Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kees
#1265347
Hallo,
Ik las net in een oud topic e.e.a. over Royal Canin en Prins (topic Royal Konijn). Daar heb ik nog een interessant verhaal over van jaren geleden  ;D. Ik zat toen met mijn Duitse Herders in de hondensport. Ik voerde mijn honden Royal Canin (populair merk in die tijd in het wereldje van de Duitse Herder). In het blad "Onze hond" las ik iets over ethoxiquine in hondenvoer. Enigszins bezorgd begon ik hier en daar eens na te vragen of die rommel (ethoxiquine schijnt immers een pesticide te zijn) ook in Royal Canin zou zitten. Zo kwam ik ook in contact met dhr. Verkade (eigenaar van Prins). Volgens hem zat er wel degelijk ethoxiquine in het voer van Royal Canin. Hij had het al een paar keer laten testen bij TNO en steeds met een positieve uitslag. Woedend was ik! Stopten die rotzakken vergif in het voer dat ik aan mijn honden gaf  :boo: Ik was echt des duivels. Direct in de pen geklommen en een ingezonden stuk geschreven voor het verenigingsblad van de Duitse Herder. In dat stuk sprak ik niet over Royal Canin, maar over een "gerenommeerd merk". Op dat artikel kreeg ik veel telefonische reacties en in die gesprekken heb ik de naam van Royal Canin wel steeds genoemd. Wat denk je?
Wordt er op een zaterdagmorgen gebeld: Royal Canin op de stoep  ??? Of ze even binnen mocht komen om te praten over dat artikel ...enz. Nou dat mocht en binnen één minuut begon ze al te dreigen met een advocaat. Ik moet jullie eerlijk zeggen, dat ik best een beetje overdonderd was. Shit, had ik weer!! Nu was ik kort voor haar bezoek al bij dhr. Verkade langs geweest en ik had met hem afgesproken, dat ik een monster van Royal Canin zou opsturen naar TNO en op zijn kosten zou laten onderzoeken op de aanwezigheid van ethoxiquine. Dat monster was inmiddels verzonden.
Dus toen mrs. Royal Canin bij mij op bezoek was, had ik wel een goede uitsmijter (ik wilde zo snel mogelijk van dat mens af!): ik zou haar op de hoogte brengen van de uitslag van het onderzoek van TNO. Je kunt je voorstellen dat ik toen toch wel heel nieuwsgierig was geworden naar de uitslag van dat onderzoek. Die kwam een week of wat later: de uitslag was negatief, er zat geen ethoxiquine in het monster dat ik hen gestuurd had. Ik heb mrs. Royal Canin hierover keurig geïnformeerd: ze was erg blij met de uitslag. Verkade minder: hmm, dan hebben ze het er inmiddels uitgehaald was zijn reactie. Advocaten heb ik gelukkig nooit gezien ;D.
Dat was mijn avontuur met Royal Canin en Prins. Waarschijnlijk ben ik toen een beetje het slachtoffer geworden van een concurrentieslag tussen beide merken wat betreft het marktaandeel van het wereldje van de  Duitse Herder.
Het zijn wel  "oude koeien" maar ik vind het toch leuk dit verhaal nog eens te vertellen.

Kees.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1265393
Nee,  ;D. Heel ander spul nu. Drie Duitse Herders gehad en alledrie niet goed: HD, elleboogdysplasie, enz. We hebben het hier wel en beetje gehad met "rashonden".

Kees.
Door petra-amsterdam
#1265725
Hartstikke off-topic vraag (de mod. zal ons wel naar Barplaats verhuizen) maar jouw hondjes zien er uit als buitenlandertjes....klopt dat?
Heb er zelf ook eentje nl EN ,n DH met als voorlopige uitslag (=nog maar 9 mnd) prima heupen...wat ,n kadootje is na een DH met HD optima forma...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1265846
Wil toch nog even reageren.

Als ik hier vertegenwoordigers heb/had van brokkels en ik hun verhaal over "zuiver en natuurlijk en de overige AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding heb aangehoord dan vraag ik altijd:

Als ik een monster laat analyseren kun jij me dan vooraf zwart op wit geven dat daar 100% zeker geen sporen van Ethoxiquine, BHA, BHT en dat soort lekkernij in worden aangetroffen.

Antwoord tot nu toe..het wordt bijna standaard..uh tja AfbeeldingAfbeelding ja, we weten natuurlijk niet precies hoe de grondstoffen behandeld worden en AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding....maar wij stoppen het er in ieder geval echt niet in, dus dat scheelt dan toch weer. ::)
Door Hanny
#1265961
Wat zou er in het vlees zitten, via het voedsel van de dieren, dat ik  mijn honden voer?
Zal vast niet allemaal puur natuur zijn. Ja, wel van bio dieren, maar ik neem aan, dat de karkasjes, die hier met smaak worden gegeten, niet helemaal puur en nog eens puur zijn.
Ik heb me er bij neergelegd, we doen, wat voor ons kan en dat is het. Maar ik heb echt geen al te goede gedachten over de sublieme zuiverheid, van wat er hier wordt gegeten.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Kees
#1266325
Hitam schreef: Volgens mij zit er in Prins ook Ethoxyquin. Zei Verkade dat hij niet helemaal kon voorkomen dat het er in zat.
Nee, dat heeft hij nooit gezegd en dat zou me destijds ook buitengewoon verbaasd hebben. Hij was erg trots op zijn "superbrok". Hij maakte toen op mij wel een oprechte indruk, maar ik ben er nooit echt achtergekomen welk spelletje hij toen speelde of wat zijn beweegredenen precies waren.
Afijn, inmiddels zijn we wel wat wijzer geworden.

Kees.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1266331
Hanny schreef: Wat zou er in het vlees zitten, via het voedsel van de dieren, dat ik  mijn honden voer?
Zal vast niet allemaal puur natuur zijn. Ja, wel van bio dieren, maar ik neem aan, dat de karkasjes, die hier met smaak worden gegeten, niet helemaal puur en nog eens puur zijn.
Ik heb me er bij neergelegd, we doen, wat voor ons kan en dat is het. Maar ik heb echt geen al te goede gedachten over de sublieme zuiverheid, van wat er hier wordt gegeten.

Hanny
Beste Hanny,
Ik ben bang dat je gelijk hebt. En ik denk dat je vrees ook opgaat voor wat we zelf allemaal doorslikken. Maar net wat je zegt: je doet wat je kan en dat is het. Voorlopig glimmen die mormels van ons wel en daar kijk ik met genoegen naar  :).

Kees.

Kees.
#1266496
petra-amsterdam schreef: Hartstikke off-topic vraag (de mod. zal ons wel naar Barplaats verhuizen) Heb er zelf ook eentje nl EN ,n DH met als voorlopige uitslag (=nog maar 9 mnd) prima heupen...wat ,n kadootje is na een DH met HD optima forma...
maar jouw hondjes zien er uit als buitenlandertjes....klopt dat?
dat dacht ik ook gelijk  ;)
Door petra-amsterdam
#1266902
flodder en dwarrel schreef: maar jouw hondjes zien er uit als buitenlandertjes....klopt dat?
dat dacht ik ook gelijk  ;)
Kwestie van ''ons-kent-ons'' blik? ;D
Jouw spaanse superkruising lijkt overigens verdacht veel op mijn eveneens spaanse zwerfpoedel 8)

En Kees.... je hebt i.m.o. hartstikke gelijk! Zolang je honden glimmend rondlopen en je er zelf ,n redelijk goed gevoel bij hebt, zou ik er zelf geen nacht minder over slapen.
Ik lees vwb mijn eigen eten ook niet trouw alle etiketten en raus ook regelmatig ''iets minder verantwoords'' naarbinnen maar hou wel de grote lijn in de gaten.
Goed genoeg...vind ik ::)
Gebruikersavatar
Door Kees
#1267177
maar jouw hondjes zien er uit als buitenlandertjes....klopt dat?
Zeker, ze komen alledrie uit Spaanse asiels.
Fieke (links) is door een lieve, Spaanse mevrouw naar een dodingsstation gebracht omdat ze in haar ogen een mislukte poedel was. Yentl (midden) is als pup in het asiel gedropt; toen we haar gingen ophalen in Amersfoort was ze bang van haar eigen schaduw. Leuk hondje geworden inmiddels! Vago (rechts) was een zwervertje.

Kees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door