Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Joyce
#125890
Een van mijn chihuahua's heb ik vorig jaar uit het asiel gehaald (zij was één van de 35 in beslag genomen hondjes bij ons in de buurt). Ik zag haar en vond haar direct heel erg zielig omdat zijn waggelde met haar achterpootjes. Volgens het asiel had zij ooit een hersenbloeding gehad. Toen alle hondjes al geadopteerd waren en alleen Sofie nog over was omdat niemand haar wilde omdat zij ook nog eens incontinent was kon ik haar daar niet laten zitten. Gelukkig maar, want ik ben zó ontzettend blij met haar, het is een klein wondertje, ondanks haar kleine gebreken. Volgens de arts blijkt nu dat ze geen hersenbloeding heeft gehad maar een verwaarloosde hernia. Nu heeft zij dus geen controle over haar achterlichaampje en is dus incontinent. Maar daardoor ook zeer ontvankelijk voor bacteries waardoor haar urine constant heel erg stinkt. Dan krijg ik weer een antibiotica kuurtje maar dat helpt maar voor een paar weken. Heeft iemand hier ook ervaring mee? En is er misschien niet een wondermiddeltje daar haar helpt geen ontstekingen meer te krijgen en misschien haar van haar incontinentie af te helpen?
Door geer
#125892
Misschien zou je eens acupunctuur kunnen proberen?! Er zitten hier volgens mij meerdere mensen die dit met succes hebben ingezet ...zij kunnen je er vast meer over vertellen!
Door Peet
#125897
Ik had zelf erg veel baat bij Hypericum (St Janskruid)...de hond van een vriendin van mij heeft het ook goed geholpen, het helpt beschadigde zenuwen te herstellen en werkt pijnstillend.....Misschien is dat te proberen? Hoewel ik niet weet of het ook bij een verwaarloosde hernia helpt hoor, in mijn gevallen ging het om een acute hernia (die dus van de ene dag op de andere optreedt).....Het is te koop o.a. van VSM bij drogist of reformwinkel.....
Zielig hoor, hernia doet echt pijn!
Door Lizzy
#125902
Wat een geluk dat jij haar geadopteerd hebt zeg! Jeetje, wat goed van je. Maar goed, wel zielig zeg, een verwaarloosde hernia...

Ik zou zelf, denk ik, HerniaVetsem van VSM geven. Eigenschappen

Arnica montana D6: stimuleert het herstel van onderhuidse bloedingen, zoals een blauwe plek. Door het het verminderen van de zwelling door het verdwijnen van deze bloedingen zal de de pijn en druk op het zenuwweefsel van het ruggemerg afnemen.

**Dit heeft dan nu niet bijster veel zin meer maar kwaad kan het niet.

Hypericum perforatum D6: bevordert het herstel van getraumatiseerd zenuw- en zenuwrijk weefsel.

**Zie al wat Peet daar over geschreven heeft.

Nux vomica D6: Beïnvloed de prikkeldrempel in het ruggemerg. Daardoor zal het ook een positieve invloed hebben op de functie van de zenuwen vanuit het ruggemerg. Dit heeft een positief effect op problemen met ontlasting en urineproduktie.

**En ik hoop dan dat de Nux Vomica net dat beetje geeft voor haar blaasje.

Overigens heb ik wel een vraag aan je. Wat geef je voor voeding? Want met voeding en misschien een aantal supplementen zou je de blaas veel ongevoeliger kunnen maken bacterieen.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#125904
Oh ja, acupuctuur lijkt me ook een zeer goed idee. Onze hond heeft daar erg veel baad bij gehad.
Door Joyce
#126081
Ten eerste alvast heel veel dank voor jullie adviezen. Over het voer: eerst gaf ik haar (samen met de andere honden)jarco senior, daar wat gekookt water overheen (anders aten ze het niet) en gemengd met een schep pedigree blikvoer. Sinds een paar weken wilde ik wat anders proberen en heb ik Cavom voor de gekocht, zonder gekookt water toegevoegd (schijnt de vitamines er direct uit te halen) en met een schep Butchers blikvoer (ja mijn honden zijn een beetje verwend allemaal). Nu vond ik Cavom een beetje te grote brokken voor mijn chihuahua's en nu geef ik hun Royal Canin mini en dus een schep blikvoer van Butchers.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#126114
Hoi Joyce, misschien kun je je hond naast alle hierboven gegeven tips ook beter op een kompleet vers vlees voer zetten. Het is al diverse keren gebleken dat honden die vers eten sneller zindelijk zijn als honden die brokken eten. Misschien dat het voor jouw hondje ook een beetje kan helpen. Honden die brokken eten drinken daar meestal heel veel bij. In een kompleet vers vlees voer zit al vocht waardoor de hond maar heel weinig water hoeft te drinken.
Door Lizzy
#126116
Joyce schreef: Ten eerste alvast heel veel dank voor jullie adviezen. Over het voer: eerst gaf ik haar (samen met de andere honden)jarco senior, daar wat gekookt water overheen (anders aten ze het niet) en gemengd met een schep pedigree blikvoer. Sinds een paar weken wilde ik wat anders proberen en heb ik Cavom voor de gekocht, zonder gekookt water toegevoegd (schijnt de vitamines er direct uit te halen) en met een schep Butchers blikvoer (ja mijn honden zijn een beetje verwend allemaal). Nu vond ik Cavom een beetje te grote brokken voor mijn chihuahua's en nu geef ik hun Royal Canin mini en dus een schep blikvoer van Butchers.
Hoi Joyce, je zou er zeer goed aan doen om jouw hondje (eigenlijk allemaal) over te zetten op een verse/rauwe voeding. Want, verse/rauwe voeding verzuurt de urine waardoor de bacterieen minder kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Tevens helpt een echt gezonde voeding het immuunsysteem van jouw hondje te versterken waardoor haar natuurlijke afweer makkelijker korte metten maakt met de bacterieen. Eventueel zou je de urine aan kunnen zuren met wat extra vitamine C (wel zure vitamine C) en/of cranberry capsules.

Maar, ik denk dat je tenminste over moet op andere voeding.

Groetjes, Lizzy
Door Joyce
#126120
Ok, maar bedoel je hart of maakt het niet uit wat voor vlees? En dat dan 2x per dag? Want ik heb 4 honden en ik denk dat het aardig duur gaat worden wanneer ik hun alle 4 vers vlees zou geven.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#126129
Hoi Joyce,

Welkom op Barfplaats trouwens!
Je bent hier beland op een alternatief voedingsforum en bijna iedereen hier voert zijn of haar honden en/of katten vers. Er zijn twee manieren om dat te doen:
Je kiest voor een kant en klaar compleet (diepvries) versvleesproduct.
Of je kiest voor het zelf samenstellen van de voeding m.b.v. verse, rauwe ingrediënten. Voordat je dat kunt doen moet je echter wel over de nodige kennis beschikken en adressen weten waar je die ingrediënten kunt halen. Op dit forum is veel info hierover te vinden. Dus sla eens aan het lezen. Vooral in de bibliotheek vind je veel info.
Met het geven van versvlees zou je natuurlijk wel direct kunnen beginnen. Er is hier ook over de verschillende merken versvlees genoeg info te vinden.

Veel succes!
Door Sjakie
#126210
Hoi Joyce, welkom op bp.
Je verhaal komt me bekend voor. Kom je toevallig uit de omgeving Purmerend. Daar waren vorig jaar nl. 35 chihuahua's in beslag genomen en herplaatst. Maar dat even terzijde. Als je nl. wel uit Purmerend komt (ik woon ook in P'end, maar dat was zeker al wel duidelijk) en je wilt overstappen op een goede versvlees voeding, dan weet ik ín P'end een adres waar je Bibi kunt kopen. Bibi is een goed merk versvlees voeding waar veel mensen goede ervaring mee hebben. Evt. kun je beginnen met het geven van de kruidenmix, waardoor je hondjes weer een goede darmflora opbouwen en zo wat vitaler worden. Zeker voor het hondje met de incontinentie zal dit weinig kwaad kunnen. In ieder geval veel succes ermee.
Door Joyce
#126342
Ja ik kom inderdaad uit Purmerend. En ik zou graag dat adres hebben waar je Bibi kan krijgen, ik had er nog even over nagedacht maar ik denk dat ik zeker die kleine alvast vers vlees ga geven dan. (Ik heb net een 20 kg zak Cavom gekocht dus die moet eerst op).
Gebruikersavatar
Door Sonja
#126384
Als je op www.bibidiervoeding.nl kijkt, vind je daar ook de verkooppunten. Lijkt me een goed plan om vast te beginnen je chihuahua vers te geven. Je zou voor je andere honden (wat voor honden heb je trouwens?) ook af en toe eens een versdag in kunnen lassen, dan kun je vast zien wat ze er van vinden.
Door Joyce
#126400
Ik heb 2 chihuahua's, een mix pincher/dwergkees en een galgo-mix uit Spanje. Maar dat is inderdaad een goed idee om in ieder geval 1x in de week alle hondjes vers vlees te geven. En ja ik heb op de site van bibi voeding gekeken. Het lijkt me echt wel wat. Ik wil iedereen in ieder geval alvast heel veel danken voor het voedingsadvies!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door