Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Storm09
#1264212
Wat is het wezenlijke verschil tussen Barf en KVV en welke redenen zijn er om juist wel of niet de één of de ander te voeren.
Uit de informatie op de site begrijp ik dat Barf een samengesteld kant en klaar product is en KVV zelf wordt samengesteld ook met grotere vleesbrokken.

Als nu de inhoud, samenstelling van het barfprodukt gegeven is dan is toch bekend welke hoeveelheden worden gevoerd en dat het overeenkomt met wat de hond nodig heeft, rekening houdend met het nodige percentage in verhouding tot het gewicht?

Het verschil wat snel zichtbaar is zijn de kosten echter kan ik me haast niet voorstellen dat dit de reden is waarom veel mensen voor KVV kiezen, graag jullie reacties.



Aanvullend nog even een stukje om voor te stellen. Wij zijn de trotse eigenaren van een dobermannpup, reu, van nu 9 weken. Vanuit de fokker is de pup gevoed met 's morgens combinatie van bevo brokken/7 granen pap/volle melk mengsel, en 's middags 's avonds bevo brokken/vers vlees. Het advies was dan ook vlees te blijven voeren. Het eerste in de dierenwinkel wat werd aangeraden was Barf, wij voeren dan ook Haaksbarf. Bevo brokken is geen groot merk maar ontstaan door het initiatief van een hondeneigenaar zelf http://www.bevobrok.nl/

Na zoeken op internet omdat ik toch hier wel meer over wilde weten ben ik op deze site terecht gekomen. Je hoeft idd geen raketgeleerde te zijn maar door de hoeveelheid informatie hier aanwezig duizelt het wel  :D en roept het ook vragen op. Gelukkig is deze site hiervoor bestemd  :)

Na inmiddels veel gelezen te hebben over dit onderwerp ben ik er toch wel van overtuigd dat het hele concept van vers vlees ten opzichte van brokken of een ander commercieel produkt op vele gebied de voorkeur geniet. Ook veel wijzer geworden over de zuurtegraad van de maag van een hond, nooit geweten!! Buiten dat de samenstelling van brokken is erg discutabel en niet het beste voor de maag van de hond, slechts voor die van de producent  ;D

Voordat de pup erbij kwam hadden al een hondje uit het asiel dat brokken kreeg en die we nu ook barf voeren, hmmm nu de kat nog :) Ik wil hier graag mee verder dus misschien klinken mijn vragen voor sommigen erg voor de hand liggend voor mij is het een nieuwe wereld ;).  Eigenlijk is het inleidende stuk mijn vraag maar alle reacties, adviezen etc.. zijn van harte welkom.
Door Lizzy
#1264218
Storm09 schreef: Wat is het wezenlijke verschil tussen Barf en KVV en welke redenen zijn er om juist wel of niet de één of de ander te voeren.
Uit de informatie op de site begrijp ik dat Barf een samengesteld kant en klaar product is en KVV zelf wordt samengesteld ook met grotere vleesbrokken.
Het is echt ontzettend verwarrend, te meer daar er KVV merken zijn die zichzelf de naam BARF geven.... Maar, dit is het verschil:

BARF is het zelf samenstellen van voeding. Er komt geen fabrikant aan te pas. Jij haalt vleesbot, vlees, orgaanvlees bij slager, poelier, slachthuis, etc. en daarmee stel je met bijv. groenten of extra's zelf het menu voor je hond samen. Je geeft de hoeveelheden en de percentages vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, groentes, extra's zoals dat het beste past bij de individuele hond.

KVV is gemalen vlees, orgaanvlees en soms vleesbot. Soms ook een calcium supplement. Het is door een fabrikant zelf samengesteld, gemalen en in bakkies, worsten of burgertjes geperst/gedaan. Haaks barf is dus het merk KVV dat verwarring heeft geschept in het ooit eens zo duidelijke verhaal. Zij maken namelijk een soort van kant en klaar KVV dat ze BARF noemen. Maar, aangezien het gemalen is en het niet zelf samengesteld is, vind ik dat je van geen BARF kunt spreken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1264237
Storm09 schreef: Wat is het wezenlijke verschil tussen Barf en KVV en welke redenen zijn er om juist wel of niet de één of de ander te voeren.
Uit de informatie op de site begrijp ik dat Barf een samengesteld kant en klaar product is en KVV zelf wordt samengesteld ook met grotere vleesbrokken.

Als nu de inhoud, samenstelling van het barfprodukt gegeven is dan is toch bekend welke hoeveelheden worden gevoerd en dat het overeenkomt met wat de hond nodig heeft, rekening houdend met het nodige percentage in verhouding tot het gewicht?

Het verschil wat snel zichtbaar is zijn de kosten echter kan ik me haast niet voorstellen dat dit de reden is waarom veel mensen voor KVV kiezen, graag jullie reacties.





Er zijn ook wel een aantal redenen te noemen waarvoor men voor kvv kiest, maar ik denk dat gemak in alle opzichten de lading voor 90% wel dekt. En voor gemak betaald men graag wat meer. Kijk maar in onze eigen supermarkt.
Door Too
#1264282
Welkom !

Lizzy en Angelique hebben mi je eerste vragen al beantwoord, zelf samenstellen ´BARF´ is leuk én je weet wat je geeft, KVV is heel comfortabel.
Enn katten kunnen ook heel goed BARFen, de mijne zijn echt zonder slag of stoot over gegaan en vinden echt alles lekker!
Door *loes*
#1264299
Welkom hier

Ik vind Barfen juist zo leuk omdat je er zelf mee bezig bent en daarbij voor 100% zeker weet wat je voert.
Door pallas
#1264321
Ik vind het groote voordeed van Barfen dat je het zelf helemaal kan aanpassen op jouw hond.
zo heb ik hier twee honden en die eten toch heel verschillende dingen (menu's).
Nr1 kan niet tegen te veel bot in de voeding , dus die krijgt wat minder bot%
Nr2 heeft een allergie en eet bijv geen rund. hij is een sporthond , dus krijgt hij een klein beetje koolhydraat en wat extra vet door zijn barf hap.

dat krijg ik met een kvv nooit voorelkaar :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1264330
Too schreef: Welkom !

Lizzy en Angelique hebben mi je eerste vragen al beantwoord, zelf samenstellen ´BARF´ is leuk én je weet wat je geeft, KVV is heel comfortabel.
Enn katten kunnen ook heel goed BARFen, de mijne zijn echt zonder slag of stoot over gegaan en vinden echt alles lekker!
Dat denkt men ;D, maar ik vind "hand in eigen voerbak" tig keer comfortabeler dan door een wildvreemde in elkaar gedraaide prak voeren waarbij men zich toch weer af moet blijven vragen...zit alles er wel in...is dit wel goed...is er weer wat veranderd....enz. enz.
Door Too
#1264372
ok ok ok gemakkelijk ipv comfortabel..... ennn al veel beter dan bruk......
En ik beken  :D ik heb wel 2 hele weken gedeeltelijk kvv gevoerd voordat  ik t errug graag wilde 'zelluf doen'
Door Storm09
#1264487
Als eerste iedereen bedankt voor de reacties en het welkom!!!
Haaks barf is dus het merk KVV dat verwarring heeft geschept in het ooit eens zo duidelijke verhaal
Wat me in elk geval is duidelijk geworden en inderdaad om bovenstaande vond ik dit verwarrend, dat kvv het kant en klare is en Barf het zelf samengestelde. Dit begrijp ik dus nu pas, zit dus al de hele tijd te lezen vanuit een verkeerde begripsvorming. :o
dan door een wildvreemde in elkaar gedraaide prak voeren waarbij men zich toch weer af moet blijven vragen...zit alles er wel in...is dit wel goed...is er weer wat veranderd
Dit is inderdaad wel iets wat ik me continue afvraag, minimaal toch een gezond wantrouwen. Reden waarom mijn voorkeur ook inderdaad naar Barf uitgaat. Mogelijk dat onze 2 honden ook geen gelijk samengesteld menu lusten, ben benieuwd  ;) In elk geval zal de kat er ook aan moeten geloven, heb net nog even het ingredientenlijstje van het kattenvoer bekeken  :P

Ondanks dat ik de begrippen Barf en kvv door elkaar heb gehaald is de filosofie achter het voeren van vers vlees voor mij in elk geval wel een eyeopener geweest.

Om volledig over te gaan op Barf dient als ik het goed begrijp het spijsverteringssysteem van onze hond aangepast te raken om botten e.d. te kunnen verteren, pH1. Hoeveel tijd moet er tussen zitten om vleesbotten zoals kippennek etc..te kunnen gaan geven? Dit met het menu zoals hij dit nu krijgt (in de eerste post beschreven)

De calcium/fosfor verhouding tussen de 1 en 2% houden, zoals Ian Billinghurst dit stelt, tijdens deze overgangsfase vindt ik een moeilijk in te vullen onderwerp.
Door *loes*
#1264522
Ik ben de kippen nekken gelijk gaan geven, in het begin even platgemept met een hamer.
De barf rekenhulp staat ter download in de bibliotheek, dan krijg je de gewichten kant en klaar uitgerekend.
Trouwens enorm veel leesvoer daar, ben je wel een tijdje zoet mee, maar er word je dan veel duidelijk.

Groetjes Loes
Door Buran en Co
#1264536
Storm09 schreef: Dit is inderdaad wel iets wat ik me continue afvraag, minimaal toch een gezond wantrouwen. Reden waarom mijn voorkeur ook inderdaad naar Barf uitgaat.
Ik had 100 kilo Carnibest gekocht om mezelf de tijd te geven me rustig in te lezen. Na veel lezen durfde ik het aan om twee dagen per week te beginnen met Barf (weekend), de rest zou ik eerst nog Carnibest geven. Ben begonnen en er is geen worst meer de vriezer uitgekomen, de resterende voorraad is snel doorverkocht!!!

Welkom, btw!
Door coby.p
#1264663
ik meen ooit wel eens gelezen te hebben, dat er honden zijn,
die het nog beter op barf doen dan op kvv
dus met kvv al veel vooruitgang, na barf nog beter
zijn hier ook nog voorbeelden van?
ik voer zelf een combinatie

coby
Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#1264702
klopt, Coby, mijn 5 jaar oude labrador is daar een heel goed voorbeeld van. Had door een allergie voortdurend oorontstekingen. Hij heeft eerst een tijdje Haaks gegeten, omdat ik barf eigenlijk niet "aandurfde".. leek mij zo'n gedoe!
Hij deed het goed op Haaks, maar ik had al snel het gevoel dat ik eigenlijk verder moest. Dus na lang lezen hier op barfplaats overgestapt op 100 % barf. Was achteraf eigenlijk kinderlijk eenvoudig.
Daarna is Bailey helemaal opgeknapt, zelf de dierenarts was erg verbaasd met het uiteindelijke resultaat!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1264715
Too schreef: ok ok ok gemakkelijk ipv comfortabel..... ennn al veel beter dan bruk......
En ik beken  :D ik heb wel 2 hele weken gedeeltelijk kvv gevoerd voordat  ik t errug graag wilde 'zelluf doen'
Twee hele weken...shame on you...ik wel 5 jaar ofzo ;D ;D
Door ibbi
#1264897
Angelique schreef: Er zijn ook wel een aantal redenen te noemen waarvoor men voor kvv kiest, maar ik denk dat gemak in alle opzichten de lading voor 90% wel dekt. En voor gemak betaald men graag wat meer. Kijk maar in onze eigen supermarkt.
ik zou juist het liefst alleen barf geven! maar ik heb 4 katten rondlopen die weigeren dat te eten... die krijgen kvv.
één lust alleen carnibest en de anderen eten carnibest of bibi.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door