Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mrloes
#1264344
hOi

Na lezen en vragen stellen en mailen ben ik een heel eind gekomen met een 1e opzet voor Boef, een kruising Rottweiler/Doberman
van ongv 30 kilo, gecastreerd. 
Ik ga uit van 600 gr voeding per dag en wil dit in 2x verdelen omdat zowel hond als wij baasjes er aan gewend zijn.
Omdat Boef nu een eliminatiedieet heeft (alleen struisvogel) is hij in zoverre gewend aan rauw vlees, vandaar de overstap naar Barf.
Moet wel toegeven dat ik 't voeren van botjes/nekken nog even eng vind en daarom kies voor de botmix (1) van Herby.
Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst over ga op echt bot maar nu nog even niet ...
Omdat de botmix van Herby een andere samenstelling heeft dan een echt bot heb ik de percentages iets aangepast.

In onderstaand menu krijgt Boef 5 verschillende diersoorten binnen maar ik wil ook kijken wat hij doet met een zalmkop (1 per week)
dus dan zijn het 6 diersoorten.

30% botmix 1        =  180  gr  kip/eend
35% spiervlees      =    210 gr  = 105 gr lam  / 105 gr struis
25% orgaanvlees  =  150  gr  = 50 gr rundhart / 50 gr rundlever / 50 gr rundnier
10% groentemix    =    60 gr  =  andijvie, paksoi, witlof, rauw ei ed.

- is 't verstandig om al het orgaanvlees van een zelfde dier te nemen (zoals ik gedaan heb, rund) ?
- wat doe ik met pens? hoeveel gram per week?

Geit wil ik niet geven: zit tussen m'n oren omdat we zelf geiten hebben.

Alle tips en aanvullingen zijn welkom! Alvast veel bedankt,

marloes & boef
Door Too
#1264399
Qua rekenen heb je [nu ] nix aan mij...

Orgaan van 1 dier... je kunt toch ook afwisselen.. koe, lam/schaap, kip [is een beetje klein maar toch]
Visje [zalm of iets anders] erbij..... volgens mij zit je dan hartstikke goed!
Door Lizzy
#1264828
[quote="mrloes"]
hOi

Na lezen en vragen stellen en mailen ben ik een heel eind gekomen met een 1e opzet voor Boef, een kruising Rottweiler/Doberman
van ongv 30 kilo, gecastreerd. 
Ik ga uit van 600 gr voeding per dag en wil dit in 2x verdelen omdat zowel hond als wij baasjes er aan gewend zijn.
Omdat Boef nu een eliminatiedieet heeft (alleen struisvogel) is hij in zoverre gewend aan rauw vlees, vandaar de overstap naar Barf.
Moet wel toegeven dat ik 't voeren van botjes/nekken nog even eng vind en daarom kies voor de botmix (1) van Herby.
Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst over ga op echt bot maar nu nog even niet ...
Omdat de botmix van Herby een andere samenstelling heeft dan een echt bot heb ik de percentages iets aangepast.

In onderstaand menu krijgt Boef 5 verschillende diersoorten binnen maar ik wil ook kijken wat hij doet met een zalmkop (1 per week)
dus dan zijn het 6 diersoorten.

30% botmix 1         =   180  gr  kip/eend
35% spiervlees      =    210 gr   = 105 gr lam  / 105 gr struis
25% orgaanvlees   =   150  gr   = 50 gr rundhart / 50 gr rundlever / 50 gr rundnier
10% groentemix     =     60 gr   =  andijvie, paksoi, witlof, rauw ei ed.

- is 't verstandig om al het orgaanvlees van een zelfde dier te nemen (zoals ik gedaan heb, rund) ?
- wat doe ik met pens? hoeveel gram per week? [/quote]
Het hangt er vanaf wat je wilt. Wil je eerst diersoort voor diersoort introduceren? Zo niet, dan denk ik dat je juist moet proberen om ook orgaanvlees van zoveel mogelijk diersoorten te geven. Ik vind 25% overigens erg veel, vooral daar je alleen hart, nier en lever hier hebt staan. Pens is orgaanvlees, maar zelfs inclusief pens vind ik 25% nog steeds veel. Ik denk dat 20% orgaan, waarvan 10% pens en 10% andere orgaan soorten is prima is.

Verder ziet het er goed uit. Ook qua afwisseling!
Door mrloes
#1265148
hi

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk hoe ik na t eliminatiedieet verder zal gaan met Boef's voeding.
Hij zal hoe dan ook moeten eten en zijn voeding is dan 6 weken "te eenzijdig" geweest.
Misschien is t opbouwen van eerst 1 nieuwe diersoort slim? Maar dan wel een diersoort waar ik ook
bot en orgaanvlees van kan krijgen dus bv kip en/of eend omdat dit in de botmix van Herby zit.

Op die manier kom ik dus maar op 3 dieren in t begin (struis, kip en eend) maar kan ik wel meer volledig
voeren dmv botmix, orgaanvlees, spiervlees en groentemix.  Als dit goed gaat kan ik een x zalm geven?
En dan een x pens erbij?

Bedankt voor de wijziging van het percentage orgaanvlees, dat zet ik op 20%.
Alleen, waar laat ik die 5% dan die over blijven? Het spiervlees verhogen naar 40% of de groentemix naar 15%

mrloes
Door Antonia
#1265155
[quote="mrloes"]
hi

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk hoe ik na t eliminatiedieet verder zal gaan met Boef's voeding.
Hij zal hoe dan ook moeten eten en zijn voeding is dan 6 weken "te eenzijdig" geweest.
Misschien is t opbouwen van eerst 1 nieuwe diersoort slim? Maar dan wel een diersoort waar ik ook
bot en orgaanvlees van kan krijgen dus bv kip en/of eend omdat dit in de botmix van Herby zit.

Op die manier kom ik dus maar op 3 dieren in t begin (struis, kip en eend) maar kan ik wel meer volledig
voeren dmv botmix, orgaanvlees, spiervlees en groentemix.  Als dit goed gaat kan ik een x zalm geven?
En dan een x pens erbij?

Bedankt voor de wijziging van het percentage orgaanvlees, dat zet ik op 20%.
Alleen, waar laat ik die 5% dan die over blijven? Het spiervlees verhogen naar 40% of de groentemix naar 15%

mrloes

[/quote]

Je geeft  de botmixen van Herby, dat zijn gemalen vleesbotten. Persoonlijk vind ik 30% vleesbotten (al dan niet gemalen) aan de lage kant. Ik zou het orgaan inderdaad verlagen naar maximaal 20% en de vleesbotten verhogen. Om te wennen (vooral ook voor jezelf) zou ik dan niet meer botmix geven ,maar alvast beginnen met wat kippennekjes.
Door Lizzy
#1265215
[quote="mrloes"]
hi

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk hoe ik na t eliminatiedieet verder zal gaan met Boef's voeding.
Hij zal hoe dan ook moeten eten en zijn voeding is dan 6 weken "te eenzijdig" geweest.
Misschien is t opbouwen van eerst 1 nieuwe diersoort slim? Maar dan wel een diersoort waar ik ook
bot en orgaanvlees van kan krijgen dus bv kip en/of eend omdat dit in de botmix van Herby zit.

Op die manier kom ik dus maar op 3 dieren in t begin (struis, kip en eend) maar kan ik wel meer volledig
voeren dmv botmix, orgaanvlees, spiervlees en groentemix.  Als dit goed gaat kan ik een x zalm geven?
En dan een x pens erbij?

Bedankt voor de wijziging van het percentage orgaanvlees, dat zet ik op 20%.
Alleen, waar laat ik die 5% dan die over blijven? Het spiervlees verhogen naar 40% of de groentemix naar 15%

mrloes


[/quote]

Hoe heeft het eliminatie dieet van struisvogel geholpen? Is hij nu probleemvrij?

Persoonlijk zou ik, zouden de problemen nu helemaal verholpen zijn, 1 nieuw diersoort per 2 weken introduceren en goed bijhouden hoe de hond daarop reageert. Idem met groenten (en dat pas gaan geven wanneer je alle nieuwe diersoorten hebt geintroduceerd). Zou hij nog steeds problemen hebben, dan gaf ik hem alle diersoorten gewoon gelijk, niks langzaam opbouwen.

Ik zou je vleesbot percentage verhogen.
Door mrloes
#1265257
hi

De jeuk is nog niet helemaal weg maar het is wel duidelijk minder. Hij likt en 'bijt' nog wel soms maar er ontstaan geen
wondjes of zwellingen zoals eerst. Hij moet nog een volle week struis-dieet dus ik heb hoop maar vind t tegelijkertijd
ook moeilijk. (vraag me ook af of ik de DA uberhaupt wel zal bellen na deze 6 wkn ... )

Het idee van Lizzy om iedere 2 weken een nieuwe diersoort toe te voegen staat me wel aan. Op die manier kan ik toch
wat beter in de gaten houden hoe Boef reageert op iets nieuws qua voeding.

Wat is, voor Boef, het belangrijkste om binnen te krijgen na 6 weken eenzijdig struisvlees: botmix of orgaanvlees?
Als ik botmix geef krijgt ie meteen 2 soorten binnen, kip en eend.
Als ik begin met orgaanvlees kan ik kiezen voor bv eendenhartjes OF kippenlever.


marloes
Door Too
#1265335
Waarom óf bot óf orgaan??

Je kunt met zowel eend als kip eenvoudig 'in verhouding' voeren, zodat de percentages bot/spier/orgaan kloppen
Met de mix weet je ,als er een reactie komt, nog niet waar t door komt.
Door mrloes
#1265340
T komt denk ik omdat t me verstandig lijkt (?) om steeds 1 nieuwe diersoort te introduceren ivm de evt jeukklachten van Boef.
Als ik de botmix geef van Herby geef ik meteen 2 nieuwe, nl. kip en eend.
Daarom dacht ik: als ik nog even niet aan bot(mix) hoef te beginnen, kan ik dus 1st een nieuwe soort introduceren dmv orgaanvlees.
Bijv eerst iets vd kip. Als dat goed gaat doe ik er orgaanvlees bij vd eend. Als dat ook goed gaat kan ik de botmix toe gaan voegen
want dat is kip én eend.

mrloes
Door Too
#1265343
Kip en -orgaan is makkelijk aan te komen [eend ook trouwens]

Als je nu eerst s [hele] braadhaantjes oid [aldi/lidl etc] gaat voeren , iets van orgaan zit daar al in [ingepakt in een zakje] dat vul je evt aan tot de juiste hoeveelheid.......... Voila een prachtig kipbarfje, de allermakkelijkste manier!
Dan voeg je eend toe...
Etc
Die mixen laat je gewoon wachten tot je zeker weet dat eend en kip 'goed'zijn
Door mrloes
#1265346
Uhm maar .. ik wil juist even het 'botten gedoe' vermijden .. en dat zit tussen mijn oren ja, I know.
Boef is sowieso niet gewend om botten te eten dus dat moet ik introduceren.
Nu begrijp ik dat kippennekken prima zijn om daarmee te beginnen maar ... ja jee .. die moet ik dan
v te voren hameren?? Ik ben daar nog ff niet zo'n held in en dus leek t me veilig (voor mezelf!) om
de botmix te nemen.

Snap je? ...  :-[ ...
Door mrloes
#1265354
hi

Ik was al aan t googlen naar een soort van kipmix ja, kwam uit op die van "All Animal" en "Bibi" tot nu toe.
Als ik daar iets van neem en dat aanvul met orgaan en spiervlees ... van kip ... zou dat wat zijn voor de 1e
twee weken na t eliminatiedieet?

mrloes
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door