Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1257816
Nou heb ik toch een prangende vraag....
Yuki zakt al een paar maanden af en toe door zijn achterpoten, met de wandelingen. Zo ineens schiet er dan even een poot onder hem vandaan.
nu heb ik vandaag 2 mensen gebeld die broers van Yuki hebben.....en die vertelden mij beiden dat ze hun hond vorig jaar, vlak voordat ze tien werden, in hebben laten slapen.
Wegens...het niet meer kunnen lopen/door de achterpoten zakken. :'(
Wat kan dat zijn????  :'(
Laatst gewijzigd door Lefki&Amy op di 26 mei 2009, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#1257975
Misschien zijn zijn spieren in de achterhand verslapt, dat hebben de meeste oudere honden. Is het niet een optie om hem anabolen te geven?
Door Lizzy
#1258023
Oh jeetje, ja, van alles.... Zoals bijv. LSI (hebbie mij weer.... Maar ja, Brutus z'n moeder, Brutus z'n broer: allemaal achterhand problemen, veroorzaakt door LSI). Maar goed, ook bij jouw hond lijkt er dus inderdaad wel degelijk sprake te zijn van een genetisch probleem...... :-\
Door DJARA
#1258179
Bij GAIA ook spier afname in de achterhand en ook af en toe dat hij wegzakt achter.
Tot nu toe drie keer gezien, maar wijt de spierafname aan de medicatie die hij krijgt
( Prednisolon).
Wie weet is het een idee om hem spier support te geven?????

Veel sterkte met de mooie witte man (nen??????? :o????? ::))
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1258308
Lizzy schreef: Oh jeetje, ja, van alles.... Zoals bijv. LSI (hebbie mij weer.... Maar ja, Brutus z'n moeder, Brutus z'n broer: allemaal achterhand problemen, veroorzaakt door LSI). Maar goed, ook bij jouw hond lijkt er dus inderdaad wel degelijk sprake te zijn van een genetisch probleem...... :-\
Maar wat is er dan toch nodig om te achterhalen wat het is?????  :(
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1258573
Laura2004 schreef: Misschien zijn zijn spieren in de achterhand verslapt, dat hebben de meeste oudere honden. Is het niet een optie om hem anabolen te geven?
Ik heb niet het idee dat het een spierkwestie is...hij voelt nog best gespierd in zijn achterpoten. Krijgt ook al een tijd spiersupport, maar zie geen verschil.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1258576
DJARA schreef: Bij GAIA ook spier afname in de achterhand en ook af en toe dat hij wegzakt achter.
Tot nu toe drie keer gezien, maar wijt de spierafname aan de medicatie die hij krijgt
( Prednisolon).
Wie weet is het een idee om hem spier support te geven?????

Veel sterkte met de mooie witte man (nen??????? :o????? ::))
Jij weet (TE)veel!!  ;D
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1259049
Hitam schreef: Dit komt vaak voor bij grotere honden op leeftijd. Doorgaans heeft het met de rug te maken.
Maar WAT dan met de rug en waarom is dat zo moeilijk aan te tonen????
Door nolly
#1259384
Hai,
ja, het kan zeker uit de rug komen . Heeft hij pijn?? Mijn  labrador  Gabber is ook 10 jaar en begon raar met zijn achterpoten te lopen.Na foto's genomen door het  D.O.C.A (Amsterdam) was de conclusie: spondylose oftewel artrose in zijn rug  . Dat is ouderdom, maar... het werd wel sneller erger en ik vroeg of er niets aan te doen was. Toen zeiden ze mij , dat ik dan een mri-scan kon laten maken en daarop konden ze dan zien of het een hernia of... erger een tumor zou zijn. Nou, dat heb ik laten doen en het bleek tot grote schrik een tumor te zijn. Nu , na veel wikken en wegen heb ik er toch voor gekozen die operatief te laten verwijderen.Dit gaat a.s. dinsdag gebeuren en bidt dat alles goed mag gaan. Dus.. je ziet het , het kan van alles zijn veel sterkte .
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1259699
nolly schreef: Hai,
ja, het kan zeker uit de rug komen . Heeft hij pijn?? Mijn  labrador  Gabber is ook 10 jaar en begon raar met zijn achterpoten te lopen.Na foto's genomen door het  D.O.C.A (Amsterdam) was de conclusie: spondylose oftewel artrose in zijn rug  . Dat is ouderdom, maar... het werd wel sneller erger en ik vroeg of er niets aan te doen was. Toen zeiden ze mij , dat ik dan een mri-scan kon laten maken en daarop konden ze dan zien of het een hernia of... erger een tumor zou zijn. Nou, dat heb ik laten doen en het bleek tot grote schrik een tumor te zijn. Nu , na veel wikken en wegen heb ik er toch voor gekozen die operatief te laten verwijderen.Dit gaat a.s. dinsdag gebeuren en bidt dat alles goed mag gaan. Dus.. je ziet het , het kan van alles zijn veel sterkte .
Hoi,

Ja, hij heeft pijn, de ene keer meer dan de andere keer. Momenteel zit ie niet lekker in zijn vel, moeilijk lopen, ongelukkig kijken en kreunen in zijn (half-)slaap...alsof ie niet helemaal lekker zijn draai kan vinden.
Volgens de holistische dierenarts heeft ie een hernia-achtig beeld in zijn onderrug. Maar er is geen scan of iets gemaakt. Wel is bewezen dat ie spondylose heeft.
Dus foto's kunnen geen hernia aantonen, alleen artrose of spondylose???
Een scan kan tumoren en hernia aantonen??
En wat als het een hernia zou zijn?? Wat is dan de remedie???
Een tumor wil ik niet meer weten, denk ik..... :'( al denk ik niet dat hij die heeft, maar goed, misschien is dat wishfull thinking...
Jij heel veel sterkte dinsdag!! ik duim voor jullie, alsof mijn leven ervan afhangt!!  :-*
Door nolly
#1259839
Hai,
Als hij pijn heeft duidt dat meestal op een hernia. Dat kunnen ze alleen bekijken met een mri-scan werd mij verteld en dat is goed te opereren. Want ik hoopte dat dat bij mijn Gabber ook het geval zou zijn. Bij spondylose hebben ze op gegeven moment niet zo'n pijn. Bij een hernia wil de hond ook niet dat je hem op z'n rug aanraakt.
Zo'n mri-scan kost zo'n €850,- , maar als je verzekerd bent krijg je daarvan terug. Ik weet niet hoeveel, want ik kon mijn gabber omdat hij nogal het een en ander heeft gehad niet meer in de verzekering krijgen. Maar...... alles voor mijn beesie!!!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1259929
Het is zelden een echte hernia. Dan puilt de tussenwervelschijf uit in het ruggemerg.
Meestal als ze spondylose hebben dan is een bepaald ligament wat in de uitgang van de wervelkolom zit, verdikt. Daardoor komt er wat druk op de zenuwen te staan. Dat geeft pijn en een lichte vorm van zenuwuitval waardoor hij zwak wordt achter. Ik denk toch echt dat osteopathie/chiropractie daar wat aan moet kunnen doen. Die kunnen de zenuwuitgang wat verruimen waardoor de irritatie wegtrekt.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1260236
Hitam schreef: Het is zelden een echte hernia. Dan puilt de tussenwervelschijf uit in het ruggemerg.
Meestal als ze spondylose hebben dan is een bepaald ligament wat in de uitgang van de wervelkolom zit, verdikt. Daardoor komt er wat druk op de zenuwen te staan. Dat geeft pijn en een lichte vorm van zenuwuitval waardoor hij zwak wordt achter. Ik denk toch echt dat osteopathie/chiropractie daar wat aan moet kunnen doen. Die kunnen de zenuwuitgang wat verruimen waardoor de irritatie wegtrekt.
Ik zal een afspraak maken bij Fido  ;) (ben te huiverig voor chiropractie  :-[)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door