Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door mandyy
#1253334
Sinds februari zit ik erg te tobben met Bratis. Uit het niets urineerde hij bloed en bleek hij blaasgruis te hebben. Nadat ik hem naast CB cranberrysap gaf en daarna vitamine C pillen ging het nog niet over. We zijn weer terug gegaan naar de DA is er weer een urine monster genomen waaruit bleek dat zijn urine voor 99% vol zat met gruis.

Hierdoor heeft hij een paar weken aan Hill's s/d gezeten, blikvoer. Nu zit hij aan het brokvoer hiervan, c/d . Ik voel me hier helemaal niet bij op mn gemak. Volgens de dierenarts komt dat gruis door het vlees..

Aangezien ik geen NRV kan voeren, i.v.m. ruimtegebrek, vraag ik me toch af of ik KVV door kan blijven voeren.

Omdat ik vaak toch wat vers probeer te voeren heb ik zo nu en dan eendagskuikens en kan ik misschien aan rundersnijzooi komen (waar gehakt van word gemaakt) en ik wil ook wel eens kippennekken zien te krijgen.

Kan ik dit gewoon voeren zonder dat hij (weer) last krijgt van gruis?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1253375
hoi hoi,

mijn oudste teef had ook last van blaasgruis. OOk eerst op speciale brokken, later op senior Cavom.
Hier heeft ze het een tijdje goed op gedaan, maar het ging toch weer mis. Op advies van Prins Petcare service is mij aangeraden om een kwart van de dagelijkse hoeveelheid te vervangen door rijst of havermout (aangemaakt met water, ipv melk). Ik heb nu al zo'n 1 jaar geen last meer met haar. Vanaf oktober 2008 is ze volledig terug op vlees en nu sinds ongeveer 2 1/2 maand op barf.
Of dit volledig barf verantwoord is, weet ik niet. Toen was ik daar nog niet mee bezig.
Misschien dat volleerder Barfers je betere tips kunnen geven.
Heeft je hond trouwens struviet of oxalaatkristallen? Bij mijn teefje was het struviet
Helaas door een leverontsteking zit ze nu op een leverontlastend dieet, maar wel op basis van barf.
Door Lizzy
#1254271
Je kunt inderdaad gewoon KVV blijven voeren. Mijn ervaring is met struviet-gruis Bibi het best. En dan alleen de Natuur versie en de Bibimix versie. Niet de kip/lam met rijst versie want daar zit teveel rijst in. Granen maken de urine overigens juist alkalisch dus ik snap echt niet waarom choopy is geadviseerd dit te gaan voeren.... Je moet zelf dan even kijken of de urine zuur genoeg blijft. Je zou zelf pH waarde strips bij de apotheek kunnen kopen om het zelf even in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1254441
Lizzy schreef: Granen maken de urine overigens juist alkalisch dus ik snap echt niet waarom choopy is geadviseerd dit te gaan voeren.... J
Waarom ze me dit geadviseerd hadden, weet ik niet meer. Gelukkig kwam ik op tijd deze site tegen, zodat ik niet zo lang heb lopen klooien met rijst.
Op vers vlees deed ze het prima, geen last meer gehad. Nu mag ik weer een ander dieet problemen. Het lever ontlastend dieet. Hopelijk blijft ook daarop het blaasgruis weg.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door