Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MaaikeNoa
#1265306
Ik heb een gezonde bouvier van 2,5 jaar. Nu was ik een tijdje geleden met haar bij de DA en kregen we het over steriliseren. Hij adviseerd mij om haar te laten steriliseren, omdat dat de kans op baarmoederhalskanker en eierstokkanker ernorm zou verkleinen of zelfs zou verkomen. Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om in een gezonde hond te laten snijden, maar wil ook het beste voor haar. Nu weet ik ook dat ik door kvv te voeren de kans op kanker verklein, omdat er geen schadelijke -lees kankerverwekkende- toevoegingen in zitten. Nu is mijn vraag: is het raadzaam om haar te laten steriliseren of kan ik het beter niet doen?
Door Rianne145
#1265310
Ik vind het een erg moeilijke beslissing. Het heeft voordelen en nadelen. Bij de teef van m'n ouders hebben we dezelfde discussie gehad en besloten haar niet te laten helpen. Vorige week bij de da voor een paar bultjes die verwijderd moesten worden en dan komt weer de vraag op tafel, zullen we haar gelijk steriliseren. Ze is inmiddels 5 en weer hebben we besloten haar niet te laten helpen, maar de twijffel was er wel weer even. Heel moeijlijk. Laat je goed informeren. Hier komen vast een hoop voors en tegens te staan. Bij ons gaf de doorslag dat het toch een heftige operatie is, kans op complicaties van zowel de narcose als van de operatie zelf. Het is geen simpele ingreep maar een zware buikoperatie. Bij ons speelde ook mee, waarom in een gezonde hond laten snijden, waarom iets weg halen wat gezond is.
Succes met je beslissing!
Door JoNoMo
#1265318
Ik zou het dus nooit meer zo maar laten doen bij 1 van mijn 2 andere meiden.
Ook ik zwichtte voor de argumenten van mijn DA toen.
Jopie haar vacht is vreselijk geworden bijna niet normaal te kammen en ze is incontinent.
Door suzanne 1
#1265329
Hoi,
Met 2,5 jr is de kans op kanker die je verkleind door haar te laten helpen zo miniem dat het haast niet meer uitmaakt of je haar nou wel of niet laat helpen. Om de kans op mamatumoren te verkleinen moet je ze voor of na de 1e loopsheid laten helpen en niet later. Zijn ze vaker loops geweest dan maakt dat voor de mamatumoren niet meer uit. Dus ik zou het niet doen want ik neem aan dat jouw hond al meerdere keren loops is geweest.
En ja, ze krijgen een gigantische rotvacht. Vooral honden zoals een bouvier, newfoundlander etc. Dus honden met een dikke langere vacht. Echt geen pretje om te borstelen, maar ook voor de hond heel vervelend bijv. in de zomer.
Door MaaikeNoa
#1265334
Bedankt voor de reacties.
Ik denk trouwens ook dat DA's graag honden willen laten steriliseren omdat ze daar aan verdienen...
Mijn hond is overigens afgelopen maart pas voor de 2de keer loops geworden. Dat van die rotvacht wist ik niet.
Door tiny
#1265397
Ik heb mijn kooikerteefje toendertijd voor die redenen laten steriliseren. Nu zou ik het nooit meer laten doen.  Kans op dit, kans op dat. Ze hebben hun hele leven kans op van alles. Ze wordt volgende maand 10 en is in het verleden na haar 2e loopsheid gesteriliseerd. Nog een verschrikkelijk nadeel is dat ze ontzettend snel last krijgen van overgewicht. Je kunt rustig de helft minder gaan voeren. En de vacht.... je ziet onmiddelijk  daaraan dat ze gesteriliseerd is.
Er loopt hier een Ierse Setter rond, was een prachtig mooi dier. Ze hebben haar laten steriliseren, ze ziet er niet meer uit. Wat een verschrikkelijk lelijke hond is dat geworden door een verschrikkelijke vacht.
Laat je heel goed informeren en weeg alle voors en naas tegen elkaar af voordat je voor zo een drastische besluit kiest.
Door Kuszco
#1265414
Wij hebben het wel gedaan.
Hiervoor had ik drie labradors. Hebben alledrie baarmoederontsteking gehad en zijn toen alsnog gesteriliseerd.
Op advies van de DA heb ik mijn twee labradors die ik nu heb beiden laten steriliseren na de eerste loopsheid.
Hier zijn geen klachten. Ik heb er wel heel veel over gelezen alvorens het te doen.
Ik zou het alleen doen meteen na de eerste loopsheid. Niet later. Ze hebben er geen klachten van gehad.
Ze zijn nu acht en altijd mooi op gewicht geweest.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door Lizzy
#1265439
Ik denk eerlijk gezegd dat het voeren van KVV en de verminderde kans op mammatumoren iets is dat nergens bewezen is. En ik zou dus ook voorzichtig zijn met die gedachten. Castratie is nog steeds de beste manier om kans op baarmoederontsteking (ook al laten ze deze tegenwoordig met castratie vaak zitten omdat de baarmoeder verschrompelt na castratie) en mammatumoren te verkleinen. De vraag is voor mij alleen altijd geweest: moet je vanwege die angst je hond laten castreren? Er is ook altijd nog een kans op hartklepkanker. Laat je nu het hart ook preventief weghalen? Whoofer (mijn vorige hond) is overleden aan maagkanker. Tja, we hadden preventief de maag weg kunnen laten halen :g:

OK, misschien een beetje flauw.... Er gaan nog steeds honden dood aan mammatumoren en een goede manier om het te voorkomen is castratie. Ik heb mijn hond (Linga) laten castreren. Niet omdat ik kanker wilde voorkomen maar om andere redenen. Zij is een kortharige hond, dus haar vacht is identiek gebleven. Ik vind veel langharige honden zoals Setters en Spaniels echt oer-lelijk worden na castratie... Maar weegt dat op tegen de ellende van baarmoederontstekingen of borstkanker? (dat is iets dat alleen de baas kan bepalen). Linga is een vrij pittige teef en ik was "bang" dat zij na castratie nog pittiger zou worden. Dat wordt namelijk gezegd, dat pittige teven nog pittiger worden. Dit is absoluut niet gebeurd. Zij is nog even leuk en geweldig als voor de castratie en geen spat pittiger geworden. Sterker nog, ik denk dat zij gelijkmatiger en zachter is geworden. Maar, zij was 3 jaar toen ze gecastreerd werd en dus al volledig "uitontwikkeld". Het is nu bijna 1 jaar geleden en Godzijdank is zij niet incontinent geworden. Maar, ik heb ook 1 hond die "leegloopt" en daar medicijnen voor krijgt. En dat gevaar moet dus ook meegewogen worden in je overweging.

Al met al: ik vond en vind het nog steeds een lastig besluit! Ik wens je dus ook veel succes met je overweging. In de medische bieb staan nog meer artikelen over de voor en nadelen van castratie.
Door MaaikeNoa
#1265628
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat er een verminderde kans op mamatumoren is door kvv te voeren. Ik bedoelde daar mee te zeggen dat nu ik geen brok voer met kankerverwekkende stoffen, dat misschien de kans op kanker in het algemeen wel verkleind en misschien daarmee ook wel de kans op mamatumoren.
Dat Noa eventueel een lelijke vacht krijgt zou erg jammer zijn, maar het gaat mij erom of de ingreep goed voor haar is. Ik heb inderdaad ook wel gehoord dat er een kans is dat ze incontinent wordt en om daar dan weer medicatie voor te moeten geven is ook weer een belsting. Ze is ook pa sinds ze op kvv staat overdag volledig droog. Het zou zonde zijn als ze dat weer terug zou krijgen. Ik ben er gewoon nog niet uit. Heb wel met de fokker gesproken en die heeft mij wel verteld dat er geen mamatumoren in haar lijn voorkomen. Hij adviseerd het dus niet te doen... Ik vind het gewoon een erg grote en belastende operatie en dat houd me tegen. Wij hebben ook al twee teefjes gehad met melkklierkanker. Ze zijn er niet aan overleden. Ze zijn allebei 12 jaar geworden (bouvier) en dat is een respectabele leeftijd. Echt last hadden ze er niet van naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1265639
MaaikeNoa schreef: Ik bedoelde ook niet te zeggen dat er een verminderde kans op mamatumoren is door kvv te voeren. Ik bedoelde daar mee te zeggen dat nu ik geen brok voer met kankerverwekkende stoffen, dat misschien de kans op kanker in het algemeen wel verkleind en misschien daarmee ook wel de kans op mamatumoren.
Dat Noa eventueel een lelijke vacht krijgt zou erg jammer zijn, maar het gaat mij erom of de ingreep goed voor haar is. Ik heb inderdaad ook wel gehoord dat er een kans is dat ze incontinent wordt en om daar dan weer medicatie voor te moeten geven is ook weer een belsting. Ze is ook pa sinds ze op kvv staat overdag volledig droog. Het zou zonde zijn als ze dat weer terug zou krijgen. Ik ben er gewoon nog niet uit. Heb wel met de fokker gesproken en die heeft mij wel verteld dat er geen mamatumoren in haar lijn voorkomen. Hij adviseerd het dus niet te doen... Ik vind het gewoon een erg grote en belastende operatie en dat houd me tegen. Wij hebben ook al twee teefjes gehad met melkklierkanker. Ze zijn er niet aan overleden. Ze zijn allebei 12 jaar geworden (bouvier) en dat is een respectabele leeftijd. Echt last hadden ze er niet van naar mijn mening.
Dat argument over mammatumoren van de fokker dat snijdt geen hout. Het heeft niks met erfelijkheid te maken maar met levenslange blootstelling aan vrouwelijke hormonen.
Door Decibels
#1265647
mijn honden worden alleen op medische gronden 'geholpen'. Als er geen medische nopodzaak is dan blijven ze intact tot aan hun dood. Laat ik het afkloppen...maar tot nu toe heb ik weinig problemen in dat opzicht. Onze Seline (inmiddels 13½) heeft 2 jr terug een mamatumortje gehad wat we weg hebben laten halen. Ze is niet gesteriliseerd. Onze Viva (bijna 10 jr) is afgelopen december gesteriliseerd omdat ze héél erg last had van schijnzwangerschappen na elke loopsheid. Ze ziet er nu (nog geen half jaar later) niet uit. Ik moet heel erg opletten dat ze niet te dik wordt en ze heeft een vacht gekregen om te huilen.
Door Laura2004
#1265650
@MaaikeNoa: als je mij je emailadres geeft in een persoonlijk berichtje, kan ik je een heel erg duidelijk en objectief artikel mailen over de voor- en nadelen van sterilisatie en castratie  ;)
Door Lizzy
#1265795
Laura2004 schreef: @MaaikeNoa: als je mij je emailadres geeft in een persoonlijk berichtje, kan ik je een heel erg duidelijk en objectief artikel mailen over de voor- en nadelen van sterilisatie en castratie  ;)
Ik ben ook wel benieuwd. Kan het hier gepubliceerd worden misschien?
Door Laura2004
#1265806
Lizzy schreef: Ik ben ook wel benieuwd. Kan het hier gepubliceerd worden misschien?
Volgens mij heb jij het artikel ook al gelezen, Angelique heeft het me ooit gemaild, het zijn gescande bestanden, ik zal straks even proberen of ik ze hier kan plaatsen. Of zal ik het artikel naar jou mailen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door