Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1265307
Sinds een tijd geef ik Max, een kruising van 7,5 kilo, KVV. De laatste tijd durf ik hem ook wel eens naast de KVV kippennekken te geven en zelfs kippenvleugels. En uiteraard mijn zelfgemaakte groentenmix. Ik wil wat meer barf gaan voeren, maar dat vind ik erg lastig. Er zitten alleen dure slagers in de buurt en aangezien ik 5 dagen in de week op de universiteit zit (Max zit dan gezellig bij mijn vader) kan ik ook niet naar de markt. Mijn vader sturen zal geen succes worden, die snapt al niet waarom ik hem die troep te eten geef  ;D. De poelier op de hoek kon overigens alleen aan een krat van 20 kilo kippennek komen...

Ik bestel vaak op internet of bij de dierenwinkel (KVV), maar er worden alleen maar ontzettend grote porties verkocht. De meeste dingen zijn 500 gram, daar kan Max 3 a 4 dagen van eten. Ik zou meer willen afwisselen, maar dat is ontzettend lastig vind ik; dan moet ik de helft van het eten gaan weggooien. Kip kan ik dan nog wel klein in de supermarkt kopen, maar kippennekken zitten altijd per 500 gram verpakt. Hart wordt altijd in 500 grams verpakking geleverd (dat is nog te doen aangezien het losgevroren is). Kipkarkas...1 kilo....dat krijgt ie nooit op. Als ik afgestudeerd ben komt er nog wel een hond bij (waarschijnlijk nog wel meer dan 1  ::)) maar voor nu vraag ik me af hoe andere mensen met een klein hondje dit probleem oplossen...ik zie mezelf ook niet met een zaag aan de slag...Alle tips zijn welkom!
Door kojak
#1265321
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#1265324
Hahahaha nou dat kan wel als ik afgestudeerd ben. Hoe is het met Kojak? Ik ontdooi nu gewoon zo'n verpakking van 500 gram en dat voer ik hem dan 3 of 4 dagen. Maar ja is niet echt lekker voor de afwisseling. Ook ontdooien en weer invriezen durf ik niet. De enige die kleine verpakkingen hebben zijn Duck, Energique en Carnibest, maar ja kippennekjes is ie ook dol op. Nou ja dan maar de vleugels uit de supermarkt geven. Ga binnenkort ook wat vers geven aan haas, en kwartel enzo. Maar dat is ook nog best veel voor die kleine. Heeft ie 2 dagen kluifwerk aan...snel afstuderen en nog een paar monsters erbij...en een groter huis met tuin en een extra vriezer hahaha. Sardientjes en makreel krijgt ie overigens uit een klein blikje.

Maar hoe doe je dat met zagen? Ik heb volgens mij niet eens een zaag...en ik denk niet dat mijn schouder dat heel prettig vind (heb die blessure dus kan niet zo lang staan). Maar ik zal eens kijken. En anders gewoon KVV met af en toe een hapje vers. Het is jammer dat de buurvrouw het niet helemaal aandurft anders hadden ze het kunnen delen  :(
#1265326
stuk kwartel, piepkuiken, haantje, stukken kipkarkas of konijnenrug enz...
ik verdeel voor Gian (3kg) alles meteen in kleine porties als ik van de winkel kom en vries het dan in ;)
verder krijgt hij ook nog deels Carnibest maar vermits er hier nog een rottweiler rondloopt krijgen we zo'n kiloworst wel snel weg ;D
#1265328
;D ;D ;D de andere buren???

Je loopt nu tegen t zelfde aan als ik in t begin [al kan ik wel regelmatig naar de markt] kleine eter en toch willen varieren..
Wellicht zijn er andere barf-ers in je omgeving en zou je gezamelijk kunnen bestellen, kilootje dit, kilootje dat..

KVV is echt goed te delen hoor , zonder gezondheidsrisico's, door even iets te ontdooien en dan in porties delen [groot broodmes doet t ook goed heb ik gehoord]
Barf dingen doe ik net zo, beetje 'aandooien' karkassen loswrikken in porties knippen/hakken en alles [terug] in de vries dan kun je weer weken toe!!
Door kojak
#1265331
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#1265361
Voor Alba hebben we ook kiloworsten Carnibest, dat is ook teveel om ontdooit in de koelkast te bewaren vind ik want ze eet er 3 dagen van. Wij laten zo'n worst 2 uurtjes buiten de vriezer liggen en dan snijden we 'm in 3-en. Het snijden doen we gewoon met een scherp mes, dat gaat makkelijk. 1/3e gaat dan terug in de vriezer, in een doosje. Dat zou ook met andere merken KVV die je in worsten kan kopen zo kunnen.

Echt BARF is inderdaad een kwestie van kleine dieren kiezen en in porties verpakken lijkt me. Heb je een ruime vriezer? Je kunt voor zo'n kleintje natuurlijk relatief veel porties uit een kilo halen, dus om zoveel mogelijk af te kunnen wisselen met meerdere diersoorten heb je ook wel wat ruimte nodig. Kleine hoeveelheden bestellen is dan het fijnst, tenminste dat heb ik nu gedaan omdat het bij Alba niet zo snel zal gaan (ze zal 3 - 4 keer per week een BARF-maaltijd krijgen van de 3 maaltijden, dus van de 21 per week maar 3 of 4 keer BARF). Misschien is er iemand in de omgeving met wie je mee kan bestellen?

Succes!
Groetjes, Anne & Alba
#1265608
Wij hebben een hondje van zes kilo.
Je kan gerust iets ontdooien en daarna weer invriezen, wij doen niet anders.
Sommige dingen, zoals nekken en karkassen, kan je in bevroren toestand prima met een snoeischaar kleiner maken.
Ik heb zaterdag net 3 zalmkoppen gehaald, in vijf delen gesneden en zo ingevroren.
Zo doe ik dat ook met vlees dat niet bevroren is.
Heel veel dingen kan je gedeeltelijk laten ontdooien en dan door zagen met een goed mes, om het restant daarna weer in de vriezer te mikken.
Is echt geen probleem.
Onze hond eet bijzonder gevarieerd.
#1265685
Als je een hond van 7,5 kilo één keer per dag zou voeren, dan kun je een aardige portie maken. Misschien eet hij wel 250 gram per dag en daar kun je heus wel iets voor maken. Kipkarkas, konijnenkop, allerlei nekken wegen allemaal minder. Ik denk, dat het lastiger zal zijn om een voorraad te hebben i.v.m. vriesruimte, dan produkten, die je kunt voeren.
Ik vind vleugeltjes gruwelijk eng, maar als jouw hond ze netjes kauwt, dan zal dat wel gaan.

Hanny
#1265689
ik verpak kippennekken in zakjes van ca 150 - 200 gr, konijnenkarkas (rug + achterpoten) jas ik door de helft, zodat dik 2x een halve rug met poot krijg (die weeg ik niet eens), kipkarkas gaat bij mij per 2 stuks in een zakje, eendkarkas krijgt hij een hele (weeg ik ook niet na)............. Ik voer in principe 1x per dag, alleen wil meneer 's morgens iets te eten hebben, dan krijgt hij iets van 15 gr :P

Ik krijg alles als kiloverpakkingen binnen. Mik het in de vriezer beneden en als ik iets nodig heb ontdooi ik dat, maak het in de gewenste porties en vries het dan opnieuw in. Gaat als een tierelier ;)

wegens slecht vreten de laatste tijd krijgt hij regelmatig haakse barf. Die rollen laat ik iets ontdooien, dan snijd ik ze met een scherp mes in stukken van 150-200 gr en vries die kleinere pakjes weer in. Ik heb dan zo'n zakje per dag nodig.

bij de weg Rakker weegt ook tussen den 7,5 en 8 kg :D
Laatst gewijzigd door Dian op zo 24 mei 2009, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#1265728
Wat een goede tips! Bedankt allemaal! Fijn om te weten dat het geen probleem is om een deel een klein beetje te laten ontdooien, alles in porties te verdelen en dan weer in te vriezen. Ik maak nu eerst alles op wat ik in de vriezer heb en daarna bestel ik gewoon weer een boel. Dan laat ik het een beetje ontdooien en kan ik het mooi in kleinere porties verdelen en in de vriezer gooien. Hoef ik een zakje per dag eruit te halen. Max zou zo'n 150 gram per dag moeten krijgen volgens de berekeningen, maar dat is natuurlijk altijd afwachten. Kan ik mooi wat meer gaan afwisselen. Ik heb een redelijk grote vriezer (3 lades) en de helf is voor mijn gebruik en de helf voor Max. Helaas ook geen ruimte in de box om een extra vriezer neer te zetten, maar goed eerst afstuderen en dan komt dat allemaal wel. Maar de hoeveelheid die ik voor Max bestel past vast in de vriezer.
#1265729
Hanny schreef: Als je een hond van 7,5 kilo één keer per dag zou voeren, dan kun je een aardige portie maken. Misschien eet hij wel 250 gram per dag en daar kun je heus wel iets voor maken. Kipkarkas, konijnenkop, allerlei nekken wegen allemaal minder. Ik denk, dat het lastiger zal zijn om een voorraad te hebben i.v.m. vriesruimte, dan produkten, die je kunt voeren.
Ik vind vleugeltjes gruwelijk eng, maar als jouw hond ze netjes kauwt, dan zal dat wel gaan.

Hanny
Ik houd ze gewoon vast en laat hem ze dan opeten. Dat gaat heel goed; hij kraakt de botjes netjes.
#1265773
Ik heb vier katten en verdeel inderdaad alles wanneer ik het binnenkrijg. Ik maak zakjes van 200 gram vleesbot (karkas hakken) 240 gram spiervlees en 100 gram orgaan. Dat hussel ik in de vriezer door elkaar en dan pak ik wat ik nodig heb. Gewoon een klein weegschaaltje en een vrije avond en heel veel zakjes en dan is het zo gebeurd ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door