Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lisa
#1164547
Ik heb de klei gisteren gekocht en ben begonnen met een halve theelepel, vanmorgen ook weer. Hoop dat het helpt. De ontlasting heb ik alleen op giardia laten testen (snaptest). Ik las hier gisteren dat je spoelwormen gemakkelijk mist bij het wormenonderzoek, dus vraag mij af of dat wel zo nuttig zal zijn. Voor mij is er een hele duidelijke voor en na het rondwarende virus. Wat niet inhoudt dat juist dan wormen wel een probleem kunnen gaan vormen natuurlijk.

Ik heb een dierenarts die misschien wel een brokkenvoorstel zal doen, maar het zeker prima vindt als het vers is en niet achterover slaat bij het horen van het voeren van een eendennek bijvoorbeeld. Ik heb lange tijd gezocht naar een goede praktijk en heb hier vertrouwen in. Ook een andere dierenarts waar ik weleens kom, vindt het versvoeren prima. Is ook nooit gaan zeuren over brokken bij de terugkerende blaasproblemen van mijn kat. Itt tot vele andere praktijken hier.

Zelf samenstellen is vooralsnog niet mijn 1e keus en komt later ter overweging.
Door Lisa
#1253004
Ik ben ondertussen overgestapt op Bibi en dat heeft wel verbetering gegeven. Hij stinkt minder uit zijn bek en de ontlasting is wat beter, maar.... nog niet 100% in orde. Nog steeds wisselend, ook qua kleur. Dan donkerbruin, dan okergeel. De dierenarts heeft eerst naar aanleiding van het verhaal antibiotica en finidiar gegeven in de hoop op verbetering, gekke is dat als je 'iets' bijgeeft, er dan wel een mooie drol volgt. Maar tijdens gebruik zakt dat weer weg. Een ontlastingsonderzoek is gedaan, opgestuurd naar Duitsland voor een kweek en daar is niets uitgekomen. Geen wormen, geen Giardia (maar dat heb ik via snaptest al eens laten onderzoeken), geen abnormale schimmelcultuur en weet ik veel wat ik nog allemaal meer aan ingewikkelde termen. Nu afgesproken om woensdagavond uitgebreid bloedonderzoek te doen om te kijken of er toch orgaanschade is. De dierenarts verwacht van niet, gezien hoe energiek hij is en zo goed eruit ziet, zeker voor zijn leeftijd. Maar, beter toch even testen. Gelukkig hebben ze zelf een uitgebreid lab, dus de uitslag is er met een half uur en kan ik op wachten. Mocht daar ook niets uitkomen, dan was eventueel nog een optie korte kuur prednison omdat je een auto-immuunziekte ook niet uit kunt sluiten. Het zou kunnen zijn dat het lichaam nog denkt dat er een virus is, terwijl dat al weg is. Doet dat ook niets, dan eventueel een scopie om te bekijken of er iets tumoreus inzit, eventueel hapjes eruit en naar de patholoog, maar dat lijkt mij te belastend voor de hond. Maar dat laatste was een overweging van hoe ver wil je gaan. En verder sluit hij ook niet uit dat het een gemeen virus is die nog steeds wat klachten geeft en lange tijd aan genezing vraagt. En daar kan hij weinig aan doen.  Lastig hoor  :-\. Vind het ook best wel spannend woensdag. Eerst het bloedonderzoek maar eens afwachten.
Door Lizzy
#1253240
[quote="Kruimel"]
Zitten er granen in de Bibi?
[/quote]

Ja.

Ik ging zelf samenstellen. Want voor hetzelfde geldt kan hij niet tegen graan. Of bepaalde olie die ze in het voer stoppen. Of zijn de percentages voor hem net niet goed genoeg. Allemaal dingen die je helemaal zelf in de hand hebt wanneer je het zelf maakt. Bovendien passeert zelf gemaakt ongemalen voer niet zo hard het spijsverteringssysteem.
Door Mevroi Kruim
#1253301
[quote="Lizzy"]
Ja.

Ik ging zelf samenstellen. Want voor hetzelfde geldt kan hij niet tegen graan. Of bepaalde olie die ze in het voer stoppen. Of zijn de percentages voor hem net niet goed genoeg. Allemaal dingen die je helemaal zelf in de hand hebt wanneer je het zelf maakt. Bovendien passeert zelf gemaakt ongemalen voer niet zo hard het spijsverteringssysteem.
[/quote]

Precies  ;)
Door Lisa
#1253678
De glucosamine heb ik ook aan zitten denken, maar krijgt hij al geruime tijd. Ik ben nu wel de dosering aan het aanpassen naar nog minder, kijken of dit scheelt en of hij niet weer gaat manken. Als ik voorheen een eendennek, kipkarkas of kippennekken gaf, kon ik dat de volgende dag direct merken aan de ontlasting. Die was harder, maar dat is nu ook niet.
Door mcSnurk
#1254241
[quote="Lisa"]
Ik ben ondertussen overgestapt op Bibi en dat heeft wel verbetering gegeven. Hij stinkt minder uit zijn bek en de ontlasting is wat beter, maar.... nog niet 100% in orde. Nog steeds wisselend, ook qua kleur. Dan donkerbruin, dan okergeel. De dierenarts heeft eerst naar aanleiding van het verhaal antibiotica en finidiar gegeven in de hoop op verbetering, gekke is dat als je 'iets' bijgeeft, er dan wel een mooie drol volgt. Maar tijdens gebruik zakt dat weer weg. Een ontlastingsonderzoek is gedaan, opgestuurd naar Duitsland voor een kweek en daar is niets uitgekomen. Geen wormen, geen Giardia (maar dat heb ik via snaptest al eens laten onderzoeken), geen abnormale schimmelcultuur en weet ik veel wat ik nog allemaal meer aan ingewikkelde termen. Nu afgesproken om woensdagavond uitgebreid bloedonderzoek te doen om te kijken of er toch orgaanschade is. De dierenarts verwacht van niet, gezien hoe energiek hij is en zo goed eruit ziet, zeker voor zijn leeftijd. Maar, beter toch even testen. Gelukkig hebben ze zelf een uitgebreid lab, dus de uitslag is er met een half uur en kan ik op wachten. Mocht daar ook niets uitkomen, dan was eventueel nog een optie korte kuur prednison omdat je een auto-immuunziekte ook niet uit kunt sluiten. Het zou kunnen zijn dat het lichaam nog denkt dat er een virus is, terwijl dat al weg is. Doet dat ook niets, dan eventueel een scopie om te bekijken of er iets tumoreus inzit, eventueel hapjes eruit en naar de patholoog, maar dat lijkt mij te belastend voor de hond. Maar dat laatste was een overweging van hoe ver wil je gaan. En verder sluit hij ook niet uit dat het een gemeen virus is die nog steeds wat klachten geeft en lange tijd aan genezing vraagt. En daar kan hij weinig aan doen.  Lastig hoor  :-\. Vind het ook best wel spannend woensdag. Eerst het bloedonderzoek maar eens afwachten.
[/quote]

nou ben ik echt geen prednison en auto-immuunziektedeskundige maar dit vind ik helemaal niks. Dat lijkt me echt niks om maar te gokken en dan zouden er toch dingen in het bloedonderzoek moeten afwijken volgens mij :-\.
Wij hadden ook rond februari of zoiets zo'n virus, en het heeft ook een hele tijd geduurd voor de boel weer helemaal ok was. Wel niet zo lang als bij jou. Ik geef veel dingen die de darm dan wat langzamer passeren, en heb een hele tijd dingen die er sneller doorheen gaan niet of minder gegeven. Als de darm nog niet helemaal in orde is, kan het normale voer misschien nog steeds niet goed verwerkt worden? Zeker als er nu verbetering is op Bibi, maar misschien zit er nog net niet de momenteel ideale combinatie in?
Ik hoop dat er iets duidelijk wordt uit het bloedonderzoek!
Door Lisa
#1256774
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek terug. Zowat een A4 aan metingen die allemaal in principe keurig zijn. Ik was blij met lever en nieren die goed functioneren. Alleen de schildklierwaarde, T4, was zo laag dat het niet meetbaar was. Helaas was de lichting vandaag al weg, dus morgen gaat wat bloed naar Duitsland naar het lab voor een TSH bepaling. Met veel geluk heb ik vrijdag eind van de middag de uitslag en anders maandag. Ik heb een heel verhaal gehad over hoe het nu zit met de schildklier, maar ik was toch wel wat geschrokken dus heb het niet helemaal goed onthouden hoe het precies zit. In elk geval is het zo dat het nu afhangt van de TSH-waarde. Iets met te hoog of te laag moest die zijn om te kunnen constateren dat de schildklier kapot is en dat zou "op te lossen" zijn met pil Thyroxine. Het kon ook zo zijn dat bij een meting op een later tijdstip er wel een T4 waarde naar boven zou komen, maar dat is weer afhankelijk van de TSH-waardeuitslag. Dus dat wachten we eerst af. Als blijkt dat het de schildklier verder niet is, kan het misschien nog de pancreas zijn en dat was lastig te testen. Dus dan zou eventueel met poeder over het eten als test kunnen dienen. Je ziet aan Sacha verder ook niets. Hij ziet er goed uit, goede ooglidkleur, goed in de vacht, vermagert niet, gebit zit wel iets tandplak op maar valt allemaal heel erg mee, dus dat geeft verder ook geen aanwijzing.En hij begon ook over gluten in eten waar een allergie voor kon zijn of misschien wel rund, dus ook voedingskant wordt nog niet uitgesloten. Kortom, wel iets wijzer maar de puzzel nog niet opgelost. Ik heb wel aangegeven dat Prednisontest voor mij niet in beeld is momenteel, dan zijn er nog andere zaken en wegen eerst. Afwachten tot de volgende uitslag dus!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door