Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Robian
#1266936
Iris is de kat van mijn ouders.

Omdat Iris al een tijdje slecht at is mijn moeder met haar naar de DA geweest.
Deze heeft Iris onder narcose de tanden gecontroleerd, bloed afgetapt en een blaas punctie uitgevoerd.

Eerste uitslag:
Kreatine 237
Ureum 10.5
ALAT 38

Moeders moet nog even wachten op de uitslag van de blaaspunctie, die krijgt ze volgens mij volgende week.

De DA gaf aan dat Iris duidelijk nierproblemen heeft en wilde Iris aan de dieetbrok.
Verder heeft de DA het niet over medicatie gehad.

Ik heb het forum al even afgestruind en ben het volgende al tegen gekomen;
- alleen bot van gevogelte en wit vlees i.v.m. het fosfor gehalte
- visolie voor de omega 3
- granen absoluut verboden
- Solidago voor betere afvoer van afvalstoffen.
- mogelijke medicatie Fortekor, Bennekor, Renalzin
- Ipaktine (= fosfaatbinder)

Iris is een brokken junkie en de bedoeling is dat we haar eerst langzaam over gaan schakelen naar kvv en daarna misschien barf.

Toch zit ik nog met een aantal vragen;
1) Ik las in een andere topic dat het nierdieet van Bandit pas met zware nierproblemen wordt gegeven. Wanneer is het een zwaar nierprobleem. Bij welke waardes?
2) Dienen we nog met andere dingen rekening te houden?
3) Hoe vaak laten jullie de waardes bij een nier-patient controleren?
4) Kun je Ipaktine los kopen en geven jullie dit ook daadwerkelijk?

voor wat betreft het voer;
Op welk merk doen jullie katten het goed?
Ik heb al carnibest lam/rijst voorbij zien komen, maar rijst is toch ook graan? waarom kun je dat wel aan een nierpatient geven?
Zelf sprak me de producten van all animal me ook wel aan. Met de eend, kwartel en kip variant heb ik dan al 3 diersoorten te pakken en er zit geen graan in.

Iris heeft vandaag iets kipfilet gegeten. Moeders heeft ook een pakje Smuldier kip opgehaald.
Ik vrees echter wel dat het een gevecht gaat worden om Iris over te zetten.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1267056
Hi Robin,
voor wat betreft Carnibest kan je de diabetes variant geven, daar zit geen rijst in. Verder zou je inderdaad voorzichtig kunnen beginnen met Solidago en kijken hoe ze daarop reageert.

Wat betreft de nierwaarden: als ze nu op brokken zit en ze gaat over op vers moet je wel rekeninghouden dat ze nog iets verder kunnen verhogen. Hoe vaak testen hangt denk ik ook af van het beeld dat Iris geeft, om het lekker vaag te houden  :-\ ::)

Succes met overzetten!! Dat kan bij sommige katten inderdaad een strijd zijn...
Door brie
#1267245
Hè, wat naar voor je moeder en haar nierpatientje  :-\

Hier geen ervaring met nierkatten, dus veel meer dan je hier al gelezen hebt kan ik je ook niet vertellen..

Je zou iig ph stripjes kunnen halen om zelf de ph-waarde in de gaten te houden.

Volgens mij wordt het overschakelen op kvv al een hele klus! Maar als ze altijd al brokken at zal elk merk kvv (met of zonder rijst) al een heel verschil uitmaken denk ik! Helemaal als je het een beetje nattig houdt met water..

De enige variant van carnibest zonder graan is de diabetes variant, dus lam/rijst zou dan ook niet voldoen in mijn ogen.
Ik vraag me af welke ingredienten het nierdieet van bandit zo speciaal maken dat ze pas aan zware nier-katten gegeven mogen worden. Ik kan me er niet echt een voorstelling van maken? Ik bedoel, er zal waarschijnlijk geen graan in zitten, misschien bestaat het uit gevogelte en zit er niet iets van rund in. Maar verder? Ik neem aan dat ze er geen fortekor in stoppen..
Dus waarom zou je dit niet mogen geven?

Wat betreft all animal. Lijkt me best een mooi product!! Maar jij hebt toch zelf ook een porkert? Misschien wordt het eens tijd om het ding eens van zolder te halen en af te stoffen  ;D
Het maakt het een heeeel stuk goedkoper...

Mocht je toch wat willen bestellen...Monique heeft afgelopen weekend een bestelling voor gelukkig dier de deur uit gedaan (misschien wist je dat al?) Bij gelukkig dier verkopen ze zowel bandit als all animal en je kan er vast nog wel een mailtje achteraan sturen.
Door Robian
#1267325
Dank voor jullie reacties  :-*
De link naar ipaktine is ook handig.

Wat ik wel vreemd vind is dat de DA geen medicijnen heeft voorgeschreven.
Juist met medicijnen kun je verdere achteruitgang van de nieren tegen houden.

Kesley, ik heb trouwens al contact gehad met Monique. Er konden nog een paar pakjes all animal worden geleverd.
Volgens mij zit in Bibi ook geen graan dus die heb ik ook maar even besteld.

Zal vandaag mams even bellen om te vragen of Iris de smuldier kip lust.
Door Robian
#1268073
Volgens de DA hadden ze geen afwijkingen gevonden bij de blaaspunctie. (waar testen ze eigenlijk op?)
Conclusie was dat Iris inderdaad een nierprobleem heeft maar dat ze er mooi op tijd bij waren.

Moeders heeft naar medicatie gevraagd en Fortekor geopperd. DA vond dat prima want volgens haar hadden veel DA's goede ervaringen met dit middel en ze ging het voor Iris uitschrijven.

In de tussentijd doet mijn moeder de Solidago in het drinkwater en Iris drinkt het gewoon.
Onder dwang in de bek spuiten vind Iris geen goed idee en we willen het nog niet over het eten gooien omdat we net bezig zijn met overzetten van brok naar kvv

Op 6 Juni krijg ik Bibi en all animal binnen en is het de bedoeling dat we haar daar naar over gaan zetten.
Ik zal binnenkort een het verkooppunt van Carnibest eens bellen om te zien of ze een pakje diabetes voor me willen bestellen.
We zullen even de periode tot 6 Juni moeten overbruggen. Welk merk kvv is nog meer granenvrij?

Ik heb zelf nog wel barfspullen in de vriezer liggen die eventueel gemalen kunnen worden maar dat is haas, hert, eend en lam.
Behoorlijk rood vlees, kan ik dat aan iris geven i.v.m. het fosfor gehalte of zit daar teveel in?
Door flin
#1268274
  heb je hier nog wat aan?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1040068

20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees  met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
    groentes, wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...
Ik vraag me af welke ingredienten het nierdieet van bandit zo speciaal maken dat ze pas aan zware nier-katten gegeven mogen worden.
'k meen dat er zeer weinig orgaan in zit; en dus ook redelijk weinig voedingsstoffen en meer vet, wat voor 'n nog goed functionerende kat echt te weinig zou zijn, maar voor 'n nierkat 't minst belastend....een compromis , zeg maar...
Door brie
#1268326
sylvia, bij de roo doen ze de carnibest bestellingen op maandag of dinsdag de deur uit. je kan dan bestellen wat je wilt, ook al is het maar 1 rol. ze krijgen het dan op donderdag of vrijdag binnen.
kheb overigens ook nog 8 duiven in de vriezer, als je nog interesse hebt, die van mij motten het niet ;)
Door Robian
#1268403
brie schreef: ze hebben hun jasje nog aan, maar ik moet toegevn dat het plukken erg makkelijk gaat..
Ik ben een barf-watje  :shy:

Met jas is het me veel te..uhh...herkenbaar
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door