Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#122201
Hallo allemaal,
Mijn vraag is voor een vriendin. Haar Border Terrier is 12 jaar oud. Er is een hernia geconstateerd en daarvoor heeft ze metacam voorgeschreven gekregen. Ik heb haar sterk afgereaden dat middel te gebruiken maar ze wil het toch proberen :( . Verder is bij de hond verhoogde Creatinewaarde gemeten nl 146 en dit moet 90 zijn..De hond heeft nierdieet voorgeschreven gekregen. Een paar maanden geleden heeft ze ook op nierdieet gestaan ook vanwege verhoogde Creatinine [133] en daar kreeg ze erge buikpijn van. Verdere byzonderheden: De hond staat op de Capelin/Tapioca van Waltham, nu Royal Canin, het is een Border Terrier die lijdt aan Spike's Disease. Mijn vraag is kun je een hond die nierdieet nodig heeft op rauwvleesvoer zetten? Krampende Border Terriers doen het erg goed op Energique nr 4 maar ik vroeg me af of een hond met een nierkwaal dit ook kan eten. De hond vertoont trouwens geen tekenen van een nierkwaal zoals vermageren erg veel drinken en idioot hongerig en zo. De hond is lusteloos, afwezig en heeft geen zin om te lopen [hernia, pijn?]
Door Lizzy
#122256
Een te hoog creatine gehalte kan duiden op: Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasbuisverstopping, Addsison.

Ik mag aannemen dat er meerdere onderzoeken zijn gedaan om te achterhalen wat deze hond werkelijk mankeert en dat hij niet zomaar op nierbrokken is gezet?

Ben geen dierenarts, maar ik zou een hond met nierproblemen (als ie dat al heeft) juist op een verse/rauwe voeding zetten!
Door Peet
#122265
Voor een hernia kan je Hypericum Perforatum geven, dat verlicht de pijn. Te koop bij de drogist of reformwinkel, van o.a. VSM.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#122365
Voor een hernia moet je bij een chiropractor of orthomanueel therapeut zijn. Dieren met nierproblemen kunnen heel goed op een versvleesvoer gezet worden. Eventueel iets aanvullen met vet om eiwitfractie wat lager te krijgen.
Door 202spots
#122485
Misschien heb je hier iets aan??
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
A BARF [BONES AND RAW FOOD] DIET FOR KIDNEY FAILURE

Copyright Ian Billinghurst

Apart from the absolutely essential need to be whole, raw and natural with no grains, the most important characteristic of a diet to support an animal with kidney failure is that it be LOW IN PROTEIN, LOW IN PHOSPHORUS AND LOW IN SALT.

A kidney diet should have no commercially prepared foods, because mass produced commercial foods do not contain whole raw and natural foods and are
all high in grains, salt, phosphorus and protein.

The reason a kidney diet should contain no grain foods is because grainfoods in general are biologically inappropriate for dogs.
They are high in starch - the killer carbohydrate - are high in phosphorus and their proteins are poorly digested and of low quality.

Kidney failure diets must contain reduced levels of protein - THE DEGREE OF REDUCTION DEPENDING ON THE DEGREE TO WHICH THE KIDNEY FAILURE HAS
ADVANCED.
The protein they contain should be of a high quality. To ensure high quality protein at low levels, feed small quantities of meat [chicken, beef,pork etc], eggs, fish and offal such as liver, kidney, brains and heart.
It is a good idea to include as many of these items as possible in the diet.
That is, tiny bits of each. Do feed liver, but keep the levels well down inadvanced cases of kidney failure.

Where the kidney failure is in the early stages, the protein reduction should be moderate.
As the condition advances the protein levels will have
to be further reduced. It is important to keep the protein levels as highas possible - comensurate with the degree of kidney failure - to prevent loss of lean body mass and support immune function.

Where the problem is only mild, continue to feed raw meaty bones, because the benefits by far outweigh the costs. In more advanced cases of kidney failure, feed no bones to reduce the mineral content of the diet.

The kidney failure diet will be high in fats that are high in the essentialfatty acids.
Use fat from egg and chicken and flax seed oil.
Add aditional vitamin E to prevent rancidity of those fats within the body.

The kidney failure diet will be very high in crushed raw fresh vegetables.

The kidney failure diet needs to be easily digested so that the addition of digestive enzymes will be of benefit. Add the ones used in dogs whose
pancreas no longer functions to produce enzymes normally.

The kidney failure diet needs to be high in the water soluble vitamins -that is - vitamin C and the B complex because these are lost at an abnormally high rate because of the continual urination.

The kidney failure diet cannot contain kelp because of kelp's high salt content.
It cannot contain Cod liver oil because high levels of
Vitamin A are not handled well by an animal with kidney failure, and we advise against brewers yeast because of its high protein content.

The basic kidney failure diet consists of three quarters raw crushed vegetables plus one quarter raw meaty bones [or meat only in advanced cases of kidney failure] crushed and mixed through the vegetables, plus flax seed oil, plus vitamin E, B complex, and vitamin
C. Remember, leave out the bones if the dog is in advanced kidney failure.

A SAMPLE KIDNEY DIET

note........ totally........ RAW


Three quarters of the mix should consist of raw crushed fruit and
vegetables -- eg three kilos ...
vegetables such as
carrots, celery, spinach, broccoli etc..
fruit such as apples, oranges, mangos, apricots etc..

The other quarter [one kilogram] consists of
lean ground [minced] - beef, chicken, lamb, pork, fish [whole] -or a mixture of these. [All raw of course.]

Where the kidney failure is only mild [in the early stages] it is strongly recommended that at least half of this meat consist of ground or minced chicken wings or necks - including the bone. If bones are omitted
[as in advanced kidney failure] - add 100 gm tahini [crushed sesame seed] which is high in calcium - to the mix.

To the minced meat and crushed vegetables add such things as yoghurt - low fat and plain - 250 ml
eggs - raw - preferably free range - about 3
flax seed oil - four dessertspoons
liver/kidney/brain/heart/green tripe - raw - up to 250 gm garlic - 3 cloves

Any surplus - not fed on the day should be
formed into patties
frozen
thawed out as required


Daily additives include: B vitamins, vitamin C, vitamin E, digestive enzymes.

As the condition worsens, gradually reduce the meat [protein] portion of the
mixture. It should not drop below one eighth.

Ian B
Door ~Joke~
#122496
Lizzy schreef: Een te hoog creatine gehalte kan duiden op: Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasbuisverstopping, Addsison.

Ik mag aannemen dat er meerdere onderzoeken zijn gedaan om te achterhalen wat deze hond werkelijk mankeert en dat hij niet zomaar op nierbrokken is gezet?

Ben geen dierenarts, maar ik zou een hond met nierproblemen (als ie dat al heeft) juist op een verse/rauwe voeding zetten!

Er zijn verder geen onderzoeken gedaan, de hond kreeg zo het nierdieet voorgeschreven....
Door ~Joke~
#122497
Hitam schreef: Voor een hernia moet je bij een chiropractor of orthomanueel therapeut zijn. Dieren met nierproblemen kunnen heel goed op een versvleesvoer gezet worden. Eventueel iets aanvullen met vet om eiwitfractie wat lager te krijgen.
Daarom zat ik aan energique nr 4 te denken, het bevat meer vet dan de andere soorten energique. Als de hond eerst maar op rauw staat dan kan ze altijd nog bedenken of ze het zelf gaat klaarmaken
Door ~Joke~
#122498
Peet schreef: Voor een hernia kan je Hypericum Perforatum geven, dat verlicht de pijn. Te koop bij de drogist of reformwinkel, van o.a. VSM.
Bedankt! Ik zal al jullie opmerkingen doorgeven!
Door Lizzy
#122499
harns49 schreef:
Daarom zat ik aan energique nr 4 te denken, het bevat meer vet dan de andere soorten energique. Als de hond eerst maar op rauw staat dan kan ze altijd nog bedenken of ze het zelf gaat klaarmaken
Maar meer vet is om een lagere eiwitfractie te bereiken. Ik weet niet of nr 4 ook wel een lagere eiwitfractie heeft.....?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#122500
Lizzy schreef:

Maar meer vet is om een lagere eiwitfractie te bereiken. Ik weet niet of nr 4 ook wel een lagere eiwitfractie heeft.....?
Ja, volgens mijn berekeningen een eiwitfractie van 17,39%
Door Lizzy
#122503
OK, dan is het goed :). Dank je wel!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 06 jul 2004, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door luca
#123312
Mijn 13 jarige Welsh terrier Maily ( heeft eveneens nierproblemen). Ze krijgt dagelijks Duck kip/rund/lever.
Misschien geef ik haar beter Duck lam en rijst, omwille van het vetgehalte? Ze is nog heel speels, eet goed, wandelt graag..
Door Eef+Stippels
#126388
Ik heb helaas geen adviezen maar wel een vraag.

De Jack russel van mijn schoonzus heeft volgens de eerste dierenarts last van zijn nieren. De tweede dierenarts is het hier niet mee eens. De creatinine zat op 96 (is dit te hoog, als 90 normaal is?)en na een tijd van nierbrokken op 104. Het is dus niet beter geworden, alleen maar slechter.

Wat kan het misschien anders zijn. De jack likt contstant aan de bank en ook aan andere dingen. Ik dacht misschien aan een tekort aan vezels of aan omega 3 vetzuren...(dit heb ik hier op de site gelezen).

Ze willen niet vers gaan voeren, dus dat is helaas geen optie.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op di 13 jul 2004, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienke_p
#126496
harns49 schreef: ... De hond staat op de Capelin/Tapioca van Waltham, nu Royal Canin, ...
de hond staat nu op RC? beide hondjes van een vriendin van mij die naast rauw voer ook RC kregen hadden beide een te hoge crea (of BUN ??) waarde. Zou het aan de RC kunnen liggen?

MVG, Nienke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door