Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1254872
Onze kater (a.s. zondag 14 jaar oud) geeft sinds kort aan dat hij toch wel mee wil barfen. Juni vorig jaar haalden we hem uit het asiel en het viel ons op dat hij nooit ergens op sprong en hij nogal eens aan zijn poten likte alsof ze pijn deden, zeker na zijn gekke 5 minuten. Twee dierenartsen hebben aan zijn poten gevoeld en konden niks voelen wat op artrose leek. Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre je dat kan voelen, maar beide keren werd ons verteld dat het in ieder geval geen ernstige artrose kon zijn. Echter werd ook gezegd dat sommige katten met nauwelijks artrose veel heftiger reageren dan andere katten die er op foto's veel meer last van hebben. Spondylose zou mogelijk ook een oorzaak kunnen zijn. Hij rent nog vaak als een gek de trap op en af, maar likt daarna wel vaak aan poten en rug.

Nu is hij door de dierenarts op Hills j/d gezet en krijgt daarvan zowel brok als blik. Dat zijn brokjes met een grote hoeveelheid visolie en dus rijk aan ontstekingsremmende omega-3. Dit voer lijkt wel verlichting te brengen. Graag zou ik natuurlijk met hem gaan barfen, maar ik vraag me af wat ik dan het beste kan geven. Hij vindt vis super lekker, dus wat dat betreft zit ik goed, maar ik ben bang hem teveel vitamine A te geven als ik hem veel vis ga geven. Ook ben ik bang voor de vervuiling in vette vis, maar ik vraag me af of de olie in zijn huidige voer wel gezuiverd is. Anders speelt het bij zijn brokken evengoed..

Bij zijn blikvoer wordt vermeld dat de verhouding omega 3:6 dicht bij de 1:1 zit. Nu vraag ik me af of ik op een verantwoorde manier dit met barfen kan benaderen. Ik weet dat wild meer omega 3 bevat dan veel ander vlees. Ergens anders meen ik echter gelezen te hebben dan donker vlees weer iets bevatte (ik meen een mineraal) wat belastender was voor de .. nieren(?).. Vanzelfsprekend wil ik met een kat van deze leeftijd ook zijn nieren in acht nemen.. Hij eet het liefst licht vlees, op dit moment alleen konijn en kip met ietsjes vis. Lam en rund eet hij niet. Dit (konijn en kip) heeft hij nu een paar dagen gehad en ik heb echt het idee dat hij slechter is gaan lopen.. Nu vraag ik me af, bevat wild konijn ook meer omega 3 dan tam konijn? En geldt dit misschien bijv. ook voor gevogelte?

Wat zouden jullie geven?

Bij voorbaat heel erg bedankt voor het meedenken!!
#1254967
  heb je hier nog wat aan?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 447.0.html

arthrose/spondylose word niet minder vrees ik,  misschien heb je ook aan pijnstillers gedacht?

wild bevat een mooiere verhouding 3: 6 omega's,
maar wil't ontstekingsremmend werken, zul je toch aan grote hoeveelheden omega- 3 en glucosamine en chrondroïtine , en misschien de groenlipmossel gaan denken....dus aan supplementen naast z'n versvoer....

succes!
#1255245
sommige honden (en baasjes) hier op bp met spondylose/artrose hebben goede ervaringen met spiersupport van groene os:

http://dieren-ehbo.nl/index.php?page=sh ... &Itemid=51

of wellicht een glucosamine support:
http://dieren-ehbo.nl/index.php?page=sh ... &Itemid=51

persoonlijk denk ik dat je beter een goede geconcentreerde visolie kan geven dan enkel en alleen verse visjes

de brokken zou ik achterwege laten, met een barfdieet ben je veel meer op de goede weg..
veel wild, zoals flin al zei, met aanvullende supplementen
#1258828
Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!! Het helpt me weer goed vooruit!!

Onze oude heer staat nu op Hills j/d voer, dat is brok/blik met een zeer hoog gehalte aan visolie. Nu wil ik dus barf gaan geven met daarbij visolie, maar ik ben toch wel heel erg bang voor overdosering van vetoplosbare vitamines.. Ik ga nog maar even verder voor informatie hierover googlen. Als iemand een idee hierover heeft hoor ik het graag  ;)

Het is dus denk ik zaak om zo mager mogelijk vlees te geven en dan omega 3 toe te voegen. Ik vraag me af of het misschien handig is om wat witvis bij te gaan voeren.. Ik meen dat dit in ieder geval arm is aan omega 6, misschien kan ik hiermee de balans ook een beetje kan bijstellen. Hij krijgt ook sascha's blend, maar ik las in de link dat dit nogal controversieel is.. Ik zal me inderdaad weer opnieuw gaan verdiepen in de supplementen.

Hij krijgt ook sinds twee dagen weer metacam voor katten. Hij lijkt er altijd wel wat baat bij te hebben, maar het is niet zo dat hij hij nou heel moeilijk loopt zonder. Hij loopt gewoon net wat makkelijker met en likt minder aan poten en rug.. Maar ik ben altijd zo bang voor de bijwerkingen. Ik vraag me nog altijd een beetje af wat het beste is. Ik wil geen risico nemen op schade aan zijn organen op de langere termijn, voor een maar klein effect.. Het is echt zo moeilijk om in te schatten hoeveel pijn ze hebben..

Ik vind het maar moeilijk  :-\. Aan de ene kant wil ik graag barf gaan geven, het lijkt me echt beter voor de kat om alle redenen die we overal op dit forum noemen.. Aan de andere kant bevat vlees wel al heel snel meer omega 6 dan zijn huidige voer en ik zie dat hij gewoon meer last krijgt van zijn klachten op barf. Ik hoop dat ik het zo bij kan stellen dat ik dit effect teniet kan doen, hij vindt het zo lekker  :).
#1258830
Oh ik vergat nog wat te vragen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het gehalte aan omega 3 van vlees ook wordt bepaald door het eten van het dier en niet puur door de diersoort. Begrijp ik dan goed dat wild konijn meer omega 3 zal bevatten dan tam konijn? En ik neem aan dat patrijs meer omega 3 zal bevatten dan bijvoorbeeld kip? Helaas lust hij tot nu toe nauwelijks donker vlees, hij gaat echt voor kip en konijn, maar volgens mij zijn beide erg rijk aan omega 6  :(.
#1258910
Ulrike schreef: Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!! Het helpt me weer goed vooruit!!

Onze oude heer staat nu op Hills j/d voer, dat is brok/blik met een zeer hoog gehalte aan visolie. Nu wil ik dus barf gaan geven met daarbij visolie, maar ik ben toch wel heel erg bang voor overdosering van vetoplosbare vitamines.. Ik ga nog maar even verder voor informatie hierover googlen. Als iemand een idee hierover heeft hoor ik het graag  ;)
kijk ook even hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 142.0.html
Het is dus denk ik zaak om zo mager mogelijk vlees te geven en dan omega 3 toe te voegen.
'k denk dat je dan andere essentiële nutriënten gaat missen
Ik vraag me af of het misschien handig is om wat witvis bij te gaan voeren.. Ik meen dat dit in ieder geval arm is aan omega 6, misschien kan ik hiermee de balans ook een beetje kan bijstellen.
witvis is nog net niet vergelijkbaar met kipfilét, maar heeft weinig nutricionele waarde
Hij krijgt ook sascha's blend, maar ik las in de link dat dit nogal controversieel is.. Ik zal me inderdaad weer opnieuw gaan verdiepen in de supplementen.
dat haaienkraakbeen, lijkt wat dieronvriendelijk, jah
Hij krijgt ook sinds twee dagen weer metacam voor katten. Hij lijkt er altijd wel wat baat bij te hebben, maar het is niet zo dat hij hij nou heel moeilijk loopt zonder. Hij loopt gewoon net wat makkelijker met en likt minder aan poten en rug.. Maar ik ben altijd zo bang voor de bijwerkingen. Ik vraag me nog altijd een beetje af wat het beste is. Ik wil geen risico nemen op schade aan zijn organen op de langere termijn, voor een maar klein effect.. Het is echt zo moeilijk om in te schatten hoeveel pijn ze hebben..
typisch katten, niet?  ;) geen  zelfmedelijden....
Ik vind het maar moeilijk  :-\. Aan de ene kant wil ik graag barf gaan geven, het lijkt me echt beter voor de kat om alle redenen die we overal op dit forum noemen.. Aan de andere kant bevat vlees wel al heel snel meer omega 6 dan zijn huidige voer en ik zie dat hij gewoon meer last krijgt van zijn klachten op barf. Ik hoop dat ik het zo bij kan stellen dat ik dit effect teniet kan doen, hij vindt het zo lekker  :).
zoals al eerder gezegd: bevat wild idd een mooie verhouding omega 3: 6, aan de andere kant is die onbalans , van gekweekt vlees, al redelijk makkelijk  op te lossen door 2 keer in de week wat vette vis te voeren,

maar helaas; zodra dieren echt wat mankeren, zul je 't één of ander moeten supplementeren, of dat nou extra omega-3-caps zijn of anders, dat durf ik zo niet te zeggen, wat 'k wèl durf te zeggen, is dat met vers voer de meest natuurlijke vorm van voeren wordt nagebootst, en veelal  bepaalde problemen achterwege blijven...
#1259581
maddoc schreef: met Flin en Yuki eens.
Ik zou om metacam kat (pijnstiller/ontstekingremmer) vragen en verder de catoils en een goed antioxidanten complex geschikt voor de kat gaan geven.
Nogmaals,
dat vind ik dus dat je zou moeten doen.
Of je geeft metacam kat en J/D, of je geeft metacam kat en de catoils en een geschikt antioxidantencomplex.

De J/D bevat dus hoge gehaltes EPA en een bepaald antioxidantencomplex.
De Catoils bevat dus hoge gehaltes EPA/DHA, dat red je niet met gewoon visolie.

Pijn geeft een kat vaak subtiel aan,
dat likken op bepaalde plekken is dus wel een heel duidelijk teken en je zegt zelf al dat hij dat op de metacam veel minder doet,
dus als het mijn kat was zou ik het hem niet onthouden.
#1259682
Hallo Maddoc,

Heel erg bedankt voor je duidelijke advies, daar kan ik wat mee! Ik ga er zeker mee aan de slag.

Omdat hij wel nog regelmatig als een gek de trap op en af vliegt, brengt hij mij daarmee af en toe nog in verwarring over de hoeveelheid pijn. Vandaar mijn vraag. Onze dierenarts zei dat hij ook wel alleen maar stijf zou kunnen zijn en niet perse pijn zou hoeven hebben. Hij staat nu sinds twee dagen weer op de metacam, ik ben benieuwd of ik over een paar dagen weer duidelijk kan zeggen dat het zijn klachten vermindert. De vorige keer dat hij het een periode gebruikte had ik wel het idee dat het minstens een beetje hielp.

Oh morgen hebben we een feestje, hij wordt dan 14 jaar  :).
#1259768
ja,
kan me voorstellen dat je dan twijfelt.
In je eerste berichtje las ik wel dat hij daarna dan ook zo aan z'n poten en rug likt.

Dit likken deed hij eerder nooit op deze manier ga ik vanuit? 
Katten kunnen nl ook als oversprong gedrag zich gaan wassen op bepaalde plekken.

Metacam is niet alleen pijnstillend maar ook ontstekingsremmend en dat effect is net zo belangrijk.
Ik zou het wel wat langer de tijd geven dan een paar dagen, zeker vwb het ontstekingsremmende effect.
Vaak kun je na een tijd de dosering voor zijn gewicht gegeven te hebben, wat lager gaan doseren ter onderhoud, daarbij goed op het gedrag van de kat
letten en bij een verslechtering ga je dan weer naar terug naar de dosering die wel goed ging.
#1260237
Maddoc weer super bedankt voor je reactie, het helpt enorm om het zelf een beetje op een rijtje te krijgen!

Het probleem is een beetje dat we deze kater nooit hebben gekend voor deze klachten. Volgende week hebben we hem een jaar, hij was net 13 geworden in het asiel toen we hem adopteerden. Toen we hem thuis hadden, viel ons op dat hij nooit ergens op sprong en na het rennen aan poten en rug likte. Bij de controle bij de dierenarts opperden ze toen dat hij misschien last had van zijn gewrichten. Ik ben heel benieuwd wat de metacam deze keer met hem doet. Na de verandering van voer slaat hij ons wel weer vaker, hij had dat alle lange tijd niet meer gedaan. Ik denk dat hij toch wel pijnklachten heeft. Ik wou hem vanochtend feliciteren, maar dat werd me niet in dank afgenomen.. Ik hoop dat we inderdaad de metacam een beetje kunnen afbouwen na een tijdje en dan wellicht het ontstekingsremmende effect kunnen ondersteunen met meer natuurlijke supplementen. Wat zijn voeding betreft hoop ik meer kennis te vergaren over wat goed is voor hem, maar blijven lezen dus  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door