Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1260907
Ik heb een mix gemaakt (eens een keertje voor mezelf! ;)) van ananas, mango en papaya. Maar veel te veel natuurlijk, dus nu was ik benieuwd of deze fruitsoorten geschikt zijn om aan woef te geven? Weet iemand dat?

Ik heb al gelezen dat fruit met vlees niet is aan te raden i.v.m. mogelijke gisting in de maag/darmen. Ik zou dan 1 maaltijd alleen groentemix, fruitmix en een eitje erdoor geven. Woef eet 2 keer per dag, dus lijkt me dat er dan voldoende tijd tussen zit?

Dank voor het meedenken,
grtz Michèle
Door Furious_Olive
#1260912
Dit kan je geven: appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

- Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
- Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
- Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
- Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).

;)
Door Robert & Mirjan
#1264290
Furious_Olive schreef: Dit kan je geven: appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

- Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
- Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
- Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
- Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).

;)
Ik geef eigenlijk hetzelfde maar dacht dat aardbei niet mocht omdat dit onder de nachtschade valt (is mij ooit verteld) verder hoe zit het eigenlijk met de pitjes van kiwi?
Ik zelf maak altijd een grote bak met alles erin, in de blender en dan in ijsbakjes invriezen is dit goed of moet het heel en ongepureerd, wat is beter?
Door Too
#1264307
Aardbei...nachtschade????
Volgens mij niet hoor, paprika, aardappel, tomaat  wel
Aardbei kan wel reactie opleveren bij mensen, jeuk en bultjes, lijkt me dat dieren dat ook kunnen krijgen.
Door ~anna~
#1264315
ik geef alleen inlands fruit zoals appel(bio)en peer.
aardbei geef ik niet maar braam weer wel.
fruit wat van ver komt :-\
Door Huskymeisje
#1265239
ik geef helemaal geen fruitmix. Hooguit een stukje fruit uit de hand en dan gaat het om appel, peer of banaan.
Door 202Spots
#1265441
Furious_Olive schreef: Dit kan je geven: appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

- Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
- Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
- Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
- Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).
Gewoon even zeggen dat je dit in de bieb had gevonden is wel net zo makkelijk... ;)
Ik geef eigenlijk hetzelfde maar dacht dat aardbei niet mocht omdat dit onder de nachtschade valt (is mij ooit verteld) verder hoe zit het eigenlijk met de pitjes van kiwi?
Ik zelf maak altijd een grote bak met alles erin, in de blender en dan in ijsbakjes invriezen is dit goed of moet het heel en ongepureerd, wat is beter? 
Ik gebruik altijd aardbei hoor, ook kiwi met pitjes en al, alleen wel de schil eraf.
En ja gepureerd is beter wanneer je grotere hoeveelheid maakt en invriest.
Gewoon in stukjes kan je doen wanneer je zelf fruit met je hond deelt, stukje voor mij,stukje voor de hond enz..
Of af en toe 'n halve appel om op te kluiven kan ook.
Heeft iemand al eens rozenbottel geprobeerd
Rozenbottle heb ik zelf nooit gegeven, 't bevat wel veel Vit.C maar is daardoor dan ook erg zuur, de pitjes zijn erg bitter.
Kijk eerst of je hond 'n gehalveerde wil eten voordat je ze door de fruitmix doet, zou jammer zijn als de fruitmix niet word gegeten omdat 't te zuur is.
Door Huskymeisje
#1265465
was het ook niet zo dat rozebottels snel een allergische reactie kunnen geven bij honden die daar toch al gevoelig voor zijn? Of ben ik nou weer in de war met iets anders?
Door Furious_Olive
#1265910
202Spots schreef: Gewoon even zeggen dat je dit in de bieb had gevonden is wel net zo makkelijk... ;)
Heb het niet uit de bieb van hier, komt uit mijn eigen bieb..
Dan staat het hier, en heb ik het toevallig ook  ::)

Anders had ik wel even gelinkt..  ;)

Ik maak voor Rocky ijsjes, vind hij heerlijk met dit warme weer.
Dan pureer ik fruit met wat yoghurt of kwark erdoor en vries ik in in kleine bakjes. Is die kleine zo weer een half uurtje zoet mee  :)
Laatst gewijzigd door Furious_Olive op ma 25 mei 2009, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1265991
Furious_Olive schreef: Heb het niet uit de bieb van hier, komt uit mijn eigen bieb..
Dan staat het hier, en heb ik het toevallig ook  ::)
Anders had ik wel even gelinkt..  ;)
;D Geeft niet hoor, BP heeft nou eenmaal de beste Barf Bieb die er bestaat,
en er word wel meer articles zonder toestemming van Lizzy op ander forums geplakt.
Kijk maar wat hier al jaren in de BP bieb staat.. ;)

Sjakie: BARF ingredientenlijst « Gepost op: Mei 29, 2004, 13:26:14 »
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg102958
bij Fruit
Appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden
*Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
*Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
*Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
*Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten)
~~~~
En van jou bieb...
Dit kan je geven:
appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.
Bijzonderheden:

- Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.
- Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
- Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
- Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).

Gewoon heel toevallig he? ;)
Door Boez
#1266374
Furious_Olive schreef:
Ik maak voor Rocky ijsjes, vind hij heerlijk met dit warme weer.
Dan pureer ik fruit met wat yoghurt of kwark erdoor en vries ik in in kleine bakjes. Is die kleine zo weer een half uurtje zoet mee  :)
Dat is creatief! Maar doet die vries geen pijn aan de tanden, levert dat geen maagproblemen op etc?
Door Boez
#1266830
Ik vraag het, omdat ik heb begrepen dat het risico op maagtorsie groot is als je je woef per ongeluk b.v. nog bevroren vlees geeft.
Maar een ijsje om wat aan te likken zou hier op warme dagen denk ik wel welkom zijn!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door