Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#1250988
hallo,

ik zit met een probleem en hoop hier mensen te treffen die mij kunnen helpen. ik zal het uitleggen. gisteren ging ik met mijn border naar de dierenarts voor zijn duim. is ontstoken en ontwricht verder niks. een zalfje mee en een antibioticakuur. hij was verder gezond en zijn drukke zelf, sinds vanochtend ben ik mij dood geschrokken. hij was dood en dood ziek. had al 2 keer antibiotica pil gegeven. kijk op de bijwerkingen en tja daar kan je traag en misselijk van worden. nou ja zat me niet lekker. zo ziek was hij lifte niet eens zijn kop op. ik meteen de DA bellen dat ik accuut wilde stoppen met die medicijnen. ze zeiden dat ik mochtstoppen. 4 uur later heb ik weer gebeld omdat hij niet verbeterd met de vraag wanneer de bijwerkingen weg zijn. ze zei kan wel 12 uur tot 24 uur duren ik zei ja daar wil ik niet opwachten gaat echt niet goed. nou zei de assistente dan kom je zo langs en dan kijkt de Da hem na. tja wij daar aangekomen is hij nog steeds sloom. temp opgenomen heeft het ventje 41 graden koorts :'(. ookj blijkt hij in ene last van zijn longen te hebben longontsteking. sorry maar voor die pillen was hij niet ziek en 8 uur later was hij doodziek. ik melde kan het door die gen komen ze zegt kan niet door de pillen of die gen komen is meestal dat het gen voor m,iddelen tegen ongedierte zou zijn. dat geloof ik dus niet. kan iemand mij helpen want moet morgen terug komen. om te kijken of het verbeterd en als het eerder nog slechter gaat eerder terug. ik ben boos en teleurgesteld. mijn border is (nhog) niet getest op die gen. :'(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1250999
Op Gencouns.nl staat een lijst met verdachte middelen. Maar dan zul je wel precies moeten weten wat je gegeven hebt.

Als je een punt wilt maken op dit gebied dan moet je gewoon een keer die DNA-test doen, dan weet je ook of je je wel of niet ongerust hoeft te maken als je medicijnen voorgeschreven krijgt. Nu is het koffiedik kijken. Jij bent bang voor bijwerkingen vanwege een defect gen terwijl je niet eens zeker weet of je hond wel dat defecte gen heeft.
Door pallas
#1251001
Hier kan je het nakijken.

http://www.gencouns.nl/mdr1-3.php

er staan een paar antibiotica tussen , let er wel op dat de merknaam kan varieren en dat je dus even naar de werkzame stof moet zoeken.
desnoods via de apotheek doen!

Ik ga even verder mailen om antwoord te krijgen wat de gevolgen zijn van een collie-gevoelig middel toedienen.
Door lightning
#1251007
zoals ik al melde ik ben nu niet thuis ik kijk thuis even hoe het heet weet het niet uit mijn hoofd. misschien is het gewoon toeval. ja ik wilde hem wel gaan testen dat was wel de bedoeling maar is er tot op heden bij ingeschoten.
Door pallas
#1251022
lightning schreef: hallo,

ik zit met een probleem en hoop hier mensen te treffen die mij kunnen helpen. ik zal het uitleggen. gisteren ging ik met mijn border naar de dierenarts voor zijn duim. is ontstoken en ontwricht verder niks. een zalfje mee en een antibioticakuur. hij was verder gezond en zijn drukke zelf, sinds vanochtend ben ik mij dood geschrokken. hij was dood en dood ziek. had al 2 keer antibiotica pil gegeven. kijk op de bijwerkingen en tja daar kan je traag en misselijk van worden. nou ja zat me niet lekker. zo ziek was hij lifte niet eens zijn kop op. ik meteen de DA bellen dat ik accuut wilde stoppen met die medicijnen. ze zeiden dat ik mochtstoppen. 4 uur later heb ik weer gebeld omdat hij niet verbeterd met de vraag wanneer de bijwerkingen weg zijn. ze zei kan wel 12 uur tot 24 uur duren ik zei ja daar wil ik niet opwachten gaat echt niet goed. nou zei de assistente dan kom je zo langs en dan kijkt de Da hem na. tja wij daar aangekomen is hij nog steeds sloom. temp opgenomen heeft het ventje 41 graden koorts :'(. ookj blijkt hij in ene last van zijn longen te hebben longontsteking. sorry maar voor die pillen was hij niet ziek en 8 uur later was hij doodziek. ik melde kan het door die gen komen ze zegt kan niet door de pillen of die gen komen is meestal dat het gen voor m,iddelen tegen ongedierte zou zijn. dat geloof ik dus niet. kan iemand mij helpen want moet morgen terug komen. om te kijken of het verbeterd en als het eerder nog slechter gaat eerder terug. ik ben boos en teleurgesteld. mijn border is (nhog) niet getest op die gen. :'(
\


Dat klopt dus niet. Bij een behandeling van een border zou elke dierenarts even de actuele lijst moeten raadplegen!
Als het goed is houd een d.a dat toch bij?
hij/zijn kan het toch opzoeken? ik vraag er trouwens altijd naar als  er wat aan mijn border gedaan wordt, puur uit voorzorg!
Door lightning
#1251030
dank je wel voor de moeite :-*... ik zal thuis even kijken. ze wilde wel de antibiotica zelf ook zien want misschien is het verkeerde middel gepakt. ze zegt fouten maken is menselijk. ja maar dit is wel mijn dier zei ik. morgen moet ik sowieso wel terug..
Door Suzanne
#1251074
Heel veel sterkte!!

Hopelijk komt het met je kanjer helemaal goed.

Het KAN door de aB komen en de overgevoeligheid ivm mdr1-gen.
Daarom behandel ik allebei mijn shelties alsof ze lijder zijn en vraag ik bij ELK middel wat ze waar dan ook tegen of voor krijgen na of het kwaad kan voor shelties. Ik kijk dat ZELF ook nog een keer na en bij twijfel bel ik vrienden of een fokker. 
Op de site van de nsv (shelievereniging) (www.nederlandsesheltievereniging.nl staat ook een lijst met medicijnen en ik dacht op www.collieclub.nl ook

Je hoeft dus niet te testen ;-)  ... behandel 'm gewoon alsof hij lijder  is.. geen risico nemen!

En oh ja, ik ben dus bij mijn vorige da weg omdat hij het hele mdr-1 niet serieus nam, hij "had er nooit van gehoord dat een sheltie daarme problemen had"... en dan neem ik die da dus niet serieus!

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1251083
Ivermectine is het meest beruchte medicijn, maar er zijn meer medicijnen beschreven die problemen kunnen veroorzaken bij de bovengenoemde rassen:

Ivermectine - Tegen parasieten zoals wormen, mijten en luizen
Loperamide - Ter bestrijding van diarree
Digoxine - Ter versterking van de hartfunctie
Vincristine, Vinblastine en Doxorubicine -  Celgroeiremmers, remming groei van tumoren
Cyclosporine - Ter onderdrukking van de werking van het immuunsysteem
Grepafloxacine, Sparfloxacine - Antibiotica, ter bestrijding van bacteriele infecties
Ondansetron - Ter bestrijding van misselijkheid en braken
Chinidine -  Ter bestrijding van hartritmestoornissen
Ebastine - Ter onderdrukking van allergische reacties
Dexamethason - Ontstekingsremmer, remt allergische reacties
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1251086
RASSEN DIE RISICO’S LOPEN

Aanvankelijk werd de medicijnovergevoeligheid vooral beschreven als een probleem bij Collies. Intussen weten we dat niet alleen Collies aangedaan zijn met het gendefect. De rassen waarbij het gendefect in meer of mindere mate voorkomt zijn:

Schotse Collie
Shetland Sheepdogs (Shelties)
Border Collies
Bearded Collies
Old English Sheepdogs (Bobtails)
Australian Shepherd
Australian cattledog
Witte herders
Langharige Whippets
Zijden windhonden
McNab dog
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door