Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1259381
Vandaag was ik naar de markt, op zoek naar wat kleine dingetjes om onze kleine meid blij mee te maken. Alba is nu 2 weekjes bij ons, ze is nu 10 weken. Ze eet haar Carnibest en Enerique prima en houdt ook van knagen. Tot nu toe heeft ze vooral droge snackjes gekregen: pensstaaf (wordt tot op de laatste mm zachtgeknaagd voor ze het doorslikt!), kippennekken (worden ook heel keurig fijngemalen) en lamsoortjes.
Ook krijgt ze 1 of 2 maal per week een eitje in haar bak (nog zonder schaal), wat ze heel lekker vind. We hebben wel al geleerd dat we daarna even haar baard moeten spoelen, anders heeft ze de rest van de dag een omelet erin hangen ;).

Ik vond het nu wel tijd worden om eens wat 'echts' te gaan proberen, ook omdat ze heel erg goed kauwt dus ik hoop ook kraakt.

Eerst bij de poelier geweest, om te vragen of hij aan kippennek en kippenrug kan komen. Ik zou het ook via een vriendin kunnen krijgen, zij betaald €0,75 per pond. Deze poelier kon in elk geval aan nekken komen, voor €1,00 de kilo, maar dat ging wel per doos van 10 kilo. Nou hebben we pas net deze vriezer en ik was bang dat we geen 10 kilo kwijt zouden kunnen en dat 10 kilo misschien een beetje overdreven is. Kom ik thuis, krijg ik van m'n vriend op m'n donder dat ik dat gewoon had moeten doen :-[. Volgende keer! €1,00 de kilo is niet duur toch?
Uiteindelijk een paar kippevleugels meegenomen voor Alba.

Bij de visboer stond een bak met zalmafval, daar heb ik 2 staarten (nou ja, graat eigenlijk: de 'zijkanten' van de vis waren eraf dus het was de graat van de staart tot aan de kop) en een kop meegenomen. Ook dat is €1,00/kilo, is dat een nette prijs?
De kop is in 4-en gehakt en ligt in de vriezer voor als Alba (en ik ::)) iets gevorderder is, maar ze heeft al een stukje staart/graat gekregen.
Ik was erg benieuwd hoe vis zou bevallen omdat ik hier vaak lees dat niet elke hond het lekker vind maar Alba heeft eerst met smaak het hele stuk afgelikt! Toen probeerde ze het op te pakken, dus heb ik even geholpen. Ze is heel netjes: ze eet eerst aan 1 kant het 'plakje' vlees eraf, dan de andere kant en dan wordt de ruggengraat gekraakt. Ik vond het zelf erg hard dus mijn vriend heeft een deel platgemept maar eigenlijk deed ze het zó keurig dat het helemaal niet nodig was. Achteraf had ik denk ik er denk ik ook wel minder kleine stukjes van kunnen maken (nu had ik er halverwege reepjes van gemaakt, terwijl Alba een geef-terug-dansje deed).

Ik heb maar een klein stukje gegeven, als test, ook om te zien hoe haar maag/darmen erop reageren. Vanavond krijgt ze weer haar Carnibest.
Heb ik het goed gedaan zo?
Alba krijgt nu per dag haar KVV verdeeld over 3 maaltijden en de meeste dagen een bakje yoghurt (is ze nog gewend vanuit de fokker). Ik wil volgende week kippennekken en ander klein beginnersspul gaan halen en dan 3 keer per week in plaats van een kvv-maaltijd een barf-onderdeel geven. Heb ik dat goed bedacht?

Sorry voor alle vragen, maar ik merk dat ik wat ondersteuning toch best prettig vind!

Groetjes, Anne en Alba (de Barbet)
Door Lizzy
#1259396
Alba schreef: Vandaag was ik naar de markt, op zoek naar wat kleine dingetjes om onze kleine meid blij mee te maken. Alba is nu 2 weekjes bij ons, ze is nu 10 weken. Ze eet haar Carnibest en Enerique prima en houdt ook van knagen. Tot nu toe heeft ze vooral droge snackjes gekregen: pensstaaf (wordt tot op de laatste mm zachtgeknaagd voor ze het doorslikt!), kippennekken (worden ook heel keurig fijngemalen) en lamsoortjes.
Ook krijgt ze 1 of 2 maal per week een eitje in haar bak (nog zonder schaal), wat ze heel lekker vind. We hebben wel al geleerd dat we daarna even haar baard moeten spoelen, anders heeft ze de rest van de dag een omelet erin hangen ;).
Ik heb beeld ;D ;D ;D
Ik vond het nu wel tijd worden om eens wat 'echts' te gaan proberen, ook omdat ze heel erg goed kauwt dus ik hoop ook kraakt.

Eerst bij de poelier geweest, om te vragen of hij aan kippennek en kippenrug kan komen. Ik zou het ook via een vriendin kunnen krijgen, zij betaald €0,75 per pond. Deze poelier kon in elk geval aan nekken komen, voor €1,00 de kilo, maar dat ging wel per doos van 10 kilo. Nou hebben we pas net deze vriezer en ik was bang dat we geen 10 kilo kwijt zouden kunnen en dat 10 kilo misschien een beetje overdreven is. Kom ik thuis, krijg ik van m'n vriend op m'n donder dat ik dat gewoon had moeten doen :-[. Volgende keer! €1,00 de kilo is niet duur toch?
Uiteindelijk een paar kippevleugels meegenomen voor Alba.
Nee hoor, dat is een nette prijs! Kippenvleugels zijn trouwens ook hartstikke geschikt. Ik zou alleen de twee botjes van het vleugeltje een paar keer flink inknippen of plat slaan met een hamertje.
Bij de visboer stond een bak met zalmafval, daar heb ik 2 staarten (nou ja, graat eigenlijk: de 'zijkanten' van de vis waren eraf dus het was de graat van de staart tot aan de kop) en een kop meegenomen. Ook dat is €1,00/kilo, is dat een nette prijs?
Ja hoor, dat is ook netjes. Er zijn visboeren die dit soort 'afval' gratis weggeven maar de meeste proberen er toch nog wat voor te krijgen.
De kop is in 4-en gehakt en ligt in de vriezer voor als Alba (en ik ::)) iets gevorderder is, maar ze heeft al een stukje staart/graat
gekregen.
Prima. Mijn pup at bij 9 weken overigens al zalmkop. Maar, het is niet verkeerd om het rustig aan te doen hoor. Je hebt tenslotte geen haast.
Ik was erg benieuwd hoe vis zou bevallen omdat ik hier vaak lees dat niet elke hond het lekker vind maar Alba heeft eerst met smaak het hele stuk afgelikt! Toen probeerde ze het op te pakken, dus heb ik even geholpen. Ze is heel netjes: ze eet eerst aan 1 kant het 'plakje' vlees eraf, dan de andere kant en dan wordt de ruggengraat gekraakt. Ik vond het zelf erg hard dus mijn vriend heeft een deel platgemept maar eigenlijk deed ze het zó keurig dat het helemaal niet nodig was. Achteraf had ik denk ik er denk ik ook wel minder kleine stukjes van kunnen maken (nu had ik er halverwege reepjes van gemaakt, terwijl Alba een geef-terug-dansje deed).
Zalm vinden de meeste honden wel lekker. Sardien meestal ook. Makreel wordt al vaker de neus voor opgetrokken.
Ik heb maar een klein stukje gegeven, als test, ook om te zien hoe haar maag/darmen erop reageren. Vanavond krijgt ze weer haar Carnibest.
Heb ik het goed gedaan zo?
Ja, je hebt het echt prima gedaan zo!
Alba krijgt nu per dag haar KVV verdeeld over 3 maaltijden en de meeste dagen een bakje yoghurt (is ze nog gewend vanuit de fokker). Ik wil volgende week kippennekken en ander klein beginnersspul gaan halen en dan 3 keer per week in plaats van een kvv-maaltijd een barf-onderdeel geven. Heb ik dat goed bedacht?
dat lijkt me een prima plan. Het mooiste is wanneer je dingen kunt geven die niet in de KVV zitten. Dus zalmkop/staart maar ook bijv. dingen als hele kwartel of kwartel karkas. En eendennek. Kippenvleugel/nek is prima, maar dat zit ook al in KVV dus dat zou ik dan niet vaker dan bijv. 1 keer per week of een keer per twee weken geven. Verder kun je bijv. geitenvlees met wat groentenmix geven. Of ander vlees dat niet in je KVV zit. En als je pup wat meer gewend is, is parelhoenkarkas prima, konijnkarkas, etc.
Sorry voor alle vragen, maar ik merk dat ik wat ondersteuning toch best prettig vind!

Groetjes, Anne en Alba (de Barbet)
Stel zoveel vragen als je wilt hoor! Daar is het forum voor!
Groetjes, Lizzy
Door Fynn
#1259439
Leuk Anne dat Alba zo geniet van haar barf dingetjes  :)
Kom je nog een beetje aan je rust toe?

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Alba
#1260701
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Heel geruststellend voor een beginner :).
Lizzy schreef: Nee hoor, dat is een nette prijs! Kippenvleugels zijn trouwens ook hartstikke geschikt. Ik zou alleen de twee botjes van het vleugeltje een paar keer flink inknippen of plat slaan met een hamertje.
Gisteravond heeft Alba de kippenvleugel soldaat gemaakt, ons normaal zo rustige pupje werd er -voor haar doen-  wild van. Mijn vriend had de vleugel voorbehandeld met een hamer en ik heb haar geholpen door het vast te houden. We hebben genoten van de geluiden en vooral haar hoofdje: die concentratie!! Geweldig!
Ja hoor, dat is ook netjes. Er zijn visboeren die dit soort 'afval' gratis weggeven maar de meeste proberen er toch nog wat voor te krijgen.
Prima. Mijn pup at bij 9 weken overigens al zalmkop. Maar, het is niet verkeerd om het rustig aan te doen hoor. Je hebt tenslotte geen haast.
Deze week zal ik een stuk zalmkop proberen, dat kan ze vast wel aan. Ik moet leren vertrouwen op mijn hondje he?!
dat lijkt me een prima plan. Het mooiste is wanneer je dingen kunt geven die niet in de KVV zitten. Dus zalmkop/staart maar ook bijv. dingen als hele kwartel of kwartel karkas. En eendennek. Kippenvleugel/nek is prima, maar dat zit ook al in KVV dus dat zou ik dan niet vaker dan bijv. 1 keer per week of een keer per twee weken geven. Verder kun je bijv. geitenvlees met wat groentenmix geven. Of ander vlees dat niet in je KVV zit. En als je pup wat meer gewend is, is parelhoenkarkas prima, konijnkarkas, etc.
Gisteravond heb ik met een vriendin de lijst van Herby doorgenomen en bedacht wat ik voor Alba kan bestellen. Er komt dus een voorraadje barf-happen mijn kant op, voornamelijk beginners vleesbotten en spiervlees om erbij te geven. Ik heb geen kip en rund gedaan, dat krijgt ze zat uit de KVV, maar van alles anders, in totaal (dus in vleesbot en spiervlees) heb ik dan iets van 8 verschillende diersoorten uit de BARF. We kunnen niet wachten tot het komt :).
Fynn schreef: Leuk Anne dat Alba zo geniet van haar barf dingetjes  :)
Kom je nog een beetje aan je rust toe?

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Vannacht hebben we voor het eerst weer allebei in bed gelegen ipv 1 op de bank. Alba heeft keurig verder geslapen in de bench. We hadden de wekker op 6 uur staan (meestal wordt ze dan wakker en we wilden haar voor zijn) maar Alba stond op 5 voor 6 afgesteld ;). Na een plasje heeft ze weer braaf verder geslapen. Het gaat dus de goede kant op qua rust! Verder genieten we zoveel van haar dat dat allemaal niet eens uitmaakt.

Groetjes, Anne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door