Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Nitus
#125434
[quote="peppiekokkie"]
ik fok zelf bovenstaande, voor de honden en onszelf, maar ben eigenlijk niet erg goed geinformeerd.
kan iemand mij wat goede site toesturen?
[/quote]
Ik snap je vraag niet goed, waar wil je precies informatie over hebben? Over het fokken van kippen, geiten en konijnen? Of over wat je je hond daarvan mag geven?
Door Lizzy
#125505
Welkom op Barfplaats!

Maar ik vat jouw vraag ook niet goed. Je fokt zelf kippen, geiten en konijnen en deze worden opgegeten door jouzelf en de honden? En wat is dan jouw vraag?
#125766
de vraag is: dat ik wat meer info. wil betreft rauw vlees voeren. ze krijgen nu kip en geit en binnekort konijn. waterbuffel kopen we.
ik wil gewoon wat info. nu voeren we alles, op de kippepoten na.
de magen worden gekookt voor de katten.
ik heb geen flauw benul of het wel allemaal goed is wat ik aan het doen ben. 1-2 keer in de week gooien we er een paar eieren door.
de honden zelf vinden vooral geit zalig. we hakken alles aan stukken en ze vreten het op.
moet zeggen dat ze er prachtig uit zien. en de ontlasting ook.

groet
andre
Laatst gewijzigd door peppiekokkie op ma 12 jul 2004, 05:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#125781
[quote="peppiekokkie"]
de vraag is: dat ik wat meer info. wil betreft rauw vlees voeren. ze krijgen nu kip en geit en binnekort konijn. waterbuffel kopen we.
ik wil gewoon wat info. nu voeren we alles, op de kippepoten na.
de magen worden gekookt voor de katten.
ik heb geen flauw benul of het wel allemaal goed is wat ik aan het doen ben. 1-2 keer in de week gooien we er een paar eieren door.
de honden zelf vinden vooral geit zalig. we hakken alles aan stukken en ze vreten het op.
moet zeggen dat ze er prachtig uit zien. en de ontlasting ook.

groet
andre

[/quote]

Hoi Andre,

Je geeft de kippen, inclusief de botten (rauw)? En ook de geit, ook met bot en rauw? En ook de organen?

Voer je verder nog wat anders?

Want ik wil heel graag aan je vertellen of je het goed doet (in mijn ogen) en/of waar je kunt verbeteren, maar dan wil ik wel heel graag weten wat je allemaal voert en hoe.

Groetjes, Lizzy
#125838
hallo lizzy,

dat is erg aardig van je,

ik geef ze inderdaad alles inc. botten, de kippen en de geit. voor de afwisseling kopen we hier locaal waterbuffel. en 1 tot 2 keer in de week doen we er een eitje door.
over een paar maanden hebben we ook voldoende konijnen dus dat zal de waterbuffel gaan vervangen. we doen er ook 1 keer per week groente en fruit door 'geblend'
oh ik verwijder wel de snavels van de kippen en we geven de poten niet. met poten bedoel ik waar ze op lopen, dus geen kippepoot waar "wij' op kluiven.

dat is het wel zo'n beetje,
ik wacht op je antwoord,
groetjes
andre
#125840
hallo lizzy,

dat is erg aardig van je,

ik geef ze inderdaad alles inc. botten, de kippen en de geit. voor de afwisseling kopen we hier locaal waterbuffel. en 1 tot 2 keer in de week doen we er een eitje door.
over een paar maanden hebben we ook voldoende konijnen dus dat zal de waterbuffel gaan vervangen. we doen er ook 1 keer per week groente en fruit door 'geblend'
oh ik verwijder wel de snavels van de kippen en we geven de poten niet. met poten bedoel ik waar ze op lopen, dus geen kippepoot waar "wij' op kluiven.

dat is het wel zo'n beetje,
ik wacht op je antwoord,
groetjes
andre
Door Lizzy
#125866
Hoi Andre, tja, eigenlijk is het natuurlijk gewoon perfect om hele prooidieren te voeren, inclusief alles (bot, vel, orgaan, vlees, het hele dier).

Ik neem aan dat je kippen en geiten en konijnen en waterbuffel afgewisseld geeft?

Op zich denk ik wel dat je de soort dieren zoveel mogelijk moet afwisselen. Dus, niet een week alleen maar kip of konijn, maar meer de ene dag kip, de volgende dag konijn en de dag daarop geit ofzo.

Je zou, voor de afwisseling, ook wat vis kunnen gaan voeren (bijv 1 maal per week ofzo). En misschien nog wat andere hele prooidieren, als je daar aan kunt komen. Hoe meer afwisseling (verschillende prooidieren) de beter.

Veel mensen geven vaker dan 1 maal per week groente en fruit. Maar ik ken ook weer mensen die nooit groente/fruit geven aan de hond en met hele prooidieren (ook de pens van de geit?) lijkt dat beslist niet noodzakelijk. Dus 1 maal per week groente en 2 maal per week ei lijkt me ook prima. Meer groente geven kan geen kwaad.

Tja, wat moet ik er verder van zeggen? Ik ben wel een tikje jaloers op de hele prooidieren die jij aan de honden kunt geven. Dat is natuurlijk prachtig! Mooier kan het niet.

Groetjes, Lizzy
#125876
hoi lizzy,
dat is snel, dus een beetje meer groenten en het is ok.
wij laten het geiten vel niet zitten, moet dat?.
en de kip zal je toch moeten plukken? (grapje)
maar vis was mijn volgende vraag geweest want die kweek ik ook. heb bergen koikarpers, (lijkt me niet geschikt) en verder lokale vissen, talapia en hito.
hoe voer je ze vis???, ik neem aan toch niet met graat??

wederom groetjes

oh ja hoe voeg ik een foto toe?
Door Lizzy
#125885
[quote="peppiekokkie"]
hoi lizzy,
dat is snel, dus een beetje meer groenten en het is ok.
wij laten het geiten vel niet zitten, moet dat?.
en de kip zal je toch moeten plukken? (grapje)
maar vis was mijn volgende vraag geweest want die kweek ik ook. heb bergen koikarpers, (lijkt me niet geschikt) en verder lokale vissen, talapia en hito.
hoe voer je ze vis???, ik neem aan toch niet met graat??

wederom groetjes

oh ja hoe voeg ik een foto toe?
[/quote]

Nou, je hoeft niet meer groentes te geven, er zijn veel mensen die dat niet doen. Maar het mag wel. Je mag ook wat gekookte groenten die over is van jullie eigen maaltijd geven, als het maar geen prei of ui is. Ikzelf pureer diverse soorten groentes voor onze honden en ze vinden dit behoorlijk lekker. Ik geef ongeveer 15% tot 20% van het totaal rauwe/gepureerde groentes.

Kijk anders even op : http://www.barfplaats.nl/barfclub/Groenten.htm

Volgens mij kun je het vel van de geit en de veren van de kip gewoon laten zitten. Ik heb zelf geen complete kippen of geiten, maar Jolly voert wel hele kippen, met veer en al. Sommige honden gaan de kippen wel eerst zelf staan plukken en dan heb je dus je hele erf volliggen met veren.... ;D

Koikarpers lijkt me erg zonde om aan de hond te voeren. Beetje duur ook, denk ik. Maar volgens mij kun je talapia ook gewoon voeren. En hito: sorry, maar ik weet niet wat voor vis dat is....

Ik voer alle vissen heel en rauw en dus met kop en graat en vel. Zo voer ik sardientjes, makreel, ansjovis, etc. allemaal heel/rauw met graat. Maar, sommige vissen vind ik eng om heel te voeren (bijv. als de graten erg hard zijn), en dan maal ik ze eerst of ik snijd ze in stukken en sla er met een bijtje op. Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met de graten van de vis. Ik voer ook de vis inclusief de organen, als ik de kans krijg. Maar vanavond krijgen ze voor het eerst hele wijting maar daar heeft de visboer de organen al uit gehaald. Dat is jammer, maar ze krijgen daarna wat pens en dan hebben ze weer lekker gegeten.

Misschien een hele brutale vraag, maar ik vroeg me af... volgens mij woon je niet in de buurt van Nederland of Belgie...? Als je geen antwoord wilt geven hoeft dat natuurlijk niet he! Maar aangezien je schrijft dat de talapia een lokale vis is..., wij hebben geen talapia in onze riviertjes zwemmen :D. Is een Talapia geen Cichlide, dus zoetwater vis? Je moet deze volgens mij wel 10 dagen invriezen op minus 18 of 20 graden om eventuele parasieten te doden.

Groetjes, Lizzy
#125889
hallo lizzy,

wij wonen in de filipijnen, hito is catfish en inderdaad talapia is een muilbroeder. ik heb beide nog niet gegeten omdat ik net de vijvers Onder de kippenschuur klaar hebt.(die vissen eten weer kippestront)
de catfish is over 3 mnd klaar en de talapia over 6 mnd.
en lokaal kopen durven we hier niet. en ik had nog niet eens aan parasieten gedacht.
tja die kooikarpers, ik kocht er in november 30, en ik heb er nu 300 , dus wat mij betreft eten ze die ook op.
ik sta er van te kijken dat je gewoon vis kan geven met alles erop en eraan.
de honden hebben natuurlijk wel eens een kip te pakken, die ze dan ook van binnenuit opvreten. maar dat geeft inderdaad rommel.
bedankt weer
groet andre
Door Lizzy
#125912
Hoi Andre, goh wat spannend dat je in de Filipijnen woont. Enne: koikarpers doen het blijkbaar erg goed daar! Pfff, 300.....

Aangezien koikarpers + Talapia beide zoetwatervissen zijn zou ik ze niet vaker dan 1 a 2 maal per week (maximaal) geven (en beide invriezen). Gewoon rauw met graat. Als je het niet vertrouwt, de graten, kun je de vissen ook malen. De kop zou ik niet malen. Die vinden honden gewoon ook het lekkerst!

De graten moet je overigens nooit geven wanneer ze verhit zijn geweest. Want verhitting maakt de graten keihard en zeer scherp en dat is zeer gevaarlijk! Dus altijd rauw.

Groetjes, Lizzy
p.s., wat voor honden heb je?

p.s., hier kun je lezen hoe je foto's toe kunt voegen:
http://www.barfplaats.nl/barfclub/F_A_Q.htm
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door