Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1264331
Hallo had even een vraag over hoe ik het beste mijn hond over kan zetten op BARF?
Ik voer van 8 weken af aan eigenlijk Carnibest en een tijdje haaks barf.( ze is nu 4.5 maand)
Heb al een aantal keren geprobeerd over te zetten op echt Barf maar ze slikt alles heel in, als eerste hadden we geprobeerd met een hele riblap 500 gram dus geen klein lapje dit slikte ze in een keer in stikte bijna maar het was op, wat later lamsribben zijn toch lange ribben, maar je voelt hem al aan komen in één keer naar binnen. Kon het er nog uit krijgen dus denk die heeft het wel geleerd ondertussen maar nee hoor ze blijft alles inslikken ook bullepezen, resten van runderoren.
Kortom ze schrokt nou hadden ze mij verteld gooi alles verspreid over de grond of leg een steen in de voerbak. Dit werkt allemaal niet ze word er alleen maar gulziger van.
Wie heeft er suggesties of ideeen zodat ze wat rustiger gaat eten?
Door pallas
#1264338
Tja honden moeten wel botten leren eten , daarom beginnen de meeste dus niet van de één op de andere dag met lamsribben of andere botten die nogal zwaar verteren.
je kan wel beginnen met kippevleugels of kippenekken die ja dan van de voren goed plat mept. Danis het ook niet erg als je hond ze toch in één keer in slikt.
verder kan je hier alles lezen over het overzetten van je hond op barf:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En eerst beginners botten geven en dan pas het zwaardere werk!
#1264341
Een hele riblap is voor de doorsnee-hondenbek niet zo groot :-\  hele lamsribben moeten ze natuurlijk niet doorslikken.  :-\  Het enige wat ik zo kan bedenken is om b.v. een heel lamrek te geven. dit kan nooit in 1 x naar binnen, het hoeft ook niet in 1 x op, maar als ze op de helft zijn en er redelijk voldaan uitzien dan is die weer van jou (ruilen maar weer voor wat anders interessants). Of het alweer veel te grote bot na het eten geven, dus echt als toetje, als de grootste honger ervan af is. Zo leert ze dat ze er rustig op kan kluiven en dat ze dat niet snel hoeft te doen om een honger te stillen.
Heb je één of meerdere honden?
Door *loes*
#1264343
Ik zelf snij het vlees gewoon in hapklare brokken, en ribben geef ik nooit per rib, maar een stuk of 4 aan elkaar, dan moeten ze wel kluiven, anders washandje aan en vasthouden, tot ze het doorhebben.
Bullenpezen, oren etc krijgen ze hier niet meer sinds ze barfen, gaan ze trouwens van aan de race hier ;)
#1264364
Die kippennekken had ik al gedaan die gingen ook gewoon in één keer naar binnen dus vandaar dat ik overgestapt was op bovenstaand verhaal met de gedachte dan moet ze wel kauwen.
Met dat vast houden was ook geen succes dan klapte ze zo hard op het eten dat het bot gewoon in haar strot zat en ze alleen maar panisch werd terwijl als ik haar bak neerzet het ook weer af kan pakken voedselnijd heeft ze niet. En heb nu nog maar één hond.
Door pallas
#1264373
Kan je dan niet met een flink karkas beginnen of een halve kip? Een runderstrot is ook wel een goeie denk ik , daar zit alleen kraakbeen in.
Dat krijgt ze toch niet in één keer naar binnen geslikt?
Soms scheelt het als de hond echt alleen in alle rust kan eten.
Misschien eens in de tuin en dan achter het gordijn loeren om te kijken hoe ze het dan doet?
Laatst gewijzigd door pallas op vr 22 mei 2009, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#1264411
Ik zou voor grotere stukken gaan dan moeten ze wel aan de slag. Hier is het met spiervlees en pens net zo als met jouw bieflap denk ik....die wordt op maat geknipt en zo groot mogelijk naar binnen gewerkt. past ie niet dan komt ie nog even terug en wordt vakkundig op maat gemaakt tot het wel past ;)

Kippennekken worden voor de vorm een keer doorgeknakt.
Ribben dus altijd met meerdere aan elkaar aanbieden of een keer in de lengte door laten zagen, dan gaat het er ook niet zo snel in. Voor de rest: kipkarkassen, eenden karkas,konijnenkaraks, eenden nekken, paarden strot, runderstrot en dat soort dingen dat past echt niet in een keer.
#1264557
Mijn Buran schrokte ook zo enorm, ik heb me vreselijk zorgen gemaakt. Ben toch maar gewoon begonnen met kipkarkas, parelhoenkarkas, zalmkoppen, haas en konijnkarkas etc etc. Het zachte botwerk in ieder geval. 1 week heb ik zelfs plat lopen meppen, toen was ik het zat en ging het zo in de bak. Heb met angst en beven staan kijken bij maaltijden maar hoe vaker het goed ging, hoe rustiger ik werd. Werkelijk juichen toen ik hem voor het eerst hoorde kraken! Nu eet hij nog steeds door maar alles wordt gekauwd en ik durf steeds meer. Gewoon even volhouden en vertrouwen krijgen in het spijsverteringskanaal van je hond!
#1264569
Robert987 schreef: die runderstrot ga ik na het weekend eens halen is idd zacht bot (heb wel voortaan een beetje schrik) dus daar kan weinig mee mis gaan.
bij die van mij gaat ook die strot in ene keer naar binnen.. (komt er naar een paar minuten ook net zo hard weer uit)
op een hele kip heeft bohdi leren knagen..nadat die dat een paar dagen
heeft gehad kaagt die alles netjes..
zo''n ding gaat echt niet ineens..
heeft wel een kwartiertje geduurt voor die snapte dat die er gewoon
aan moest beginnnen met knabbelen veel succes ;D
#1264574
brunhober schreef: bij die van mij gaat ook die strot in ene keer naar binnen.. (komt er naar een paar minuten ook net zo hard weer uit)
:o :o Zelfs mijn inmiddels volwassen (nou ja, volwassen.....  :D) Ier krijgt dat niet voor elkaar...............
#1268820
Het vast houden is echt geen optie word ze alleen maar panischer en feller(gulziger) op het eten.
Maar de karkassen en strotten gaan we proberen. We hadden gister al een zalmkop gehaald maar dat was geen succes maar daar maak ik wel een andere vraag over aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door