Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door djipys haus
#1252843
Ik heb een duitseherder pup van nu 10 weken oud. 2 weken geleden heb ik haar opgehaald bij de fokker en daar is ze groot gebracht op brokjes, wat ze heel goed ad. Nu wil ik haar graag overzetten op kvv, maar nu het probleem ze lust het niet.
Aan mijn volwassen honden geef ik KIVO. In eerste instantie heb ik geprobeerd om haar meteen over te zetten, maar ze ad het echt niet. Daarna ben ik het gaan mengen met haar brokjes die ze bij de fokker had. Dan ad ze de brokjes eruit, wat ook niet de bedoeling is. Toen heb ik het geprobeerd om er heet water overheen te doen, maar ook dat mocht niet baten. In de vriezer had ik nog wat runner liggen wat ik eerst altijd gevoerd heb en heb dat geprobeerd en dat ad ze wel. Ik ben toen 2 verschillende kvv gehaald (duck pens compleet en carnibest). De duck eet ze redelijk, niet met smaak en ook niet voldoende. En de eerste dag ging de carnibest er wel met smaak in, maar dag 2 al niet meer.
Door iemand op het duitseherder forum werd ik gewezen op naturis en aangezien er een verkooppunt bij me in de buurt zit ben ik daar wat gaan halen. Dat ad ze in eerste instantie ook heel goed, dus ik was helemaal gelukkig dat ik wat gevonden had wat ze luste. Helaas is ze daarna een keer wagenziek geworden en daarna was ook dat weer over. Dat wagenziek wordt ze overigens ook alleen als ze kvv op heeft.
Momenteel ben ik haar weer brokjes aan het geven, die ze met smaak op eet. Dan is de bak zo leeg. Ook als ik de grote honden eten geef dan snuffeld ze een keer in hun bak en loopt dan gewoon weg.
Weet er iemand nog iets om haar aan de kvv te krijgen of moet ik het gewoon opgeven en haar brokjes blijven geven.
Toen ik haar ging halen was ze al niet super zwaar, dus niets anders voorzetten daar ben ik niet voor.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1252871
je moet niet steeds als ze iets niet eet wat anders gaan geven...
runner at ze toch wel?
waarom dan steeds wat anders geven, ze gaat gewoon wachten tot je wat geeft wat en waar ze zin in heeft...
zou terug gaan naar de runner en dat gewoon steeds geven, ze kunnen ook als ze pup zijn heus wel klieren met eten, heb ik hier ook meegemaakt...
wagenziek komt volgens mij niet door eten wat je ze geeft, wagenziekte heeft te maken met dat de evenwichtsorganen nog niet goed ontwikkeld zijn..
ik zou volhouden.....als ze honger heeft eet ze echt wel..
Door djipys haus
#1252926
Ik ben niet tevreden over runner daarom ben ik ermee gestopt. Het is dus danig fijn gemalen dat je niet meer kunt zien wat er nu echt in verwerkt is. Ik had toevallig nog een pakje in de vriezer liggen en dat heb ik op gevoerd. Dat ad ze inderdaad, maar ook niet van harte.
Aangezien ik straks mijn grote honden naturis wil gaan voeren ben ik dat gaan proberen. Naturis is dan ook het enige vlees wat ze in het begin redelijk ad.
Als een pup een goed gewicht heeft als ze bij de nieuwe baas komt dan stap ik ook niet steeds over. Maar als een duitseherder pup van 7 weken rond de 4,5 kg weegt. Dan ga ik ze niet een paar dagen niet laten eten en ze nog meer laten afvallen, want dat is al heel weinig. Nu is ze inmiddels wel aangekomen, maar ik vind het nog steeds niet genoeg om haar een paar dagen gewoon niets te geven (omdat ze het echt niet eet). Vandaar dat ik er over denk om haar tijdelijk o brokjes terug te zetten en over een paar maanden het weer te proberen. dan kun je ook haar gewoon niks anders geven als kvv en dan zal ze wel moeten. Maar ik vind dat een pup van 10 weken wel moet eten.
Door djipys haus
#1252976
Dat is nu juist het probleem.  Het is geen slechte eter, brokken is geen probleem die lust ze wel en zelfs heel graag. Echt hap slik weg. Er is eigenlijk niks wat ze niet lust, behalve kvv. En dat is nu juist het vreemde.
Het is overigens niet zo dat ze hier met de pot mee eten hoor. Heel af en toe krijgen ze wel eens iets als er iets over blijft.
Door petra-amsterdam
#1253501
Hoi Jill,

Als mijn DH-pup het vertikte om te eten wat ik haar voorzette (in het begin alleen CB-Natuur) dan had ze gewoon pech gehad hoor....en dat was ook geen flinkert.
De brokjes die ik van de fokker meekreeg deden puur dienst als beloningssnoepjes voor de oudere honden.
Iza is inmiddels 9 mnd en eet nu alles.
Ik snap best dat je een jonge pup niet dagenlang wil laten vasten maar ,n paar voedingen overslaan voor het goede doel (HONGER!!!!) zal ws de moeite wel waard zijn.
Door Rosita
#1253597
Het probleem (wat je een probleem noemt ten minste) is dat er in Kivo bijna geen pens zit (mijn katten vinden het zelfs lekker), het is voornamelijk goed bevleesd kip karkas (volgens mij zit er ook bijna geen ander orgaanvlees in).  Dus als ze CB beter eet dan Kivo zou ik me daar gewoon bij houden. Zelf zou ik wat extra gemalen pens toevoegen en dit dan afbouwen. Als ook dit niet gegeten wordt zou ik desnoods een merk geven zoals AHV of Smuldier, alles beter dan brok en een pup moet toch eten. Probleem met brokken zijn de smaakmakers, en een pup is zo verwend. Wel denk ik dat als een hond van nature een vreetzak is, ze echt alles eten.

Mijn DH reu van bijna 3 jaar is echt een hele moeilijke eter. Als pup ging het nog wel, maar ook niet van hap slik weg, en ook niet alles (heb toen zelfs een aantal weken Rodi gevoerd). Brokken gaan er wel in als koek, maar die geef ik niet. Nu eet hij CB en daarnaast Kivo en AHV, maar laat ook vaak wat staan.

Mijn huidige pup Orka (ook een DH) is een vreetzak bij uitstek. Zij kreeg bij de fokker pedigree, maar eet echt alles, ook fruit gaat erin als koek. Die vreet echt je vingers er bij op. Vol enthousiasme vliegt ze over al op af. Een wereld van verschil met mijn andere DH. Zij is nu 11 mnd en haar eetlust is nog net zo groot als met 11 wk.
Laatst gewijzigd door Rosita op zo 10 mei 2009, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#1253664
nog even een vraagje tussendoor.. als ze dus met 7 weken al veel te licht was qua gewicht dan heeft ze bij de fokker ook niet goed gegeten?? of zie ik iets verkeerd?

als jij inderdaad iedere keer iets anders voorschotelt als 'madammetje' iets niet graag wil dan heeft ze dat zo in de gaten.. ik zou ook gewoon even doorzetten, eventueel wel met afwisseling en misschien met een eitje of iets erdoor? maar als de bak niet leeg gaat in 10 minuten gewoon wegzetten en pas bij de volgende keer weer aanbieden.. ik denk dat ze niet lang nodig heeft.. en dan kan ze als ze wel eet even wat 'aansterken' als dat nodig is..

misschien een keer kijken of ze wel 'gewoon' vlees eet? iets van kip of rundvlees, kippennekjes/karkas, iets van eend, ander spiervlees als lam/geit/paard ofzo? dan kun je kijken of ze echt alles niet lust of alleen maar bepaald vlees en zou je daarop kunnen inspringen..

heb je al een keer een kvv geprobeerd waar geen kip of rund in zit?
Door Hanny
#1253766
Als je graag wilt, dat je pup kvv eet, dan zou je ook nog kunnen proberen om de brokjes te weken, echt helemaal, zodat het een dikke brij, zonder stukjes, is. Dat zou je dan door de kvv kunnen mengen, Een klein beetje in het begin en dat aanpassen in de loop van de tijd. Niet iedere keer een andere kvv met brokjesbrij maar steeds dezelfde smaak.
Dat gaat vast wel lukken, geen gedoe van maken, maar iedere maaltijd ietsje  minder voeren, dan ze zou lusten en op kunnen. Ik weet niet, of je nog vier keer per dag voert, ook dat zou je misschien terug kunnen brengen tot drie keer. Gewoon vindingrijk zijn en proberen en geen zorgen over gewicht, dat  kun je toch niet forceren.


Veel succes en het komt vast wel goed,
Hanny
Door Happy Tail
#1253962
Ik vind dat je niet te lang mag laten hongeren met een hond in de groei.

Hier hebben we ook een (ex)brokkenpup: vertikte het om vlees te eten zelfs met rodi worst erdoorheen..
behalve als er pens in zit: dus in het begin om aan de smaak van vlees te laten wennen alles met gemalen pens.
Dan steeds minder gemalen pens erdoor en dat ging er allemaal in. Daarna zijn we vrij snel overgegaan op barf en daarvoor zijn we ook weer eerst alles in de pens gaan leggen/marineren, dan likte hij de pens eraf en de rest hapt ie hij er steeds makkelijker achteraan. We zijn 3 weken verder en de eendenkarkas en konijnenkarkassen gaan er in alsof hij nooit anders gegeten heeft.
Door djipys haus
#1254176
Ik zal eens wat pens gaan halen en dat er wat doorheen mengen.
Maar haal je het kvv dan niet uit ballans? Want het is natuurlijk compleet en je maakt het met wat pens er doorheen minder compleet.
Of maakt dat voor even niet uit.
Door djipys haus
#1254190
[quote="Deesje"]
nog even een vraagje tussendoor.. als ze dus met 7 weken al veel te licht was qua gewicht dan heeft ze bij de fokker ook niet goed gegeten?? of zie ik iets verkeerd?

als jij inderdaad iedere keer iets anders voorschotelt als 'madammetje' iets niet graag wil dan heeft ze dat zo in de gaten.. ik zou ook gewoon even doorzetten, eventueel wel met afwisseling en misschien met een eitje of iets erdoor? maar als de bak niet leeg gaat in 10 minuten gewoon wegzetten en pas bij de volgende keer weer aanbieden.. ik denk dat ze niet lang nodig heeft.. en dan kan ze als ze wel eet even wat 'aansterken' als dat nodig is..

misschien een keer kijken of ze wel 'gewoon' vlees eet? iets van kip of rundvlees, kippennekjes/karkas, iets van eend, ander spiervlees als lam/geit/paard ofzo? dan kun je kijken of ze echt alles niet lust of alleen maar bepaald vlees en zou je daarop kunnen inspringen..

heb je al een keer een kvv geprobeerd waar geen kip of rund in zit?
[/quote]

Als je haar zag was het geen heel iel hondje, maar ik hou van pups waar wat meer aan zit (niet dik hoor). En zeker als een pup naar een nieuwe baas gaat, dan zie je toch vaak dat ze een dag wat slechter eten. En dat zie je bij een pup. De brokjes bij de fokker at ze erg goed en hier overigens ook. Het si ook geen slechte eter, alleen met kvv wel. Ik denk dat het er voornamelijk aan ligt dat ze het gewoon niet kent. En misschien de kivo, die inderdaad hoofdzakelijk uit kip bestaat gewoon niet lekker vind. En dus een slechte ervaring heeft gehad met de eerste keer kvv. Daarna toen ze Duck en carnibest at is beide keren ziek geweest in de auto en ik denk dat ze ook daar een link heeft gelegd naar de duck en carnibest, want ook daarna was dit over.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1254255
als een hond eten heeft gegeten en later wordt er in de auto gespuugt, leggen ze echt die link niet hoor.
wagenziek zijn heeft niks met het soort voer te maken..
gewoon volhouden, je maakt een moeilijke eter als je zo door gaat..
pens zit ook in kvv, veel zelfs..
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1254295
[quote="vanaalst"]
als een hond eten heeft gegeten en later wordt er in de auto gespuugt, leggen ze echt die link niet hoor.
wagenziek zijn heeft niks met het soort voer te maken..
gewoon volhouden, je maakt een moeilijke eter als je zo door gaat..
pens zit ook in kvv, veel zelfs..
[/quote]

Boomer is een paar keer ziek geweest als pup en daarbij haar energique overgegeven en ze weigerd het sindsdien te eten. Zelfs als ik het mengde met iets anders dus ik denk ook dat ze link heeft gelegd toen. Al het andere kvv at ze wel gewoon.
Gebruikersavatar
Door pike
#1254297
[quote="vanaalst"]
als een hond eten heeft gegeten en later wordt er in de auto gespuugt, leggen ze echt die link niet hoor.
wagenziek zijn heeft niks met het soort voer te maken..gewoon volhouden, je maakt een moeilijke eter als je zo door gaat..
pens zit ook in kvv, veel zelfs..
[/quote]
Ik vraag het me af. Pike was vroeger altijd wagenziek. Ondanks dat hij volgens alle regeltjes geleerd had met de auto mee te gaan. En hij ging graag mee in de auto. Maar altijd werd hij ziek. Soms na 5 minuten, soms na 3 uur, maar dan kwamen alle brokken eruit. Sinds Pike barft heeft hij niet één keer meer gekotst in de auto.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door