Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1264181
Toen ik mijn vriend een paar dagen geleden om boodschappen stuurde kwam hij thuis met de boodschappen én een dode duif.  Een bijzonder gezonde dode duif mag ik wel zeggen: mager is hij zeker niet. De duif was vers en nog helemaal heel. Toen ik wantrouwend vroeg 'waar is hij dan dood aan gegaan?' schudde mijn vriend eens met het beestje: gebroken nek. Waarschijnlijk zó vet dat 'ie niet op tijd op kon vliegen voor een auto :).

Hoe dan ook, we hebben de vleugels eraf gesneden, die willen we gebruiken om Alba mee te laten apporteren (als ze wat ouder is). We hadden bedacht dat we de (rest van de) duif aan Drijver (ook hier op BP volgens mij) konden geven, maar toen zei een andere BARF-ende vriendin dat we die duif gewoon aan Alba moesten voeren. OK... waarom ook niet?! Zei zei dat het plukken het makkelijkste gaat als de duif nog net niet ontdooit is. Ze vertelde ook hoe je de veertjes het beste kon doen, maar ik ben vergeten of het nou met de 'veergroei' mee of juist ertegenin was...  :-[
Nou las ik in een ander topic dat we hier wel ervaren plukkers hebben, geloof dat Leo een expert is?! ;D (heb erg gelachen om dat topic, geloof met een gans!) Wie heeft er nog tips voor ons? En, pluk ik de veren en verder blijft alles eraan?
Het wordt onze eerste hele-prooidier ervaring. De duif ligt voorlopig een paar weekjes te vriezen maar daarna is hij toch een keer aan de beurt!

Alvast bedankt!
Groetjes, Anne en Alba
Laatst gewijzigd door Alba op vr 22 mei 2009, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1264193
Hoe je zo'n geval moet plukken weet ik niet. Maar veel honden vinden duif niet te knagen en voordat je veel tijd kwijt bent aan het veren ruimen zou ik persoonlijk eerst een klein stukje doen. Kijken wat woef ervan vind en dan pas de rest.
Door Mevroi Kruim
#1264942
lauraV schreef: er tegenin plukken ;)
Vind ik dus slecht gaan, dan trek je hele stukken vel mee.
Ik trek de veren er met de groeirichting mee uit in kleine plukjes, de slagpennen een voor een. Er kan gerust wat dons blijven zitten, da's goeie vezel  :D Ik haal er ook altijd de darmen uit, en de gal.
Maar veel honden vinden duiven idd geen eetbare waar  :P katten daarentegen vinden het meesal helemaal geweldig!
Door Alba
#1265363
Bedankt voor de tips! Ik ben benieuwd wat Alba er van zal vinden... Momenteel is ze wel geobsedeerd door levende vogeltjes buiten ;).

Kruimel/LauraV: laat je de duif/andere vogel helemaal ontdooien voor je hem plukt? Of als hij nog een beetje hard is?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1265391
ik pluk net als kruimel. ik haal de darmen en galblaas er niet uit; als ze dat niet willen eten, laten ze het maar liggen.
ik laat de duif wel helemaal ontdooien, anders krijg ik hem niet geplukt. misschien lukt het jou wel nog een half bevroren exemplaar te plukken, mij niet.
ik heb geen honden, maar ot en sien vinden duif erg lekker.
Door Mevroi Kruim
#1265427
Katten laten idd het binnenwerk wel liggen maar honden zijn meer van de krakersbeweging en dan gaan darmen en galblaas kapot en kunnen ze het niet meer eten. Zund!

Ik laat ze idd ontdooien anders blijven de veren veel te vast zitten.
Door calimero_a
#1265433
wij laten duif eerst helemaal ontdooien en dan pluk je de veren er met handevol zo af, beide kanten op kan, kost geen enkele moeite. Danka vind duif helemaal geweldig! (alleen die teentjes kriebelen zo in je wangzakken  ;D ;D ;D)
Door ellyenrob
#1265955
Even onderdompele in kokend heet water dan zijn de veren er zo vanaf.
En onze honden vinden met smullen :D
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1266682
ben met de vorige schrijvers eens, duif ontdooien , daarna ongeveer 15 sec. onderdompelen in heet water en dat tegen de veren in plukken ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door