Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1251518
Eerst even kort voorstellen.
We zijn een echtpaar van 62 respectievelijk bijna 65 jaar oud.
In de afgelopen 36 jaar hebben we al 3 puppy's (allemaal teefjes, 2 Duitse jachtterriërs en 1 Dwergschnauzer) grootgebracht.
Al deze honden hebben uitsluitend op brokken (Royal Canin) geleefd, ik wist toen immers nog niet beter.
Na het onverwacht overlijden van onze Dwergschnauzer (acute hartstilstand tijdens het uitlaten) hebben we nu weer een nieuwe huisgenoot in ons midden opgenomen en wel een Welsh-Terriër teefje, Fleur genaamd, van nu inmiddels bijna 6 maanden.
Deze stamboom pup komt uit een kennel waar zij de eerste 4 maanden is opgegroeid met Eukanuba hondenbrokken en één á twee keer in de week pens.
Toen we de hond met 4 maanden in huis kregen zijn we onmiddellijk maar wel geleidelijk overgestapt op CB diepvries Natuurvoer Puppy afgewisseld met diepvries Prins TotalCare Super.
Fleur krijgt 2 keer per dag circa 125gr CB of Prins.
Op zich gaat het prima want Fleur weegt op dit moment 6,7kg maar ik heb toch wel een aantal vragen.

Het is in de afgelopen (bijna) 2 maanden 3x voorgekomen dat Fleur `s-nachts in haar gesloten bench piepte / jankte en als ik haar dan onmiddellijk naar buiten liet bleek zij een behoorlijke dunne ontlasting te hebben.
Nu viel het mee op dat dit gebeurde als ik de ochtend en avond daarvoor Prins had gevoerd, althans dit idee heb ik wel.
Is er hierover iets bekend, m.a.w. kan een wisseling van deze 2 merken een dunne ontlasting tot gevolg hebben waardoor Fleur `s-nachts onrustig kan worden en is het überhaupt af te raden om met deze 2 merken te wisselen?
De reden waarom ik af en toe afwissel met Prins is het gebruiksgemak van de 100gr schijfjes want dan had ik vergeten om de CB 1000g diepvriesworst in pasklare porties te hakken.

Om nu ook de tekst in het onderwerp recht te doen hierbij de volgende vraag:
Eind augustus gaan we voor minimaal 2 maanden naar Spanje om op de hoogte van Valencia te kamperen.
Nu heb ik niet de illusie dat ik daar passend diepvriesvoer kan krijgen en ook al zou dit het geval zijn hebben we natuurlijk ook bewaarproblemen.
Zelf eten samenstellen lijkt me ook geen optie omdat we er simpelweg geen ervaring mee hebben en het ook op diversen praktische problemen stuit.
Nu overwegen we om voor die ruim 2 maanden tijdelijk op brokken over te stappen. Uiteraard zal Fleur ook regelmatig een stuk vers vlees van de slager krijgen maar als hoofdmaaltijd willen we toch brokken gebruiken.

De vraag is nu, moeten we al ruim voordat we met vakantie gaan al op brokken overgaan?
Graag een advies hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Hetzelfde geldt dan ook als we weer terugkomen en weer naar CB diepvries Natuurvoer overstappen.
Moet dit dan ook weer geleidelijk aan gebeuren?

En de laatste vraag is, welke brok kan ik het beste als tijdelijk alternatief gebruiken?
Is mijn aanname juist dat ik voor een geperste brok moet gaan?

Ik hoop dat ik alles duidelijk genoeg heb verwoordt.
Jürgen
#1251579
Ik zou circa een week vantevoren beginnen met brok bijvoeren zodat je eventuele spijsverteringsproblemen nog thuis kunt opvangen. Te beginnen met wat brokkies tussen de maaltijden door en dit zo opbouwen tot minder maaltijden, meer brokkies.
Bij thuiskomst, brokkies de kliko in en meteen weer terug naar je verse voer.

Welke brok...ach, voor die korte periode...pak maar wat je hond lekker vind.


Ook hier geldt overigens dat dit forum niet dé plek is om over de kwaliteit van verschillende brokken te discusiëren.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 07 mei 2009, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#1252493
Dan zou je de prins puppy kunnen nemen, de roze zak is geperste brok.
Blauwe zak ook die brokjes zijn precies hetzelfde maar wat groter.
Verder is er nog Cavom en Farm Food, maar er zijn vast wel mensen hier
die meer geperste broknamen kennen.

Wil je daar niet gewoon vlees uit de supermarkt halen?
Dan zou je een beetje moeten gaan barfen of gewoon gehakt voeren.
#1252516
[quote="*Evalien*"]
Wil je daar niet gewoon vlees uit de supermarkt halen?
Dan zou je een beetje moeten gaan barfen of gewoon gehakt voeren.
[/quote]
In 1e instantie was dit ook eigenlijk mijn bedoeling.
Er kleven echter toch wel wat problemen aan vast.
Als ik inderdaad Rundergehakt of ander vlees (behalve varkensvlees) zou halen dan is de maaltijd immers niet kompleet.
Ik kan de hond toch moeilijk een groot deel van de vakantie rundergehakt voeren of zou dit geen probleem zijn?
Normaliter zou ik dan b.v. wat groente van onze dagelijkse maaltijd aan het vlees kunnen toevoegen maar als we in Spanje zitten gaan we toch ook al regelmatig uit eten en de overige dagen staat meestal de BQ aan met wat sla, stokbrood, e.d. erbij.
Echte maaltijden zoals thuis komen er niet vaak aan bod.
Ik ben dan toch wel bang dat de hond tijdens de 2 maanden te eenzijdig voer krijgt.
Als ik dan zie hoe snel de darmen van een jonge hond van slag kunnen raken vraag ik me af of barfen een goede optie is, temeer dat ik er nauwelijks idee heb waar ik dan op moet letten.
Hierbij komt ook nog dat het 'boodschappen doen' in Spanje iets anders is dan hier bij de plaatselijke supermarkt of slager.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door