Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sher
#1261919
Zou het een idee zijn om voor Vinnie de vleesbotten te malen? Ik ben namelijk nog steeds bang dat dat niet gewoon gaat lukken. Meneer heeft gewoon graag makkelijke botjes.  :-\
Vlees en vis en prooidieren gaan er wel prima in.
Zijn er ook goedkope apparaten om vleesbot mee te malen?  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#1261938
een handmolen is niet zo duur.

voor poet (eet geen heel vleesbot en ik vind haar te oud om dat nog aan te leren, en ik heb er geen zicht op) haalden we vleesbot al gemalen en sommige dingen werden tot moes voorgemept. spiervlees en orgaan at ze zo ook wel. behalve kippenmaagjes, maar die konden door de plastic vleesmolen van moeders.
dat bleek toch allemaal te omslachtig en moeders heeft een porkert aangeschaft. poet eet dus geen extra dingen voor de tandjes. dingen als kuikens en muizen lust ze niet en hele kwartels en duiven gaan niet ivm het formaat. eigen vangsel eet ze overigens wel, maar vanwege haar leeftijd (ze wordt over 2,5 week 14) vangt ze zelf niet zo veel meer. ik geloof dat ze soms wel wat rundvlees of kipfilet krijgt. maar mn moeder zal dat wel klein snijden.
vorig jaar zagen haar tanden er goed uit voor een kat van die leeftijd. dus ik neem aan dat er wel tandsteen is, maar nog geen rot of ontsteking. en vers, al dan niet gemalen, is zowiezo beter dan brokjes en blikjes met koolhydraten. ze krijgt er iig niet veel meer tandsteen van.

ik heb het bij ot ook opgegeven om haar hele botjes te laten eten. ze heeft 2x een hele kippennek gegeten, en toen had ze knagende honger. ze heeft er zelf het geduld niet voor en is snel afgeleid en sien zit dan wel achter haar om het naar binnen te werken zodra ot even wegloopt. ot eet overigens wel kuikens, muizen, weekendratten, gerbils, kwartels en duiven. grotere dingen (zoals bv een kippenbotje) zijn te hard. grotere lapjes spiervlees lust ze ook wel, maar dat gaat erg langzaam.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1261942
Dan ga ik toch over een handmolen denken. Is dat een beetje goed te bedienen en waar heb jij die gehaald?
Door Too
#1261944
...Koekje zegt t al.. tuurlijk is zelf malen een idee, je weet dan [nog steeds] precies wat er in gaat

De porkert en vlgs mij alexanderwerk zijn niet bedoeld voor bot maar je krijgt t er wel doorheen, misschien is er zelfs wel iemand op t forum die 'afscheid' van z'n malert wil nemen..Op Marktplaats staan ze ook regelmatig
Gebruikersavatar
Door koekje
#1261971
Sher schreef: Dan ga ik toch over een handmolen denken. Is dat een beetje goed te bedienen en waar heb jij die gehaald?
ja, valt echt reuze mee. zelfs ik kan goed met de molen overweg. de vleesbotjes wel goed voorhakken en met 2 handen draaien, maar t lukt wel. zelfs zonder ineens in popeye te transformeren.
die van mij komt van een webshop in denhaag (ze hebben er ook een gewone winkel met kookspullen). duikelman in a'dam heeft ze ook, maar die waren daar wel een stuk duurder.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1262020
koekje schreef: ja, valt echt reuze mee. zelfs ik kan goed met de molen overweg. de vleesbotjes wel goed voorhakken en met 2 handen draaien, maar t lukt wel. zelfs zonder ineens in popeye te transformeren.
die van mij komt van een webshop in denhaag (ze hebben er ook een gewone winkel met kookspullen). duikelman in a'dam heeft ze ook, maar die waren daar wel een stuk duurder.
Het kost je alleen je aanrechtblad ;D
Gebruikersavatar
Door Sher
#1262043
koekje schreef: ja, valt echt reuze mee. zelfs ik kan goed met de molen overweg. de vleesbotjes wel goed voorhakken en met 2 handen draaien, maar t lukt wel. zelfs zonder ineens in popeye te transformeren.
die van mij komt van een webshop in denhaag (ze hebben er ook een gewone winkel met kookspullen). duikelman in a'dam heeft ze ook, maar die waren daar wel een stuk duurder.
Volgens mij heb ik ze gevonden! Ze hebben alleen zo veel verschillende. Welke zou ik moeten hebben voor vleesbotjes voor één kat.
http://www.en-garde.nl/index.php?cPath=59
Over mijn tafelblad maak ik me geen zorgen. In mijn schuur heeft mijn ex een werkbank gemaakt. Dit zou de eerst keer kunnen zijn dat die echt gebruikt wordt. :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1262227
ik draai die van mij aan de eettafel, want ik heb een aanrecht met waterkering. je krijgt er een rubberen beschermdingetje bij, dus tafel blijft heel.
ik heb zelf een 10, met apart maalzeefje met gaatjes van 12 mm. maat 8 of 12 kan ook en als maalzeefje kan je ook 10 of 14 mm nemen.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1262716
Dus hiermee zou ik een goed apparaat hebben? Begrijp ik dan goed dat het puree wordt en dat je er een ander maalzeefje bij moet bestellen om het er niet als een fruithapje uit te laten komen?  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1262723
het maalzeefje dat je erbij krijgt, heeft te kleine gaatjes. voor vlees e.d. geeft dat moes, maar botjes krijg je er gewoon niet doorheen.
mijn maalzeefje geeft een groffere structuur dan cb, maar is nog net wel kauwbaar voor ot. kruimel heeft een zeefje met gaatje van 14 mm (1 maatje groter) en die heeft wel eens stukjes bot die voor de tandlozen te groot zijn, dacht ik.
maar daar zijn wel kliko's (honden) om die grotere stukjes in te doen, hier niet. vandaar mijn keuze voor een zeefje van 12 mm.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1262736
Klinkt goed, dan zou ik hier misschien ook beter een 12 kunnen kiezen. Kan ik daar dan kippenpootjes, eendennek en parelhoen mee malen? Konijnkarkas, rat, muis en kwartel lukt zo ook wel.
Mijn bedoeling is dan om enkelvoudig vleesbot te malen en dat in het menu te verwerken. Orgaantjes en spiervlees wil ik ongemalen blijven geven.
Klinkt dit nog plausibel?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1262784
in mijn molen maal ik allerlei onderdelen van kip en ook parelhoenkarkassen en eendenruggen.
ik maal voor ot alles, maar alleen vleesbot kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1263854
Spannend hoor, ik heb net mijn eigen porkert besteld. Nummer 10 met maalzeefje nummer 12. Ik voel me wel erg origineel nu.  :D
Gebruikersavatar
Door Sher
#1265058
Hoe lang zou het ongeveer duren tot ik mijn porkert heb? Ik ben helemaaaal niet ongeduldig hoor.  :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1265080
er zitten natuurlijk vrije dagen (hemelvaart en volgende week pinksteren) tussen. dus 1,5 tot 2 weken denk ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door