Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door nikki033
#1160007
Na veel lezen bij verschillende topics heb ik toch niet echt een antwoord op mijn vraag vandaar ff deze nieuwe topic.

Ik heb al jaren honden maar altijd waren dat oudere of mishandelde of herplaatsers of met wat voor "smoes" ze ook weg moesten honden. Nu heb ik 3 honden van 19, 18 en 15 maanden oud. Het gaat mij om de 2 oudste (jongste is nog niet aan de orde). We hebben ze genomen toen ze 8 en 11 weken jong waren. Dus voor het eerst aan de pups. Ik wil het "goed" doen en nog jaren genieten van mijn barrels. Maar dit maakt mij erg onzeker. Ze zijn geënt als pup en in November 2008 kreeg ik mijn herinnering om ze te enten. Maar ik twijfel(de) om dit te doen. Mijn oudere honden ente ik niet en mijn katten ent ik al jaren niet want die kregen na enten altijd niesziekte. Maar dit zijn jonge honden en ik weet niet wat het beste is. Ik heb nog geen DA gevonden hier in de buurt die wil titteren. Waarom ik geen moeite heb met niet enten van de oudere honden en de katten weet ik niet maar om mijn "pups" wel of niet te enten maak ik me vreselijk druk. Tevens speelt dit bij wel of niet ontwormen. Dit heb ik tot nu toe wel gedaan maar telkens zijn ze 2 dagen aan de rees na het ontwormen. Mijn honden eten sinds een maand kvv Bibi en soms wat smuldier. Tevens krijgen ze dagelijks gluco/chon/MSM en omega-3 2x per week van het kruitvat. Omega -3 ben ik net mee begonnen dus weet nog niet of ik op deze dosis blijf.
De BS is een "probleem" hond met ED (LPC en incongruëntie, hieraan geopereerd) en darm problemen. De andere 2 zijn tot nu toe beresterk. Wel eten ze alle 3 kattepoep.

Wie kan mij de voor- en nadelen vertellen of het wel of niet enten/ontwormen van mijn barrels
Laatst gewijzigd door nikki033 op zo 25 jan 2009, 04:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nikki033
#1160548
trimsalon schreef: Tannetje heeft hier iets over geschreven. Met toestemming heb ik het bij mij op de site geplaatst: http://www.devrolijkeviervoeter.nl (gezondheid)
erg interessant om te lezen maar geeft mij nog niet de doorslag. Ik "moest" in November enten en stel het nu gewoon uit
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1160698
De voor -en nadelen staan wel her en der beschreven op deze site, die zul je vast al wel gevonden hebben. De risico-afweging en keuze is altijd voor jezelf.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1160838
Angelique schreef: De voor -en nadelen staan wel her en der beschreven op deze site, die zul je vast al wel gevonden hebben. De risico-afweging en keuze is altijd voor jezelf.
Dit vind ik zelf ook. Ik heb mijn honden vorig jaar titer laten afnemen door Tannetje, en dit jaar laat ik dit voor de oudere honden ook zitten. Alleen Bantu word getiterd.
Voor en tegens, risico/niet risico ligt bij jezelf. Daar zal niemand je mee kunnen helpen
Door Laura2004
#1160865
Zelf ent ik niet, ook niet tegen de ziekte van Weil. En ik ontworm ook niet. Persoonlijk vind ik preventief ontwormen nutteloos, want na het ontwormen kunnen ze gewoon weer een wormbesmetting oplopen. Over het enten kan ik je geen tips geven, dat moet je helemaal zelf beslissen, maar een optie voor het niet ontwormen is om de zoveel tijd een mestonderzoek bij je honden laten doen, dan kan je dierenarts dat onderzoeken en dan weet je of je hond wormen heeft of niet en aan de hand daarvan beslis je dan of je ontwormt of niet.....

Ik moet erbij zeggen dat ik dat niet doe, mijn honden zijn al jaren niet ontwormt en ik heb denk ik één keer een mestonderzoek laten doen, waar overigens geen wormen werden ontdekt.
Door forecastle
#1259122
Jonge honden enten we wel
We fokken op kleine schaal ,af en toe een nestje met Schotse herders langhaar
De pups worden standaard wel geent ,en ontwormd
De pups worden dus geent als ze 6 weken zijn
Daarna met 9 weken weer een enting ,en op 12 weken de laatste enting als pup
Daarna raad ik de mensen aan om het volgende jaar nog een volledige enting te doen .
Dan is de hond goed beschermd .
Je geeft dan een soort van opbouw .
Wij raden dan aan om niet meer ieder jaar te gaan enten
Het is volkomen nutteloos om dat te doen
De dierenartsen hebben zelfs 2 jaar geleden al een brief gehad van Nobivac dat het niet meer nodig is om ieder jaar te enten
Dus dat zegt al genoeg lijkt mij
Weil moet je wel mee uitkijken
Als je hond veel zwemt is dat wel aan te raden om dat te geven
Weil is een enting die niet langdurig in het lijf blijft laten we maar zeggen
Wij hebben een collie gehad die op 5 jarige leeftijd ineens epilepsie kreeg
We zijn het jaar daarna gestopt met enten
En wat tot onze verbazing geen aanvallen meer
Blijkt dus dat ook die enting het juist kan doen oplaaien
Ze is 15 geworden ,en geen dag ziek geweest
Jammer genoeg eisen ze het wel op de shows dat je de entingen doet
Het heeft totaal geen nut om het ieder jaar te doen
Iedere keer wordt de afweer aangetast die weer moet vechten
Zie het maar als kinderen die ook maar 1 keer worden geeent tegen bv kinkhoest

Groetjes Marianne 
Door Ziviaantje
#1259444
Ik ent gewoon ieder jaar, maar wil over gaan op de drie-jarige enting ( voor rabiës heb ik die al ) en ent dan ieder voorjaar ziekte van weil. Ik ontworm wel 2 x per jaar. Je kunt ook gewoon de ontlasting laten onderzoeken door een dierenarts. Is wel wat duurder, maar als je het ontwormen niet ziet zitten is dat een alternatief. Overigens ontworm ik niet zo zeer voor de honden zelf, maar voor de kinderen die spelen in de omgeving waar de honden ook poepen. Ik ruim het wel op, maar er kan altijd wat blijven liggen, of ik kan een drol missen..... Veel kinderen in de kleuterleeftijd hebben antistoffen tegen spoelwormen die alleen bij de hond en kat voorkomen. Dit wordt in verband gebracht met allergiën / astma bij kinderen. Ik vind het dus wel zo sociaal om het te doen  ;) Maar ieder zijn / haar eigen mening  ;D En zoals eerder gezegt kun je inderdaad ook titeren i.p.v. enten, maar ik deel de angst niet zo t.o.v. enten. Wel wil ik zo min mogelijk enten, dus vandaar de driejarige....
Door Maai
#1263187
Ik ent mijn honden wel. Al is het maar om het feit dat we ze mee op vakantie nemen en dan je entingsboekje in orde  moet zijn.
Met ontwormen ben ik vrij slordig gewoon omdat ik het vergeet. Maar gemiddeld ontworm ik ze 2 keer per jaar. Soms denk ik ook wel eens dat het overbodig is maar ik heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om bewust niet te ontwormen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1263503
Maai schreef: Ik ent mijn honden wel. Al is het maar om het feit dat we ze mee op vakantie nemen en dan je entingsboekje in orde moet zijn.
Met ontwormen ben ik vrij slordig gewoon omdat ik het vergeet. Maar gemiddeld ontworm ik ze 2 keer per jaar. Soms denk ik ook wel eens dat het overbodig is maar ik heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om bewust niet te ontwormen.
ik ent niet (compleet) en mijn boekjes zijn ook in orde hoor ;)
Door Mevroi Kruim
#1264956
Maai schreef: Ik ent mijn honden wel. Al is het maar om het feit dat we ze mee op vakantie nemen en dan je entingsboekje in orde moet zijn.
Met ontwormen ben ik vrij slordig gewoon omdat ik het vergeet. Maar gemiddeld ontworm ik ze 2 keer per jaar. Soms denk ik ook wel eens dat het overbodig is maar ik heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om bewust niet te ontwormen.
Als je naar het buitenland gaat moeten je honden tegen rabies ingeent zijn. Verder niks. Als ze naar een pension gan, ja, dan willen ze meestal de hele hap erin gejast hebben, inclusief dingen die echt onnodig zijn :-X
Door ~anna~
#1265275
ik heb het met deze pup anders gedaan.de 9 weken enting overgeslagen, met bijna 13 weken eerst laten titteren en daarna laten enten.als ze een jaar is laat ik haar weer titteren.
een dag voor de ontworming tot een paar dagen na de ontworming gaf ik haar fytomix/kruidenmix en dat gaf ik ook voor ik haar liet enten,en haar ontlasting bleef prima.
balou heb ik ongeveer 6 jaar voor het laatste een ontworming gegeven en altijd had hij 4-5 dagen de dunne,voor mij toen een reden om hem dat niet meer te geven en crystal ook niet.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door