Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Arline
#1268004
Nog maar anderhalve week geduld en onze pup komt ons verblijden  :dribble:

Nu ben ik druk aan het puzzelen geweest voor een menu en vind ik het fijn als jullie hier even de gedachten over laten gaan.
Mijn volwassen hond heb ik de eerste anderhalf jaar van haar leven alleen kvv gegeven en staat nu al 2,5 jr op barf. Ik heb dus nog niet eerder met een pup gebarft.

Ik ga uit van ongeveer 6.5 kg en 7%, dan kom ik op:

1600 gr RMB
450 gr Groentemix
500 gr Orgaan
650 gr Spiervlees

ik wil dit verdelen over 4 maaltijden per dag in het begin.

ma: 100 gr gemalen karkas - 100 gr orgaanmix - 100 gr kippenekken - 100 gr gemalen kk
di: 100 gr groentemix - 100 gr Spiervl - 200 gr kippenekken - 50 gr spiervl
wo: 100 gr orgaanmix - 200 gr kippenekken - 50 gr groentemix - 100 gr spiervl
do: 100 gr gemalen kk - 100 gr orgaanmix - 100 gr kippenekken - 100 gr gemalen kk
vr: 100 gr groentemix - 100 gr spiervl - 200 gr kippenekken - 100 gr orgaan
za: 200 gr gemalen zalmkk - 100 gr spiervl - 100 gr groentemix - 100 gr spiervl
zo: 200 gr kippenekken - 100 gr spiervl - 100 gr orgaanmix - 100 gr groentemix

daarnaast voer ik af en toe een eitje, yoghurt, gemalen noten en een fruitmixje.
De gemalen karkassen zijn van kip/eend/konijn/haas.
Na de eerste week wil ik de gemalen kk en kippenekken langzaam vervangen door kipkarkas, parelhoen, eendkarkas en konijnkarkas.
De orgaanmix is een mixje die nog al eens verschilt, maar altijd bevat hij lever en hart (vaak van rund en kip en verder waar ik aan kan komen).
Het spiervlees bestaat uit lam, geit, paard, kalkoen, wild, rund (en als ik aan wat anders kan komen wissel ik dit af)

Ik denk dat een pup vrij snel 'grote dingen' kan eten zoals zalmkoppen?
In het begin geef ik vooral ook gemalen karkas, omdat ik dit makkelijk kan verdelen in kleine porties.

Vanaf een welke leeftijd kan ik overgaan op 3 en wanneer op 2 maaltijden per dag?
Mijn volwassen hond voer ik maar 1x per dag, dit bevalt erg goed. Maar vanaf welke leeftijd kan dit ongeveer?

Sorry erg veel vragen  :-[

Groetjes Arline

Edit: Ik heb overal orgaanmix neergezet, maar de helf is orgaanmix en de andere helft is vuile pens.
Laatst gewijzigd door Arline op do 28 mei 2009, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Arline
#1268008
Nog iets wat ik vragen wil  :o

Stel mijn hond groeit een kilo per week. De tweede week is hij dan 7,5 kg.
Dan zit je aan 3675 gram per week ipv 3200 gram. Dit is 15% meer. Kan ik dan alles plus 15% doen? Dan blijft alles wel in verhouding.
Dus 1600 gr RMB --> 1840 RMB (en dan zou ik afronden naar bijv 1850)

Of rekenen jullie voor je pup elke week een nieuw menu uit?
Door Lizzy
#1268083
Arline schreef: Nog maar anderhalve week geduld en onze pup komt ons verblijden  :dribble:

Nu ben ik druk aan het puzzelen geweest voor een menu en vind ik het fijn als jullie hier even de gedachten over laten gaan.
Mijn volwassen hond heb ik de eerste anderhalf jaar van haar leven alleen kvv gegeven en staat nu al 2,5 jr op barf. Ik heb dus nog niet eerder met een pup gebarft.

Ik ga uit van ongeveer 6.5 kg en 7%, dan kom ik op:

1600 gr RMB
450 gr Groentemix
500 gr Orgaan
650 gr Spiervlees

ik wil dit verdelen over 4 maaltijden per dag in het begin.

ma: 100 gr gemalen karkas - 100 gr orgaanmix - 100 gr kippenekken - 100 gr gemalen kk
di: 100 gr groentemix - 100 gr Spiervl - 200 gr kippenekken - 50 gr spiervl
wo: 100 gr orgaanmix - 200 gr kippenekken - 50 gr groentemix - 100 gr spiervl
do: 100 gr gemalen kk - 100 gr orgaanmix - 100 gr kippenekken - 100 gr gemalen kk
vr: 100 gr groentemix - 100 gr spiervl - 200 gr kippenekken - 100 gr orgaan
za: 200 gr gemalen zalmkk - 100 gr spiervl - 100 gr groentemix - 100 gr spiervl
zo: 200 gr kippenekken - 100 gr spiervl - 100 gr orgaanmix - 100 gr groentemix

daarnaast voer ik af en toe een eitje, yoghurt, gemalen noten en een fruitmixje.
De gemalen karkassen zijn van kip/eend/konijn/haas.
Na de eerste week wil ik de gemalen kk en kippenekken langzaam vervangen door kipkarkas, parelhoen, eendkarkas en konijnkarkas.
De orgaanmix is een mixje die nog al eens verschilt, maar altijd bevat hij lever en hart (vaak van rund en kip en verder waar ik aan kan komen).
Het spiervlees bestaat uit lam, geit, paard, kalkoen, wild, rund (en als ik aan wat anders kan komen wissel ik dit af)
Allereerst gefeliciteerd met de komst van je pup! Leuk!

Wat is gemalen kk?

Je afwisseling ziet er prima de luxe uit! De percentages ook.
Ik denk dat een pup vrij snel 'grote dingen' kan eten zoals zalmkoppen?
In het begin geef ik vooral ook gemalen karkas, omdat ik dit makkelijk kan verdelen in kleine porties.
Ik weet niet hoe groot de pup is, maar mijn Linga at met een week of 8 al halve zalmkoppen en een paar weekjes later kreeg ze gewoon hele zalmkoppen.
Vanaf een welke leeftijd kan ik overgaan op 3 en wanneer op 2 maaltijden per dag?
Ik ben vanaf 6 maanden overgestapt op 2 maaltijden per dag.
Mijn volwassen hond voer ik maar 1x per dag, dit bevalt erg goed. Maar vanaf welke leeftijd kan dit ongeveer?

Sorry erg veel vragen  :-[

Groetjes Arline

Edit: Ik heb overal orgaanmix neergezet, maar de helf is orgaanmix en de andere helft is vuile pens.
Ik vind dat je pas 1 keer per dag moet voeren wanneer de pup volwassen is. Nou kun je daar met pups van kleinere rassen gewoon iets sneller mee beginnen (vind ik) dan met pups van grote rassen.

Je mag zoveel vragen stellen als je wilt hoor, daar is het forum voor!
Door Arline
#1268207
Bedankt voor de felicitaties!

[quote="Lizzy"]

Wat is gemalen kk?

[/quote]

Oeps sorry niet zo duidelijk, maar ik kort karkas vaak af tot kk.
De voornaamste reden om gemalen te kiezen is  vooral dat ik het makkelijk kan verdelen in kleinere porties.
Langzaam wil ik ook steeds meer grote dingen gaan voeren hoor.

Maar Lizzy, wat reken je tot een volwassen hond? Als hij helemaal uitgegroeid en uitgezwaard is, of zo ongeveer met een jaar al?
Het gaat trouwens om een Laekense herder.
Door Anthraciet
#1268265
Spannend hoor! Het is bijna zover! :D

Ik vind 7% trouwens wel behoorlijk veel om te geven. Ik ben bij die van ons meteen op 5% gaan zitten en ik moet zeggen dat ze het daar prima op doet.
Maar misschien zijn Lakense wel anders qua vertering, daar kan ik niets zinnigs over zeggen ;)

Wij zijn ongeveer met een week of 3 (dus toen ze plm. 11 weken wass) overgegaan naar 3 maaltijden per dag. Daar zit ze nu nog steeds op (15 weken oud).
Ik denk ook dat wij rond de 6 maanden naar 2 maaltijden gaan, gewoon even zien of ze eraan toe is tegen die tijd 8)
Door Arline
#1268267
ja zeker spannend! Hoe gaat het met jullie pup?

Ik voer mijn volwassen hond (mechelaar) 4% en daar blijft ze nog redelijk schraal op, in ieder geval zeker niet stevig.
Daarom ben ik denk ik uitgegaan van 7%. Mocht ik merken dat dit teveel is zal ik gelijk minderen.
Door Lizzy
#1268385
[quote="Arline"]
Bedankt voor de felicitaties!

Oeps sorry niet zo duidelijk, maar ik kort karkas vaak af tot kk.
De voornaamste reden om gemalen te kiezen is  vooral dat ik het makkelijk kan verdelen in kleinere porties.
Langzaam wil ik ook steeds meer grote dingen gaan voeren hoor.

Maar Lizzy, wat reken je tot een volwassen hond? Als hij helemaal uitgegroeid en uitgezwaard is, of zo ongeveer met een jaar al?
Het gaat trouwens om een Laekense herder.
[/quote]

Aha, karkas! Ik begrijp het nu :D.

Nou, je menu ziet er kek uit hoor! (oftewel: prima!). Oh leuk, een Laekense! Prachtige honden! Ik zou zelf tot een maand of 12 twee maal per dag voeren ja.

Ik voerde Linga trouwens ook 7% hoor (Dalmatische Hond). En dat had ze, zeker de eerste maanden, hard nodig. Toen ze een maandje of 5 was, begon dit percentage minder te worden. Zo ongeveer 5%. En met een maand of 7 zat ze op 3%.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1278540
Heb hier een Border collie pup van 6 1/2 maand. Zij krijgt nu 5% (700 gram) per dag.
Dit gaat meestal in 1x op. De groentemix met extraatjes krijgt ze meestal wel apart, omdat ze anders de boel onder gaat kliederen.
Ik houd er wel rekening mee dat ze de maaltijd niet krijgt voor het sporten oid. Als we moeten trainen krijgt ze een kleine portie van te voren en de rest erna.

Ik denk dat je ook goed naar je hondje moet kijken. Als die altijd druk is na het eten, dan zal ik niet zo gauw grote(re) porties gaan geven. Die van mij gaat daarna rustig uitbuiken.

Verder heb ik 1 volwassen hond die nog steeds op 2x zit. Anders staat ze me aan te kijken van moet ik DAT allemaal opeten? En laat ze dus een gedeelte staan, terwijl ze het zeker nodig heeft. (ze is een beetje een gratenpakhuis).

De pup heb ik vanaf 2 maand tot 4 maanden op 3x per dag staan. Daarna al vlot over naar 2x per dag. Nu dus meestal 1x per dag, behalve de trainingsdagen (3x per week).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door