Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Muis
#1259437
Dag allemaal,

Ben nieuw op het forum, zal me even voorstellen. Ben de "mama" van Muis, onze oude brompot van 18,5.  Ze is een beetje nukkig en graag op zichzelf. Hieronder een "lang verhaal" om maar zo volledig mogelijk te zijn. Hoop dat jullie er doorheen komen en Muis (en mij) kunnen helpen....

Afgelopen zondag nacht hoorde ik een vreemd gemiauw en een hoop geblaas, gebrom van buiten komen. Dit was onze poes en het klonk niet goed. Mijn man geloofde eerst niet eens dat het Muis was. Wij eruit, badjas aan, zaklamp mee en zoeken maar, Muis was nergens te zien. Ik vertrouwde het niet en ben toen nog een rondje tuin gaan doen en ja hoor, daar lag ze, op haar zij, bloedend aan kop en hals. Ze blies hevig en was niet toenaderbaar. Ik heb de deur opengedaan en ze is zelf naar binnen gestrompeld. Ze is op haar eigen plekje gaan liggen en wij hebben haar daar gelaten. Ze lag daar prima en we dachten dat ze gewoon van slag was door het vechten. (wat ze trouwens nooit doet, ze is echt heel schuchter en is zelfs een beetje bangig als een een merel te dichtbij komt)

Volgende morgen was ze nog wat afwezig en liep een beetje wankelend maar was verder goed aanspreekbaar. De wondjes wilden we toch graag even laten nakijken door de arts en helemaal gerust op haar gedrag waren we niet.

De dierenarts heeft haar wondjes geschoren, schoongemaakt, ontsmet en haar antibiotica gegeven. Om dit alles te kunnen doen heeft hij haar verdoofd want ze was helemaal door het dolle heen en bijna niet te houden. Ze kreeg een spuit en raakte langzaamaan in slaap.
Na afloop kregen wij haar mee (nog enigszins verdoofd, dat leek de arts raadzamer daar ze anders heel erg gestressed zou raken tijdens de rit naar huis).

Thuisgekomen liep mevrouw rond, at en dronk een heel klein beetje en viel in slaap. Maandag verliep voor de rest redelijk normaal.
Dinsdag was de narcose nog niet uitgewerkt leek wel, ze bleef misselijk en bleef maar zo raar wankel lopen. DA gebeld en gevraag of dit normaal was, hij zei dat dat wel erg lang duurde maar dat het ene dier er heviger op reageerde dan het andere. Dat we vooral goed moesten zorgen dat ze voldoende at en dronk.

Na een paar dagen aanmodderen toch maar weer naar de dierenarts gegaan woensdag. Ze kreeg een infuus want ze had niet gegeten en gedronken en deed echt vreemd, wankelen klaaglijk miauwen. Ze is daar de rest van de dag ter observatie gebleven en ik kon keizen haar daar te laten of mee naar huis te nemen, tot rust laten komen en de volgende dag weer voor een nieuw infuus. ZOok kregen we Hills a/d mee. Zo gezegd, zo gedaan en verdraaid, ze kwam uit haar kooitje, liep naar haar eten en drinken toe en at/dronk toch zomaar een beetje. De avond verliep rustig.

De volgende dag was haar etens en drinkbakje leeg en ze leek er bovenop te komen, fijn! Maar helaas dat was niet zo. In de loop van de dag ging ze steeds meer wankelen, zakte door haar pootjes, viel om en wilde niet meer eten en drinken. En ze liep rondjes, rechtsom. Ook rook ze viezig. Weer naar de dierenarts, hij begreep het niet, dit was niet hoe het hoorde te gaan. Na het vorige bezoek had hij er alle vertrouwen in dat het goed zou komen. Ik was al aan het zoeken op internet en ook hij dacht dat het wellicht een hersenbeschadiging was hoewel dat zeker niet gebruikelijk was bij een vechtpartij tussen twee katten en de wondjes waren dermate oppervlakkig dat dat eigenlijk niet kon. Ik opperde een hersenbloeding wat volgens hem ook zou kunnen zijn. Hoe en waardoor dat kon hij niet zeggen, maar doordat ze twee ongelijke pupillen heeft waarvan 1 dus niet reageert, het rare lopen, door de pootjes zakken. Ze kreeg prednisolon en nog een spuitje anti biotica. ook wederom een infuus.

We hebben haar nu thuis, de dierenarts en wij hebben besloten het nog een paar dagen aan te kijken. Ik probeer haar te voeren (hills en water uit een spuitje maar ze wil echt niet. Ze heeft gelukkig net wel geplast en een beetje gepoept. Ik heb echter wel het idee dat ze nog steeds misselijk is en daarom niet wil eten en drinken, ze smakt de hele tijd.

Voor mijn gevoel weet ze niet waar ze is, ze loop constant heen en weer, loopt overal tegen aan, duwt steeds haar kopje in alle hoekjes en gaat zelf in haar kattebak liggen wat natuurlijk ook niet zo hygienisch is.

Iemand tips wat te doen om haar te laten eten, drinken. Ik heb overigens niet het idee dat ze pijn heeft, meer dat ze zich ongemakkelijk voelt.

Hoop op een snelle reactie.

Groetjes, Irina
Door Muis
#1259569
Nog even een update;

Ik voelde op de voorkant van haar kopje, rondom en onder de de wondjes was het helemaal opgezwollen en zacht leek op een ophoping van vocht. Zou het kunnen zijn dat dit druk en pijn veroorzaakt waardoor ze steeds met haar kopje in hoekjes wil duwen en liggen?

Ze heeft wel een mini beetje gegeten en nog wat spuitjes water gedronken.
#1259582
welkom op bp.

het is hier een versvoerforum voor met name honden en katten (fretten en andere carnivoren zijn volgens mij ook gewoon welkom).
wij voeren onze honden en katten dus vers. rauwe voeding, zelf samengesteld of commercieel (carnibest, bandit, etc).
hoe en waarom kan je in allerlei artikelen o.a. in de barfplaats-bieb lezen.

over je kat.
ik vind het wazig en kan er weinig mee. als jij geen goed gevoel over je DA (dierenarts) hebt, kan je gewoon naar een ander.
ik denk dat het een goed idee is om eens goed en duidelijk te kijken in hoeverre dit (er van uitgaande dat ze idd een hersenbloeding met duidelijke klachten en restverschijnselen heeft) een katwaardig bestaan nog is.
succes ermee.
#1259596
Wat sneu op d'r oude dag.

Onder de  bijtwondjes (het waren wel duidelijk bijtgaten?) zou zich nu een abces gevormd hebben, die wondjes kun je het beste open houden.
Maar ik ben bang dat de problemen nu een nawee van de narcose zijn die het lichaam waarschijnlijk niet goed heeft kunnen verdragen.
181/2jr is echt heel oud om onder narcose te gaan en het risico dat ie er niet meer of niet goed meer uitkomt heel groot helaas.

Dat rondjes lopen zijn hersenverschijnselen.
Is de nierfunctie  wel gecontroleerd?
Dat zou je kunnen laten controleren en dan de (dwang)voeding daarop aanpassen en infusen .
Als er dan geen stijgende lijn in komt, is het vooruitzicht wel somber.

Ik vind je verhaal overigens wel duidelijk,

Sterkte.   
#1259635
ik vind ook dat ze iets tegen de misselijkheid moet hebben..
meer kan ik er niet van zeggen..
de enige kans op herstel is wanneer ze weer een beetje gaat eten en drinken..
zonder dat zal zij het niet lang redden ben ik bang.. en vind ik het ook niet goed om haar dan aan te laten modderen..
weet je zeker dat het geen aanrijding is geweest oid?
meestal zie je dat aan ontplofte nageltjes..
als ze een tik krijgen van een auto zetten ze hun nagels soms in t asfalt.. en krijg je van die brokkelige afgesleten nagels..

ik hoop dat ze weer opknapt..
sterkte..  :-*
#1260010
Met mijn voorgangers eens, ofwel de narcose ofwel een of ander ongeluk waardoor de hersens ernstig van slag zijn. En op die leeftijd is het dr vraag of dat nog goed komt.
Ik zou zelf ook om anti-misselijkheidsmiddelen vragen en het dwangvoeren nog even proberen. Pakt ze het zelf weer op dan heeft ze een kans, weigert ze consequent dan zou ik dat respecteren. Ik heb hele slechte ervaringen met dwangvoeren van oude zieke katten, oa een die zeer beslist weigerde, hij is uiteindelijk op een nare manier doodgegaan zeer tot verbazing van de dierenarts die vond dat dat helemaal niet kon, hij was klinisch toch weer in orde ...
Mijn ervaring is dat oude katten weten wanneer het klaar is en ik zou dat zeker respecteren.
Door Muis
#1264644
Dag allemaal,

Weet wat Barfplaats is hoor. Heb al flink gelezen en juist nu het zo slecht ging met Muis ben ik ook meer gaan nadenken over haar voeding. Weet nog niet zeker of ik het zelf durf\wil malen maar wie weet....

Nu over Muis;

Het gaat alweer een stukje beter...heel veel liefde, zorg, tijd (vooral s'nachts  :( ) en het heeft zijn vruchten mogen afwerpen. Haar ene "blinde" oogje ziet weer (wat een mirakel  ::) ze loopt dus ook geen rondjes meer. Ze eet en drinkt, beiden nog minimaal maar wel zelfstandig en ik hoef haar er niet meer bij te zetten, ze loopt er zelf naar toe. Ze is nog wel slap op de pootjes maar dat wordt ook beter. Kortom ik ben helemaal HAPPY!  :D Hoewel ze nog maar de helft is van wat ze was, qua gewicht dan, komt ze er bovenop! Alles wat ik had verwacht maar dit niet, was eigenlijk al bezig met afscheid van haar te nemen maar dat hoeft dus niet.

Het vocht op haar kopje blijkt inderdaad een wondontsteking te zijn en dit is vanzelf een beetje open gegaan. Ben nu dus flink aan het knijpen en schoonmaken (niet echt een fris klusje zeg) en ook dat zal goedkomen.

Ik wil jullie allen danken voor jullie medeleven en adviezen. Blijf zeker lezen en wie weet binnenkort "barfen".

Groetjes, Irina en Muis
Laatst gewijzigd door Muis op za 23 mei 2009, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door