Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mrloes
#1251771
hOi

Ik heb al eerder wat berichtjes geplaatst op t forum omdat mijn hond Boef momenteel een eliminatiedieet
moet volgen (= struisvogel) en ik dankzij dit forum al v alles te weten ben gekomen wat leerzaam is voor mij
en vooral gezond voor Boef.
Boef heeft altijd brokken gehad en eerlijk gezegd dacht ik ook altijd dat t wel in orde was, die brokken.
Soms kreeg ie een Duck-burger maar wist ik veel dat zoiets valt onder KVV en dat er uberhaupt zoiets als BARF
bestaat.

De komende 3,5 week moet Boef nog 'gewoon' zijn struisvogelvlees eten (rauw dus) en pas dan weet ik of hij
wel/geen voedselallergie heeft. Wat de uitslag ook zal zijn; na deze dieet-periode wil ik Boef andere voeding
gaan geven maar ik weet nog niet of het KVV wordt of echt BARF.
Zijn er mensen die daar ook aan getwijfeld hebben en mij iets kunnen vertellen over hun uiteindelijke keus?
En misschien wil "zo iemand" me ook 'n beetje op weg helpen met hoe ik t beste verder kan gaan na dit dieet?
Eventueel samen met mij een menu samenstellen, kijken wat ik zeker wel moet geven en in welke %.
Iemand die het een uitdaging vindt om op afstand mij en Boef te helpen met deze nieuwe start?
Iemand die voor de zoveelste x bepaalde vragen wil beantwoorden?

Ik wacht vol spanning af - alle reacties zijn welkom.

groeten
marloes & boef
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1251775
volgens mij wil iedereen je wel helpen..
ik bedoel.. als je zelf neerzet aan menu waarvan jij denkt dat het wat is voor jouw boef..
dan zullen anderen je wel hun mening geven over de percentages e.d.
we zijn hier om elkaar te helpen..

ik begrijp wel dat je door de bomen t bos niet ziet met zoveel mogelijkheden bij bijv. barf..
maar als jij al zegt dat jouw hondenkind aan een eliminatie dieet moet.. zeg je dus dat hij ws ergens allergisch voor is..
en dat is volgens mij barfen makkelijker en beter dan kvv.. omdat je met kvv altijd maar een beetje moet afwachten wat er precies inzit.. en loop je dus ook eerder het risico dat hij iets binnenkrijgt wat niet de bedoeling was..

heb je het idee dat zijn eliminatie dieet zoden aan de dijk zet?


verder was ik ook heel onzeker..
en raakte ik met het lezen van alles over menuutjes en percentages totaal chaotisch in mijn hoofd..
vond ik t moeilijk dat er geen kant en klaar menuutje klaarstond voor kiki..
en raken mensen soms geirriteerd als het erop leek dat ik het niet eerst zelf ging uitrekenen enzo..
maar uiteindelijk is het wel gelukt om een beetje te leren begrijpen hoe het in elkaar steekt..
al vind ik niet dat ik kundig genoeg ben om een ander verregaande instructies te geven..

ik zou zeggen.. zet hier neer wat boef zou mogen hebben..
hoe zwaar hij is..
dan kunnen we met zijn allen puzzelen.. :)
Door Too
#1251786
Spreeuw heeft t eigenlijk al verwoord..


Omdat je met je eliminatie bezig bent/bent begonnen zou ik dat voortzetten... en eigenlijk begin je dan dus al met barf.
Geloof dat t al eerder geschreven is maar begin straks heel langzaam, een voor één nieuwe diersoorten toe tevoegen

Bij nader inzien.. je zou de gok kunnen nemen en een kvv zondergranen gaan geven maar als hij dan reageert weet je nog niet waar t precies van komt.

En echt iedereen wil je helpen [tenminste dat is mijn ervaring], maar t is wel fijn als je zelf een opzet maakt, er over nadenkt, uiteindelijk snap je dan precies waar je mee bezig bent en hoe je t waar nodig bij kunt stellen

Kom maar op met je vragen, ideeen ook al stel je ze drie keer, t gaat er om dat Boef en jij straks lekker verder kunnen.
Door Stef@nie
#1251789
Ik heb ook getwijfeld of het KVV of BARF moest gaan worden en ik ben voor BARF gegaan. Inderdaad ook om de reden dat je bij KVV nog niet precies weet wat je voert, maar ook omdat een maaltijd zoveel malen leuker is voor de hond als er wat te kluiven valt. KVV was hier hap-slik-weg en een barfhap is soms een hele activiteit :) !

Het gewicht van je hond is inderdaad wel handig om te weten, zodat je weet welke hoeveelheden je moet gaan voeren. Wellicht is het ook een handige stap om eens te kijken aan welke barfmaterialen je zou kunnen komen. Dan is het eigenlijk gewoon een kwestie van invullen: hoeveel heeft jouw hond van wat (orgaanvlees, vleesbotten etc.) nodig en met welke barfmaterialen kan je dat invullen (bijv. als orgaanvlees geef je runderlever en kippenhartjes, als vleesbotten kippennekken en... etc.). In de bieb is natuurlijk ook de nodige info te vinden. Lees daar ook vooral het stukje over beginners, want niet alles vleesbotten zijn geschikt voor de beginnende barfhonden. Houd daar dus rekening mee.
Door mrloes
#1251799
hi

Volgens mij is er iets mis gegaan met mijn eigen reactie op die van jullie.
Moet nu gaan maar laat later op de avond weer v me horen.

Boef is trouwens ongv 7,5 jaar (komt uit t asiel), weegt ongv 30 kilo en is gecastreerd.
Hij is een kruising Rottweiler/Doberman.

Heb t idee dat ie nu bezig is met ontgiften dus het is nog even moeilijk te beoordelen
of t dieet al zoden aan de dijk zet.
Hij krijgt nu alleen struisvogelvlees omdat ik niets anders aan kan komen, althans geen
orgaanvlees en botten zijn te hard, geloof ik? Heb wel schalen v struis-eieren en die
fijn gemalen tot poeder, dat krijgt ie nu iedere dag op t vlees zodat ie toch calcium
binnen krijgt.

Later !!
Door Lizzy
#1251811
Stond ik in jouw schoenen, ging ik natuurlijk barfen. En ik zou hem 50% vleesbot geven (om te beginnen alleen zachte vleesbotten van kleinere dieren zoals kippenvleesbotten, eendennek, kwartelkarkas, etc), 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% groentemix en 20% spiervlees.

Ik zou hem 2% van zijn huidige lichaamsgewicht geven, dat is 600 gram voer per dag (dit hoeft natuurlijk niet iedere dag 600 gram precies te zijn). Dat is 4200 gram per week. De helft daarvan geef je aan vleesbot (2100 gram) per week, 10% groente maakt 420 gram per week, 20% orgaanvlees maakt 840 gram, en 20% spiervlees maakt ook 840 gram per week. In het tweede deel van dit document heb ik stap voor stap uitgelegd hoe je een menu moet maken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html.

Ik zou zelf dus beginnen met zoveel mogelijk diersoorten. Dus kip, eend, parelhoen, kwartel, rund, lam, geit en eventueel etc. Ik zou tenminste 4 a 5 verschillende diersoorten geven. Ik zou 1 vleessoort niet geven, mocht je ooit toch nog een eliminatie dieet moeten doen. Ik zou zelf geen konijn geven. Konijn is ideaal voor een eliminatie dieet omdat je daarvan gemakkelijk aan vleesbot, vlees en orgaan kunt komen.

Qua groenten zou ik zelf geen groenten uit de nachtschade familie geven. Dus geen tomaat, geen aubergine, geen paprika.

Verder zou ik zelf voorlopig eens proberen om een hoge dosering visolie te geven. Dit werkt vaak goed bij huidproblemen/huidallergieen. Vanwege de omega 3 vetzuren. Nu nog niet, eerst even je eliminatie-dieet afmaken. Maar, wel zodra je daar mee klaar bent. Ik vermoed trouwens dat er wel eens een ander probleem ten grondslag ligt aan de problemen die je hond heeft. Vaak zeggen DA's bij huidproblemen "oh, geef maar een eliminatiebrokje" maar even zo vaak liggen de problemen bij contact allergieen of andere huidproblemen. Ik kan me vergissen hoor. Maar dan gaat jouw hond op de struis binnenkort erg opknappen.
Door mrloes
#1251999
hOi allemaal

Ik ben alle reacties keer op keer aan t lezen en t kwartje begint langzaamaan te vallen en de rekenhulp is heel fijn!
(en rekenhulp Lizzy ook  ;) )
Vragen zal ik voorlopig wel blijven houden dus ik begin maar even met deze:

- Boef krijgt 2x per dag eten. Moet ik dan per keer hetzelfde menu geven of gaat t er vooral om dat hij de percentages
  per week binnen krijgt of moet iedere maaltijd bestaan uit 50% bot / 10% groente / 20% orgaan / 20% vlees ?

- Ik vind het vleesbot nogal 'eng' omdat ik t nog nooit gekocht & gevoerd heb en Boef t dus ook niet kent.
  Geef je die botjes dan apart of doe je alles in 1 bak, dus met de rest v t vlees & groente?

- Groenten moeten altijd rauw zijn? Het mag dus niet iets zijn wat over is van je eigen avondmaaltijd bv een lepel
  erwten of bloemkool? (ik noem naar ff wat)

Tot zover weer even, ondertussen ga ik de lijst van Herby maar eens bestuderen ...

mrloes
 
Door Borke
#1252211
mrloes schreef:
- Boef krijgt 2x per dag eten. Moet ik dan per keer hetzelfde menu geven of gaat t er vooral om dat hij de percentages
  per week binnen krijgt of moet iedere maaltijd bestaan uit 50% bot / 10% groente / 20% orgaan / 20% vlees ?
Je bekijkt dat hij per 2 weken alles binnenkrijgt wat hij moet hebben en dan eet hij dus niet elke dag hetzelfde.
Bijvoorbeeld een dag zalmkop, een dag pens, een dag kipkarkassen, een dag lamsribben met spiervlees en groentemix enz.
Kijk maar eens in de rubriek bij de Barf menu's daar zie je veel goede voorbeelden staan met commentaar erbij.


- Ik vind het vleesbot nogal 'eng' omdat ik t nog nooit gekocht & gevoerd heb en Boef t dus ook niet kent.
  Geef je die botjes dan apart of doe je alles in 1 bak, dus met de rest v t vlees & groente?
Je geeft geen kaal bot, maar bevleesd bot. Denk maar aan de kipvleugeltjes die je zelf van de barbecue eet, alleen eet jouw hond het rauw en ongekruid en eet de hond ook de botjes op. Je doet alles bij elkaar. Groentemix geef ik vaak apart met wat vleesnat en/of spiervlees omdat het anders zo'n knoeiboel wordt als de hond binnen eet, maar het hoeft niet.

- Groenten moeten altijd rauw zijn? Het mag dus niet iets zijn wat over is van je eigen avondmaaltijd bv een lepel
  erwten of bloemkool? (ik noem naar ff wat)
Als je wat gekookte groente over hebt dan kan je dat prima aan je hond geven, als het een geschikte groente is voor je hond en als het gekruid of gezouten is.
Voor de hond is gepureerde rauwe groente het beste.

 
Door mrloes
#1252225
hi

Het bot-gedeelte is nu redelijk te snappen al eet ik zelf geen kippenvleugeltjes of iets anders met bot er aan.
(ik ben niet v het kluiven en eet sowieso weinig vlees)

Aan vis heb ik ook zitten denken, 1x per week. Ik weet even niet wat ik me voor moet stellen bij een zalmkop
maar ik denk dat Boef er tzt wel raad mee weet  ;)

Kun je, wat betreft t pureren v groenten, ook in 1x veel klaarmaken en het invriezen?
We eten hier thuis eigenlijk de meest normale groente dus erwten, sla, worteltjes, bonen, spinazie, bloemkool ed.
Ik zag dat FOKKER een kant en klare groentemix heeft voor honden. Is dat iets??
Iemand ervaring mee?

mrloes
Door Borke
#1252230
Je kunt voor een maand groentemix pureren en dan invriezen in kleine porties.

Kant en klare groentemix ken ik niet, kenmerkend aan Barfen is dat je alles zelf regelt en niets kant en klaar koopt.
Rauwe gepureerde groentemix bestaat voor 100% uit groente zonder toevoegingen.
Lees het etiket van dat kant en klare spul en je weet wat je in handen hebt. Vaak bestaat zoiets uit heel veel aardappelmeel, aardappel is natuurlijk ook een groente, maar niet de beste keuze voor je hond!
Door mrloes
#1252327
Zou dit iets zijn om te beginnen na t eliminatiedieet;

spiervlees  20% =  lam en struis  (want struis kent ie nu en heb ik misschien nog over)
orgaan        20% =  rund
vleesbot      50% =  kip en eend      (beginnende botjes, Boef kent t nl. nog niet)
groente      10 % =  ???

Geit geef ik liever niet omdat we zelf geiten hebben en ik blijf het een raar iets vinden om
zo'n groot dier dan aan Boef te voeren ... we hebben ook kippen & eenden maar ik vrees
dat ik daar niet onderuit kom, qua beginnende vleesbotten.

Konijn ook liever niet, op aanraden van Lizzy, omdat het altijd handig kan zijn als je nog
eens moet elimineren.
Door Lizzy
#1252500
mrloes schreef: Zou dit iets zijn om te beginnen na t eliminatiedieet;

spiervlees   20% =   lam en struis  (want struis kent ie nu en heb ik misschien nog over)
orgaan        20% =   rund
vleesbot      50% =   kip en eend      (beginnende botjes, Boef kent t nl. nog niet)
groente       10 % =  ???
Lijkt me een prima begin. Qua groentes kun je beginnen met groentes die ze makkelijk eten zoals broccoli, witlof, andijvie, courgette, pompoen. Dat kun je altijd uitbreiden. Als je wat langer bezig bent, kun je misschien nog vette vis toe voegen zoals sardien of makreel of zalm.

Op zich is 5 diersoorten genoeg hoor. Maar je zou het altijd nog uit kunnen breiden met parelhoen, kwartel, enzo.
Geit geef ik liever niet omdat we zelf geiten hebben en ik blijf het een raar iets vinden om
zo'n groot dier dan aan Boef te voeren ... we hebben ook kippen & eenden maar ik vrees
dat ik daar niet onderuit kom, qua beginnende vleesbotten.
Maar rund is toch groter dan geit? Op zich hoef je natuurlijk geen geit te geven. Ik snap best dat dat emotioneel gevoelig ligt. Geit is geen vereiste ofzo.
Door Wicka
#1252523
Tipje voor de groenten mix: Ik blender een aantal groenten, wat ei, knoflook en yoghurt en zorg dat dit wel schenkbaar is en dan giet ik het in ijsblokjeszakjes dan kun je mooi per portie laten ontdooien. Ik doe dan per keer 3 blokjes ontdooien.
Je kan ook ijsblokjes bakjes nemen.
Door mrloes
#1252580
Dank dank dank!

Vraag over de groente: je neemt dus rauwe, zo uit de winkel, witlof en brocoli en andijvie? En dat doe je in 1x in de blender en klaar?

Wat betreft geit: ja klopt, een rund is vele malen groter, zelfs een struisvogel is groter  ;)
Maar het zit 'm inderdaad meer in t emotionele 'tussen mijn oren' gedeelte.

Mag ik de eend vervangen door kwartel of parelhoen wat betreft t beginnend vleesbot?

mrloes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door