Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1270641
Vanmiddag gingen we een 'toereke doen' in de Hobokense Polder alleen met Gian.
Het was warm en zonnig maar met regelmatig wolkjes en er staan bomen dus hij hoeft niet constant in volle zon te lopen zodat hij niet teveel last zou krijgen van de warmte... dacht ik.
We waren nog niet lang weg en hij ging al languit liggen, na een tijdje deed hij dat weer en toen weer en hij ging niet echt meer vlot vooruit, hijgen hijgen hijgen.
Beetje gewacht en hem laten drinken, maar hij bleef er precies veel last van hebben, dus na een klein uurtje dan maar de kortste weg terug naar de auto, ramen open en naar huis, waar hij direct verkoeling zocht op de stenen vloer.
Ik dacht dat een witte hond met lange vacht wel tegen de warmte zou kunnen maar niets is minder waar, toch Gian niet.
Vorig jaar heb ik dat ook al gemerkt.
Hij is nog maar 2 jaar, vorig jaar op controle was alles OK met hem maar binnenkort toch nog eens laten nakijken door de DA voor alle zekerheid.
Ik weet dat een te kortgeknipte vacht niet zo goed is, maar zou ook een heel lange (enkelvoudige, zijde-achtige) vacht problemen kunnen geven?
Dat hij de warmte niet goed kwijt kan? :-\
#1270652
hier ook hoor, vince kan er best wel goed tegen maar gentle en zimba niet, die zie je na een minuut of 10 ook gaan hijgen, sloom lopen, kop laten hangen ed...
ik loop enkel in de schaduw en laat ze dan regelmatig een plons nemen..
zimba is nu uit vacht, wordt bekant kaal, maar daar ligt het volgens mij niet eens zo aan...
en jouw hondje is nog eens laag bij de grond, moet je het asfalt od eens voelen, dat is warm hoor!
#1270848
Ik heb shelties, die hebben geen korte snuit, maar ik kan mij herinneren dat ik ooit eentje had die met warm weer letterlijk flauw viel. En het was helemaal niet zo heel warm, denk een graatje of 24 (wat het hier vandaag ook was). Ze liep altijd van Schaduw naar schaduw en weigerde in de zon te lopen. Sindsdien wandel ik met warmer weer nooit midden overdag en nooit in de volle zon. Honden zweten door hun voetzolen, als de volle zon staat op een zwart zandweggetje of op asfalt is dat natuurlijk ook kokend heet, hoe moet een hond zich dan koelen. Dat met die korte snuit geloof ik niet in! Fabeltje!
kira schreef: En zo te zien heeft jouw hondje ook nog een korte snuit, zorgt ook voor sneller last krijgen van de hitte.
#1270856
charmed schreef: Ik heb shelties, die hebben geen korte snuit, maar ik kan mij herinneren dat ik ooit eentje had die met warm weer letterlijk flauw viel. En het was helemaal niet zo heel warm, denk een graatje of 24 (wat het hier vandaag ook was). Ze liep altijd van Schaduw naar schaduw en weigerde in de zon te lopen. Sindsdien wandel ik met warmer weer nooit midden overdag en nooit in de volle zon. Honden zweten door hun voetzolen, als de volle zon staat op een zwart zandweggetje of op asfalt is dat natuurlijk ook kokend heet, hoe moet een hond zich dan koelen. Dat met die korte snuit geloof ik niet in! Fabeltje!
Dat jij er niet in geloofd maakt het niet meteen een fabeltje. ::)

+30 graden en de kortsnuiten vallen met bosjes tegelijk dood neer :-X
#1270860
Dus het zou wel degelijk de reden kunnen zijn. :g:

Ik vermijd wel om in volle zon te gaan lopen en al helemaal niet langs asfaltwegen, vandaag was het ook in gazon en op aardeweggetjes, afwisselend zon en schaduw, maar toch...
Vorig jaar heb ik hem zo een keer een stukje moeten dragen omdat we een langer stuk in volle zon liepen en hij kreeg het toen erg moeilijk.
Water heb ik altijd wel bij, maar dat is blijkbaar niet genoeg.
Nu is hij trouwens weer helemaal OK, gelukkig maar natuurlijk.

Zo'n Aqua Coolkeeper halsband... zou dat misschien een idee zijn?
Iemand ervaring met die dingen?
#1270861
Binno schreef: Vanmiddag gingen we een 'toereke doen' in de Hobokense Polder alleen met Gian.
Het was warm en zonnig maar met regelmatig wolkjes en er staan bomen dus hij hoeft niet constant in volle zon te lopen zodat hij niet teveel last zou krijgen van de warmte... dacht ik.
We waren nog niet lang weg en hij ging al languit liggen, na een tijdje deed hij dat weer en toen weer en hij ging niet echt meer vlot vooruit, hijgen hijgen hijgen.
Beetje gewacht en hem laten drinken, maar hij bleef er precies veel last van hebben, dus na een klein uurtje dan maar de kortste weg terug naar de auto, ramen open en naar huis, waar hij direct verkoeling zocht op de stenen vloer.
Ik dacht dat een witte hond met lange vacht wel tegen de warmte zou kunnen maar niets is minder waar, toch Gian niet.
Vorig jaar heb ik dat ook al gemerkt.
Hij is nog maar 2 jaar, vorig jaar op controle was alles OK met hem maar binnenkort toch nog eens laten nakijken door de DA voor alle zekerheid.
Ik weet dat een te kortgeknipte vacht niet zo goed is, maar zou ook een heel lange (enkelvoudige, zijde-achtige) vacht problemen kunnen geven?
Dat hij de warmte niet goed kwijt kan? :-\
Hij kan best gewoon last hebben van de warmte met deze vacht. Te kort knippen zodat ze daar last van krijgen komt ongeveer neer op millimeteren, lijkt me voor jouw spetter geen optie :-X

Kun je eventueel met een kammetje er nog wat wol uithalen? Dat scheelt vaak al enorm. En anders overwegen om 'm voor de zomer toch maar in een leuk zomerpak te hijsen.
#1270871
Weet niet hoe dat bij een kleine witte is, maar bij een newfy zorgt millimetere er juist voor dat ze minder hittebestendig worden. De dubbele vacht isoleert ook tegen warmte, zwart beter als bruin. In zomervacht is de onderwacht wel minder aanwezig en dunner als in de winter, maar kort maken verzorgt geen extra koeling.
Overigens is de luchtvochtigheid ook van belang bij welke temperatuur het te warm wordt en heeft een kleine hond niets aan een windje dat op kniehoogte wappert.
#1270891
Angelique schreef: Kun je eventueel met een kammetje er nog wat wol uithalen? Dat scheelt vaak al enorm. En anders overwegen om 'm voor de zomer toch maar in een leuk zomerpak te hijsen.
nee, hij heeft totaal niks van ondervacht dus er valt niks wol uit te halen, er blijven wel altijd een paar haartjes in de kam achter na het kammen, maar that's it

ja, misschien moet ik er toch maar eens over gaan denken om zijn vacht wat in te korten
vanaalst schreef: ook dan zou ik het niet doen, zo'n halsband is harstikke leuk maar als ze echt bevangen worden door de hitte hebben ze daar ook weinig aan...
niet? ik dacht misschien dat hij dan minder snel zou bevangen raken door de hitte maar ik heb echt geen idee of die dingen echt voldoende werken
kira schreef: Weet niet hoe dat bij een kleine witte is, maar bij een newfy zorgt millimetere er juist voor dat ze minder hittebestendig worden. De dubbele vacht isoleert ook tegen warmte, zwart beter als bruin. In zomervacht is de onderwacht wel minder aanwezig en dunner als in de winter, maar kort maken verzorgt geen extra koeling.
Overigens is de luchtvochtigheid ook van belang bij welke temperatuur het te warm wordt en heeft een kleine hond niets aan een windje dat op kniehoogte wappert.
mja, hij heeft dus een enkele vacht dus veel bescherming zal er dan waarschijnlijk niet zijn
als ik hem korter zou zetten zou het zeker niet millimeteren zijn hoor, liever centimeteren, vind ik mooier ook
#1270920
Nee je hebt gelijk, maar dat kortsnuiten dood neervallen met warm weer heeft te maken met zuurstof, dus niet in de volle zon, niet te laat wandelen en zorgen dat ze koel kunnen blijven, bijvoorbeeld een airco in huis :)
Angelique schreef: Dat jij er niet in geloofd maakt het niet meteen een fabeltje. ::)

+30 graden en de kortsnuiten vallen met bosjes tegelijk dood neer :-X
#1270930
charmed schreef: Nee je hebt gelijk, maar dat kortsnuiten dood neervallen met warm weer heeft te maken met zuurstof, dus niet in de volle zon, niet te laat wandelen en zorgen dat ze koel kunnen blijven, bijvoorbeeld een airco in huis :)
Nou, nou, niet alle kortsnuiten vallen geliijk dood neer hoor, heb er hier drie, twee shih tzu's en een boxer maar nu geen centje pijn hoor, vanmorgen gewoon nog naar het bos geweest.
Er zijn wel kortsnuiten die het nu moeilijk hebben maar niet zo dramatisch als jullie zeggen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door