Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Irish
#1250705
Beste allemaal,

Ik heb geen idee waar ik dit het beste kon plaatsten. Maar ik heb toch maar gegokt op hier.
Zelf ben ik nog een leek op het gebied van katten en vers, vandaar mijn vragen.

Een vriendin van mij heeft een kat die te dik is. Het lukt haar niet om Fida (de kat) af te laten vallen, ondanks brokkendieet. Ik wil haar graag helpen en denk dat vers (eerst kvv, later wellicht barf) een heel goed idee is voor deze kat.
Onderstaand heb ik even ter achtergrond informatie overgenomen van het mailtje van mijn vriendin:

Ze is nu ongeveer 2,5 jaar bij mij. Na haar sterilisatie hebben we haar Sterilised 37 van Royal Canin gevoerd. In het begin kreeg ze daarnaast ook bijna elke dag nat voer  (half zakje) bij. Toen we merkte dat ze wat aan de dikke kant begon te worden zijn we daar mee gestopt. Ik woog toen elke dag nauwkeurig haar porties af. Eerst kreeg ze één keer per dag, later heb ik haar portie in tweeën gedeelt en de ene helft 's ochtends gegeven en de andere helft 's avonds. Ze ging toen veel naar buiten (per dag zo'n 4-5 uur). Op een gegeven moment kreeg ze erge diarree (kon ruim een week duren en was dan ook echt vloeibaar). Als ik haar binnen hield ging het over, liet ik haar weer naar buiten begon het weer. Ik ben toen in de tuinen gaan kijken waar ze overdag was en vond vleesafval in de tuinen. Ik ben haar vaker, maar korter naar buiten gaan laten. Daarna ook minder vaak, omdat het probleem van diarree aanhield. In november 2008 ben ik haar r/d van Hill's gaan voeren. Ze vond het niet echt lekker. Ondanks dat ze niets anders kreeg en weinig buiten kwam wilde ze het vaak niet eten. Vanaf december 2008 krijgt ze per dag ongeveer 50 g Royal Canin Obesity Management en af en toe een beloning als ze iets goed doet. Als ze een beloning krijgt, krijgt ze wel ongeveer 1/3 minder brokjes.
Fida weegt nu ongeveer 5 kilo en ik wil graag dat ze tussen de 3,5kg en 4,0kg gaat wegen.

Mijn vraag alleen, kan vers helpen bij het afvallen en hoe gaan we dit aanpakken? Een kat mag namelijk niet te snel  afvallen ivm leververvetting.. Ook is de kat nogal kieskeurig en niet  echt normaal in omgang (mishandelt bij vorige eigenaar) wat zaken toch nog een  stukje lastiger maakt. Zouden we gewoon kunnen starten met bijvoorbeeld wat carnibest? Als ze dat niet wil eten, met wat gekookt water  erover (heb ik hier ook wat over gelezen)

En hoeveel mag ze dan hebben? Ga je met het percentage uit van haar huidige gewicht, of het streefgewicht?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen en alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Groetjes Iris
Door flin
#1250777
tjah, zoals je weet bestaan crockies vooral uit koolhydraat...en nog wat bewerkte vetten, en bewerkte proteïnen

'k zou zeggen: probeer 't natuurlijke voer voor 'n kat: onbewerkte vlees-proteïnen, en zie...
Door ibbi
#1250822
ik had met Lily precies hetzelfde probleem! en na een jaar frustraties, verschillende brokken van de DA, en een altijd hongerige kat, heb  ik haar op kvv gezet - verder lust ze ook niks, da's ook lastig trouwens, maar 1 smaak van carnibest lust ze...

van 35 gram brokjes per dag - ik zat op t laatst echt op t minimum, ben ik naar 60 gram cb gegaan, Lily woog bijna 6 kilo - ze is nu 1 kilo afgevallen!!! ongeveer 1,5 a 2 ons per maand is eraf gegaan.

Ik ben supertrots op haar, ik wil er zeker nog een pond af, ze heeft geen honger, geniet van het eten, is weer actief en aan 't rennen.

een paar andere katten die iets aan de zware kant waren zijn sinds ze barf of kvv krijgen ook afgevallen en ik zie de gewichten nu mooi stabiliseren. er is ongeveer een halve kilo af.
Door Irish
#1251643
Bedankt voor jullie reacties!

Wow, wat goed Ibbi, dat geeft ook hoop voor Fida.
We gaan gewoon beginnen met Carnibest en dan ontzettend creatief zijn ( nog meer dan de eigenwijsheid van een kat  ;D)
Kwestie van heel veel uitproberen en zien waar het schip strandt :) We beginnen met de vleesmix van CB, das met rund en kip, die voert mijn vriend aan zijn katten dus kan ik mooi een proefstukje aan Fida geven.

Spannend, spannend, spannend!
Door yavana
#1317548
Mijn kat ook. Ik heb haar dan wel blikvoer gegeven omdat barfen niet met haar ging. CB lust ze gewoon niet. Mensen denken nog steeds dat je van vet dik wordt. Van vet word je niet dik het zijn de koolhydraten.  Om vet op te slaan is namelijk insuline nodig. Doordat je kat echt vlees krijgt. Hoeft de kat geen insuline aan te maken. En blijft deze stabiel. Lees dit eens hoe het bij mensen werkt.

http://surf.to/atkinsdieet
Door Too
#1319110
[quote="Irish"]
Sorry dat ik zolang niet gereageerd heb (toetsweek en stageperiode er tussen) maar Fida eet eindelijk haar carnibest :D :D :D
[/quote]

Dat klinkt hoopgevend!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door