Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sandra1982
#1250535
Hallo, ik ben nieuw hier, en ik heb mijn hond een aantal weken geleden overgezet van brok naar kvv.
Het is een duitse herder van ongeveer 33 kg, hij wordt in augustus 2.
Ik ben overgestapt omdat ik me eens heb verdiept in het voeren van kvv/barf, en het idee van 'de natuur benaderen' spreekt me wel aan.
Ook had hij last van geirriteerde plekken tussen zijn achterpoten, waarvan ik al vermoedde dat het door de brok kwam (heb verschillende merken geprobeerd, maar niets hielp)

Maar hier komt het volgende. Rocco eet nu altijd met heel veel smaak. Dat was met de brok wel anders, vaak genoeg liet hij het eten gewoon staan. Ook ontlast hij nog maar 1 keer op een dag, ipv 3/4 keer. De geirriteerde plekken zijn ook weg.
Ik geef hem 2 x 400 gram smuldier compleet per dag, en om de dag 1 x compleet en 1x een andere variant. Om de dag krijgt hij een rauw ei, en wanneer ze er zijn gezonde tafelresten.
Hoewel hij dus alles meteen op eet, en per dag meer eet dan toen hij nog brok kreeg, begint hij behoorlijk af te vallen. Het is van zichzelf al best wel smal, maar nu begin je al iets van de ribben te zien. Ook blijft hij ontzettend verharen, en ik heb het idee dat het met de voeding heeft te maken.
Ik weet dat je moet voeden met je ogen, maar omdat ik pas een beginner ben, ben ik bang dat ik het niet goed doe. Mijn idee was om hem buiten die 2 x 400 nog 200 gram extra te geven. Zou dit goed zijn, en hoe kan ik dat het beste doen? 2 x 400 compleet, en 1 x 200 andere soort? Of 1 x 400 compleet, 1 x 200 compleet en 1 x 400 andere soort?
Wat zou ik hem eventueel buiten de smuldier, ei en tafelresten nog kunnen geven?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand me advies kan geven.
Groetjes Sandra
Door pallas
#1250707
Als je hond eerst altijd brok heeft gegeten , kan het zijn dat hij tijdens de overschakel periode wat meer kvv nodig heeft.
het lichaam moet dat nog wennen dat het geen koolhydraat moet verbranden maar eiwitten en vetten.

Het verharen is ook een teken dat hij nog aan het ontgiften is en dat kost ook nog wat extra energie.
Ik zou dus gewoon meer gaan voeren, een forse herder mag best wel wat meer eten dan 800 gram!
Mijn border (die wel erg actief is ) eet een kilo barf per dag.

Na een maand of drie zie je vaak dat ze dan toch de kvv goed opnemen en dan groeien ze zomaar wel in ene.
Als evt vette toevoeging zou je nog twee keer per week een paar verse sardienen  kunnen voeren.

Succes en hou ons op de hoogte :)
Door *wendy*
#1250747
[quote="Tossi"]
Ik herken het probleem,mijn honden staan ook op kvv.
Sedert mijn jongste hond de leeftijd heeft om voorzichtig te gaat fietsen
viel hij alleen maar af op kvv.
Het is een hondje (staff)van 16 kg en ook van CB aktief waarop hij het beter
doet dan smuldier komt hij moeilijk aan. Ik vind 600 gram vlees voor zo'n kleine
staff wel behoorlijk veel.[/quote]

Hoe jong is deze staff als ik vragen mag.
Nog onder een jaar ? Zoja dan is 600 gram niet veel voor een pup/puber van 16 kg, zelfs weinig en zeker als hij dan ook nog afvalt.
Dan is de actief ook nog niet echt aan te raden maar dat zal je met een reden voeren.
Door pallas
#1250807
[quote="sandra1982"]
Zou het teveel zijn, wanneer ik 2x400 compleet, en 1x400 andere variant geef? Dus dat hij in totaal per dag 1200 gram krijgt?
[/quote]

Ik zou dat wel langzaam opvoeren , en dan gewoon kijken hoe het gaat.
Door tessa
#1250900
Het is zoals gezegd wel normaal dat ze op het begin afvallen van kvv.
Het lichaam moet eraan wennen om zijn energie te halen uit vetten en niet meer uit de gemakkelijke koolhydraten .
De boxer van een vriendin veranderde tijdelijk in een gratenpakhuis.
Na een week of zes begon hij weer bij te komen en na een poosje zag hij er prachtig uit.
Ik zou gewoon iets meer gaan voeren, na een poosje merk je dat hij weer zwaarder wordt en dan kun je weer wat gaan minderen.
Door moniqueo
#1250924
[quote="*wendy*"]
Hoe jong is deze staff als ik vragen mag.
Nog onder een jaar ? Zoja dan is 600 gram niet veel voor een pup/puber van 16 kg, zelfs weinig en zeker als hij dan ook nog afvalt.
Dan is de actief ook nog niet echt aan te raden maar dat zal je met een reden voeren.
[/quote]
:-\
Laatst gewijzigd door moniqueo op wo 29 jun 2011, 02:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#1250938
[quote="sandra1982"]
Zou het teveel zijn, wanneer ik 2x400 compleet, en 1x400 andere variant geef? Dus dat hij in totaal per dag 1200 gram krijgt?
[/quote]

Ik zou 'm ook gewoon tijdelijk wat meer geven, totdat je merkt dat het stabiliseert. Pin je niet vast op een x percentage maar voer met je ogen en vingers. Als je de ribben te scherp voelt (en jij kunt ze ook zien, ik hier niet met al dat haar ;) ) gewoon de hoeveelheid wat opvoeren. Bovendien heb je een jonge hond van 1,5 jaar in de groei, en die lust wel een 'hapje'...(en ook wel veel meer  :P )
Hij is ook nog lang niet uitgezwaard.
Je leert vanzelf wat de juiste hoeveelheid is, en dan nog kan dat per seizoen verschillen. In de winter eten ze hier meer dan in de zomer.
Je kunt ook proberen wat vettere vleessoorten zoals schaap en geit te geven, maar ik heb geen idee of Smuldier dat in het assortiment heeft zitten.
Door miik
#1255238
Hoi,
Ik heb hier ook een jonge Border Collie, zij weegt tussen de 14,5 en 15 kilo en is net een jaar oud.
Zij eet ook meestal tussen de 700 en 800 gram per dag, zelf samengesteld. Ik merk dat zij dat gewoon nodig heeft. Ze blijft daarbij ook mooi op gewicht, ga ik minder voeren dan valt ze af en wordt ze echt te mager.
Vergelijk haar moeder die weegt 14,8 kilo en die eet 300 gram per dag en is 5 jaar oud, geef ik haar wat meer, dan wordt ze dikker. Dus ik denk dat je gewoon goed moet kijken naar je hond. En desnoods elke 2 weken even bij de dierenarts op de weegschaal zetten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door