Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#126939
Jawel, jawel, de kogel is door de kerk :P
Wij willen een jack russell pup erbij ;D
Nu wil ik me een beetje gaan verdiepen in hoe ik haar (het wordt een teefje) het beste vanaf het begin kan gaan voeren.
Zou het verstandig zijn om de fokker te vragen of zij haar kant en klaar vers voer wil voeren? Of kan ik daar gewoon mee beginnen als ik haar in huis krijg met 8 weken. Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat die eerste weken zo belangrijk zijn?
En kan ik zelf thuis ook het beste beginnen met kant en klaar en dan beetje bij beetje proberen uit te breiden met lf samenstellen,
of zeggen jullie van; gewoon geven wat Tommie ook krijgt (helemaal zelf samengesteld dus).
Hoe bouw je het eten van botten op bij een pup? Zijn botten die Tommie eet ook voor een pup geschikt, of ga je die in het begin malen?

Veel vragen he ;D
Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven

ps de pup komt ws pas ergens in het najaar maar ik wil me vast gaan orienteren ;D
Door Lizzy
#126940
Allereerst natuurlijk: GEFELICIFLAPSTAART! Gaaf!!!

Persoonlijk zou ik vragen (desnoods tegen betaling) of de fokker tenminste jou puppy direct versvlees wil geven. Desnoods breng je jouw favoriete merk steeds mee of laat je haar iets voeren dat bij haar makkelijk te krijgen is.

Zodra de pup bij jou komt, zou ik direct starten met zelf samengestelde voeding. Qua bot zou ik beslist beginnen met alleen kippennekken (heel) en verder zou ik de botten (van diverse kleinere dieren) malen totdat ze er aan toe is om zelf ook karkassen en vleugels enzo te eten. Ik zou zelf wel absoluut 1 of 2 keer per week een groot bot (nah ja, groot ;D) geven om een beetje op te oefenen en recreeren. Dat is goed voor de tandjes en ook goed voor de geest. En verder zou ik dus gewoon lekker geven wat je aan jouw andere hondje al geeft. Mocht je weinig vette vis, eieren en zuivel voeren, geef dan een paar keer per week een paar druppels levertraanolie (geen vitamine A/D supplement!).

Groetjes, Lizzy
Door Marion
#126950
Volgens Ian B moet je het vlees ook malen, net als de groentemix.
Hoe denken jullie daarover?

Zou de pup ook kalfsribben en lamsribben kunnen eten? Ik kan moeilijk aan kippennekken komen, zou ik misschien meteen kippenvleugels kunnen proberen?

ieeeeeeee ik heb echt kriebels ;D ;D ;D ;D
Door Lizzy
#127839
Marion schreef: Volgens Ian B moet je het vlees ook malen, net als de groentemix.
Hoe denken jullie daarover?

Zou de pup ook kalfsribben en lamsribben kunnen eten? Ik kan moeilijk aan kippennekken komen, zou ik misschien meteen kippenvleugels kunnen proberen?

ieeeeeeee ik heb echt kriebels ;D ;D ;D ;D
Nou, de eerste weken lijkt dat me wel raadzaam, om het vlees te malen om alles zo goed te kunnen mengen, maar ik zou daar ook zo snel mogelijk weer mee ophouden. Ze hebben niet voor niets uitstekend gereedschap meegekregen van Moeder Natuur. Ik denk dat je vanzelf merkt wanneer ze stukjes vlees aan kunnen.

Ik denk dat de eerste weken/maanden de pup nog geen ribben kan eten. Ze kunnen er een beetje aan kluiven, sleuren en trekken (geef vooral wat grotere stukken bot zodat ze niks in kunnen slikken) maar ze kunnen het bot zelf nog niet opeten. Da's dus niet geschikt voor maaltijden. Qua bot zal je kippenvleugels en karkassen, maar ook karkassen van andere kleine dieren/gevogeltje moeten nemen. Maar deze zou ik de eerste weken malen. En ik vind vleugels niet ideaal om mee te beginnen..... we hebben 1 maal meegemaakt hoe deze bij een pup van 9 weken is vastgelopen. Ik zou dus zelf de botten malen en toch met nekken beginnen. Je kunt desnoods nu ergens 10 kilo nekken scoren en deze alvast in je vriezer mikken ;D.

Vleugels kan natuurlijk wel, maar knip dan tenminste de botjes een paar keer in zodat er geen bochtje meer in de vleugel zit. En kijk dan goed hoe die kleine zo'n vleugel op eet. Als zij geen hap-slik-weg "modelletje" is en ze eet netjes, dan kun je ook wel stoppen met malen.

Hahahaha, ik kan ZO goed begrijpen waarom je de kriebels hebt!
Door Marion
#159432
Zo, weer even een oude topic nieuw leven inblazen ;D
Kan ik dan bv de eerste maanden alleen (gemalen) kippennekken geven? Is dat niet te eenzijdig? Of gaat het om het calcium en krijgt hij de variatie uit het andere vlees?

Kan ik ook gemalen eierschaal geven voor extra calcium? Moet je uitkijken dat je niet teveel calcium geeft, of gewoon als de ontlasting goed blijft zit je goed??

Het vlees hoeft dus niet perse gemalen worden omdat hij het anders niet kan verteren?

Hoe bepaal ik de hoeveelheid? Bij een volwassen hond op het oog voeren is makkelijk. Zie ik ribben dan geef ik meer, lijkt ie wat vol te worden geef ik weer wat minder.
Maar ten eerste is dit bij een pup moeilijk te zien, aangezien die altijd mollig zijn. En vind ik het ook eng, ben bang dat ie misschien iets te kort komt. Hoe kun je ongeveer berekenen hoeveel hij nodig heeft?
Door Lizzy
#159509
Marion schreef: Zo, weer even een oude topic nieuw leven inblazen ;D
Kan ik dan bv de eerste maanden alleen (gemalen) kippennekken geven? Is dat niet te eenzijdig? Of gaat het om het calcium en krijgt hij de variatie uit het andere vlees?
Nou, je zou het af kunnen wisselen met kippenvleugels, parelhoenkarkassen, konijnkarkassen, kalkoendijen, etc. etc. etc. Dan is het niet meer eenzijdig :D. De variatie kun je natuurlijk ook uit de andere vleessoorten, orgaanvlees en groentes halen.
Kan ik ook gemalen eierschaal geven voor extra calcium? Moet je uitkijken dat je niet teveel calcium geeft, of gewoon als de ontlasting goed blijft zit je goed??
Tja... ik zou dat zelf niet doen, gemalen eierschil. Ik zou gewoon lekker een % of 50-60 vleesbotten geven en verder niks geen toeters/bellen.
Het vlees hoeft dus niet perse gemalen worden omdat hij het anders niet kan verteren?
Hoe bedoel je? Volgens mij moeten kleine pups nog wel gemalen vlees hebben en dit kun je natuurlijk in steeds grove stukjes geven. Volgens mij kun je ook al snel lapjes vlees geven waar hij zich op uit kan leven. Ik zal even zoeken bij welke leeftijd dat ook alweer is. Overigens kan een pup volgens Mogens Eliasen rauw sowieso slechter verteren. Hij geeft ook 1 gekookte maaltijd per dag aan de pup. De rest geeft hij wel rauw. Ik zou dat dus zelf niet doen als ik een pup zou hebben, 1 gekookte maaltijd, maar goed, ik zeg het toch maar even.

Zie anders ook even deze: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4487

en deze: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4488
Hoe bepaal ik de hoeveelheid? Bij een volwassen hond op het oog voeren is makkelijk. Zie ik ribben dan geef ik meer, lijkt ie wat vol te worden geef ik weer wat minder.
Maar ten eerste is dit bij een pup moeilijk te zien, aangezien die altijd mollig zijn. En vind ik het ook eng, ben bang dat ie misschien iets te kort komt. Hoe kun je ongeveer berekenen hoeveel hij nodig heeft?
Pups moeten ongeveer tussen de 5 en de 10 procent van hun gewicht gevoerd krijgen. Voor een klein en dun pupje is het richting de 10 en voor een grotere pup/groot ras is dat richting de 5.
Door Marion
#159594
Ik wist niet hoe ik dat op moest vatten, dat het vlees gemalen moest worden. Ik dacht dat het misschien dezelfde reden als waarom je groente moet pureren, dat ze er anders misschien geen voedingsstoffen uit kunnen halen. Maar ik begrijp nu dat dat niet zo is, en dat het puur daarmee te maken heeft of ze een lapje vlees wegkrijgen ja of nee.

5 tot 10 % van het lichaamsgewicht..... dan kom ik als ik zo gok uit op ongeveer evenveel als Tommie nu als volwassen hond krijgt. Maar zal daar dus eerst het pupje straks voor moeten wegen ;)


Het is dus eigenlijk gewoon net als bij je volwassen hond, alleen moet je in de gaten houden wat nog niet kunnen eten/wegkrijgen en dat geef je gemalen.....

Ben nog wel van plan het e.e.a. te gaan lezen, maar zie het al wel helemaal zitten.

joepieee straks 2 vers etende honden ;)
Door Lizzy
#159653
OK, ik geef je even het voorbeeldje dat Ian B geeft (how much) uit Grow Your Pups With Bones:

"Size restriction. Start off by feeding - or offering your pup 10% of its body weight in food every day. How do you do that? Weigh your pup. Suppose your pup weighs 5 kg. On a daily basis feed that pup food with a total weight of half a kilo (500 gram).

The basis puppy diet consist of 60% raw meaty bones and 40% of the patty mix.

Do this for several days. If the pup cannot possibly eat any more, then you have reached its maximum intake, so reduce the amount you are feeding by one third.

On the other hand, if the pup is still hungry after eating 10% of its body weight daily keep adding a little more food each day intil the pup cannot eat any more. Now you have maximum food intake, so drop it back to two third of that".

En in het nu volgende stuk beschrijft Ian B dat je natuurlijk naar de pup moet kijken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 04 sep 2004, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#159916
Waarom moet je hem dan geven tot hij niet meer kan ???

Het staat er zo raar.
Ik ga nog eens op zoek naar de boeken van Lonsdale, Eliasen en Billinghurst enz. ;)
Door Lizzy
#160421
Dit was het voorbeeld size restriction. Je kunt ook gewoon goed naar je pup kijken. Dat staat ook beschreven. En dan heb je ook nog 'feeding by time restriction'. Ik zou zelf een combi kiezen tussen 'size restriction' en gewoon goed naar de pup kijken. Tom Lonsdale is erg sumier, vind ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door