Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#1253299
even een vraagje.. ik help iemand met het overzetten van brok naar in eerste instantie kvv en later (misschien) barf van een duitse herder met EPI. Momenteel zit ze op cb pancreas en de bedoeling is om uiteindelijk naar zelf samenstellen over te stappen (heeft nog even tijd nodig  :D ;))..

ze krijgt nu 1 week cb pancreas en haar ontlasting is super.. alleen haar huidklachten vlammen nu wat meer op.. ik vind het zelf erg moeilijk beoordelen, het kunnen naar mijn idee ontgiftingsverschijnselen zijn, maar misschien speelt ook wel het hoge gras en het feit dat ze flink in de rui is mee.. ze krabt nu vooral haar hals (onderkant) stuk.. liezen en oksels vallen tot nog toe goed mee.. de klachten zijn altijd redelijk seizoensgebonden met de opmerking dat ze in de winter ook bijna nooit vlooien/tekendruppels krijgt. de baas gaf aan dat daarmee ook nog samenhang kan zijn..

ik heb hem nu in ieder geval aangeraden sowieso te stoppen met vlooien/tekenmiddelen en haar gewoon goed te controleren op teken (was geen probleem).. verder de cb pancreas gewoon te blijven geven want buiten de jeuk lijkt ze er goed op te reageren (eet ook beter).. nu dacht ik zelf aan puur jeuk voor erbij, is dat een idee? gewoon als ondersteuning, en evt chlorella..

zijn er nog andere dingen die misschien beter zijn? of iets natuurlijks om een keer te badderen/smeren??
Door Lizzy
#1253306
Jeuk aan de onderkant van de hals, liezen en oksels? Zou inderdaad net zo makkelijk een pollen allergie kunnen zijn! Je zou Puur Pollen kunnen overwegen. Samen met Drainage Compositum van de Groene Os. Dat helpt ook bij het ontgiften.

CB bevat plantaardige olie in de vorm van zonnebloem en lijnzaadolie. Ik weet niet of dat ook in de Pancreas versie zit, want lijnzaadolie wil ook nog wel eens jeuk geven. Daar kom je feitelijk pas achter wanneer je haar over hebt gezet op BARF + extra pancreas. Best ook de moeite waard om te proberen, denk ik zo.

Puur Jeuk kun je ook proberen hoor, maar ik vind dit wel een erg globaal middel.

Ik denk dat je adviezen prima zijn. Stoppen met die vlooientroep. Want daar zitten ook heel wat middelen tussen die jeuk veroorzaken. Hoewel ik me afvraag of dat dan op hals, liezen en oksels is... Kan heel goed een pollen allergie zijn, denk ik.
Door Deesje
#1253361
daar dacht ik ook al aan omdat het baasje ook over de seizoensgebondenheid vertelde en het idd precies de onderkant is.. en als ik zelf tijdens het speuren zie wat er in het gras zit en tijdens het lopen eruit komt..

met een huidafschraapsel kunnen ze de pollenallergie bevestigen toch? en beestjes als grasmijten enzo kan dat nog iets veroorzaken??

het zelf samenstellen wil hij misschien wel gaan doen maar het is al heel wat dt we over zijn op vlees, ik geef hem even de tijd maar hij kwam vandag zelf met een verhaal van een arts die veel met epi bezig is die schijnbaar verteld had dat het ook nog een optie was om te beginnen met kvv pancreas, daarna zelf samenstellen met verse pancreas en dan die extra pancreas eventueel (afh van de hond) zelfs afgebouwd kon worden. er is dus weer een deurtje open.. maar ze moeten (baas vooral) eerst even wennen aan vlees ipv brok.. dat was al een enorme stap..

ze komen er wel hihi...
Door JoNoMo
#1253422
Het kan ook zijn dat de hond meer last heeft van de pancreas.
Jopie heeft ook in het voorjaar meer last en dan bijt ze aan haar poten en buik.
Ze bijt dan echt de pijn weg
Door Lizzy
#1253436
Deesje schreef: daar dacht ik ook al aan omdat het baasje ook over de seizoensgebondenheid vertelde en het idd precies de onderkant is.. en als ik zelf tijdens het speuren zie wat er in het gras zit en tijdens het lopen eruit komt..

met een huidafschraapsel kunnen ze de pollenallergie bevestigen toch? en beestjes als grasmijten enzo kan dat nog iets veroorzaken??
Nee, ik denk niet dat ze met een afkrabsel een pollen allergie kunnen vaststellen. Ze moeten dat met een allergie-test doen.
Door Deesje
#1253438
baasje denkt niet dat het pijn is en ze had dit (de jeuk) eerder ook.. de ontlasting is super en het is echt onder in de hals waar ze nu last heeft, ze bijt er niet aan krabt alleen.. de liezen en oksels zijn nu (nog) niet overmatig geirriteerd en daar krabt ze ook niet..
Door Deesje
#1253462
is er nog iets dat ter verzachting voor de acute jeukklachten gebruikt kan worden? iets van calendula-creme of iets anders???

groene leem heeft denk ik weinig zin nu??
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1253469
is er nog iets dat ter verzachting voor de acute jeukklachten gebruikt kan worden? iets van calendula-creme of iets anders???
Ik smeerde de jeukende plekken in met Rescue zalf. Dat verzachte aanzienlijk.
Baiko ging likken/bijten tussen de liezen en die plekjes gingen rood worden, open, korstje erop en als gevolg ging hij er weer aan likken en bijten. Nadat ik ging smeren werd het likken enzo veel minder. Maar ook zijn zijn klachten minder, (nu eigenlijk bijna helemaal weg) nadat ik vers vlees ben gaan voeren. Bij Baiko komen zijn jeukklachten naar mijn mening van de brokken en voornamelijk van de granen. Ook hij krabde toen hij op brokken stond tussen de oksels en tussen de liezen. Met als gevolg hele rode pijnlijke plekken.

Nu is dat dus weg, Gelukkig!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door