Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1261062
Voor diegenen die geinteresseerd zijn in de Poepperikelen in Huize Hermine...de vraag om weer even mee te denken.

Vorige week had Nico een stevige verstopping waarmee we naar de DA moesten (zie topic). Daags later lag er in de kattenbak gelukkig weer een keurig drolletje. We hebben Nico twee dagen binnen weten te houden om zijn poepprestaties te inventariseren. Omdat alles in orde leek, hebben we meneer op vrijdag weer buiten gelaten. We hadden hem graag wat langer binnengehouden, maar Nico is zo'n exemplaar dat uren bij de achterdeur hartverscheurend zit te mauwen, voortdurend tevergeefs probeert te ontsnappen en vervolgens uit frustratie en stress in huis gaat lopen vandalen, schandalen en wildplassen. (Dat hij moeilijk te handhaven is als hij verplicht binnen moet zijn, is ook de reden dat zijn vorig personeel hem heeft vermarktplaatst, maar dat terzijde).

Afgelopen weekend heeft poes doorgebracht op een logeeradres waar hij tijdens onze vakantie of een weekend weg vaker komt. Zondagavond het licht alarmerende bericht dat poes gedurende 48 uur logeren wel geplast maar niet gepoept had. Kortom, Nico maar weer binnengehouden tot er een poep in de kattenbak lag. Wat zojuist gelukkig is geschied.

Maar nu! De drol in kwestie leek er weer met wat moeite uit te komen. Ik heb de poep in kwestie eruit geschept voor nader onderzoek; een aantal vrij droge keutels met erg veel poezenhaar, daartussen wat witte poederachtige substantie (kalk) en een paar zeer kleine stukjes bot. Dan heb ik het echt over stukjes van 1 a 2 millimeter. Verder: wat gras. En nog wat ondefinieerbare massa die ik gewoon poep noem. Kortom, ben hier niet tevreden mee, en ben er in zekere zin ook wel erg verbaasd over.

Voor alle zekerheid had ik het percentage bot in het menu verlaagd van ongeveer 50% naar een tijdelijke 30% vanwege het verstopverhaal. De bedoeling is dat we dit gaan opbouwen tot een 40 á 45 procent. Daarbij heeft meneer geen maaltijd met bot gehad zonder een stuk orgaan of extra spiervlees erbij.

Haarbalpasta krijgt poes "in het seizoen" al zo'n twee a drie keer per week, maar het lijkt erop dat desondanks de interne harigheid het probleem is van de verstopperij en harde poeperij. In die zin dat ik vermoed dat de hoeveelheid haar in maag en darmen zijn spijsvertering in de weg staat.

Dus: wat te doen? Hoeveelheid haarbalpasta opvoeren? Is dat spul wel zo geschikt om langdurig te geven? (Nico gaat in het voorjaar vrij grondig en ook vrij langdurig in de verharing. Uitkammen lukt gedeeltelijk, maar buik en achterpoten zijn een no go area waar ik dus niet met een kam bij mag). Andere opties om Nico te helpen zijn interne haar kwijt te raken?
#1261208
Maar nu! De drol in kwestie leek er weer met wat moeite uit te komen. Ik heb de poep in kwestie eruit geschept voor nader onderzoek; een aantal vrij droge keutels
met erg veel poezenhaar,
daartussen wat witte poederachtige substantie (kalk)
en een paar zeer kleine stukjes bot. Dan heb ik het echt over stukjes van 1 a 2 millimeter.
Verder: wat gras.
En nog wat ondefinieerbare massa die ik gewoon poep noem. Kortom, ben hier niet tevreden mee, en ben er in zekere zin ook wel erg verbaasd over.
effe meedenken:

droge keutels: hoelang lagen ze al in de bak? een paar uur nadien verdrogen die al aan de 'lucht'

poezenhaar: kan langs de voorkant eruit, of langs achter: zou in principe juist de colon mooi schoon moeten maken, en heeft weinig invloed op vocht in drol (denk aan prooidier-vacht)

kalkachtig: stukjes droge kalk lijkt me normaal, zolang niet de hele keutel zo verpulvert

milimeter stukjes bot: da's correct vanuit de maag, tweifel over dunne darm; daar zou 't  moeten verkleinen

gras: kan langs voor en achter verdwijnen, hoeft geen problemo te zijn

  zelf zou 'k even alleen vleesch geven, (+ wat eischaal) en aanzien wat er gebeurt...;
dan zou er een smeuïge bruine sigaar uit moeten komen, zoniet, heeftie misschien moeite met z'n dunne darm oid...

de probiotica en psylicum geef je?
#1261540
Poes uit logeren, poes mag niet naar buiten, kortom je stopt hem wel in heel stressvolle omstandigheden. Ik denk dat dat eerder tot de harde ontlasting heeft geleid dan iets anders.
Zo lang haar er uitkomt is het niet de reden van de verstopping, gras evenmin.
Laat je poes voorlopig niet barfen, maar geef een kvv voor katten, en meng daar in het begin voor 1/3 wat troep uit een blikje onder. Dat spul maakt de poep smoeiïger. Geef desnoods nog wat olie in het voer (1 tot 2x per dag een beetje). Bouw dan langzaam weer op naar alleen kvv voor katten en van daaruit weer naar wat hij altijd at.
Ik heb het al eerder gezegd, beetje volle melk, yoghurt of room helpt ook. Haarbal pasta mag je zoveel niet geven. Alleen in de ruitijd 3x per week en dat ook maar één keer en daarna als onderhoudsdosis 1x per week.
En verder voorlopig je kat een zo relaxed mogelijk bestaan laten leven.
gr.
Nicolette
#1262054
Wat je ook zou kunnen doen, eventueel naast de andere tips, is een beetje geweld lijnzaad door het voer van Nico doen, iets van een theelepeltje een paar uur laten weken in wat water zodat de slijmstoffen vrijkomen, en dat dan door het voer mengen!
Succes met de keutels in ieder geval!
#1262092
Bedank voor de tips. Nico krijgt nu al probiotica en psylliumvezels voor de smeuigheid. Door die verstopping van vorige week, raakte ik een beetje in de stress toen ik die verse haardrol in de kattenbak vond. Ik sta niet dagelijks zijn keutels te ontleden, dus ik was meteen bang dat Nico weer onderweg was naar een volgende verstopping. Poes krijgt de komende dagen nog even spiervlees met een sausje van wat blikvoer met die probiotica, vezels en gemalen eierschaal. Even rust voor de poezenbuik. Daarna gaan we het rustig weer opbouwen.

Wat betreft dat uit logeren: poes komt er met regelmaat en beschouwt het volgens mij als tweede huis. De korte autorit is misschien licht stresserend, maar eenmaal op zijn logeeradres ligt hij binnen een paar minuten spinnend op schoot bij de oppas. Het is gebleken dat alleen thuis laten blijven en iemand die 2x daags komt voeren Nico veel meer stress bezorgde. Dit weekend thuisblijven was helaas geen optie overigens.
#1262239
hermine schreef: Wat betreft dat uit logeren: poes komt er met regelmaat en beschouwt het volgens mij als tweede huis. De korte autorit is misschien licht stresserend, maar eenmaal op zijn logeeradres ligt hij binnen een paar minuten spinnend op schoot bij de oppas. Het is gebleken dat alleen thuis laten blijven en iemand die 2x daags komt voeren Nico veel meer stress bezorgde. Dit weekend thuisblijven was helaas geen optie overigens.
Wist je dat katten ook spinnen om zichzelf gerust te stellen. Dus spinnen zegt niet altijd alles. Ik had het wel gehoord, maar nog nooit meegemaakt, tot ik met een kat van mij naar de universiteitskliniek moest. Van de stress vlogen de haren in het rond, maar ineens begon hij te spinnen. Moet er wel bij zeggen, dat het van een andere klank was, dan spinnen van tevredenheid.
gr.
Nicolette
#1262282
oebaya schreef: Wist je dat katten ook spinnen om zichzelf gerust te stellen. Dus spinnen zegt niet altijd alles. Ik had het wel gehoord, maar nog nooit meegemaakt, tot ik met een kat van mij naar de universiteitskliniek moest. Van de stress vlogen de haren in het rond, maar ineens begon hij te spinnen. Moet er wel bij zeggen, dat het van een andere klank was, dan spinnen van tevredenheid.
gr.
Nicolette
Katten spinnen inderdaad om zichzelf gerust te stellen. Wanneer ze dood aan het gaan zijn, spinnen ze vaak ook.
Maar als de kat uit zich zelf op schoot gaat liggen en spinnen, denk ik niet dat het door stress komt.
#1262830
Henkje schreef: Katten spinnen inderdaad om zichzelf gerust te stellen. Wanneer ze dood aan het gaan zijn, spinnen ze vaak ook.
Maar als de kat uit zich zelf op schoot gaat liggen en spinnen, denk ik niet dat het door stress komt.
Dat hangt helemaal van de kat af... ik heb hier zo'n enorme stresskat die heel graag op schoot wil soms maar het dan wel heeeeeel erg spannend vindt, en meneer gaat dan dus wel spinnen om zichzelf gerust te stellen  ::)
Maar ik denk dat dat inderdaad meer uitzondering is dan regel bij een kat die vrijwillig op schoot springt...
#1264497
Ooit had ik er trouwens ook zo één... gevraagd om 1x daags [thuis] te voeren......
Ze hebben een week  lang samen gezellig einde-dags-tukjes op de bank gedaan en tv gekeken..
oppas verontschuldigde zich dattie de laatste dag máár anderhalf uur geweest was...
Ik ben op zoek naar een nieuwe oppas.........
Iemand????
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door