Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MaaikeNoa
#1253100
Hoi,

Heb mij net aangemeld en zal me dus ook even voorstellen.
Ik ben Maaike 26 jaar en heb een bouvier van 2,5 jaar genaamd: Noa.
Met Noa heb ik veel problemen gehad zowel op het gebied van voeding als gedrag. Ze spuugde haar eten uit, had chronisch ontstoken ogen, had darmproblemen en zat niet goed in de vacht. Omdat ze zoveel problemen had en steeds al het eten uitspuugde, ben ik gaan zoeken naar de oorzaak. Ik ben toen uitgekomen op een brok zonder chemische toevoegingen erin. In eerste instanstie ging dat al veel beter, maar echt goed ging het nog steeds niet. Naast haar voedingsprobleem had ze dus ook een gedragsprobleem: ernstige verlatingsangst. Ze kon niet alleen thuis zijn, sloopte dingen, poepte en plaste in huis, ze blafte de buurt bij elkaar en had de hele dag een kletsnatte baard van de zenuwen. Ook al was ik gewoon thuis, ze was altijd gespannen en nerveus. Ik ben met haar naar een gedragtherapeut geweest, maar dat hielp vrijwel niets. Heb nog Clomicalm voor haar gekregen, maar dat deed helemaal niets. Ondertussen ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in voeding en kwam dus ook steeds meer te lezen over vers vlees. Ik raakte er steeds meer van overtuigd dat vers vlees het beste was voor mijn hond. Ik heb haar dus op een gegeven moment overgezet op vers vlees van Naturis.  Ze zit daar nu 1,5 maand op en ik moet zeggen: ik heb een heel andere hond gekregen. Ze heeft geen maag- en darmprobleem meer, geen huidproblemen enz. Ook is ze volledig van haar verlatingsangs af. Ik kan haar nu gewoon thuis laten zonder dat ze in paniek raakt. Ze is bij thuiskomst volledig droog en heeft niets gesloopt. Ik ben hier zo onwijs blij mee    . En mijn hond is niet meer nerveus en haar baard is ook helemaal droog.  Ik wilde dit graag met jullie delen en ik vertel iedereen die het maar horen wil (of niet  ) het verhaal over brokken en alle chemische toevoegingen en ik heb al een aantal mensen weten te overtuigen  .

Heb nog een vraagje: wat kan ik als beloning geven tijdens het trainen? Nu geef ik nog de brokjes van haar vorige brokvoeding.

Groetjes, Maaike
Door Mevroi Kruim
#1253113
Jeetje, wat een verhaal joh! En wat fijn dat het nu zoveel beter gaat met Noa!

Beloningssnoepjes: veel mensen (ik ook) drogen zelf vlees, in een voedseldroger, als beloningkjes. Je kunt ook in de dierenwinkel of bij de C1000 gedroogde kip, long, pens e.d. kopen en in kleine stukjes scheuren of knippen.
Door keetje
#1253155
Prachtig verhaal.
Fijn dat het nu zo goed gaat met Noa,

Ik heb ook zelf een droogmachine voor de snacks maar het kan ook in de oven.
Door MaaikeNoa
#1253293
Bedankt voor de reacties  :).

Ik had nog nooi eerder gehoord van een voedseldroogmachine  :). Waarmee kan ik die vergelijken. En waar is zoiets te koop.
En Kruimel; waar kan ik die gedroogde stukjes vlees vinden bij de C1000. En dat is dus kant en klaar.
Ik was vergeten te zeggen dat Noa allergies is voor rundvlees. Ze krijgt dan last van haar darmen. Ze krijgt nu kip, lam en eend. Ik wil haar ook graag vis gaan voeren en zag de zalmkoppen en staarten van Shaweca Petfood. Is dat wat. En kan ik daar ineens naar overstappen.
Door Mevroi Kruim
#1253296
Nou, hiero heeft de C1000 meestal wel gedroogde kipfilet en gedroogde pensstaafjes in de dierenafdeling liggen. En veel dierenwinkels verkopen iig ook gedroogde pens en gedroogde long.

Zalmkoppen en staarten zijn op zich zeer prima, het is goed om je hond 1 x per week vette vis te voeren. Maar de koppen zijn GROOT en behoorlijk hard, dus niet zo geschikt voor een beginnende barfer. Ik zou beginnen met de staarten (=ruggengraten met graat en restanten spier) en als dat goed gaat de koppen proberen. Een bouvier moet dat wel baas kunnen.

Voedseldroger: ziet er zo Afbeelding uit.

Onderin zit een motor met een verwarmingselement en een ventilator, daarmee blaas hij warme lucht door de erboven geplaatste roosters. Doordat de lucht warm en niet heet is drogen de spullen alleen uit maar verandert de eiwitsamenstelling niet en blijven veel vitamines netjes bewaard. En doordat er nauweljks vocht meer in het voedsel zit kunnen bacterien zich niet vermenigvuldigen en zo wordt het lang houdbaar.
Deze op het plaatje kost ong 60 euro.
Door MaaikeNoa
#1253323
Kruimel bedankt voor de uitleg.
En de prijs valt me ook mee. En kan ik zo'n droogmachine gewoon bij bijv. de blokker kopen?
Door Cindy de Wolf
#1253331
Fijn dat het nu zoveel beter gaar met Noa :thumbsupup: :thumbup:

Hier ook eentje die zelf snoepjes droogt.
Hierbij wat adresjes;
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/droo ... yID=141165

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid= ... Categories

In principe kan je alles drogen. Ik droog kalkoenfilet, kipfilet, haas, hert, struisvogel, paardenvlees, biologische runderlever, lamshart/vlees, wildafsnijsel, diverse soorten long, eendenhartjes, pens, kortom genoeg variatie!
Zelf heb ik ook een snijmachine, dat scheelt mij heel veel werk ;)
Door MaaikeNoa
#1253410
Ik heb even zitten kijken naar droogmachines en de mogelijkheden.
Klopt het dat het soms wel tot 10 uur kan duren eer iets droog is? Duurt best wel lang, want ik zou hem niet graag aan hebben als ik slaap of niet aanwezig ben.
Door Cindy de Wolf
#1253446
[quote="MaaikeNoa"]
Ik heb even zitten kijken naar droogmachines en de mogelijkheden.
Klopt het dat het soms wel tot 10 uur kan duren eer iets droog is? Duurt best wel lang, want ik zou hem niet graag aan hebben als ik slaap of niet aanwezig ben.
[/quote]

Ja dat klopt, kan ook nog wel langer zijn. Mijn technische vriendje heeft voor mij een eigen droogmachine gemaakt, de reguliere waren te klein voor mij ;), en ik kan nu >20kg vlees drogen en dan staat hij rustig 2 volle dagen aan.
Raadzaam is ook om je machine in de schuur of iets dergelijks te zetten want jouw neus gaat het niet fijn vinden ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door