Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#1259787
Nu wil ik voor het eerst gaan beginnen met m'n honden hier op barf over te zetten.
na een hoop gelezen te hebben hier, heb ik een menu in mekaar geknutseld. naar mijn idee ziet die er prima uit en ook goed om mee te beginnen kwa soorten.
maargoed ik heb er weinig ervaring mee, dus miss willen jullie er eens naar kijken?
ik heb 2 honden dus daarop heb ik gerekend.

May Linn: 400gr per dag (weegt 14kg, ben uitgegaan van ong. 3procent omdat ze veel sport)
I-My: 420gr per dag (weegt 11-12kg, is net een jaar. ben uitgegaan van 3% + wat extra omdat ze aan de magere kant is en erg actief)
Maakt: 820gr per dag ong.
Per week:      5740gr per week. 1% is 57,40

Orgaanmix: verhouding per 3200gr: 200lever, 1000 nier, 1000hart rund + 1000 konijnenniertjes

Maandag,  410 kipkarkassen + 410 kippennekken
Dinsdag, 400 rund spiervlees + 220 kippennekken + 200gr runderpens
Woensdag, 300gr lamsvlees + 400 konijnenkarkassen + 120 groente
Donderdag, 420 rund spiervlees + 400gr eendenruggen
Vrijdag,  orgaanmix 420 gr + 400 kippenkarkassen
Zaterdag, 300gr lamsvlees + 320gr zalmmix + 200 kippennekken
zondag , 420 konijnenkarkassen + 200gr runderpens + 200 groentemix

maakt
vleesbotten: 2860gr 49,50%
spiervlees: 1420                 24,73%
orgaan: 820 14,28%
groente: 320 5,57%
vis: 320                 5,57%

planning is hiermee te beginnen en per week diersoorten te variëren.

P
Door Lizzy
#1261048
Het ziet er op zich hartstikke netjes uit hoor! Waar ik zelf alleen verandering in aan zou brengen, als ik jou was, is in de hoeveelheid kippenvleesbot die je nu geeft. Je geeft 8 keer vleesbot per week en daarvan voer je 5 keer kip. Voor het mooie ga je net wat minder kip voeren en bijv. een keer meer eend of parelhoen of konijn ofzo.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1261537
ok thnx voor het kijken!
dan weet ik dat ik het principe snap  ;)
ik had juist 1e week wat meer kip erin zitten omdat dat naar mijn idee makkelijk stuk dier was om mee te beginnen. maar konijn is ook niet zo hard bot lijkt me, eend en parelhoen iets meer denk ik, maar dat kunnen ze dan krijgen in week 2 en verder, als kip en konijn goed gaat.
al die diersoorten zitten in bestelling die nu geplaatst is, dus heb de mogelijk om te variëren.
vandaag komt de vriezer, dan het vlees nog en dan beginnen!
ben erg benieuwd hoe dames het hierop doen!
kwa brokken ben ik al jaren aan het uitproberen en testen, kwam wel bij 2 merken die me bevielen, maar dan is je portomonee daarna dan ook leeg.
dit is kwa prijs ergens tussen in en voor m'n gevoel voeld het goed aan :)
Door Lizzy
#1261548
[quote="May Linn"]
ok thnx voor het kijken!
dan weet ik dat ik het principe snap  ;)
ik had juist 1e week wat meer kip erin zitten omdat dat naar mijn idee makkelijk stuk dier was om mee te beginnen. maar konijn is ook niet zo hard bot lijkt me, eend en parelhoen iets meer denk ik, maar dat kunnen ze dan krijgen in week 2 en verder, als kip en konijn goed gaat.
al die diersoorten zitten in bestelling die nu geplaatst is, dus heb de mogelijk om te variëren.
vandaag komt de vriezer, dan het vlees nog en dan beginnen!
ben erg benieuwd hoe dames het hierop doen!
kwa brokken ben ik al jaren aan het uitproberen en testen, kwam wel bij 2 merken die me bevielen, maar dan is je portomonee daarna dan ook leeg.
dit is kwa prijs ergens tussen in en voor m'n gevoel voeld het goed aan :)
[/quote]

Aha, OK, ja, voor de eerste weken is kip prima. Dan kun je daarna wat meer af gaan wisselen!
Door Hanny
#1261757
Ik lees, dat je in de orgaanmix maar 200 gram lever hebt zitten, op 3200 gram. Dat is, dacht ik te weinig, ongeveer de helft lever zou toch wel nodig zijn.
Je orgaanmix is een betje onduidelijk,  omdat je de pens apart berekent.
In totaal zou het dus 6000 gram zijn, 3000 pens en 3000 anders, de helft daarvan lever en de rest nier en hart.
Ik meen het zo begrepen te hebben.

Hanny
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1261936
naar wat ik gelezen heb, is juist andersom en mag je niet teveel lever aan je hond geven.
ik weet nu niet meer precies hoeveel, maar heb het wel uitgerekend op gewicht van mij honden, 25gr per hond per week.
lever is een orgaan waar veel afvalstoffen in worden opgeslagen vandaar dat je er niet teveel van mocht geven.

pens bereken ik idd apart, is niet echt een hele grote reden voor.
de meningen schijnen over pens wel verdeeld te zijn. nou is mijn mening dat een dier maar voor paar procent uit pens bestaat.
maar dat pens wel goed verdragen wordt. en beetje meer hiervan geven ook geen kwaad kan.
is idd 3000gr pens, + 1000 hart, 1000nier, 1000 konijnenniertjes + 200gr lever = 6200 gr
Door ulla
#1262014
je orgaanmix is echt helemaal uit verhouding.
Je voert 200 gr.lever op 2 kg. nier en 1 kg.hart.
Een lever is groter dan een nier of hart.

Je mag 3 tot 5 % lever voeren en dan vul je 5 tot maximum 10 procent aan met nier/hart/tong/pens.
Pens mag je idd wel wat meer van voeren. :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1262187
ok, heb nog her en der eens gezocht naar hoeveelheden lever.
en idd heb me verrekend.
nu nieuwe samenstelling gemaakt, dit leek me dan meer geschikt?:
0,8kg lever (gemiddelde genomen, ene zegt 3-5% ander 50gr per 10kg lichaamsgewicht)
+ 500gr hart, 500gr nier en 1,6kg pens
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door