Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anke-Z
#1255846
Een van mijn poezen heeft waarschijnlijk een voedselallergie. Dus ga ik op aanraden van de dierenarts haar voor langere tijd op een dieet zetten van iets wat zij nog nooit gegeten heeft. Na enig lezen en nadenken kwam ik uit bij kwartel. Omdat dit een dier is dat ik volledig kan krijgen en malen en dit niet in standaard kattenvoeding zit.

Ik zou graag willen weten of complete kwartel een redelijk complete maaltijd is qua bouwstoffen.
Zijn alle gehaktmolens geschikt voor kwartel
Is een kwartel "verwant" aan kip i.v.m. allergie
Of is er een ander type dier dat meer geschikt is voor mijn zeer kieskeurige kat.

Hebben jullie nog extra tips voor een startende "hakker"  ;)


Alvast dank,

Anke
Gebruikersavatar
Door koekje
#1255862
ja, hele kwartel is denk ik compleet genoeg.
maar ik zou er niet op durven zweren dat er absoluut niet in commercieel verhit dierenvoeder zit. ik denk dat de kans aanwezig is dat uitgerangeerde legkwartels opgekocht worden en restanten daarvan onder de noemer overige dierlijke producten vermeld staan. vergeet ook niet dat in genoeg blikjes iets van konijn zit, dus voor een katteneliminatie-dieet is konijn iig niet geschikt.

wat zijn de klachten en heb je al eerder vers gevoerd?
wellicht ben je er al door alleen gewoon te barfen. poet is ook van haar stevige voedselallergieklachten (met pussende wonden onder haar kin tot aan toe en ik dacht vorig jaar dat ze nog maar een paar maanden zou hebben) af gekomen door zelf samen te stellen.
Door Anke-Z
#1255890
De dierenarts had het eerst ook over struisvogelbiefstuk als voorbeeld, maar die verkopen ze niet compleet  :D . Kwartel leek me daarom wel geschikt (en bijzonder genoeg).  Maar ik ben bang dat jij gelijk hebt en ik wellicht even verder moet denken.

Heb je een voorstel voor een beest dat niet in kattenvoer zit en voldoende bouwstoffen bevat?

Ze is herstellende van een maagontsteking. En daarom wil ik even niet experimenteren met een breed scala aan Barf-beest, maar echt een katteneliminatie-dieet . Als het goed gaat kan ik weer wat verder proberen.

Dank je,

Anke
Gebruikersavatar
Door koekje
#1255908
ik ben niet thuis genoeg in verhit commercieel kattenvoer. de kans is dus ook heel groot dat er geen kwartel inzit.
maar omdat kwartel vaak niet als geschikt eliminatiedieet wordt gebruikt, heb ik er een beetje twijfels over.

zijn er geen andere oorzaken voor de maagonsteking? virusje? gewoon kotsaanvalletje? dat gekke braakvirus wat al een paar maanden rondgaat in kattenland? ik vind maagontsteking niet direct klinken naar een symptoom voor voedselallergie, maar ik ben geen dokter.
Door brie
#1255936
ik kan me niet voorstellen dat er restanten kwartel in kattenbrokken zitten...
kwartels voor menselijke consumptie worden alleen ontdaan van poten, veren en een beetje orgaan inhoud..
stel dat het als dierlijk bijproduct wordt gebruikt, dan is het al zo vaak vermalen, verhit en verpoederd, dat je dan niet echt meer van kwartel kan spreken.

hoe is onderzocht dat je poes een voedselallergie heeft en wat heb je al gedaan om uit te zoeken om wat voor soort allergie het zou gaan?
naar mijn mening wordt er heeeel snel gestrooid met de term "voedselallergie"

desalniettemin is kwartel dan een goede keus. lekker compleet prooidiertje ;)
Laatst gewijzigd door brie op di 12 mei 2009, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1256547
Ik denk ook dat kwartel wel kan. Rauwe kwartel gedraagt zich voedingstechnisch ook anders dan gekookte kwartel dus de link met brok/blik zal er niet zo snel zijn.
En handig: je hoeft ze niet te malen  :D
Door Rianne145
#1256702
Hoi,

Lijkt me een prima optie om kwartel te nemen. Best makkelijk aan te komen en malen hoeft inderdaad niet  ;).
Ik weet alleen niet hoe oud de 'gewone' kwartels zijn zoals van kiezebrink. Moglijk zijn dit nog jonge dieren en is hun bot nog wat arm aan cacium. Misschien een mix van 'gewone' met ex layer kwartel (dat zijn de oude legkwartels). Van de ex layer weet je in ieder geval zeker dat het een volwassen dier is.
Krijgt je kat al vers voer? Als hij/zij een voedselallergie heeft is dit vaak voor dingen die in brokken of blik zitten. Vaak granen of voor verhit vlees. Rauw vlees is kwa eiwit struktuur heel anders. Volgens mij kan een kat allergiesch zijn voor verhit rund in kattenbrok, maar niet voor de rauwe versie. Dit weet ik alleen niet helemaal zeker.... Ik hoor vaak van katteneigenaren dat het hele probleem al opgelost is door vers te gaan voeren.

Succes!!!!!!
Door Anke-Z
#1257344
Vandaag zijn mijn kwartels binnen gekomen... sommige liggen te ontdooien. Dus vanavond ga ik kijken wat mijn meisje ervan vindt.

Mijn katten krijgen deels rauwvoer - carnibest. Net zoals de meeste mensen ben ik aan het "experimenteren" voor dat ik volledig over "durf".
Soms krijgen ze echt iets te kluiven. Een van mijn katten is dol op barf, om haar te plezieren moet je eigenlijk vogels los laten in de ren.

Het meisje met de maagontsteking is juist een bijvoorkeur broketer...... Daarom wil ik het eerst malen, Carnibest eet ze met lange tanden, maar dat gaat naar binnen. Alles wat grover is, daar kan ze nog niets mee en ze is aardig wat gewicht kwijt, dus een soepele overgang naar een eliminatie dieet is erg belangrijk.

Groetjes,

Anke
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door