Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienke_p
#123635
Hallo mensen,

Ben ik weer met een 'nieuw' probleem. Ik heb namelijk een gasthond, duitse herder mix van 7 1/2 jaar oud. gecastereerde teef. Zwart en genaamd Snowwhite (Thaise humor :D).

Ik ken dit dier al vanaf haar 7e levensmaand. Ze heeft een historie van huid problemen en antibiotica en pred. Tot een jaar of twee geleden toen ze weer problemen had, en eigenaren eindlijk overstag gingen om mij haar en haar vriendje, lcuky de dalmaat, op rauw voer over te zetten. Haar problemen verdween als sneeuw voor de zon (misschien was dat de reden voor haar naam wel ;))

Helaas besloten de eigenaren vorig hun 2 honden bij haar moeder in 'the village' onder te brengen. Na zo'n vier maanden aldaar was het resultaat zwaar 'deep pyoderma', waarbij Snowwhite van kop tot kont onder de abcessen kwam te zitten. Eind vorig jaar kwamen ze weer bij mij. ik ben met haar na de Da gegaan (en heb hun ditmaal wel vrij recht voor hun raap gezegd wat ik ervazn vond), waar zij een antibiotica kuur kreeg en de mededeling dat deze kuur minstens een maand moest worden volgehouden en misschien wel langer. Afijn, lang verhaal kort; ze ging goed tijdens de kuur, maar 1 a 2 weken nadat het beindigen van de kuur komt elke keer het probleem terug.

Het onderliggend probleem is dat ze allergisch is voor 'iets' in het droogvoer; dat kan de granen zijn maar ook de chemicalieen.

Vanmorgen kreeg iki ook nog eens de diagnose, die ik al verwacht had na het zien van de symptomen; acute E.canis :(

Goed, nu mijn vragen; wat kan ik nu het beste doen? Vanwege de E.canis moet ze aan de doxycycline, dus daar kunnen we niet omheen. Maar verder zit ik te denken aan het geven van immuniteits pillen om haar immuniteit eens fiks te porren, eventueel een ontgiftigings kuur (maar kan dat wel nu ze antibiotica krijgt?) en de DA wil me speciale omega 3 en 6 pillen aansmeren. Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is, naast het rauwe voedsel wat ze al krijgt een waar ze het goed opdeed VOOR ze die pyoderma kreeg.

Kan iemand me helpen?

MVG, Nienke
Door Lizzy
#123908
Volgens mij weten veel mensen niet wat E. Canis is. Ik wist het in ieder geval niet.... Vandaar even dit:

What is It?

* Canine ehrlichiosis, commonly referred to as E. canis is an infectious blood disease that is transmitted in saliva of the brown dog tick.

* E. canis is diagnosed most frequently in areas having natural brown dog tick populations.

* While E. canis is most common in the southeastern and south-central United States, it is prevalent in other parts of the country, including northeastern states such as, New York, Pennsylvania, and Connecticut, mid-Atlantic states, including North Carolina, South Carolina, Georgia and Alabama, and southwestern states such as Texas, Arizona and Oklahoma.

In humans, ehrlichiosis was first recognized in 1986, making it the most recent tick-transmitted disease to emerge in the United States. Human ehrlichiosis is likely to be underreported because only 19 state health departments require notification of the disease and no nationwide surveillance program exists. Similarly, canine ehrlichiosis is often under-diagnosed.

What are the Symptoms?

* E. canis has three phases -- acute, subclinical and chronic.

* Signs of the disease will vary with each state making diagnosis of E. canis nearly impossible based on symptoms alone.

* Acute Phases -- signs are similar to symptoms of many other more common diseases and are often mild, going unnoticed by a pet’s owner. Signs include: fever, discharge from eyes and nose, lack of appetite, depression, weight loss, and swollen lymph glands.

* Subclinical Phase -- while this phase can last for years, dogs may never show any obvious symptoms.

* Chronic Phase -- this stage can be either mild or severe. If mild, the disease appears to mimic a vague illness and dogs show signs of obvious weight loss. If this phase is severe, signs include eye disease, spontaneous nosebleeds, retinal bleeding, and swelling of limbs.

Is it Easily Diagnosed?

“There are more cases of E. canis than most dog owners, and even some veterinarians realize. Left undiagnosed and untreated, the disease can be extremely debilitating for pets, even fatal," says Dr. Rick Alleman, associate professor of Clinical Pathology at the University of Florida, presently studying the effects of ehrlichiosis in humans and domestic animals.

* E. canis is notoriously difficult to diagnose without a veterinarian-administered test.

* IDEXX Laboratories has developed an in-clinic veterinary testing tool called the SNAP 3Dx test. This three-in-one tool can screen for E. canis as well as heartworm and Lyme disease.

Can E. Canis be Prevented? Treated?

A 2003 survey conducted by IDEXX Laboratories found that E. canis is widespread across the continental United States. Only North Dakota and Washington have no reported incidences. A vaccine to protect your pet against E. canis infection is not available, but pet owners can reduce the risk of infection by controlling ticks or avoiding tick endemic areas.

E. canis can be treated, although both treatment and outcome depend on the severity and progression of the disease. Early detection and treatment can make a big difference in limiting severe disease. Your veterinarian can prescribe the most appropriate medications for treatment, which may include antibiotics, steroids, fluid therapy and blood transfusions.

Courtesy of ARA Content

Maar goed, volgens mij kun je geen ontgiftingskuur geven totdat de antibioticakuur is afgelopen. Want terwijl je de antibiotica geeft, vergiftig je de hond weer dus dat heeft geen zin. Plus, je moet nu niets geven (denk ik) dat de werking van de antibiotica kan verstoren.

Volgens mij kun je niet veel meer doen (op het moment) als vitamine C, omega 3 en misschien actieve 6 vetzuren geven (dus vis en borage olie - overigens is het dus maar de vraag wat er in die capsules van de DA zit....) en probiotica (hetgeen ook niet echt help natuurlijk zolang de hond antibiotica krijgt). Maar goed, ik ben geen holistisch DA!

Misschien moet je ook eens rondbrowsen op: http://www.shirleys-wellness-cafe.com/search.htm
Door nienke_p
#124917
Hoi Lizzy, Bedankt voor je aanvulling.

Helaas is het in Thailand niet veel beter, en E. canis komt hier heel erg veel voor. De snap kit is hier vrij nieuw en niet iedere DA heeft het al. De mijne dus wel. het is een enorme voor uitgang met de voorgane gebruikelijke bloed test dat in een menselijk lab op bloed parasieten onderzocht werd. Ca. 30 % kans dat ze dan ook iets tegen zouden komen.

Jammer, dat verder niemand geereageerd heeft op mijn vragen over de deep pyoderma. Het dier heeft er zoveel last van en het wordt allemaal nog moeilijker gemaakt door de E.canis en daarbijgaande behandling met doxycycline.

Dat van het beter niet ontgiften, klinkt me heel logisch in de oren, was er al bang voor zo'n antwoord te rkijgen. toch hoop ik nog steeds op wonderen :)
Ben namelijk nbang dat het dier de doxy-behandeing niet aankan. Ze is echt niet zo sterk (meest belazerde immuniteit, maar hoe belazerd dat weet ik niet) en gisteren voelde ze zich nog knap beroerd met veel pijn.

Afijn, ik hoop dat alsnog meer mensen reageren,

MVG, Nienke (die dus geen computer thus heeft en dus niet elke dag de mail kan checken of gezellig met jullie mee kwebbelen)
Door Lizzy
#125248
Ik hoop ook op meer reacties Nienke! Ik zal morgen ook eens kijken of ik meer kan vinden.
Groetjes, Lizzy
Door Peet
#125801
Tja, het enige wat ik nog kan bedenken om de hond zijn immunsysteem een boost te geven, is Echinacea en Vit C. Beide in flinke doses!

Verder krijgt Beau in het najaar van mijn homeopatische DA een kuur Wob-Enzym. Ik weet niet precies wat het is, maar het is een "constitutie-middel" waar hij behoorlijk van opknapt en zodoende dus mooi fit de winter mee in gaat. (Zie ook: www.wobenzym.com).
Hoewel je in de tekst zou lezen dat het voornamelijk voor artritis-patienten is, wordt het ook al "health-boost" gegeven.

Misschien dat je hier nog wat mee kan, Nienke....Heel veel succes toegewenst!
Laatst gewijzigd door Peet op ma 12 jul 2004, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#125871
Ook nog even in het Nederlands



Dit is een van de meest voorkomende teek overdraagbare ziektes alhoewel het niet eenvoudig is dit vast te stellen. Ehrlichia canis is een parasiet die neutrophils beïnvloedt (een groep witte bloed cellen)en zij veroorzaakt een afname van deze bloed cellen (neutropenia). Andere gevolgen van deze ziekte zijn afhankelijk van de immuniteit reactie van het dier tegen deze parasiet. Diverse gradaties van gewricht ontstekingen (artritis), een verandering in de nierfunctie (glomerulonephritis) en een vermindering van het aantal bloedplaatjes (thrombocytopenia) zijn sommige van de lichaamsfuncties welke beschadigd kunnen worden door de parasiet.

Enkele gewone klinische tekenen zijn koorts, kreupelheid en neusbloedingen (epistaxis). Epistaxis is ook een klinisch teken van Leishmaniasis, een andere ziekte welke later besproken wordt.

Om een diagnose voor Ehrlichiosis te maken, moet de kleine parasiet gevonden worden in neutrophils of antilichamen tegen ehrlichia moeten in de hond zijn bloed gevonden worden. Het direct zichtbaar maken van neutrophils is nogal moeilijk omdat slechts een klein aantal van hen aangedaan is. Het aanmaken van anti- lichamen kan enkele weken nadat de ziekte zich heeft openbaard plaatsvinden en niet alle laboratoria kunnen deze test uitvoeren. Thrombocytopenia is zeer karakteristiek voor de ziekte maar ook andere afwijkingen kunnen een vermindering van de bloedplaatjes tot gevolg hebben. Een toename van bèta en gammaglobulines is gebruikelijk bij Ehrlichiosis en Leishmaniasis.

Omdat een specifieke diagnose van Ehrlichiosis niet altijd mogelijk is, is het in sommige gevallen nuttig om een hond te behandelen die sommige van de kenmerken heeft totdat de diagnose gesteld kan worden. Ehrlichia canis en andere door teken overdraagbare parasieten zijn zeer gevoelig voor tetracycline en doxycycline. Het herstel van honden vindt meest plaats tussen de 27 en 72 uren na behandeling alhoewel de behandeling soms moet worden voortgezet tot minimaal 10 dagen. Een uitzondering zijn de honden met chronische Ehrlichiosis waarbij aanvullende behandeling nodig is en het herstel kan hierbij maanden duren
Door Lizzy
#125873
Hoi Nienke, ik heb eindelijk wat in een homeopathie boek (voor honden) gevonden maar de symptomen die daar beschreven worden en de bijpassende middelen, die komen totaal niet overeen.....

Men heeft het hier wel over infecties, maar ook over oogafscheiding, coordinatiestoornissen, verlamming en stuipen...?

Wil je toch de vier middelen hebben die genoemd worden?
Door nienke_p
#126456
Peet schreef: Tja, het enige wat ik nog kan bedenken om de hond zijn immunsysteem een boost te geven, is Echinacea en Vit C. Beide in flinke doses!

Verder krijgt Beau in het najaar van mijn homeopatische DA een kuur Wob-Enzym. Ik weet niet precies wat het is, maar het is een "constitutie-middel" waar hij behoorlijk van opknapt en zodoende dus mooi fit de winter mee in gaat. (Zie ook: http://www.wobenzym.com).
Hoewel je in de tekst zou lezen dat het voornamelijk voor artritis-patienten is, wordt het ook al "health-boost" gegeven.

Misschien dat je hier nog wat mee kan, Nienke....Heel veel succes toegewenst!
Hoi Peet,

Bedankt voor je reactie. Heb op de website gekeken. Interessante info, maar waarom willen ze niet zeggen hoewel zo'n pot kost? ??? Het zou fijn zijn dat te weten aangezien ik het moet importeren. dus... Waar haal jij of je Da het vandaan? En hoeveel kost het? Naast deze hond heb ik namelijk m'n eigen rottie met artritis, m'n waardige Afghaan dame van 11 1/2 die toch best wat stijfjes aan het worden is ;), en (godbeter het >:() 5 maanden oude Duitse dog, waarbij je in tranen uitbarst als je dat abolute wrak ziet >:( >:( Ik hoop zo dat ik de eigenaren over kan halen om op rauw voer over te gaan of in ieder geval veel Vit C te geven. Verder klinkt dus deze info of het wobenzym goed.

MVG, Nienke
Door nienke_p
#126461
karray schreef:
Ook nog even in het Nederlands



Dit is een van de meest voorkomende teek overdraagbare ziektes alhoewel het niet eenvoudig is dit vast te stellen. Ehrlichia canis is een parasiet die neutrophils beïnvloedt (een groep witte bloed cellen)en zij veroorzaakt een afname van deze bloed cellen (neutropenia). Andere gevolgen van deze ziekte zijn afhankelijk van de immuniteit reactie van het dier tegen deze parasiet. Diverse gradaties van gewricht ontstekingen (artritis), een verandering in de nierfunctie (glomerulonephritis) en een vermindering van het aantal bloedplaatjes (thrombocytopenia) zijn sommige van de lichaamsfuncties welke beschadigd kunnen worden door de parasiet.

Enkele gewone klinische tekenen zijn koorts, kreupelheid en neusbloedingen (epistaxis). Epistaxis is ook een klinisch teken van Leishmaniasis, een andere ziekte welke later besproken wordt.

Om een diagnose voor Ehrlichiosis te maken, moet de kleine parasiet gevonden worden in neutrophils of antilichamen tegen ehrlichia moeten in de hond zijn bloed gevonden worden. Het direct zichtbaar maken van neutrophils is nogal moeilijk omdat slechts een klein aantal van hen aangedaan is. Het aanmaken van anti- lichamen kan enkele weken nadat de ziekte zich heeft openbaard plaatsvinden en niet alle laboratoria kunnen deze test uitvoeren. Thrombocytopenia is zeer karakteristiek voor de ziekte maar ook andere afwijkingen kunnen een vermindering van de bloedplaatjes tot gevolg hebben. Een toename van bèta en gammaglobulines is gebruikelijk bij Ehrlichiosis en Leishmaniasis.

Omdat een specifieke diagnose van Ehrlichiosis niet altijd mogelijk is, is het in sommige gevallen nuttig om een hond te behandelen die sommige van de kenmerken heeft totdat de diagnose gesteld kan worden. Ehrlichia canis en andere door teken overdraagbare parasieten zijn zeer gevoelig voor tetracycline en doxycycline. Het herstel van honden vindt meest plaats tussen de 27 en 72 uren na behandeling alhoewel de behandeling soms moet worden voortgezet tot minimaal 10 dagen. Een uitzondering zijn de honden met chronische Ehrlichiosis waarbij aanvullende behandeling nodig is en het herstel kan hierbij maanden duren
Dank vor de aanvulling. De E.canis is een echt nare ziekte. de symptomen kunne zo vaag zijn. Zo vertelde ik twwe geode vriednen van me over de snap test en dat ik al m'n klanten aan ga raden om deze test tenmisnte 1x per jaar te doen. Een van m'n vrieden belde me eergisteren op, haar york had twee ochtenden achter elkaar foam opgespuwd na er vlak voor hel droog gehoest te hebben. Dit gebeurde beide keren maar een keer, de rest van de dag van de hond ok, als 'normaal'. Door al mijn verhalen is ze toch maar voor een snap test gegaan, gewoon voor de zwekerheid. Goddank dat ze dat gedaan had, want het 3 jarig diertje blijkt toch E.canis te hebben :(. Buiten die twee keer hoesten en foam opspugen was er niets te merken aan het dier. pikobello gezond ... leek het.

Echt naar :(

MVG, Nienke
Door Peet
#126474
effe aan het googelen geslagen:

www.vitatheek.nl verkoopt het
www.hondenshop.nl ook, en
www.medicijnen.nl ook

er zit in Wob-enzym de volgende zaken:
1 dragee bevat: 100 mg pancreatine - 10 mg lipase - 1 mg chymotrypsine - 60 mg papyotine - 10 mg amylase - 50 mg rutine - 45 mg bromeline - 24 mg trypsine.

Ik hoop dat je hier wat mee kan Nienke!
Laatst gewijzigd door Peet op di 13 jul 2004, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienke_p
#126481
Lizzy schreef: Hoi Nienke, ik heb eindelijk wat in een homeopathie boek (voor honden) gevonden maar de symptomen die daar beschreven worden en de bijpassende middelen, die komen totaal niet overeen.....

Men heeft het hier wel over infecties, maar ook over oogafscheiding, coordinatiestoornissen, verlamming en stuipen...?

Wil je toch de vier middelen hebben die genoemd worden?
Oei, daar vraag je me wat?

Nou ... stuipen heb ik (nog) niet gezien bij haar, gelukkig. Ook geen verlammings verschijnselen, wel de spier- en gewrichtspijn die ook gepaard gaat met E.canis. Verder heeft ze dus de deep pyoderma en als ze geen antibiotica slikt behoorlijk mucus in haar ogen. Maar of dat samen gaat met de pyoderma, E.canis of beide dat weet ik niet.

Beide honden (zij en haar 'lief' de dalmaat Lucky) zijn sinds afgelopen vrijdag terug bij hun eigenaren. Gelukkig zijn/waren die een en al begrip. want het is echt niet leuk om zulk zieke honden terug af te moeten leveren, met daarbij een heel hogen DA rekening.

Eind van de maand moeten de eigenaren ook nog eens naar een seminar in Japan (ze wilden niet eens ruilen; zij op de hondjes passen en ik naar Japan :-\ > ben daar nog nooit geweest ;) ) en komen de honden weer terug bij mij.

Alle info op homeopatische middelen (met dosis en al, dan kan ik dat weer bestellen hier) die van toepassing kunnen zijn voor deze honden, maar ook voor de York met E.canis van m'n vriendin zijn van harte welkom. Naast de doxycycline, kan Echinecea (hoe schrijf je dat ook alweer?) gebruikt worden en helpt dan de Vit C. eigenlijk nog wel goed?

Is ribes nigrem iets om standaard als immuun booster te geven? Iemand kwam daar namelijk eens mee aan zetten als een soort ' all round middel'. En zo ja, wat is de dose en hoe vaak per dag en hoe lang een kuur of zoiets?

Wow, weer een hoop vragen, als ik zo doorga word ik nog wel eens een homeopaat.

Doet me de volgende vraag bedenken: is er een goede schriftelijke opleiding voor homeopathie voor kleine huisdieren? Kan iemand me daar info over verschaffen? Of is een opleiding tot menselijke homeopathie ook goed?

MVG, Nienke
Door nienke_p
#127445
Peet schreef: effe aan het googelen geslagen:

http://www.vitatheek.nl verkoopt het
http://www.hondenshop.nl ook, en
http://www.medicijnen.nl ook

er zit in Wob-enzym de volgende zaken:
1 dragee bevat: 100 mg pancreatine - 10 mg lipase - 1 mg chymotrypsine - 60 mg papyotine - 10 mg amylase - 50 mg rutine - 45 mg bromeline - 24 mg trypsine.

Ik hoop dat je hier wat mee kan Nienke!
Hoi Peet, ik zie dat je gelijk al geantwoord had op mijn vraag. Helaas kreeg de computer hier weer eens kuren en kon ik niet eens meer uiloggen. wat dat toch iedere keer is ???

Dank voor je antwoord in ieder geval. Ik weet nu hoeveel ongeveer die pillen in Thaise Baht zijn. Niet echt goedkoop :(

MVG, Nienke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door