Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1262042
Hoi,

Onze Guinnie moet beslist aankomen. Ik weet nu nog niet wat ze weegt, maar die weegschaal heb ik niet nodig; haar heupbotten zijn te voelen, haar ruggegraat en haar ribben.
Ze krijgt van mij deels Renske en daar is haar ontlastig super op. Ook geef ik haar nu sinds gisteren (geloof ik  ;)   ) 1 maaltijd carnibest; daar is haar ontlasting minder op, iets dunner nee, minder compact en veel stinkender.

Ze krijgt nu 3 maal per dag eten; ik wil haar meer geven, dus meer per maaltijd, maar dat lijkt ze niet op te eten. Ik gaf haar de eerste dagen per maaltijd ca 3/4 pakje renske maar meer dan dat eet ze niet; dan stopt ze met eten. Idem met cb; dat lijkt haar dan teveel. Goed, maximaal 3/4 pakjer per keer dus, hoe simpel wil je het hebben?

Ik heb a.s. dinsdag een afspraak met de DA en dan neem ik dit ook mee hoor, maar zou het zin hebben haar 4 x per dag eten aan te bieden? Meer per maaltijd lijkt niet zo vestandig....

Kan het zijn dat ze structureel te weinig eten kreeg en dat haar systeem daar nu op is ingesteld? Dat ze dus heel langzaam moet wennen aan meer eten?

Ik ken de gemiddelde mening over Renske, maar, zoals ik al in een eerder topic aangaf, ik wilde haar niet van een onbekend broksoort ineens op een zeer goed kvv hebben.. ik vond het niet slim om haar systeem dat aan te doen. En, toen ze het er goed op deed, haar ontlasting goed was vond ik het wel een heeel goed plan om dat nog ff zo te houden.
Natuurlijk kan ik nog andere merken kvv proberen ,maar om nou maar van alles en nogwat door elkaar heen te gaan geven leek me ook niet de bedoeling? Maar aan de andere kant... het zal zowiezo beter zijn dan wat ze kreeg ;-)

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op do 09 jul 2009, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#1262080
Heb je de carnibest wel met gekookt water overgoten ? Dat kan de reden zijn dat ze wat dunnere ontlasting heeft als je dat niet gedaan hebt. Het is natuurlijk voor zo'n oude dame ook even wennen om overgezet te worden naar ander voer.
Door Suzanne
#1262087
[quote="charmed"]
Heb je de carnibest wel met gekookt water overgoten ? Dat kan de reden zijn dat ze wat dunnere ontlasting heeft als je dat niet gedaan hebt. Het is natuurlijk voor zo'n oude dame ook even wennen om overgezet te worden naar ander voer.
[/quote]

Nee, dat had ik niet gedaan...  :-[
Zal dat vanavond wel gaan doen ;-)

Is dat "overgieten" dan bijv. in een zeef doen en idd overgieten, dus het water er langs laten lopen?

Suzanne
Door charmed
#1262120
Even wat water koken, de maaltijd in een bakje doen, een beetje kokend water uit de waterkoker of ketel er overheen gieten. Zeven hoeft niet hoor. Niet te veel anders moet ze vannacht weer plassen ;) En even af laten koelen. Dat even 14 dagen aanhouden zodat haar maag kan wennen aan het zwaardere eten :)

[quote="Suzanne"]
Nee, dat had ik niet gedaan...  :-[
Zal dat vanavond wel gaan doen ;-)

Is dat "overgieten" dan bijv. in een zeef doen en idd overgieten, dus het water er langs laten lopen?

Suzanne
[/quote]
Door Suzanne
#1262122
[quote="charmed"]
Even wat water koken, de maaltijd in een bakje doen, een beetje kokend water uit de waterkoker of ketel er overheen gieten. Zeven hoeft niet hoor. Niet te veel anders moet ze vannacht weer plassen ;) En even af laten koelen. Dat even 14 dagen aanhouden zodat haar maag kan wennen aan het zwaardere eten :)

[/quote]

okay, dus eigenlijk "er kokend water bij doen" en dan even af laten koelen ;-)

check!  komt goed.

Suzanne
Door Hanny
#1262123
Ik zou een oude hond liever twee keer per dag voeren, dan vier keer.
Rustig aan maar, je kunt haar toch niet vet mesten. Geef haar lijf de tijd er voor en misschien blijft ze wel wat dunnig, als ze maar gezond is.
Ik zou gewoon het voer een tijdje geven, waar ze het goed op deed en dan over een paar weken weer eens carnibest proberen, als dat dan weer dunne poep geeft, zal het voor haar wel niet het juiste voer zijn.


Hanny
Door K&D
#1262128
Ik denk dat haar darmflora niet al te best is van alle brok. Misschien is het inderdaad raadzaam een tijdje de CB te overgieten zoals hierboven aangeraden is, én om haar probiotica te geven. Aankomen zal niet 123 gebeuren, trek daar maar rustig een flink aantal weken voor uit. Van overvoeren kunnen de darmen ook van slag raken.
Twee keer per dag met 'smaak' eten lijkt me een prima plan.
Door Suzanne
#1262184
Hm... leuk, tegenstrijdige adviezen ;-)

Probleeem is dat ze niet zoveel per keer eet, maar wel beslist meer nodig heeft dan 2 x de hoeveelheid die ze wel eet. Ik kan haar ruggegraat makkelijk voelen, die steekt zelfs uit.
Probiotica krijgt ze inmiddels van me.
Ik wil echt proberen haar dikker te krijgen zonder haar natuurlijk vet te mesten. Daarom dacht ik dat als ik de hoeveelheid voer die ik haar wil geven op een dag nou s verdeel over 3 of 4 maaltijden, dat ze dan wel haar bordje leeg eet zeg maar. Dat geeft haar ook de mogelijkheid om algemeen haar krachten te herwinnen. Natuurlijk snap ik dat ze 12 is en niet de conditie kan hebben van een 7=jarige collie, maar alles wat ze aan krachten kan winnen zou ik fijn vinden.

Ik blijf de dingen gewoon nog maar wat "uitproberen"... ik merk snel genoeg wat werkt en niet werkt?

Aanstaande dinsdag kan ik terecht bij de dierenarts met haar. Dan is naast algehele controle beslist haar gebit aan de beurt om nagezien te worden. Als het probleem alleen cosmetisch is doen we daar niets aan. Op moment dat er wel wat aan de hand zou zijn wordt het een afweging tussen de risico's van behandeling, evt roesje en haar "voordeel" van de behandeling. Als de risico's groter zijn dan de voordelen.. tja. dan niet he? Maar ik vind het moeilijk in te schatten of ze pijn heeft aan haar bek. Ik DENK het niet eigenlijk, maar het zou misschien wel prettiger voor haar aanvoelen als het gebit gereinigd wordt. Dat overleg ik wel met de DA.

Ik heb al een paar suggesties omtrent voedingssupplementen en ook dat ga ik overleggen. Nu krijgt ze "slechts" zalmolie over 1 van haar maaltijden, vacht- en huidkruiden over een andere en om het af te leren een blokje schapenvet. Ik ga nog niet met nog meer aan de gang, ik vind dit wel genoeg ;-)

Gevoelsmatig heeft ze in de afgelopen paar dagen beter gegeten dan in het asiel in die 14 dagen ;-) dus opknappen zal ze er allicht van.

Suzanne
Door charmed
#1262196
Als jij denkt dat ze 3 of 4x een portie nodig is, dan moet je dat gewoon uitproberen. Wie weet heeft ze dat in haar leventje ook gehad? Mijn honden kunnen de grote hoeveelheid ook niet in 1x of 2x aan, dus die krijgen gewoon 3x daags. En ze doen het er goed op :)
Door Suzanne
#1263123
[quote="D&K"]
Ik denk dat haar darmflora niet al te best is van alle brok. Misschien is het inderdaad raadzaam een tijdje de CB te overgieten zoals hierboven aangeraden is, én om haar probiotica te geven. Aankomen zal niet 123 gebeuren, trek daar maar rustig een flink aantal weken voor uit. Van overvoeren kunnen de darmen ook van slag raken.
Twee keer per dag met 'smaak' eten lijkt me een prima plan.

[/quote]

Ja, ik snap wat je bedoelt. Daarom was het mijn plan om het totale eten wat ik haar per dag wil geven te vespreiden over 3 maaltijden. Op een dag krijgt ze dan nog steeds hetzelfde, maar wat meer verdeeld.

Overigens deed ze me verbaasd staan door een stukje zalmstaart, bedoeld voor Tris, met graagte aan te pakken. Rauwe kip had ik al ontdekt, lust ze ook. Ze kauwde dat ook...(de zalm dan)!!

Suzanne
Door Maai
#1263411
Als haar darmflora niet in orde is dan moet je eens de kruidenmix van carnibest proberen. Die is ook heel erg prettig bij diarree en geeft de darmen een goede boost. Ik doe het ook vaak gewoon door de voeding ipv groenten.
Door Happy Tail
#1265019
[quote="Maai"]
Als haar darmflora niet in orde is dan moet je eens de kruidenmix van carnibest proberen. Die is ook heel erg prettig bij diarree en geeft de darmen een goede boost. Ik doe het ook vaak gewoon door de voeding ipv groenten.


[/quote]
en vergeet daarbij niet de boekmaag..die zit vaak nog boordevol met allerlei spul dat goed voor de darmen is. Hier heb ik een asielhond een "boekmaag"kuurtje gegeven. vrat alles aan stont dat ie tegen kwam in het begin; dus ook zijn eigen stront... :yucky: We zijn nu 4 weekjes verder en hij vreet alleen nog paarden stont, dat mag van mij wel tot een bepaalde hoogte.
Als de darmflora niet op peil is dan kunnen er ook geen voedings stoffen opgenomen worden en dat was aan zijn ontlasting in het begin wel erg goed te zien. er kwamen nog stukjes onverteerd uit.
Door ~anna~
#1265066
ja kruidenmix/fytomix geef ik ook van Bibi of van Carnibest.
ik heb ook een oudje van 12 jaar en die is slordig geworden met eten van vleesbotten.
en hij krijgt nu 3 keer per dag kvv en ook fytomix nu ook dagelijks en crystal krijgt het ook ze is een allergische hond.Ze hadden vorige week de dunne crystal en perle en met fyto ging het zo over.
op de site van bibi staat veel info ik gebruik het pas sinds vorig jaar en ik ben er echt blij mee.
Door Suzanne
#1271112
Hoi,
Inmiddels weet ik wat ze weegt: 19.30 kg afgelopen vrijdag.

Over ongeveer een weekje moet ik toch met Merlijn en Tristan voor entingen.. dan mag zij even mee zodat Amanda (DA) haar nog even ziet. Ze wordt dan meteen gewogen en dan weet ik dus of ze aangekomen is. Als ze dan rond de 20 zit ben ik al blij... dan houdt dat toch in dat er gewicht bijkomt en dat is de bedoeling.

Wordt vervolgd...

Suzanne
Door Suzanne
#1303786
Hoi,

Even dit topic weer naar boven gehaald, omdat ik even ga aanvullen.

Ze krijgt op dit moment 2 x 250 gram carnibest per dag, maar vanaf morgen gaat dat veranderen; ik ga Kivo proberen. Als haar gestel het daar ook goed op doet ga ik voor haar waarschijnlijk over. Niet omdat ze niet het beste mag krijgen wat er is, maar omdat ht prijsverschil tussen cb en kivo toch aanzienlijk is  :-[  en ik toch ook een beetje wil denken aan mijn portmonnee :-\
Mocht ze het er niet goed op doen gaat ze zondermeer terug naar cb he? Dat dat geen misverstanden oplevert ;-)

Ze krijg inmiddels een paar keer per week een heerlijk geklutst eitje (die schil kan ik in mijn r**t steken van d'r) en ik kwam het recept voor Satin Balls weer tegen.

Naar mijn mening komt ze na een paar weekjes van "meer vol worden" nu toch niet meer aan, dus ik ga haar per dag zo'n 75 gram satin ball geven voor 10 dagen (heb 10 SatinBalls gemaakt ;-)  en daarna krijgt ze gewoon bijv. 2 x275 gram per dag kvv.

Het is even "uitproberen" en dat vind ik geen probleem, maar omdat ik "alleen het beste wil en geen fouten wil maken" kan ik me al opwinden als blijkt dat ik een korstje van een wondje 'gemist heb' bij haar ;-(  of als ik ook maar DENK dat ze misschien iets "mist" al half in paniek raken. Ik wil het te goed doen en realiseer me soms dus niet dat het LOGISCH is dat ik wat dingen moet uitproberen. Zelfs als 
Dat is dan toch wel een "nadeel" van een herplaatser die wat meer zorg en aandacht nodig heeft dan "normaal" misschien.

Overigens, voordat jullie denken dat het slecht gaat met d'r... het gaat dus uitstekend met onze Guinnekind! In eerdere topics schreef ik al over haar 'ontgiften'... dat gaat lekker nog ff door ;-) en ook alles wat er nog inzat aan ondervacht laat nu los. Er komt prut uit haar ogen, haar neus is "vies" en ik vind dat bijna een raar soort "kijk nou hoe geweldig het met haar gaat" - symptoom ;-) want het houdt natuurlijk in dat haar systeem ten goede aan het veranderen is. Ook haar vacht wordt in rap tempo "vetter" en haar huid "viezer". Inderdaad zie ik overal korstjes verschijnen, maar, en DAT is dus echt het goede nieuws; ook weer verdwijnen!!!

We gaan haar volgende week nog een keertje goed wassen en proberen zoveel mogelijk onderwol er nog uit te halen. Alles wat dan aan "troep" aan huidafscheiding eruit is gekomen wordt dan heerlijk weggespoeld; ze voelt dan weer schoon aan. Naar mijn idee kan ze dan ook pas lekker goed gaan 'aanzetten'. Dan kan ook waarschijnlijk het echte "helen" van huid en vacht beginnen. Ze is erg keurig op zichzelf en ik kan me voorstellen dat ze het gewoon lekker vind om "van de rotzooi af te zijn", maar dat is natuurlijk een beetje "vermenselijkt gelul" ;-)

Inmiddels "hapt" ze naar mijn handen bij het spelen en ik vind 't G E W E L D I G  dat ze dat doet. Het is dus geen bijten he?? Het is een willen aanraken van mijn hand. Ze doet het heel voorzichtig, lijkt het bijna niet te durven. Mogelijk is ze er eerdr voor gestraft of hebben haar vorige bazen gewoon nooit zo met haar gedaan, dat ze moet leren dat wij dat idd accepteren en leuk vinden zelfs.
Ze blaft ook meer ;-)  en hoewel mijn buren (die hopelijk niet mee-lezen..  ::) dat mogelijk niet leuk vinden, vind ik het heerlijk dat ze zich zo op haar gemakkie voelt dat ze mij of mijn hubbie "blaffend uitdaagt" ;-)

Overigens.. ik ga binnenkort op zoek naar alle topics over haar... heeft iemand enig idee of ik dat, met jullie reakties samen ergens kan 'bundelen' en als bijv. word-document bewaren? Ik wil het namelijk bij elkaar hebben voor mezelf.. als een soort van "en zo ging dat met Guinnie-boekje"...

Groetjes,
Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door