Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door *Miran*
#1262838
zoals ik in het voorstel topic al een beetje heb laten doorschemeren zijn wij vanaf morgen de trotse baasjes van BorderCollie Ziva.

Nu is ze afgespeent op brok, en wil ik haar gelijdelijk over laten gaan naar kvv. Nu staat er zoveel info hier dat ik echt niet weet waar te beginnen! Nu vraag ik me af of jullie kort maar krachtig de do's en don'ts voor mij hebben wat moet ik wel en wat vooral niet doen. Ik weet nu namelijk niet zo goed waar te beginnen  :-[
#1263008
Indien je je hond voor het eerst kvv geeft, introduceer deze voeding dan langzaam.
Begin als volgt; meng op de eerste dag 1 eetlepel kvv door het huidige voer. Op de tweede dag 2 eetlepels, op de derde dag 3 eetlepels enz. tot je na 7 dagen zo ver bent dat je je hond 1 hele maaltijd kvv kunt voeren. Je zou eventueel de eerste week een klein beetje kokend water over de nog op te dienen portie voer kunnen gieten en dit vervolgens op kamertemperatuur serveren. Indien de ontlasting goed blijft kun je de 2e week steeds meer rauwe kvv geven. Je kunt, indien nodig, de portie voer gedurende een aantal weken lichtelijk blijven overgieten met kokend water om het vervolgens op kamertemperatuur te serveren.

Waarom je kvv langzaam dient te introduceren:
Honden en katten die droogvoer en/of blikvoer hebben gegeten, beschikken over een  minder sterk spijsverteringsstelsel dan huisdieren die regelmatig of altijd vers vlees krijgen. Daar komt bij dat droogvoer voor het grootste gedeelte uit koolhydraten bestaat en de spijsvertering hier op ingesteld raakt. Kvv bestaat voor het kleinste gedeelte uit koolhydraten en voor het grootste gedeelte uit eiwitten en vetten. Het spijsverteringsstelsel van je hond moet dus omschakelen en dat kan enige moeite kosten. Daarom is het belangrijk dat je het voer langzaam introduceert.

Het kan voorkomen dat je hond die gewend is droogvoer en/of blikvoer te eten wat vreemd tegenover vers vlees staat. Hij is het immers niet gewend. Door middel van een klein beetje kokend water over het voer maak je het voer nog iets aantrekkelijker.

Indien je volledig overgeschakeld bent op kvv kan het zijn dat je hond gaat verharen, uitvloeiing krijgt uit de ogen en wellicht nog een aantal andere onschuldige verschijnselen laat zien. Dit alles is van voorbijgaande aard en is alleen maar goed voor het lichaam. Op zulke momenten worden er allerlei onregelmatigheden uit het lichaam verwijderd en vind er een inwendige reiniging plaats. Ook kan het voorkomen dat je hond de eerste paar dagen meer ontlasting produceert dan normaal. Ook dit is van voorbijgaande aard en duidt er op dat de darmen gereinigd worden van allerhande onverteerbare stoffen, alhoewel ik denk dat het bij zo'n jonge pup wel meevalt omdat hij/zij nog niet heel lang brokken heeft gegeten (en dus minder "troep" in z'n lijf heeft).

Heel veel succes!
 
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1263023
Persoonlijk zou ik zeker geen brok met KVV mengen. Het vraagt beiden een hele andere "vertering". Tja.... wat zou ik doen... Ik zou de pup gewoon cold turkey overzetten en kijken hoe het gaat. Je kunt het idd eerst een paar keer met kokend water overgieten en eventjes laten staan. Vervolgens bouw je het overgoten deel af en geeft steeds meer niet overgoten.

Heel veel plezier met je puppy! :)
Door Peter79
#1263039
Wij hebben Elza (nu 8 maanden en aan het barfen), op een leeftijd van 9 weken, toen we haar kregen, van de ene dag op de andere overgezet op kvv.
Dit gaf geen enkel probleem, sterker nog, haar ontlasting was ook gelijk goed ipv de dunne ontlasting die ze had op de brok.
De brokken at ze met lange tanden, de kvv met smaak!!!

PS: Ik hoop dat je net zoveel plezier van Ziva hebt als wij van Elza. :) :) :)
Laatst gewijzigd door Peter79 op wo 20 mei 2009, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca75
#1263185
Onze Dribbel is ook afgespeend met brok, maar bij ons met 9 wkn. Cold Turkey overgezet op kvv. Ging helemaal goed. Zou geen brok met kvv mengen, mijn voorkeur gaat uit naar Cold Turkey overzetten dus.
Door Maai
#1263210
Onze Hero van nu 21 mnd is met 4 mnd van de een op andere dag op kvv overgegaan. hij had altijd last van zijn darmen met brokken. Dat was abrupt over toen hij op vers ging.
Finn van nu 8,5 mnd is met 8 weken toen hij bij ons kwam meteen op kvv gegaan en ook hij heeft nergens last van gehad. Bij de fokker kreeg hij dezelfde brokken als Hero destijds
Door cindy1986
#1263229
Mi-Lan heeft bij de fokker brokken gehad met elke dag een beetje smuldier pens er doorheen. Ik geef mijn honden Barf, maar omdat Mi-Lan nog niet al zijn tandjes had, begonnen met KVV. Het cold turkey overzetten werkte bij hem niet goed, hij heeft er een paar dagen diarree van gehad. Ik ben toen weer teruggegaan op brokken met kvv erdoorheen gemengd. Van de dierenarts kreeg ik de tip om het KVV met kokend water te overgieten, en als het afgekoeld was te geven. Dit werkte erg goed. Ik heb hem dus langzaam overgezet.
Door Deesje
#1263237
over het algemeen zou ik ook zeggen gewoon in een keer om.. de vochthuishouding moet zich daar op aanpassen en het kan zijn dat er een paar dagen wat dunnere ontlasting uit komt, meestal niet want het lichaam past zich redelijk snel aan aan de nieuwe omstandigheden.. maar ja je moet toch veel naar buiten met een pupje en het kan zeker geen kwaad. ik geloof niet dat er heel veel hondjes zijn die er problemen mee hebben in een keer om te gaan..
Door *Miran*
#1279270
bedankt voor alle antwoorden!

Inmiddels is Ziva bijna 3 weken bij ons thuis, en ik heb haar inderdaad maar 'cold turkey' overgegooid. En ze doet het geweldig! Ze heeft geen last gehad van diaree omdat ze over ging, en voelt gewoon heerlijk knuffelig en zacht aan.
Al met al dus een erg goede beslissing geweest om haar gelijk volledig over te zetten, bedankt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door