Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1267315
Gisteren ben ik wat winkels afgegaan om een zo compleet mogelijk EHBO setje samen te stellen. Je weet het maar nooit, hoop dat ik het niet hoef te gebruiken maar ik ben graag voorbereid.

Dit heb ik nu allemaal liggen of is onderweg:
- steriel kompres
- hechtpleister
- felxibele windsels
- 'cohesive' windsel (wat aan elkaar plakt)
- verbandschaar
- betadine oplossing
- pincetje met mooie dunne uiteindes voor het priegelwerk zodat je echt overal bij kan komen
- thermometer met flexibel uiteinde
- potje vaseline (ook handig voor onder de voeten als er 's winters veel zout gestrooid is?)
- nooddeken (beschermt tegen hitte, een Barbet heeft het vrij snel warm). Hiervan koop ik er nog 1 voor in de auto, al kan je er ooit maar een andere hond mee helpen.
- calendula emulsie
- arnica gel
- okugest tabletten
- Bach rescue (druppels voor in het doosje thuis, spray voor onderweg mee: je weet maar nooit wanneer zij of ik het nodig kan hebben)
- twee doseerspuitjes (1 kleine en 1 grote, voor het toedienen van vocht/medicijnen)

Hebben jullie nog tips/andere producten die ik nog mis?
Ik zat te twijfelen, van de arnica is toch ook een inwendige versie? Zou die handig zijn om in huis te hebben? En ik lees regelmatig over nutri-drops, ken het gebruik bij pups maar is het ook nuttig voor volwassen honden?

Alvast bedankt!
Groetjes, Anne & Alba
Door *Natasja*
#1268473
Eef+doggies schreef: espree natural bandage is handig (soort wondverzorgende spraypleister).
Plakt dat niet enorm? Ik vind de mensenversie van Hansaplast echt 3 keer niks, alles plakt aan je vast als je daarmee gesprayd hebt  :-\
Door Alba
#1268513
Bedankt voor de reacties! Traumeel ga ik opzoeken.

Ik heb een pleister-spray, voor mensen bedoeld, liggen. Ik ga proberen bij mezelf of het plakt, want op zich is het wel een fijn alternatief bij bv een klein sneetje in de voetzool als het niet plakt natuurlijk. 

Dorothea, waar gebruik je de groene leem allemaal voor? Bij plekjes/uitslag of ook bij wondjes?

Die tekenpincetten... ik kan er niet mee overweg, mijn coordinatie is duidelijk niet best. Ik trek teken er altijd gewoon met mijn vingers uit, ook de inieminie teekjes die net zitten. Maar, Alba heeft wel meer haar dan ik tot nu toe gewend ben, dus misschien toch een tekentang kopen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1268530
Alba schreef: Bedankt voor de reacties! Traumeel ga ik opzoeken.

Ik heb een pleister-spray, voor mensen bedoeld, liggen. Ik ga proberen bij mezelf of het plakt, want op zich is het wel een fijn alternatief bij bv een klein sneetje in de voetzool als het niet plakt natuurlijk. 

Dorothea, waar gebruik je de groene leem allemaal voor? Bij plekjes/uitslag of ook bij wondjes?

Die tekenpincetten... ik kan er niet mee overweg, mijn coordinatie is duidelijk niet best. Ik trek teken er altijd gewoon met mijn vingers uit, ook de inieminie teekjes die net zitten. Maar, Alba heeft wel meer haar dan ik tot nu toe gewend ben, dus misschien toch een tekentang kopen voor de zekerheid.
Ik gebruik groene leem voor hele natte wonden, het trekt zo lekker het vocht eruit. Er zit ook honing en calendula in, dus zo'n beetje alles in 1  8) En daarnaast is het bloedstelpend, ik heb er laatst een scheur in Sita d'r oor mee kunnen dichten die bloedde als een rund. Het is echt heel mooi genezen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1268629
Ik heb laatst de Hansplast pleister spray bij Tika gebruikt toen ze haar voetzolen kapot had.
Het plakt inderdaad gigantisch, dus eerst de haren goed kort weg knippen, sprayen en dan goed droog blazen.
Het heeft hier gewerkt als een tierelier, het legt een mooi beschermend laagje zodat de wond even tijd kreeg om te herstellen.
Door Eef+Stippels
#1271272
*Natasja* schreef: Plakt dat niet enorm? Ik vind de mensenversie van Hansaplast echt 3 keer niks, alles plakt aan je vast als je daarmee gesprayd hebt  :-\
Volgens mij niet, je moet het wel even laten opdrogen.
Ik heb het zelf nog niet nodig gehad (gelukkig  :)) sinds ik het heb staan.

Honingzalf is inderdaad ook fijn, wij gebruiken vaak de groene leem wondzalf (ook voor onszelf) daar zit ook honing (propolis) in en geeft een beschermende laag op de wond.

Ik zag trouwens laatst dat ze bij de rescue in amerika ook honing gebruiken bij verwondingen, zo uit de honingfles wordt het op de wond gespoten, scheelt  hen veel geld, aangezien ze van donaties moeten rondkomen.
Door Alba
#1271755
Ik heb dit weekend de pleisterspray zelf gebruikt, het plakt helemaal niet en is waterafstotend. Het werkt heel goed bij mij, dus hoop als het ooit nodig is ook voor de hond.
De leem staat op het lijstje, dat klinkt geweldig!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door