Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1251581
hallo,

ik ben Joëlle en nieuw hier op het forum op dit moment heb ik nog maar een hond namenlijk Shadow een langhaar weimaraner reu van 9,5 jaar en 28 kilo, die werkt voor mij als hulphond. mijn andere hond heb ik pas inmoeten laten slapen Barney is 14,5 jaar geworden. binnenkort zal er weer een pup bij komen.
maar effe terug naar mij ik ben 26 jaar en zit vanwege crps in een rolstoel.
ik geef mijn honden sinds een paar jaar kvv (hoe meer ik er over hoor hoe anthousiaster ik word, wat is het toch een troep die brokken)
ik geef helaas maar voor 50% kvv(carnibest.). dus sochtends krijgen ze carnibest en smiddag brokken, want als ik in het ziekenhuis lig en dat lig ik vaak dan is mijn "hulp"hond altijd bij mij in het ziekenhuis. en aangezien het in het ziekenhuis verboden is om rauw te voeren, moet ik op zo,n moment dus weer meteen over kunnen schakelen op een paar weken brokken tot ik weer thuis ben.
vandaar dat ik voor 50% rauw voer.
kan dat kwaad (sochtends  carnibest en dan smiddags brokken,) en zo ja is er eventueel een ander polossing dan, met dat ziekhuisprobleem in acht genomen?
verder wil erg graag af en toe gaan barfen, maar aangezien dit nieuw is voor mij heb ik er een paar vragen over:

welke percentages moet ik aanhouden van de dingen die in een barfmailtijd moeten zitten(dat is toch spiervlees ,orgaanvlees,pens,bot en groente???)maar hoeveel tenop zichte van elkaar(percentages)?

en welke soorten groente kan ik gebruiken?

en als ik vis wil geven welke soorten zijn dan het beste?

verder vroeg ik mij af of er door de groente ook gepureerd friut moet zitten?

en als ik een rauw ei wil geven moet dat dan met schil en al of niet? en moet ik dit klutsen of niet?

wat een vragen he, ik hoop echt dat ik bij jullie de antwoorden kan krijgen.

verder geef ik elke dag een buffelhuid bot, is dit goed of niet??

en als ik naast het geven van buffelhuid ook regelmatig rauwe botten wil gaan geven zoals lamsribben strotten of wat dan ook, is dat dan wel goed voor zijn tanden ? slijten die dan niet te veel?(aangezien hij zijn tanden ook nodig heeft voor zijn werk als hulphond.)

laatste vraag
ik geef ook af en toe schapenvet blokjes en biergist pilletjes, is dat goed?

nou ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op al mijn vragen!

groetjes Joëlle

ohja: bestaan er ook complete barfpakketten waar uit ik maaltijden  kan gaan samenstellen? en zo ja waar kan ik die krijgen? ik bedoel dan geen mixen ofzo hoor, maar gewoon een pakket waar een stukje orgaanvlees en spiervlees en wat bot en een beetje pens in zit, zodat ik van daaruit kan gaan samenstellen. of moet ik dat echt allemaal appart kopen?
Door Deesje
#1251692
heej Joelle...
welkom hier! het ziekenhuisprobleem zou ik oplossen door gewoon 1x per dag alleen kvv (of eventueel) te voeren.. dus ipv 2 maaltijden nog maar eentje dan kunnen de brokken eruit... blij dat je hond zal zijn  :D

veel plezier hier.. ik zou zeggen ga lekker lezen, er is genoeg te 'beleven' en ontdekken hier..
#1252150
hoi Deesje

bedankt voor je reactie, het is alleen geen optie, ik denk dat ik het misschien verkeerd opgeschreven heb,
het probleem is namenlijk dat als ik in het ziekenhuis lig(en dat is vaak) dat Shadow (hulphond) dag en nacht bij mij is in het ziekenhuis en daar mag ik alleen brokken voeren, dus als ik thuis alleen kvv voer kan ik in het ziekenhuis niet meteen over schakelen op brokken, dus had ik bedacht dan moet ik thuis maar fivty fivty doen, (1 maaltijd kvv/barf en 1 brokken, ) zodat hij wel de brokken gewend blijft en ik dus zo kan over schakelen.,
zijn er nof mensen die wat van mijn anderen vragen kunnen beantwoorden, want kon niet alle antwoorden vinden via jouw link Saskia, wel bedankt voor je tip Saskia, want snap er nu al wel wat meer van.
Door Borke
#1252203
Brokken vragen een ander maagzuur dan vers vlees, ik zou dus niet op een dag beiden gaan voeren.
Dan kan je beter 1 dag in de week brokken voeren en de rest van de week vlees.

Mogelijk dat er nog wel een andere oplossing is:
Ik weet niet hoe lang je in het ziekenhuis ligt en hoe lang je daarna weer thuis bent?
Je kunt kijken of je ook gedroogd vlees mag voeren in het ziekenhuis, als je er een paar dagen bent dan kan dat ook een goede oplossing zijn.

De link van Saskia moet je meeste vragen wel beantwoorden denk ik.
Ik kijk nog even naar de rest, mijn antwoorden zijn vetgedrukt.
Joëlle Tromp schreef:
verder vroeg ik mij af of er door de groente ook gepureerd friut moet zitten?
NEE, fruit doe je niet door de groente heen.

en als ik een rauw ei wil geven moet dat dan met schil en al of niet? en moet ik dit klutsen of niet?
Rauw ei kan met schil en al, hier eten ze de schil echter niet op.
Je kunt het ei gewoon geven (liefst buiten want het wordt een knoeiboel) en je hond ermee laten spelen en het op laten eten.
Hier gooi ik de schil weg en gooi ik het ei over het eten heen, kan ook over de kvv. Klutsen kan voorkomen dat het een troep wordt, maar ik doe dat nooit.



verder geef ik elke dag een buffelhuid bot, is dit goed of niet??
Ik doe dat absoluut niet, veel honden krijgen daar diaree van , onze Sofi ook. Ik geef liever gewoon Barf en dan krijgen ze vaak genoeg iets te knagen.
Sofi heeft veel knaagbehoefte en heeft daar flossen voor.


en als ik naast het geven van buffelhuid ook regelmatig rauwe botten wil gaan geven zoals lamsribben strotten of wat dan ook, is dat dan wel goed voor zijn tanden ? slijten die dan niet te veel?(aangezien hij zijn tanden ook nodig heeft voor zijn werk als hulphond.)
Als je het bottendocument goed hebt gelezen dan weet je welke botten je wel en niet kunt geven.
Botten van dragende delen zijn te hard en kunnen het gebit slopen, die geef je dus niet.



ik geef ook af en toe schapenvet blokjes en biergist pilletjes, is dat goed?
Het kan geen kwaad, maar het is beslist niet nodig en voegt niets toe.
Je kunt beter visolie geven.


ohja: bestaan er ook complete barfpakketten waar uit ik maaltijden  kan gaan samenstellen? en zo ja waar kan ik die krijgen? ik bedoel dan geen mixen ofzo hoor, maar gewoon een pakket waar een stukje orgaanvlees en spiervlees en wat bot en een beetje pens in zit, zodat ik van daaruit kan gaan samenstellen. of moet ik dat echt allemaal appart kopen?
Canis Naturalis heeft dit een tijd gehad (een leverancier die vroeger ook Barf leverde) maar blijkbaar was daar onvoldoende animo voor en zij zijn ermee gestopt.
Het is ook handiger om eht zelf samen te stellen, dat is immers de essentie van zelf samenstellen!
Je kunt het wel zelf doen, per week het menu bij elkaar zoeken en in een tas in je vriezer leggen, er zijn wel mensen die dat doen.
#1252312
hoi Borke

bedankt voor de tip van het maagzuur, maar als ik dat ga doen is 1 dag brokken per week dan genoeg om hem er aan gewend te houden?

als ik in het ziekenhuis lig is dat meestal gemiddeld 3 weken, en ben daarna dan weer zeker 4 maanden thuis.
ik ga het navragen in het ziekenhuis jouw tip, maar ik denk dat het niet mag het is en blijft immers rauw ook al is het gedroogd(zijn regels van de hygiene preventie)

verder vroeg ik naar kant en klare barf pakketten omdat ik maar 1 hand kan gebruiken dus dan is het makkenlijker zelf klaar te maken, ik wil een ander namenlijk niet opzadelen met mijn probleem.maar Shadow toch gunnen wat het beste voor hem is. maar jammer dat ze dat niet meer hebben.

bedankt voor de antwoorden

gr Joëlle
Door Borke
#1252488
Joëlle Tromp schreef: bedankt voor de tip van het maagzuur, maar als ik dat ga doen is 1 dag brokken per week dan genoeg om hem er aan gewend te houden?

als ik in het ziekenhuis lig is dat meestal gemiddeld 3 weken, en ben daarna dan weer zeker 4 maanden thuis.
ik ga het navragen in het ziekenhuis jouw tip, maar ik denk dat het niet mag het is en blijft immers rauw ook al is het gedroogd(zijn regels van de hygiene preventie)
Tja ik vind het moeilijk om er iets van te zeggen.
Iedereen die hier Barft zweert de brokken volledig af, dus niemand zal er op deze manier ervaring mee hebben.
Als je hond een gemakkelijke eter is, dan hoef je volgens mij helemaal geen brokken te geven, dan eet hij alles wel wat je hem voorzet. Dus ook die brokken wel na 4 maanden.
Is het echter een zeer kieskeurige eter dan heb je weer een ander verhaal.

Wat is het voor hond/ras?
Door Too
#1252520
Hi Joelle

Wat een gepuzzel zo, maar goed dat je er mee bezig bent.
Ik moest even zoeken maar heb een adres gevonden voor complete barf-pakketten, ik heb er geen ervaring mee, t is een stuk duurder dan zelf samenstellen maar misschien is t een optie voor je
http://www.foodfordogs.nl  [ze bezorgen ook]
Je zou t evt kunnen combineren met een kant en klaar versvoer [kvv] als carnibest, bibi, bandit etc, dat is voor jou ws wel goed te doen
#1253026
hoi allemaal

Astrid:
mijn hond is een Weimaraner langhaar, en helemaal geen moeilijke eter, maar wel heel gevoelige darmen, dus ik denk dat hij daar niet tegen kan om dan inene weer brokken te krijgen terwijl hij het niet meer gewend is.

too:
bedankt voor je speurtocht ben heel blij met het adress voor de kant en klaar pakketten, en ga er zeker heen bellen om is wat info over de pakketten te vragen.

yuki:
goeie tip van renske versvleesvoeding maar helaas kan Shadow er niet tegen.
wel bedankt voor het meedenken.

ik ga het nu zo doen denk ik, dat ik 5 dagen in de week(van maandag t/m vrijdag) kvv geef(carnibest of carnivoer) en dan het weekend brokken ivm het kunnen moeten overstappen naar de brokken in het ziekenhuis. en dan lekker af en toe een barfdag inplaats van kvv met de kant en klare paketten.

ik ben ook absoluut geen voorstander meer van brokken, maar ja ik heb met het ziekenhuis probleem gewoon geen keus, ik ben allang blij dat hij inieder geval het grootste gedeelte van de week(als ik thuis ben) wel lekker vers krijgt.

als er nog iemand is die een polossing weet voor het ziekenhuis probleem dan hoor ik het graag.

iniedergeval ben ik iedereen al hartstikke dankbaar voor het meedenken enzo,en beantwoorden van mijn vragen.
mijn hond is niet alleen mijn hulp(hulphond) en dus mijn zelfstandigheid, maar Shadow is ook mijn beste vriend mijn hobby en ja eigenlijk mijn alles, dus ik wil gewoon het beste voor hem.
en doordat fysiek gezien niet alles mogenlijk is voor mij ben ik erg blij dat jullie meedenken.

voor wie trouwens een stukje zou willen lezen en foto,s wil zien van mij en de doggies, dan kan je kijken op www.assistentiehond.nl en dan bij de teams en dan bij joëlle en Shadow.
het stukje is alleen niet meer up to date, want we zijn inmiddels denk ik 4 jaar verder, en Barney is helaas overleden. maar dan hebben jullie in ieder geval effe een eerste indruk van mij en de doggys.

liefs Joëlle
Door *loes*
#1253039
Op de site gekeken, met recht iets om trots op te zijn, wat een kanjers.
Je hebt heel veel bereikt  met je honden, je mag ook trots op jezelf zijn.
Hoop voor je dat je een goede oplossing vind wat betreft het eten van de dieren.

Nog heel veel plezier met Shadow
#1253101
hoi cathelijn,

opzich een goed idee, heb dit ook een paar ker stiekem gedaan zodat hij toch een verse maaltijd kon eten.
en heb daar niet eens iemand voor nodig, want ookal lig ik in het ziekenhuis, mijn hond uitlatern doe ik lekker zelf.(ik moet wel doodziek zijn wil ik dat niet meer kunnen ,hi,hi.)
maar zelfs dat mag niet, want ze willen niet dat de hond rauw gevoerd word zolang hij in het ziekenhuis veblijft met mij.
zelfs niet als hij het buiten krijgt.want stel je voor dat hij toch een bacterie mee naar binnen neemt aan zijn bek of poot of wat dan ook.(zo denken ze.
stom he, maar ja aan de andere kant misschien ook wel weer reeel, er liggen immers vaak zeer kewtsbare zieken mensen in het ziekenhuis.
en ga er ook geen discussie punt van maken in het ziekenhuis, want ik ben allang blij dat ze me toestemming hebben gegeven dat hij mee mag.
maar af en toe een keertje, doe ik toch wel hoor;)

bedankt voor het meedenken
Door Borke
#1254046
Wauw wat heb jij veel met Shadow gedaan, geshowd tot Ned. kampioen en al die G&G trainingen en daarnaast is hij altijd bij je en voor jou aan het werk.
Die hond heeft werkelijk een droomleven bij jou  ;D

Als het verhaaltje 4 jaar oud is dan is hij inmiddels 10 jaar, tot welke leeftijd mag hij functioneren als hulphond, zijn daar limieten voor zoals bij geleidehonden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door