Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jane Doe
#1238040
Ik heb de mixen van Herby als begin voor botvlees
1 teefje van mij laat meteen al het eten vallen, zodra het maar iets kraakt.
Het is de bedoeling om het op ten duur uit te breiden met echt bot

Het menu zoals hier onder is voor mijn 2 teefjes, Amstaff van rond de 25 kilo
Mijn reutje van 8 maand heb ik op 600 gr per dag staan..

Vleesmix 1 (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens en geschikt voor groentenmix

Vleesmix 2 fijngemalen

Botmix 1 gemalen kip/eend, karkas

Botmix 2 gemalen eend/konijn/haas en karkas

Botmix zalm (gemalen zalmkarkas met vlees)

Maandag
Botmix 2/vleesmix 2 500 gr

Dinsdag
Vleesmix 1 250 gr
Kippennekken 250 gr

Woensdag
Botmix 1/ Vleesmix 1 500 gr

Donderdag
Botmix zalm 500 gr

Vrijdag
Botmix 2/vleesmix 2 250 gr
Rundernier 150 gr
Runderhart 100 gr

Zaterdag
Vleesmix 1/botmix 1 250 gr
Vis (verschillend) 250 gr

Zondag
Botmix 2/vleesmix 2 300 gr
Kippenmagen 200 gr

Klopt het zo een beetje?
Door Linda & Kay
#1238058
Ik vind het altijd een beetje lastig rekenen met die mixen. Eet het teefje wel de kippennekken die je in je menu hebt staan? Want dan zou je evt. ook eendennekken kunnen geven. En kwartelkarkas is ook heel erg zacht bot.
De vleesmixen zou ik sowieso weglaten.. Waarom geef je die, als ik vragen mag? Je weet niet precies wat er in zit. Wil je in de toekomst wel zelf samen gaan stellen? Anders kan je misschien beter eerst kvv geven en je in de materie van barf verdiepen.
Qua orgaan mis ik lever. En zo op het oog gezien, geef je volgens mij te weinig orgaan.
Door Jane Doe
#1238075
[quote="Kay en Kaya"]
Ik vind het altijd een beetje lastig rekenen met die mixen. Eet het teefje wel de kippennekken die je in je menu hebt staan? Want dan zou je evt. ook eendennekken kunnen geven. En kwartelkarkas is ook heel erg zacht bot.
De vleesmixen zou ik sowieso weglaten.. Waarom geef je die, als ik vragen mag? Je weet niet precies wat er in zit. Wil je in de toekomst wel zelf samen gaan stellen? Anders kan je misschien beter eerst kvv geven en je in de materie van barf verdiepen.
Qua orgaan mis ik lever. En zo op het oog gezien, geef je volgens mij te weinig orgaan.
[/quote]

Lever geef ik soms er doorheen, aangezien ze hier gauw aan de diarree zijn..

Kippennekken eet ze wel, dus eendennekken en kwartelkarkas zou ik dan ook kunnen bestellen?
De vleesmixen heb ik vooral omdat anders de botpercentage te hoog wordt volgens mij, dus al aanvullig op het bot
In de toekomst wil ik zeker zelf samen gaan stellen, dit is echt om te starten en om te kijken wat ze lusten bijv.

Qua percentage orgaan zit ik op ongeveer 18% inclusief de pens in de mixen..

Kvv kan ik hier niet geven, door de toevoegingen die er altijd inzitten, raakt het gevoelige teefje helemaal van slag
Door Linda & Kay
#1238109
Ik denk dat eendennekken en kwartelkarkas ook wel lukt. De eendennekken kan je evt. door de middenhakken en kwartelkarkas is echt heel zacht bot.
I.p.v. de vleesmixen kan je ook gewoon spiervlees geven. Dat geeft je al een heel stuk meer variatie. En als het teefje gevoelig is voor bepaalde dingen of diersoorten, dan kan je dat met spiervlees beter in de gaten houden. Ik zelf zou er niet voor kiezen om mixen te geven. Zeker geen vleesmix, er is genoeg spiervlees te krijgen! En je kan de percentages veel beter uitrekenen. Je weet dan écht wat je hond binnenkrijgt.

[quote="Jane Doe"]
Lever geef ik soms er doorheen, aangezien ze hier gauw aan de diarree zijn..

Kippennekken eet ze wel, dus eendennekken en kwartelkarkas zou ik dan ook kunnen bestellen?
De vleesmixen heb ik vooral omdat anders de botpercentage te hoog wordt volgens mij, dus al aanvullig op het bot
In de toekomst wil ik zeker zelf samen gaan stellen, dit is echt om te starten en om te kijken wat ze lusten bijv.

Qua percentage orgaan zit ik op ongeveer 18% inclusief de pens in de mixen..

Kvv kan ik hier niet geven, door de toevoegingen die er altijd inzitten, raakt het gevoelige teefje helemaal van slag
[/quote]
Door evenstar
#1238360
Ik heb ook 2 teven die het vertikken om karkas of nekken te eten zelfs kwartelkarkas ook lamsstrotjes heel van de ic spugen ze uit. Ze hongeren zich zelf liever uit dan bot wat ze moeten kauwen te eten. Ik geef ook regelmatig botmix 2 en rekenen het altijd als 100% bot waar ze het prima op doen. Ik zou ook meer spiervlees geven en misschien elke dag een heel klein stukje lever
Door Jane Doe
#1238884
Oke heel erg bedankt voor jullie hulp!
Het lever geef ik al verspreid over de dagen, dit zal ik dan ook blijven doen!

Ik zal meteen proberen spiervlees bij te bestellen, alleen is het jammer dat je dan weer perse boven die 60 euro moet zitten bij Herby..
Maar ik ga wel even rondkijken voor andere adresjes 
Door Jane Doe
#1247916
Aangezien de mixen mij helemaal niet bevallen, wil ik daar voor de volgende bestelling helemaal van af zijn.

Is dit menu goed?
En in welke volgorde van bot kan ik mijn honden laten wennen?

(menu even afgestolen van basisbrok hier op het forum :-[)

Maandag:
350 gram Eendennekken
250 gram runderspiervlees

Dinsdag:
350 gram Kippenkarkas
200 gram orgaanmix

Woensdag:
350 gram Kippennekken
250 gram wild spiervlees

Donderdag:
350 gram Kwartelkarkas
200 gram orgaan mix

Vrijdag:
350 gram Kippennekken
250 gram haas spiervlees

Zaterdag:
350 gram Eendennekken
200 gram orgaan mix 

Zondag:
350 gram Zalmstaarten
250 gram Runderspiervlees


organen mix is:
konijnen lever
runder hart
kippen magen
(runder pens gemalen )
Door Linda & Kay
#1248037
Toch de mixjes niet zo fijn?  ;) Ik heb gemerkt dat sinds ik barf, ik alles zelf wil samenstellen en in de hand wil houden. Mixjes passen daar niet bij.
Qua variatie zit je volgens mij perfect!
Ik zou een beetje nier toevoegen aan je orgaanmix, is ook een belangrijk orgaan.
Verder gewoon af en toe afwisselen, de ene keer kippenlever, dan lamslever enz.
Heb je de percentages zelf al uitgerekend? Of heb je daar hulp bij nodig?

Edit:
Heb je percentages uitgerekend, maar kom op 60% vleesbotten, 25% spier en 15% orgaan. Vleesbotten zou ik sowieso verlagen naar ong. 50%, wellicht gaan ze moeilijk poepen van zo'n hoog bot percentage. En orgaan mag wel iets meer zijn. En geef je ook groentes?
Volgens mij zijn het allemaal beginnersbotten, dus dat moet wel goed gaan. Alleen de zalmstaart weet ik niet, dat geef ik niet.
Laatst gewijzigd door Linda & Kay op zo 03 mei 2009, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jane Doe
#1248096
Nee vind de mixen niet fijn.
Vind ze erg stinken, vergeleken met bijvoorbeeld kippennekken
en bij verdelen blijkt er altijd te weinig gram inzitten.
Wat op het moment inhoudt dat ik 2 kilo op een dag geef aan 3 honden en dat ze eigenlijk nog iets te dun staan..
Ik hoop eigenlijk dat dit met zelf samenstellen beter gaat.
Wanneer ik de vleesbot naar 300 gram doe en de spiervlees ook op 300 gram zet, moet ik volgens mij beter zitten.
Ook zal ik dan nier gaan toevoegen aan de orgaanmix, waardoor die op 250 gram zit.

Groente wou ik toevoegen op de dagen dat ze geen orgaan krijgen, 150 gram per hond.
Moet alleen even kijken welke groente persies

Jammer genoeg kan ik bij Herby geen zalmstaarten bestellen en zullen ze op zondag denk ik de zalmmix krijgen, dan 600 gram.

Ipv kwartelkarkas, kan ik misschien ook parelhoenkarkas geven?
Kwartelkarkas kan ik niet vinden..
Door Jane Doe
#1248113
Maandag:
300 gram Eendennekken
300 gram runderspiervlees

Dinsdag:
300 gram Kippenkarkas
250 gram orgaanmix
150 gram groentemix

Woensdag:
300 gram Kippennekken
300 gram wild spiervlees

Donderdag:
300 gram parelhoenkarkas
250 gram orgaan mix
150 gram groentemix

Vrijdag:
300 gram Kippennekken
300 gram haas spiervlees

Zaterdag:
300 gram Eendennekken
250 gram orgaan mix 
150 gram groentemix

Zondag:
600 gram zalmmix

Dit zou hem dan moeten zijn
Door Linda & Kay
#1248319
Parelhoenkarkas zal vast ook wel gaan. Die zal je alleen wel in stukken moeten hakken/knippen, als je er 300 gram van nodig hebt.
Ik kom nu op de volgende berekening:
vleesbotten – 53%
spiervlees – 20%
orgaanvlees – 17%
groente – 10%
Misschien dat je op zondag een beetje orgaan bij de zalmmix kan doen. Ik weet de verhouding van de zalmmix niet, maar heb in de berekening 50/50 aangehouden. Dus weet niet zeker of dat klopt.
Hier kan je meer vinden over welke groentes je kan geven.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door