Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Henkje
#1260726
Omdat mijn monsters niet alles meer opeten, dus blijkbaar te veel krijgen. Heb ik een nieuw menuutje gemaakt.
De hoeveelheden zijn het gemiddelde van mijn katten.
Ik heb gekozen voor redelijk weinig orgaan, omdat de kuikens ook veel organen hebben. Ook zit er vaak in de karkassen nog een stuk orgaan.
De poezels zijn de laatste tijd niet zo van de orgaan, dus ik zat te denken om een prutje te maken van hart en lever en maag zodat ze wel van alles wat binnenkrijgen. Het lijkt me dan wel het handigst om de zelfde dierbron te bebruiken? Of zouden ze dit juist helemaal niet lusten?

Dit is tevens een richtlijn voor de oppas (in Word ziet het er wel netter uit, kopieren doet ie irritant) ik heb ook niet altijd alles in huis, beetje afwisselend. Wel altijd iets van 8 diersoorten.
Ronja krijgt soms een hamster, gerbil of muis. De rest vindt dat niet zo smakelijk.

maandag: kwart kwartel (50 gram)
50 gram vleesbot, 30 gram orgaan
dinsdag: 55 gram spiervlees
50 gram vleesbot + 1 kuiken
woensdag: 45 gram vis
50 gram vleesbot, 30 gram orgaan
donderdag: 55 gram spiervlees
50 gram vleesbot+ 1 kuiken
vrijdag: 55 gram spiervlees
50 gram vleesbot, 30 gram orgaan
zaterdag: 45 gram vis
50 gram vleesbot + 1 kuiken
zondag: 55 gram spiervlees
50 gram vleesbot + 1 kuiken

per week ongeveer %
Vleesbot: 400 gram 40
Spiervlees: 220 gram 25
Orgaan: 90 gram 10

Kuikens 4 x 35 gram 140 gram 15
Vis 2 x 45 gram 90 gram 10

Totaal: 940 gram 100

8 maaltijden vleesbot 375/ 8 = 50 gram (47)
4 maaltijden spiervlees 230/ 4 = 55 gram (57)
3 maaltijden orgaanvlees 90/ 3 = 30 gram

Gewichten katten mei 2009

Frits: 5,3 kilo
Skoll: 3,6 kilo
Ronja: 4,5 kilo
Grendel: 3,3 kilo

Totaal aantal kilo’s: 16,7
Gemiddeld per week: 940 gram

Vleesbot (la 1): konijnkarkas, konijnrug, kipkarkas, kipnek, kiprug, haaskarkas, houtduifkarkas, parelhoenkarkas, eendennek, eendenrug, fazantkarkas
Spiervlees (la 2): konijnsnippers, geitsnippers, struisvlees, hertsnippers, reesnippers, paardvlees, haasvlees, kwartels
Orgaan (la 3): (lever (konijn, haas, eend, lam) hart (lam, eend, kip, paard) maag (kip) nier (konijn)) combinatie prutje in saladebakjes.
Vis (andere vriezer, onder): zalm, panharing, kabeljauw, sardien, wijting, makreel

Bovenste vriesvak: kuikens, hele duif (goed voor 1 hele dag), hele beveerde kwartels (2 goed voor hele dag)

Portie verpakking zijn goed voor 1 maaltijd per 4 katten. Frits eet meer, de rest minder
#1260731
ik vind het er wel lekker uit zien, en veel variatie!

hier geen problemen met orgaan. sien eet alles en voor ot gaat het in de molen. ik gebruik meestal lamshart en voor sien lamsnier (ot krijgt geen nier), kippenlever en kippenmaagjes. ik wil ook nog wel eens konijnenlever proberen, maar met mn vorige bestelling was dat op en kreeg ik kip.

gaan ze niet aan het schijt van zo weinig bot? ik voer ook royaal kuikens, maar geef wel extra bot om het kontafvegen aan mn bank tegen te gaan.
#1260761
Eerst had ik meer vleesbot 50% ( 2x extra in de week ipv spiervlees) zou dat toch beter zijn?
Ruggen ed zijn inderdaad ook nog extra bevleesd, misschien zal ik dan vrijdag toch nog bot ipv spier geven.

Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van plakpoep. Ben ik ook absoluut niet naar op zoek met 2 langhaars :P

Mijn katten piepen altijd in vlagen met eten. Deze week is het orgaan, waarschijnlijk is het ook over een tijdje weer voorbij. Het zou ook kunnen dat ze even geen eend maar kunnen zien ::)
#1260764
hebben ze daarvoor eendenhart wel goed gegeten?
ot eet best graag hart, maar als het eerst in een eend heeft gezeten, moet ze het niet. sien is overigens ook een beetje eendenmoe. een vleugel kan nog wel, maar een stuk rug heeft ze minder zin in.
#1260999
per week ongeveer %
Vleesbot: 400 gram 40
Spiervlees: 220 gram 25
Orgaan: 90 gram 10

Kuikens 4 x 35 gram 140 gram 15
Vis 2 x 45 gram 90 gram 10

Totaal: 940 gram 100


stel: 'k reken je kuikens bij 't totaal, (als 'iets zonder bot') en je visch niet (want daar zit regelmatig graat bij, en lijkt redelijk kompleet),
dan kom 'k op: 850 gram totaal ( 710 + 140 kuikens)

dan = vleesbot 47 %

vind 'k perzzzzoonlijk nog vrij hoog... :)
#1261005
Ik vind kuikens nog steeds lastig spul. Het is meer orgaan en spiervlees.
Mijn vissen zijn inderdaad of compleet of vleeschbottig.
Is jouw tip dan zo laten of dan weer minder bot?

Is het handig om organen te malen tot een compleet-organen-prutje of wordt dat heel ranzig?
#1261014
als jij denkt dat de ontlasting zo goed is, zou 'k 't zo laten,
net zo je schrijft dat je karkassen ruim bevleesd zijn, zal je in de praktijk op minder bot uitkomen....

'k zou zelf de lever niet door de andere organen malen, maar vers  fijnmaken door lekker vlees ofzo...da's natuurlijk weer niet handig voor de oppas; hoe lang ga je weg?

aan de andere kant ; 'k zou zeggen: probeer 't en je weet 't.... ;)

verschillende katten, verschillende wenschen...ojjoj..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door