Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1265616
Mees, onze labradoodle van bijna 9 maanden, had vanavond een minikrokodilletje opgegeten. Zo'n ding dat enorme proporties aanneemt als je hem in de bak water legt. Deze krokodil wordt zo groot als een flink cakeblik.... Ik heb meteen de dierenarts gebeld want ik moest er niet aan denken wat dat ding kan aanrichten in Mees zijn lijf. Advies: 2 eetlepels zout in de keel en laten kotsen. Het is me met moeite gelukt om 1 eetlepel in zn bek te kiepen en die viel er voor de helft ook gewoon weer uit maar even later kotste hij de kroko er uit. Maar hij bleef kotsen, op een gegeven moment zelfs met wat bloed in het slijm.... DA weer gebeld, kon niet echt kwaad zegt hij.

Nu lees ik rustig hier en schiet in de paniek: zout is blijkbaar heel slecht?!? Wat nu? Mees is nu rustig en ligt af en toe nog wat na te boeren. Wat moet ik in de gaten houden en moet ik nog iets doen?

Edit: spelfout verbeterd....
Laatst gewijzigd door Elf op ma 25 mei 2009, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1265631
Ik denk zelf dat het wel goed komt, en waarschijnlijk is er een adertje gesprongen door het vele braken.

Als Mees verder rustig is en morgen gewoon poept en levendig is, dan komt het denk ik wel goed  ;)

En daarbij zijn er ontzettend veel mensen die juist dankzij het gebruik van zout heel veel ernstige problemen hebben voorkomen, dus wat dat betreft heeft zout ook vaak het leven van honden gered!

Beterschap voor Mees  :-*
#1265636
Hoi,
ik wil je niet bang maken!!!!!!

maar ik zou me minder zorgen maken om het zout dan om de proporties die zo'n krokodil kan aannemen......   HEEEL goed in de gaten houden, en bij de minste twijfel ogenblikkelijk naar de DA.
Ik zou zelf, maar goed, dat ben ik en ik kan paniekerig zijn (!!) ook vanacht een paar keer gaan kijken.

Ontlasting goed in de gaten houden, even 'peuren" of het er idd weer uit komt.

Slechts mijn tips, doe ermee wat je wilt, vergeet de rest.

Suzanne
Door Elf
#1265638
[quote="*Dorothea*"]
Eén lepel zout op een grote hond dat kan prima hoor. De gevallen van hondjes die overleden zijn dat waren kleine hondjes die veel zout hadden binnengekregen. Geen paniek, het komt goed!
[/quote]

Mees weegt 20 kg en heeft 1 eetlepel gehad, die voor de helft weer uit zn bek laten vallen en meteen daarna ontzettend gebraakt..... Dan zal het meeste zout er misschien wel uit zijn?
Door Elf
#1265642
[quote="Suzanne"]
Hoi,
ik wil je niet bang maken!!!!!!

maar ik zou me minder zorgen maken om het zout dan om de proporties die zo'n krokodil kan aannemen......   HEEEL goed in de gaten houden, en bij de minste twijfel ogenblikkelijk naar de DA.
Ik zou zelf, maar goed, dat ben ik en ik kan paniekerig zijn (!!) ook vanacht een paar keer gaan kijken.

Ontlasting goed in de gaten houden, even 'peuren" of het er idd weer uit komt.

Slechts mijn tips, doe ermee wat je wilt, vergeet de rest.

Suzanne
[/quote]

De krokodil is er helemaal uitgekomen!!! Gelukkig..... het ding wordt echt enorm als het een tijd in water ligt. HIj had hem wel in stukken gekauwd dus ik houd hem uiteraard wel in de gaten maar volgens mij is alles er uit.
#1265645
[quote="Too"]
@ Suzanne  Kroko is er al uit gekomen!
[/quote]

Oh, gelukkig!
Joh, daar had ik overheen gelezen... ik schiet kennelijk zelf ook heel goed plaatsvervangend in de stress ;-(

Sorry!!!

Suzanne
Door Elf
#1265648
[quote="Suzanne"]
Oh, gelukkig!
Joh, daar had ik overheen gelezen... ik schiet kennelijk zelf ook heel goed plaatsvervangend in de stress ;-(

Sorry!!!

Suzanne
[/quote]

Vind ik lief van je!
Door Elf
#1265654
[quote="*Dorothea*"]
Eén lepel zout op een grote hond dat kan prima hoor. De gevallen van hondjes die overleden zijn dat waren kleine hondjes die veel zout hadden binnengekregen. Geen paniek, het komt goed!
[/quote]

hij heeft net weer gespuugd, dik bloederig slijm. kan dat kwaad?
#1265662
[quote="Elf"]
hij heeft net weer gespuugd, dik bloederig slijm. kan dat kwaad?
[/quote]

Z'n maagwand is waarschijnlijk behoorlijk geirriteerd. Leuk is het natuurlijk niet, maar gevaarlijk nee, het gevaar van zout zit hem in hersenoedeem niet in het braken.
#1265667
Nee kan geen kwaad het is gewoon erg geirriteerd en met slijm lijkt het vaak erg bloederig. Kijk of hij wat rijst wil eten of geef hem een boterham dat kalmeert de maag wellicht een beetje. Heb met honden van kennissen dit soort dingen ook wel eens meegemaakt en dat was de volgende dag echt over. Hij voelt zich nu nog beroerd maar denk echt dat het over gaat.

En als je het niet vertrouwt zit er maar een ding op en dat is naar de dierenarts gaan dat kan je alleen maar zelf beslissen.
Door Elf
#1265692
[quote="cairodyn"]
Nee kan geen kwaad het is gewoon erg geirriteerd en met slijm lijkt het vaak erg bloederig. Kijk of hij wat rijst wil eten of geef hem een boterham dat kalmeert de maag wellicht een beetje. Heb met honden van kennissen dit soort dingen ook wel eens meegemaakt en dat was de volgende dag echt over. Hij voelt zich nu nog beroerd maar denk echt dat het over gaat.

En als je het niet vertrouwt zit er maar een ding op en dat is naar de dierenarts gaan dat kan je alleen maar zelf beslissen.
[/quote]

Ik heb hem net een beetje gekookte rijst met wat rijstewater en een beetje kvv erdoor gegeven. Dat ging er met smaak in. Nu maar hopen dat het er in blijft. Ik durf bijna niet te gaan slapen....
#1265733
Een volgende keer kun je beter het zout eerst in wat water doen dat het net oplost, dan in de bek doen en meteen een grote bak water neerzetten. Door de zoutoplossing gaat de hond meteen veel drinken, wordt misselijk en kotst alles eruit. Deze oplossing is wat minder agressief als puur zout. Kotst de hond de zoutoplossing er niet uit dan naar de dierenarts voor een prik om te laten braken. Komt het zout én de krokodil er zeker uit ( plus veel geld uit je portemonnee want het zijn dure prikken  ;) Spul moet speciaal besteld worden in Utrecht ).  De zoutoplossingtruc heb ik bij Indy ooit gebruikt die het nodig vond om een kussen van de bank in stukken te scheuren  >:( Omdat ik niet wist of ze eventueel wat van het witte spul binnen had gekregen heb ik haar laten braken.... Later bleek voor niks, maar liever voor niks dan onterecht achterwege laten  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door