Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tommy_wood
#1258934
Hallo,

Ik heb een nieuw menu voor m'n lieve schatjes gemaakt. Hier komtie:
Ze zijn samen bijna 7 kilo dus dat wordt voor 4% 280 gram per dag.

maandag, spierdag: afwisselend kalfsnippers/geitensnippers/lamsnippers/witvis 280gram
dinsdag, vleesbotdag: afwisselend kippennekken/kipkarkas/eendkarkas 280 gram
woensdag orgaandag: afwisslend kippenlevertjes,kippenmaagjes,kippenhartjes/kalfshart,lamslever,lamsnier/eendenlever,eendenhartjes 280gram
donderdag, vleesbotdag: afwisselend kippennekken/kipkarkas/eendkarkas 280 gram
vrijdag prooidierdag: kuiken/muis/kwartel/duif/sardientje
zaterdag, vleesbotdag: afwisselend kippennekken/kipkarkas/eendkarkas 280 gram
zondag prooidierdag: kuiken/muis/kwartel/duif/sardientje

zo heb ik per weerk:
840gram vleesbot = 60%
280gram spiervlees = 20%
280gram orgaanvlees = 20%
+prooidieren

de prooidieren willen ze eigenlijk nog niet, alleen kuikens. De rest moet ik ze nog leren eten met bibi maar dat komt goed.
laat maar horen wat jullie vinden!
Door ibbi
#1259009
Hoi  :)

duif en kwartel eten ze nog niet ?
misschien kun je er wat paardenvlees of zo bij doen, voor wat meer afwisseling.
heb je al eens konijn of haas geprobeert?

persoonlijk geef ik liever per dag iets van vleesbot + spiervlees, dus niet om de dag.

orgaantjes verdeel ik om de dag ... alle orgaan op 1 dag vinden ze niet fijn hier.
hoe reageert hun spijsvertering daarop?

het vleesbot percentage is te hoog, dat zou niet meer dan ongeveer 50 % mogen zijn ( of wat minder maar niet meer )
Spiervlees naar zeker 30 %.
Door tommy_wood
#1259130
Hallo ibbi,

bedankt voor je reactie.
Duif en kwartel weigeren ze idd. Zelfs een helemaal geplukte vleugel van de duif, of een pootje van de kwartel. Ik maak me er niet zo'n zorgen om, heb ze nog maar anderhalve week over naar compleet barf, dus geen kvv meer  :mbounce:. Dat is best snel gegaan, vorige maand zaten ze nog compleet aan de brokken.

Haaskarkas heb ik beprobeerd maar die gooien ze opzij en doen er verder niks mee :( Is ook erg hard en ben ook een beetje bang voor scherpe stukken bot.

Ik heb er bewust voor gekozen om in dit menu'tje per dag wat af te wisselen in orgaan/spier/spierbot omdat ze dan minder snel per dag de dingetjes er uit pikken die ze lekker vinden en de rest laten staan. Want ik heb een idee dat een van de twee steeds de orgaan en de spier er tussenuit pikt en helemaal geen bot eet.

laatst zo'n orgaanpakketje gegeven in 1 dag. Vonden ze prima volgens mij, zit er zelfs aan te denken om nog meer orgaan te geven omdat 1 van de twee vaak hele harde poep heeft (hangt soms wat in z'n vacht nog)  :buck2: maar dan wel meer verdelen over de dagen. (dit had hij soms ook al voor het barfen met de brokken)

Extra spiervlees ga ik regelen ik zit te denken aan nog een dag ipv vleesbot een orgaan en spierdag half om half? kan het menu wel aanvullen met paardenvlees. :)
Door Too
#1259133
Een "bot-dag" ... als t echt heel goed bevleesd is kán t goed gaan.., net als een hele orgaan-dag....
Maar de kans op knetterharde- en spetterpoep is wel erg aanwezig
Ik zou t niet zo snel doen.

Hier geef ik 2maaltijden/dag waarvan 1 zeer goedbevleesd bot [meestal meer dan 50/50] en 1 spier of orgaan [dat gaat goed maar ik weet dat t voor sommige snorren nog te veel orgaan in 1 keer is]

Net als Ibbi denk ik dat je wat hoog zit met je bot.. mijn voorkeur gaat uit naar: max 50% vleesbot, 15/20% orgaan, 30/35% spier
Misschien nog een keer een rauw eitje, maar verder zit je qua variatie hartstikke goed!
Door ibbi
#1259202
meer orgaan is niet aan te raden, dan krijg je zo'n onevenwichtig menu - bepaalde stoffen zoals bv vit. A in lever wil je niet te veel voeren. 

van haas geef ik 't spiervlees, zijn de meeste dol op!

het is toch vooral even zoeken naar een goede combinatie zodat de ontlasting goed gaat, ik heb hier Bor met z'n lange broek, die heeft lekker droge - maar niet te droge - keutels, blijven niet in z'n haren plakken.

kunnen ze apart eten, zodat je in de gaten kunt houden wie wat eet?

ze gaan goed zeg dat ze al zoveel dingen eten!  :)
Door tommy_wood
#1259257
Dus niet meer orgaan. Alleen de bot omlaag en spier omhoog. De botten zijn goed bevleesd, tenminste in de vorige bestelling wel. De eendenvleugel is wat minder bevleesd dan de nekken en karkassen die ik had besteld. Ik kan ze wel een dag eendenvleugel + extra spiervlees geven. :)
In de gaten houden is wat lastig want ik geef ze 's ochtends hun eerste portie en dan werk ik de hele dag en om ze de hele dag apart te houden vind ik ook zo zielig.
's avonds komt de tweede portie en dan hou ik een beetje in de gaten wie wat eet. Eigenlijk zou ik dus de orgaan in twee keer moeten geven 's avonds en ze apart houden tot ze het op hebben. denk dat ik het zo doe.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door