Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sther
#1257010
Hoi allemaal,

Ik heb me gisteren aangemeld voor dit forum en zal me even voorstellen. Mijn naam is Esther Niemeijer, ik ben 22 jaar en woon en studeer (Diermanagement) in Leeuwarden. Ik heb op het moment drie honden: Ninja (bruine Labrador, gecastreerde reu, 7.5 jaar oud), Jamie (driekleur Sheltie, reu, 4.5 jaar oud) en Jody (red-merle Australian Shepherd, teefje, 17.5 weken oud). Met Ninja heb ik vroeger van alles gedaan op gebied van hondensport en cursussen, o.a. GG, GH, behendigheid, flyball, jacht, ringtraining etc. Sinds we moesten stoppen wegens rugklachten loop ik alleen nog behendigheid met Jamie, met hem loop ik ook wedstrijden (Cyno, C-med). Ook doe ik zeer fanatiek Dogdance met Jamie. Met puppy Jody wil ik ook Dogdance gaan doen, we trainen nu al wat dingetjes. Naast de honden(sport) zijn mijn verdere hobby's (portret)tekenen, fotograferen, films kijken, beetje internetten... nou dat was het wel zo'n beetje ;)

Ik heb me hier aangemeld omdat ik zit te denken om Jamie en Jody om te zetten naar vers vlees / NRV / BARF wat de term ook is. Misschien doe ik ze eerst een tijdje op kvv om om te schakelen, aangezien Jamie een ietwat gevoelig maag-darmkanaal heeft (gaat al gauw aan de diarree), das ook meteen mijn eerste vraag; is dat verstandig (eerst tijdje kvv)?

De reden dat Ninja niet (meer) omgezet gaat worden is wat minder leuk. Er is bij hem net DCM vastgesteld (ernstig hartfalen) en hij heeft helaas niet meer lang te leven. Hij mag nu gewoon eten wat en hoeveel hij zelf wil van wat hij normaal krijgt... wil hem absoluut niet naast zijn symptomen die hij nu al heeft ook nog aan de diarree hebben wegens omschakelingsverschijnselen o.i.d. Het klinkt naar maar onschakelen heeft voor hem toch geen enkel nut meer. Maar voor Jamie en Jody begin ik toch steeds meer in te zien wat de voordelen zijn van vers (ze krijgen nu droge brokken).

Ik wil me hier wat oriënteren. Ik heb al in de gaten dat er eerst een nieuwe vriezer moet komen... ;)

Groetjes,
Esther.
Door Leo
#1257014
Hartelijk welkom op Barfplaats!!  en koop maar eeen hele grote vriezer want een vriezer zit altijd vol! ;)
Door Lizzy
#1257026
Sther schreef: Hoi allemaal,

Ik heb me gisteren aangemeld voor dit forum en zal me even voorstellen. Mijn naam is Esther Niemeijer, ik ben 22 jaar en woon en studeer (Diermanagement) in Leeuwarden. Ik heb op het moment drie honden: Ninja (bruine Labrador, gecastreerde reu, 7.5 jaar oud), Jamie (driekleur Sheltie, reu, 4.5 jaar oud) en Jody (red-merle Australian Shepherd, teefje, 17.5 weken oud). Met Ninja heb ik vroeger van alles gedaan op gebied van hondensport en cursussen, o.a. GG, GH, behendigheid, flyball, jacht, ringtraining etc. Sinds we moesten stoppen wegens rugklachten loop ik alleen nog behendigheid met Jamie, met hem loop ik ook wedstrijden (Cyno, C-med). Ook doe ik zeer fanatiek Dogdance met Jamie. Met puppy Jody wil ik ook Dogdance gaan doen, we trainen nu al wat dingetjes. Naast de honden(sport) zijn mijn verdere hobby's (portret)tekenen, fotograferen, films kijken, beetje internetten... nou dat was het wel zo'n beetje ;)

Ik heb me hier aangemeld omdat ik zit te denken om Jamie en Jody om te zetten naar vers vlees / NRV / BARF wat de term ook is. Misschien doe ik ze eerst een tijdje op kvv om om te schakelen, aangezien Jamie een ietwat gevoelig maag-darmkanaal heeft (gaat al gauw aan de diarree), das ook meteen mijn eerste vraag; is dat verstandig (eerst tijdje kvv)?
Nee, ik zou hem eerlijk gezegd gelijk op BARF zetten. Je kunt wel kiezen om te beginnen met een heel basic menu van zachte vleesbotjes zoals kippennekken, deze flink fijn slaan en bijv. eerst geven met wat runderkopvlees, pens, dat soort dingetjes. En afhankelijk van hoe het gaat, introduceer je steeds wat nieuws.
De reden dat Ninja niet (meer) omgezet gaat worden is wat minder leuk. Er is bij hem net DCM vastgesteld (ernstig hartfalen) en hij heeft helaas niet meer lang te leven. Hij mag nu gewoon eten wat en hoeveel hij zelf wil van wat hij normaal krijgt... wil hem absoluut niet naast zijn symptomen die hij nu al heeft ook nog aan de diarree hebben wegens omschakelingsverschijnselen o.i.d. Het klinkt naar maar onschakelen heeft voor hem toch geen enkel nut meer. Maar voor Jamie en Jody begin ik toch steeds meer in te zien wat de voordelen zijn van vers (ze krijgen nu droge brokken).
Bah.... Overigens is het natuurlijk niet gezegd dat hij last zal hebben van omschakelingsverschijnselen... Je zou hem eventueel wel wat extra runderhart kunnen geven. Daar zit veel co enzym Q10 in en dat is goed voor zijn hart. Sterkte met hem!

Ik wil me hier wat oriënteren. Ik heb al in de gaten dat er eerst een nieuwe vriezer moet komen... ;)
Door deja
#1257101
Welkom Esther,
Ik heb een vriezer gekocht via marktplaats tafelmodel was binnen een paar weken te klein dus nu een grote aangeschaft zit bomvol.
Laat de kleine ook nog in de schuur staan voor als ik omhoog zit.
Sterkte met je zieke hondje.
Groeten Marjan
Door Sther
#1257135
Lizzy schreef: Nee, ik zou hem eerlijk gezegd gelijk op BARF zetten. Je kunt wel kiezen om te beginnen met een heel basic menu van zachte vleesbotjes zoals kippennekken, deze flink fijn slaan en bijv. eerst geven met wat runderkopvlees, pens, dat soort dingetjes. En afhankelijk van hoe het gaat, introduceer je steeds wat nieuws.
Hoe zou ik dat doen met afbouwen van brok? Niet afbouwen? Ik weet zeker dat hij aan de schijterij gaat als ik ineens geen brok meer geef maar (rauw) vlees, en dat wil ik voorkomen :-\

Ik zit wel te denken om zo'n grote vrieskist te kopen; zo'n bak en niet eentje met lades (geen verstand van vriezers verder, gewoon om de ruimte). Ik neem aan dat namelijk niet alles keurig recht verpakt is... :)

Ik reken uit dat ik voor Jamie ongeveer op 6 kg per maand kom (hij is iets onder de 9 kg) en voor Jody ben ik nog niet begonnen met rekenen. Zij is nu 17.5 week oud en weegt ruim 11.5 kg.

Bedankt trouwens allemaal voor het welkom heten en de sterktewensen!

Groetjes, Esther
Door Suri&Bohdi
#1257706
Hallo Esther welkom hier..
een grote vriezer is inderdaad geen overbodige luxe als je aan de barf wilt..
want soms krijg je gigantische klompen in de meest afwisselende vormen ;D ;D
Ik ben trouwens vorig jaar in ene keer overgestapt op de kvv en bohdi die ook
nog al eens aan de schijterij was had geen enkel probleem met de overschakkeling.
vanaf het begin had die mooie stevige keutels..
gewoon proberen en kijken wat er gebeurt....
Heel veel sterkte ninja..hoop dat je ondanks alles toch nog een hele tijd plezier van hem mag hebben...
Laatst gewijzigd door Suri&Bohdi op do 14 mei 2009, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1258012
Sther schreef: Hoe zou ik dat doen met afbouwen van brok? Niet afbouwen? Ik weet zeker dat hij aan de schijterij gaat als ik ineens geen brok meer geef maar (rauw) vlees, en dat wil ik voorkomen :-\
Is het een drama, wanneer hij een paar dagen aan de diarree gaat? Zolang ze het huis niet volpoepen, is dat toch niet zo erg, een beetje diarree voor een paar dagen? Als je echt heel erg bang ben dat hij aan de diarree gaat, kun je hem beter eerst langzaam overschakelen op KVV (want kippennekken kun je niet koken). Ik heb hier (uit de barfplaats bieb) beschreven hoe dat moet:

Oudere honden of honden met het gevoelige spijsverteringssysteem: daar kun je het beter langzaam aanpakken. De allerlangszaamste manier (en dit is echt voor honden die buitengewoon gevoelig zijn): je geeft bijv. eerst drie kwart brokken en 1 kwart versvlees. Het kwart versvlees overgiet je met gekookt water. Dit geef je zo twee dagen. Na twee dagen gaat je de helft brokken en de helft versvlees geven. Deze helft versvlees overgiet je wederom met gekookt water. Dat geeft je zo twee dagen. Na twee dagen ga je 1 kwart brokken geven en drie kwart versvlees. Het versvlees overgiet je wederom met gekookt water. Na twee dagen geef je alleen nog versvlees. Dit overgiet je nog 1 of 2 dagen met gekookt water. Daarna ga je 1 kwart rauw geven en 3 kwart overgieten met gekookt water. Dan ga je de helft rauw geven en de andere helft met gekookt water. Dan ga je drie kwart rauw geven en het resterende kwart met gekookt water. Dan ga je het versvlees helemaal rauw geven. Geef de voeding wel op kamertemperatuur! Honden met een gevoelig spijsverteringssysteem hebben vaak problemen met koud voedsel.

En als hij dan helemaal op de KVV staat, dan overschakelen op barf.

Persoonlijk zit ik niet met een beetje diarree en schakelde ik mijn hond gewoon van de een op de andere dag over van brok naar barf en gooide probiotica over het eten. Ik gaf dan wel geplette kippennekken en wat gesneden pens of kopvlees, voor een dag of 2, om te wennen.

Maar jij moet dus doen wat voor jou werkt.
Door Ellen44
#1258014
Hallo


Allereerst welkom hier op dit leerzame forum....

Zelf ben ik met mijn honden in 1 keer overgestapt op Barf/kvv en ze hebben nooit diaree gehad. Mijn 2 jongste honden zijn al vanaf hun allereerste hap echte Barfer/kvvers

Nooit geen problemen!!

en JA ...EEN HELE GROTE VRIEZER IS GEWENST HAHAHAHA

groetjes Ellen
Door Sther
#1258069
Bedankt voor de tips en ervaringen met omschakelen, ik had jouw stukje over het omschakelen nog niet gevonden Lizzy. Ik had zelf ook zoiets in gedachten, misschien zelfs nog iets langzamer (hij krijgt nu 40gr brokken en moet dan naar 100gr kvv per maaltijd dus ik moet even gaan rekenen), ook voor de pup trouwens, nou is die al net een keer van voer veranderd (binnen een periode van 1 week, dat ging prima) en heeft als pup Renske brokjes en vlees gehad, maar toch. Binnen een periode van twee weken na starten wil ik wel klaar zijn voor wat Barf dingetjes.

Voor Jamie is een paar daagjes diarree natuurlijk niet heel erg maar het lijkt mij ook niet heel erg plezierig, plus voor mij in dit geval ook niet (langharig hondje die drie/vier keer (!) per dag poept op het moment met een hekel aan water is geen goede combi met diarree :yucky:)

Ik heb ooit (twee jaar geleden) eens wat Carnibest gewonnen op een handlingevenement, en dat heb ik toen aan Ninja en Jamie half om half door hun brokken gegeven. Jamie ging toen totaal aan de spuiterij, bij Ninja viel het wel mee.

Ik ga het gewoon rustig opbouwen. ik ben ook heel benieuwd of Jamie later al die Barf dingetjes wil gaan eten. Bij Jody verwacht ik geen problemen, die eet ALLES ;D Die heeft ook constant honger... ik hoop dat dat met het voeren van vers overgaat. Zij moet natuurlijk nog wel meerdere keren per dag eten.

Ik ga vanmiddag eens bezig met uitrekenen van aantal grammen en welk vlees en dan plaats ik binnenkort wel een concept menu voor als ik eenmaal aan de Barf zou zitten :)

Groetjes, Esther
Door Borke
#1258602
Welkom Esther!

Toen Sofi hier kwam heb ik haar gewoon cold turkey overgeschakeld van Hill's brokken naar Barf, zoals Lizzy beschrijft.
Bij haar vorige tehuis had ze last van diarree en hier alleen maar als ze een runderkauwbot of ander industrie-knaagsnoepje had gehad. Daar ben ik helemaal mee gestopt en nu heeft ze het nooit meer.

Bij Borke ben ik als pup van 3 maanden gewoon gestart met een paar dagen kvv en een paar dagen brok en ook geen enkel probleem bij gezien.
Nu zou ik het niet meer zo doen, maar hem direct volledig overgezet hebben op kvv en of Barf, dat is veel beter voor een pup in de groei.

Als je denkt dat je hond gevoelig is voor diaree, dan zou ik liever Barf geven dan kvv, omdat je het bij Barf volledig zelf kunt samenstellen.
Door sandrra
#1259374
Allereerst welkom op dit leuke en zeer leerzame forum. :)

Beide dames zijn hier in een keer overgestapt op kvv/barf
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door