Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ulrike
#1253753
We komen net uit het bos. Bass is een echte tekenverzamelaar, maar Daya heeft eigenlijk bijna nooit teken omdat ze meer op het pad blijft. Ik zie dan ook net pas dat er een teek zich in de wimperrand van haar rechteroog had vastgebeten. Wat een rotplek zeg  :(. Gelukkig is ze braaf blijven liggen al vond ze het vanzelfsprekend niet erg leuk..

Ik heb hem er nu uit, maar helaas lukte het me niet om de teek er in een keer uit te trekken. Ik heb een fiks aantal keer moeten trekken en eerst het achterlijfje kapot gescheurd.. Ik ben dan ook bang dat ik hem er toe aangezet kan hebben zijn maaginhoud uit te spugen.. Ik ben nu met kamillethee aan de gang en veel meer heb ik ook niet in huis wat ik zou kunnen proberen. Heeft iemand een suggestie wat ik het beste kan doen in deze situatie? Gewoon afwachten of het niet dik of rood wordt of kan ik beter actief nog iets doen?

Alvast bedankt voor de reactie

Ik zie nu dat deze vraag hoort in de categorie over o.a. parasieten. Sorry..
Laatst gewijzigd door Ulrike op zo 10 mei 2009, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#1253809
Hoi, het helpt je nu niet meer maar teken moet je NOOIT trekken, maar draaien.
Ongeacht of je ze met pincet, tang of "klauwhamertje" wilt verwijderen.

Ik zou idd niet veel meer weten te doen dan kamillethee... zou het ergens anders op het lijf zijn zou ik nog gezegd hebben "ontsmtten" maar niet bij een oog idd.

Suzanne
Door Ulrike
#1253820
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste keren wel getrokken heb  :-[. Toen herinnerde ik me dat ze bij de dierenwinkel inderdaad zeiden dat je onder het trekken een draaiende beweging moest maken. Zo heb ik hem er uiteindelijk inderdaad ook uitgekregen. Het was alleen nogal rottig doordat Daya ook weer niet zo stil bleef liggen dat ik heel rustig kon kijken.. Ik zag niet goed hoeveel van haar korte donkere haartjes ik erbij had en wou de teek hierdoor het liefst in een snelle beweging eruit hebben. Volgende keer laat ik inderdaad het trekken maar achterwege, ook op een dergelijke onhandige plek.. Puur draaien doet dus de truuk? 

Echt sneu voor haar.. Het zal je als hond overkomen, een baasje zonder ervaring op (vastzittende) tekengebied en dan zit je eerste teek tussen je wimpers.. Ik had recent nog een tekentangetje gehaald bij de dierenwinkel. Volgens mij een vrij nieuw ontwerp, maar zeker weet ik dat niet. Het lijkt nog het meest op een groene miniatuur koevoet. Ik weet niet of hij normaal gesproken beter werkt, maar voor deze plek vond ik het een onding. Ik hoop dat hij normaal gesproken beter werkt, heb ruim 6 euro moeten betalen terwijl ik de productiekosten nog niet schat op 20 cent.. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik veels te veel haast had om het ding eruit te halen. Ik had nog de hoop dat hij nog niet echt goed vastzat  :(, hij moest er net ingekropen zijn. Volgende keer meer rust bewaren dus en niet overhaast te werk gaan.
Door Suzanne
#1253842
Hoi,
idd heel kalm te werk gaan. Dat "koevoetje" doet het bij mij op alle plekken, maar ik kan me voorstellen dat "een wimperrand" een behoorlijk vervelende plek is. Het voordeel van het koevoetje vind ik dat als dat ding eenmaal om de teek zit je het in feite los kunt laten ;-) om op gemakkie met een draaiende beweging de teek eruit te krijgen.

Probeer zo min mogelijk haar mee te nemen, dat vergemakkelijkt het uitdraaien. Heel soms, afhankelijk van de plek waar hij zit, draai ik de teek uit de huid, maar lukt het niet om (doordat ik toch teveel haar had meegenomen) de teek verder los te krijgen. Ik knip dan die paar haartjes weg die nog "aan de teek zitten". Het kan zinvol zijn om het uithalen van een teek met meer personen te doen. Nou ja, met 2 dan ;-)  1 houdt de hond stil, en evt de haren weg en de ander draait de teek eruit.  Je krijgt er vanzelf handigheid in ;-(

Je hond kent het ding ook niet... het kan een idee zijn om de komende paar dagen "te doen of er een teek zit" en het ding op de huid te schuiven en te draaien, de bewegingen imiterend. Ik zeg er zelfs het woord "teek" bij. Niet dat ze dat begrijpen ;-) maar ze gaan wel de handeling herkennen als "vervelend maar het mot kennelijk ff" en zijn daar dan rustiger op. Misschien ook nog een tip?

En, idd het "trekken" maakt dat je de teek vaak in twee-en trekt, niet dat je 'm eruit trekt.

En, geen zorgen; bij de eerste teek moest ik zelfs naar de da om die eruit te krijgen  :-[  Nu kan ik het echt alleen, maar goed, dan ook uitsluitend met dat koevoetje... met een normale tekentang kan ik weer niets. Vind uit wat voor jou prettig is, want ik ken ook hele volksstammen die met die koevoet totaal niets kunnen ;-)

Er bestaat ook iets als een "lasso" die je om de teek schuift....

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#1254078
Suzanne schreef: Hoi, het helpt je nu niet meer maar teken moet je NOOIT trekken, maar draaien.
Ongeacht of je ze met pincet, tang of "klauwhamertje" wilt verwijderen.

Ik zou idd niet veel meer weten te doen dan kamillethee... zou het ergens anders op het lijf zijn zou ik nog gezegd hebben "ontsmtten" maar niet bij een oog idd.

Suzanne
Vroeger zeiden ze je moet ze verdoven en dan draaien, tegenwoordig is het advies: niet verdoven en gewoon trekken.  ;)
Door Suzanne
#1254090
Bij mijn weten is het advies:
niet vooraf verdoven of ontsmetten
draaien, niet trekken (lukt ook 99 van de 100 keer niet)
achteraf ontsmetten

Aangezien dat de manier is waarop ik ze eruit krijg (trekken lukt bij mij NOOIT).. is dat waar ik me aan houd.

Dat je ze niet vooraf met een of ander goedje moet insmeren is dat ze dan alsnog de maaginhoud in je hond legen en DAT is wat kwaad zou kunnen.  Achteraf ontsmetten is dan wel weer goed!

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Dian
#1254149
ik heb een tekenlasso':
Afbeelding en ben daar helemaal weg van. Je schuift de lasso om de teek, duwt de steel recht op het hondenlijf, halve slag draaien en dan trekken........ ze gaan er uit als een tierelier, met een tekentang kneek ik die ondingen finaal aan moes :-X
Door Ulrike
#1254523
Mij is inderdaad ook de aanpak verteld die Suzanne verteld. Helaas waren de haren om de teek heen nogal donker en kort waardoor ik de teek moeilijk goed vastgepakt kreeg zonder wat haartjes erom heen mee te pakken. Daardoor leek trekken me het snelste en minst pijnlijk. Wat houden die beestjes zich goed vast zeg  :P. Volgens mij helpt het draaien inderdaad wel om ze er makkelijker uit te krijgen. Bij de volgende teek ga ik dat zeker proberen, hopelijk zit die op een makkelijkere plek  ;D. Wel een fijn idee Suzanne dat ik blijkbaar niet de enige ben die moeite heeft met het eerste beestje! En aangezien Pike ook trekken zegt, was de gedachtengang blijkbaar zo raar nog niet. Helaas was mijn vriend net een half uurtje weg naar zijn werk toen ik de teek ontdekte en hij zou pas zo'n 8 uurtjes later terug komen. Ik wou in die tijd de teek zich nog vol laten zuigen.

Wat fijn Dian dat die tekenlasso zo goed bevalt! Ik ben er over aan het nadenken hoe het dingetje zal werken.. Dan zal de teek toch vast moeten gaan zitten in de steel neem ik aan, maar hoe.. Maar voor een teek tussen de wimpers lijkt hij me weer wat minder, ik zie me de steel nog niet op het oog van de hond drukken. Maar op andere plekken is het wel interessant!
Door karin2
#1254722
Ik doe het altijd met mijn vingers in een draai-trekbeweging en dan komen ze meestal makkelijk los met kop .
Alleen van die ieniemienieteekjes is wat moeilijker  >:(
Door K&D
#1254968
Ik houd het technisch: een teek 'boort' zich in de huid, dus ik schroef'm er weer uit.... ;) (en dat gaat zonder moeite...)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door