Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1254464
Ik ben zoooooo vreselijk ontgoocheld in mezelf  :(
Al heel erg lang de honden niet meer ontwormd (ik denk 2,5 jaar) en nooit wat gemerkt en nooit iets in de ontlasting gezien.

Al sinds vorige zomer wordt mijn zwarte Darqan (DH, nu 5j) bruiner. Deze winter is hij echt bijna helemaal bruin geworden, zijn haar is breekbaar, hij glanst wel nog, zijn vacht is dunner geworden. Ook vermagerd, maar dat heeft ie altijd in de winter.
Verder helemaal niks aan hem te merken qua conditie of zo.

Dus donderdag toch een bloed laten afnemen. Ik werd net gebeld door de da: sterke eosinofilie... vertaalde hij in wormen  :o :o
Verder mogelijks een slecht werkende schildklier , maar dat kon niet eenduidig worden afgeleid uit de waardes dus dat wordt verder getest.

Het zou ook kunnen dat door de wormen de schildklierwaarde wat afwijkt, zei ie.
Ik hoop eigenlijk op dit laatste, wormbesmettingen geven toch ook een slechte vacht  :-\

Ik heb beide honden nu direkt ontwormd.

Toevallig zag aan aan Yakin (kat) zijn kont van de week een lintwormstukje... dus katten ook maar gelijk ontwormd... Die 2 zien er trouwens super gezond uit, glanzen etc...

Ik vind het dus erg vreemd dat zovele BP`ers eigenlijk niet of zelden ontwormen tenzij ze wat zien in de ontlasting. Maw, vanaf nu gaat hier af en toe een ontlastingsonderzoek gebeuren.

Maar goed, ik ben dus erg boos op mezelf... dat ik het zo ver heb laten komen. En dan te bedenken dat ik hier zelf een microscoop heb en zoveel als ik wil een mestonderzoek kan doen....kan mezelf wel..  :hammer:

Nog een vraag wat me te binnen schiet: de honden eten veel paardenstr*nt.... hoewel mijn paarden wel ontwormd worden... kunnen honden zich zo besmetten?
Laatst gewijzigd door *Axel* op ma 04 feb 2013, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#1254513
Ik denk dat het ietwat kort door de bocht kan zijn om te stellen dat sterke eosinofilie veroorzaakt wordt door een wormbesmetting. Dat kan, maar dat hoeft niet. Volgens mij kan een sterke eosinofilie ook veroorzaakt worden door allergische reacties (ook op voedsel), overgevoeligheid voor geneesmiddelen en ja, inderdaad ook bij een parasitaire besmetting.

Ik denk dat wanneer je hond een slechte vacht conditie heeft, het inderdaad tijd is voor een mestonderzoek. En veel van mensen die hier op Barfplaats komen laten dus geregeld een mestonderzoek uitvoeren, omdat wij ook hier erop blijven hameren dat je wormen niet altijd ziet in de ontlasting.
#1254530
Hallo Lizzy,

Ik kan me niet voorstellen dat hij een allergie heeft. Hij eet als sinds pup vers (Duck, af en toe wat barfhappen). Hij krijgt nooit geneesmiddelen. Eosinofilie = wormen heeft de dierenarts me gezegd.
Ik heb net wat zitten lezen, er zijn toch echt wel BP`ers die gewoon niks doen zolang alles normaal loopt. Maar geen verwijt of zo hoor  ;) Gewoon een vaststelling. En vooral, zoals ik al zei, kwaad op mezelf voor het niet doen van een mestonderzoek... altijd maar uitstellen want ik ging er van uit niks aan de hand  :(

Maar goed, ik hoop dat hij er niks aan overhoudt. Nu nog even de verdere test afwachten.
#1254648
Nou, hij heeft dat dan niet helemaal goed uitgelegd hoor. Maar goed, ja, ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de oorzaak wormen geweest kunnen zijn. Zou je dat 100% zeker hebben willen weten, had je een mest onderzoek moeten doen. Ik zou dat overigens ook niet gedaan hebben, ik zou hebben ontwormt. Mocht het bloed niet goed blijven, moet je DA wel verder gaan zoeken.

Hier wat meer info:

Bloed is een rode vloeistof die uit twee componenten bestaat, bloedcellen en plasma. Er zijn drie typen bloedcellen: rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes. De rode bloedcellen geven bloed zijn specifieke kleur en transporteren zuurstof naar de weefsels. Van witte bloedcellen hebben we verschillende typen die elk hun steentje bijdragen aan het afweersysteem. De bloedplaatjes zijn van belang voor de bloedstolling.
Eosinofiele granulocyten (eosinofielen) zijn een bepaald type witte bloedcel. Wanneer het aantal eosinofielen in het bloed buitensporig hoog is (meer dan vijf procent van de witte bloedcellen), spreken we van eosinofilie.

Oorzaken
Wanneer bepaalde ziekteverwekkers het lichaam binnendringen, worden er meer eosinofielen geproduceerd en treedt er een vorm van eosinofilie op. Eosinofilie is dan ook vaak een teken van:

    * de aanwezigheid van parasieten (vooral wormen)
    * allergische aandoeningen, zoals astma en allergische rhinitis.
    * overgevoeligheid voor bepaalde geneesmiddelen (o.a. kalmeringsmiddelen, amfetaminen, bepaalde antibiotica)
    * huidaandoeningen zoals atopisch eczeem.


Verder komt eosinofilie voor bij aandoeningen als de ziekte van Hodgkin, het syndroom van Löffler, fasciitis (ontsteking van het bindweefsel) en histiocytose. In een aantal gevallen is er sprake van een uit de hand gelopen productie van eosinofiele cellen zonder dat daarvoor een aanwijsbare oorzaak bestaat. We noemen dat het idiopathisch hypereosinofiel syndroom.

==================

Ik voelde het ook niet als verwijt hoor. Maar je schrijft "Ik vind het dus erg vreemd dat zovele BP`ers eigenlijk niet of zelden ontwormen tenzij ze wat zien in de ontlasting", terwijl je zelf dus ook niet ontwormde en ook geen mestonderzoeken deed. Hoe kun je dit dan vreemd vinden? Weet je, ik ken zoveel mensen die nooit ontwormen. En die kieperen dan zelfs nog brokken bij hun honden naar binnen, waarbij de kans op wormen in mijn ogen alleen nog maar groter is. De andere kant van het verhaal is dus dat een kleine hoeveelheid wormen minder schadelijk voor de gezondheid is dan wormmiddelen. Ik weet even de naam niet meer van de Engelse bekende holistische DA maar dat kan ik wel nazoeken. En die zegt "er gaan meer honden dood aan wormmiddelen dan aan wormen". Vandaar dat ik mijn honden nooit ontworm zonder gewoon zeker te weten dat er sprake is van een flinke worm besmetting. Ik vind het zo maar luk-raak naar binnen kieperen van wormmiddelen eigenlijk geen goed idee. Want er gaat niks preventiefs uit van een wormmiddel. Vandaag ontwormen? Kan je hond over 2 maanden wel weer wormen hebben. Maar goed, ieder voor zich!
#1255122
Ik weet niet precies hoeveel % eosinofielen er waren, maar ik ga deze week de bloeduitslag even ophalen. Maar ik ga er met jou uitleg nu wel van uit dat het idd wormen waren.

Over het `vreemd vinden`, dat is misschien niet het juiste woord. Ik ontwormde vroeger altijd standaard de honden bvb 4x per jaar, tot ik op BP kwam. Ik kan me heel erg vinden in het idee van niet preventief ontwormen in de door jou genoemde redenen, dus daarom ben ik daar mee gestopt.
Ik weet ook dat wormen niet altijd in ontlasting te zien zijn en dat af en toe een mestonderzoek niet overbodig is. Ik ben daar dus laks in geweest.  >:(
Dus gewoon even een kleine waarschuwing voor degene die niet ontwormen en ook geen mestonderzoek doen. Want wormen kunnen wel degelijk een hoop schade aanrichten.
#1255152
Alleen in heel extreme gevallen krijg je eosinofilie bij wormen. Maar dat is wel het gemakkelijkste op te lossen. Dus ik zou inderdaad als eerste maar eens ontwormen en kijken wat er gebeurd.
Heeft hij wel goede ontlasting?
#1255394
Ja, de ontlasting is altijd goed. Gisteren ontwormd, vandaag normale ontlasting, niks in te zien.

De enige reden waarom ik een bloedtest liet doen: dunne vacht (onderhals, rug, buik), droge huid, bruine verkleuring maar hij glanst wel  ???
Conditie is normaal, iets vermagerd (maar dat is niet ongewoon in de winter), ontlasting normaal, goede eetlust, ... niks abnormaals te merken.

Ik hoop morgen resultaat van de schildklier-test te hebben en ga dan even het bloedbeeld goed bekijken.

Ben net terug met Darqan van de hondenkapper, hij is gewassen en ontwold. Geweldige hondenkapeer trouwens  ::) ze had nog nooit zo`n vacht gezien, een echte stokhaar dus  ::)... en vroeg of ik hem wilde scheren, dat deed ze vaak bij Duitse herders  :o
#1255518
dat had eigenlijk een ander topic in  de bar moeten zijn geloof ik  :D  ben niet goed wakker vandaag.
Maar echt die hondenkapper wou echt een duitse herder scheren  :o Ik heb ze vriendelijk verzocht dat niet te doen  ;) Hij was niet eens in de klit of zo, had alleen een wasbeurt nodig.
#1265960
Ik heb eindelijk de uitslag binnen. Voor de volledigheid zet ik de afwijkende waarden hier even neer.

T4 Totaal Thyroxine                          <0,7                      1-4,7 ug/dl
CK                                                    321                        < 180 U/l
LDH                                                  266                        <100 U/l
gekorrigeerde Calcium                      1,8                        2-3 mmol/l
totaal triglyceride                              41                          50-100 mg/dl
HbE                                                  24                          17-23 pg
MCHC                                                35                          31-34 g/dl
eosinofiele gr.                                  11                          0-6 %
lymphocyten                                      10                          12-30 %
monocyten                                        8                            0-4 %
eosin. gr. absolut                              1102                      0-600 /ul
monocyten absolut                          804                          0-500 /ul

met betrekking tot schildklier:

vrij thyroxin                                    0,3                0,6 - 3,7 ng/dl
TSH                                                < 0,03            <0,5 ng/ml
TAK (auto-antilichamen tegen thyreoglobulin)                    negativ                 


Dus: T4 verlaagd maar TSH normaal, dus daarom TAK gemeten en dit is negatief...  :-\  maw geen sluitende diagnose van te trage schildklier. Dat is wat ik er toch uit versta.

De dierenarts heeft wel een sterk vermoeden van een te trage schildklier, door de lage T4 en de slechte vacht.... hij stelde voor om toch aan medicatie te beginnen, maar ik twijfel heel erg om medicatie te geven zonder sluitende diagnose.
Ik ga met mijn vriendin-da in Belgie eens overleggen. Maar kan iemand mij hier wat inzicht in geven?

De afwijkende CK en LDH, daar heeft de da niets over gezegd, maar dit zou wel op een hartprobleem kunnen duiden of niet?

:( `k weet niet goed wat ermee aan te vangen nu?
#1271552
Ik neem aan dat niemand een mening hierover heeft?  :(

Ik heb net gebeld met mijn vriendin-da voor een second opinion. Ik ga haar de bloeduitslag mailen en zij vraagt het ook even na in het labo.

Zij gaat niet uit van een te trage schildklier, maar vermoedt een nutrioneel tekort (en hij staat niet goed in conditie.)  :o :o Omdat eigenlijk alleen zijn vachtconditie slecht is.

Dus hier heb ik echt even jullie hulp nodig  :please:

Darqan is 5 jaar,  weegt 37kg (zit normaal rond de 39) en krijgt 1,3kg Duck compleet (alle varianten) per dag. Af en toe (1x per 2 weken) vervang ik een 0,5kg Duck door: lamsribben, halve kip, stuk konijn, ...
Hij is nooit dik geweest, eerder een magere slungel. Terwijl hij 2 jaar geleden zijn eten wel eens liet staan, eet hij gewoon goed en graag nu. Nu vraag ik me af of ik hem niet gewoon te weinig voer?
Axel weegt ook zoiets en krijgt 1,2kg Duck compleet en is ook aan de dunne kant.
Op de site van duck vind ik het advies: voor 40kg , 888g per dag, ik doe er 10% bij omdat ik alle variaties geef, is 977g... dus ze krijgen al een hoop meer. Ze zijn wel actief.


Sinds 2 weken geef ik hem 1 viscapsule per 2 dagen.

Zij stelde me brokken voor, maar aanvaardt dus zonder problemen dat ik het niet wil geven.

Dan stelde ze voor hem een multivitaminespuit te laten geven.

Hij kan een tekort aan vit E, antioxidanten nog wat, en omega 3 en -6 vetzuren hebben.

Verder dagelijks een mespuntje gejodeert zout voor de schildklier geven.
Zij raadt me af om hem thyrozine te gaan geven (wat mijn da hier me geadviseerd had)  :-\ :-\ :-\
Waarmee kan ik zijn voeding aanvullen? Andere opmerkingen  :please:
#1271689
Verder dagelijks een mespuntje gejodeert zout voor de schildklier geven.
Zij raadt me af om hem thyrozine te gaan geven (wat mijn da hier me geadviseerd had)  :-\ :-\ :-\
Waarmee kan ik zijn voeding aanvullen? Andere opmerkingen 
Ik zou inplaats van zout, dan liever kelp of zeewier geven als ondersteuning van de schildklier.
Je kan eventueel ook bloed opsturen naar Dr.Jean Dodds die doet 'n panel van 5 thyroid waardes ...

The new Thyroid Antibody Panel (Thyroid 5) is comprised of T4, Free T4, T3, Free T3  and TGAA.   
No other diagnostic laboratory offers this technology or provides clients with the detail, personal assessment, a
nd recommendations offered by Dr. Dodds and her staff.   

http://www.hemopet.org/services.html

Je kan ook de lab results naar haar opsturen of faxen voor haar mening,
of stuur email naar [email protected] 

meer over thyroid
http://www.akkaoa.org/PDF_Files/QandA-D ... oidism.pdf

good luck
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door