Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nouchka
#1266289
Nog maar eens een vraagje  ;)
Mijn mooie zwarte langharige kattin.......is niet meer mijn mooie langharige kattin.  Ze heeft erg veel van haar vacht verloren.  Ze had zo'n mooie kraag, waar nu niets meer van over blijft.
Nu ben ik naar een oorzaak aan het zoeken.
Is het gewoon het seizoen....?
Is het omdat ze lang krols is geweest.....?
Is het omdat ze net gesteriliseerd is.....?  (denk ik niet, want was ervoor al)
Of waar ik voor vrees.... mist ze iets in haar voeding? Ze krijgt vanalles ; kippenekken, eendennekken, kippekarkas, kwartel, spiervlees (kip, paard, lam, rund....) en organen (kippemagen , eendenharten, rundernieren.....) noem maar op...

In de verhoudingen 50 % bot, 15 % orgaan, , 15 % spiervlees en 10 % vis. Al moet ik toegeven dat die vis niet zo veel wordt gegeven.  Ze zijn een beetje keiskeurig daarin.
Door Henkje
#1266291
Mijn langhaar verhaart ook als een gek. Hele plukken komen eraf. Zal dus ook met het seizoen te maken hebben. Ook is de lucht hier nu vrij droog binnen, omdat het zo lang niet heeft geregend.
Door ibbi
#1266305
't zal het seizoen wel zijn ( en dat ze veel krols is geweest )
alle katten hebben hier de laatste tijd veel verhaard! 
spugen - gras eten en haarballen eruit gooien, komt met regelmaat voor.
maar m'n mooie zwarte langhaar heeft er geen last van trouwens,  hij is 7 maanden en begint prachtig in z'n vacht te komen momenteel!
Door tommy_wood
#1266599
Ik heb volgens mij een keer ergens gelezen dat runderlever niet zo goed is voor katten omdat er bij rund meer afvalstoffen in zitten. Kan iemand dat bevestigen? ik weet het namelijk niet zeker, ik weet ook niet of dat wat met haaruitval te maken kan hebben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1266628
om die reden voer ik kleine levertjes (meestal kip in mijn geval, ik wil nog eens konijn proberen).
ik weet niet in hoeverre runderlever met haaruitval in verband staat, als dat uberhaupt al het geval is geweest.

ik zou het eerder op seizoenswisseling en voorgaande krolsheden gooien.
Door bloemetje
#1266672
Meid, het is het seizoen. Die van mij was baggervet op de vacht en ze heeft ook zo'n dun nekkie. Dat is gewoon haar zomervachtje.
Ik heb haar even lekker in bad gestopt dus ze ziet er weer uit om te zoenen!
Door hermine
#1266689
Lijkt me ook een seizoensgebonden vacht. Die van ons lijkt in de winter een kilo of wat zwaarder door de dikke wintervacht, en al die donsharen vliegen er nu ook met de bossen uit. Ik kan me indenken dat het verschil tussen zomer en winter bij een langhaar nog veel meer zichtbaar is, dus ik ze me daar niet al te ongerust over maken.

Wil je anders misschien het menu van mevrouw langhaar posten? Dan kunnen we nog even meekijken.
Door Nouchka
#1268195
Ik veronderstel dat het dan ook aan het seizoen ligt.  Bedankt voor de geruststelling. :-*
Een vast gesteld menuutje heb ik niet echt.  Ik houd die verhoudingen aan en varieer voldoende.  Dus denk ik niet dat het daar aan zal liggen. Enkel mijn DA bracht me eigenlijk weer wat in de war.  Ze is helemaal niet mee met verse voeding.  En vreest dat mijn katten niet 'volledig' genoeg eten, wat bij brokken wel zou zijn.  ::)  Toen ik dan zei dat een kat in het wild toch ook geen brokken heeft, zei ze dat ze dan in mijn menu wel de 'vachten' mist.  Daar zitten volgens haar ook de nodige 'bestanddelen' in.  Denken jullie dat ik mijn katten tekort doe door geen prooidieren te geven?  Geven jullie 'supplementen' of echt enkel bot, vlees en organen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1268200
sien eet geen hele prooidieren in de zin van muizen en ratten (wel af en toe duiven en kwartels).
ik geef vleesbot, orgaan, spiervlees en ei (in de vorm van kuikens). ook geef ik af en toe vette vis. vis en ei zijn goed voor de vacht.
maar ga niet alleen vis en ei/kuikens voeren, het moet wel in balans zijn.

aanvulling:
brokjes proberen een soort van benadering van een natuurlijk menu/dieet te zijn.
dan kan je beter (nog beter zelfs) gewoon dat natuurlijke menu geven.
Laatst gewijzigd door koekje op do 28 mei 2009, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1268206
In hoeverre voegen de vachten echt iets toe, ik heb de indruk dat ze onverteerd naar buiten komen

K vind t trouwens wel weer een mooi, nieuw tegen-argument ;)
Door flin
#1268259
jaaah, daar heb 'k me ook wel n's overheen gebogen...:

ze krijgen hier als supplement 1 x in de week vit B-complex, en daarnaast regelmatig krekels (bevatten: koper, zink, magnesium, ijzer, b-1, b-2 en nogal wat vezels) en 2 x in de week wat vette vis,

'k vinnut moeilijk te beoordelen, of dit werkelijk wat 'doet' , 't schijnt wèl zo te zijn, dat met een aantal vezels (of dit nou van haar of gras of anders is) de colon mooier schoon zou worden, en dus minder slechte bacteriën zouden blijven hangen...maar 'k heb geen bewijs helaas, daarnaast denk ik dat 't dichter bij een natuurlijk menu komt...


http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 053.0.html


Nutritional deficiencies and excesses both can have detrimental effects; however, genetic defects in some animals also may result in a decrease in absorption of some essential nutrients needed for optimal skin and coat health. The most notable nutrients involved in skin and coat health include protein, fatty acids, and zinc, as well as select vitamins and trace minerals. Each will be discussed in brief in the following paragraphs
....

Other minerals and several vitamins also may have an effect on skin and coat health. Deficiencies in copper will result in a decrease in tyrosine and melanin production that will create a dull, rough coat (Cline, 2004). A deficiency in iodine, responsible for a normal functioning thyroid, will create skin lesions and poor hair coat (Cline, 2004).

Although rare, vitamin deficiencies can result in several skin and coat problems. Vitamin A is important in proper keratinization of the skin. Deficiencies will result in hyperkeratinization, poor hair coat, and alopecia (Watson, 1998). Vitamin B-complex vitamins, namely biotin, will manifest similar deficiency symptoms as vitamin A.

However, most lesions of the skin characteristically occur around the face and eyes (Watson, 1998). A deficiency is rare, although it may be caused in animals fed raw eggs due to avidin, a protein that binds biotin, rendering it unavailable to the animal (Watson, 1998).

http://www.engormix.com/the_importance_ ... 14_MAS.htm
Door flin
#1268261
In de verhoudingen 50 % bot, 15 % orgaan, , 15 % spiervlees en 10 % vis. Al moet ik toegeven dat die vis niet zo veel wordt gegeven. Ze zijn een beetje keiskeurig daarin.
'k neem aan dat je bedoelt :vleesbot, en dan mis 'k nog ergens 10 %? ;)
Door verwonderd
#1268266
Hier een Noorse Boskat die zo ontzettend verhaart  :o Ik moet echt helpen met kammen, anders stikt ze in de haarballen. Geef haar zelfs wekelijks haarbalpasta  :o en nee ik ben niet zo'n type die snel van alles er in kiept.

Vorig jaar overigens was ze ook ineens heel erg kaal vond ik. Nu valt het nog mee, komt nog wel  ;)
Door Nouchka
#1269218
flin schreef: 'k neem aan dat je bedoelt :vleesbot, en dan mis 'k nog ergens 10 %? ;)
Oeps, jij hebt goed opgelet. ;)
Ik bedoel idd vleesbot. En het spiervlees is 25 %.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door