:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther2
#127362
202spots schreef:

Boe en Na Na is wel 'n beetje kinderachtig vind je niet ??? :-\

Nee hoor, zelfde als met die koe waarschijnlijk, ik ben een andere mening toebedeeld wat kinderachtigheid betreft. Het was grappig bedoeld, maar ach, als Essie er maar wat aan heeft, toch?

En altijd nog liever kinderachtig dan je bewering kracht bij te zetten met: 'Zoals ik al eerder schreef' en dan je mening in 't vet, da's lekker...!

Maar 't was goed bedoeld van me hoor!

Nou doei! ;)
Door 202spots
#127497
202spots schreef: De vaars word 'n koe nadat ze voor de eerste keer 'n kalf heeft gekregen...meestal wanneer ze 2 zijn.. ;)
Ik hoop dat het ZO dan beter te begrijpen is??
...eh...dames...niet Afbeelding
??? Afbeelding
Door Jolly
#127513
Esther2 schreef: Boe! De melkveehouder en buurman waar ik tien jaar heb rondgelopen heeft het mij altijd zo verteld. Zijn pinken werden nóóit bevrucht vóór 18 maanden, ik dacht daarom dat ze ook niet eerder vruchtbaar waren. Hij noemde een koe pas echt koe na die tien maanden.

Ik heb het dus uit eerste hand zeg maar, maar goed, jullie denken dus van niet. Ben wel benieuwd hoe jullie dan aan die wijsheid komen! ;)
Ik weet niet hoe jij denkt, maar denk helemaal niet dat jij het niet zou weten. Tegenwoordig is bijna alles op te zoeken op internet, helaas is dit dus niet altijd de goede informatie.
Daarbij vind ik je manier van schrijven een beetje raar, vooral die ! na de zin hoe wij dan aan de wijsheid zouden komen, wat dacht je van al zeker 17 jaar lang met die beesten te werken, diverse dierverzorgingsopleidingen gevolgd te hebben, 4 jaar lang gewoont en dus keihard gewerkt hebben op melkvee bedrijf, wil je nog meer weten? of is dit voldoende?.

Iedere melkveehouder heeft een iets andere manier van doen en dat is maar goed ook, maar dat je dan na die 10 jaar nog steeds niet weet/ gemerkt hebt dat ze eerder vruchtbaar zijn, dan heb je nooit tussen tochtige pinken gelopen, reken maar van yes dat die dan mooi op je nek springen. Kalveren kunnen vanaf hun 9 de maand al tochtig worden en als je pech hebt dus ookal eerder, als je geluk hebt komt het later. Daarna komt het tochtig zijn, mits ze niet geinsemineerd zijn, om de 3 weken terug. Dus dit moet je echt wel opgevallen zijn, dat kan gewoon niet anders.

Maar goed we gaan offtopic en dat is niet de bedoeling
In ieder geval zij het geen botten van kalfjes meer als ze al 13 maand oud is. Maar ze zijn zeker wel te gebruiken. En daar ging het om.
Laatst gewijzigd door Jolly op do 15 jul 2004, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door