Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1250545
Net op internet gelezen wat missing link is, maar in goede voeding zou dan alles moeten zitten. Het is nu wel geadviseerd  voor Cayenne, ze is dan wel nierpatient, maar al die andere 'klachten' die ik zie staan bij dit supplement, heeft ze niet. Vieze oren, doffe vacht, traanogen enz. Wat zit er eigenlijk in en is er een vergelijkbaar supplement van missing link? Gr. Ingrid
Door vagebond
#1250561
Het is geadviseerd door een holistisch da, en omdat ze nierpatient is (15jr). Ze staat nu een paar dagen op carnibest light en gaat donderdag over op carnibest eend/kip. Het laatste ook op zijn advies. Ik had al zoiets gelezen dat nierpatienten geen botten van grote dieren mogen hebben vanwege het hoge fosforgehalte. Ze stond altijd al op kkv. Nadat was vastgesteld dat ze behoorlijk nierpatient was, moest ze op blikvoer van mijn eigen da. Dat eet ze moeilijk, dus toch maar na een week, eigenwijs en gesterkt door de ervaringen hier overgezet op kkv, maar dan meer geschikt voor haar.
Door Happy Tail
#1250579
ik voeg het tegenwoordig bij de fretten zeker standaard toe: en daar zag ik in een week of 2 toch erg goede resultaten. er zitten dan toch wat sporen elementen ed in die ze via de voeding dan net niet binnen kunnen krijgen.
Max had altijd last van een slechte vacht met korstvorming en kale plekken. Nu zit hij weer helemaal in zijn vacht zonder jeukplekken.

Ook Baya en Samir krijgen het regelmatig, vooral bij Samir die net bij ons is komen wonen en helemaal van brok op barf moet zie ik snel dat zijn darmflora er goed op reageert.
Ik zou het dan gewoon eens proberen, want je hoort er veel goede verhalen over. En eigen ervaring is altijd het beste. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat er iets in zit dat werkt!
Door Lizzy
#1250605
vagebond schreef: Het is geadviseerd door een holistisch da, en omdat ze nierpatient is (15jr). Ze staat nu een paar dagen op carnibest light en gaat donderdag over op carnibest eend/kip. Het laatste ook op zijn advies. Ik had al zoiets gelezen dat nierpatienten geen botten van grote dieren mogen hebben vanwege het hoge fosforgehalte. Ze stond altijd al op kkv. Nadat was vastgesteld dat ze behoorlijk nierpatient was, moest ze op blikvoer van mijn eigen da. Dat eet ze moeilijk, dus toch maar na een week, eigenwijs en gesterkt door de ervaringen hier overgezet op kkv, maar dan meer geschikt voor haar.
Ik denk dat het verstandig is ja, om je hondje van Carnibest Light af te halen. Dat bevat een niet-bot-calcium-bron en dat is niet aan te raden voor honden met nier problemen. Overigens kun je verder alle andere smaken Carnibest geven want qua gemalen bot gebruiken ze alleen gemalen kippen en eendenbot. Dus ook in de natuurversie. Zelf zou ik me meer zorgen maken over het grote aandeel orgaanvlees in KVV (vrijwel ieder merk). En daarom zou ik je persoonlijk aan willen raden om te gaan barfen.

Verder raad ik dit missing link om medische redenen af. Om drie redenen eigenlijk.

Een hond met nierproblemen heeft een verhoogde behoefte aan omega 3 vetzuren. Maar, de omega 3 vetzuren die het best worden opgenomen en die het best zijn bij nierproblemen is visolie. En niet lijnzaad. Dat bevat omega 3, maar een niet actieve vorm. Die moet dus nog eerst omgezet worden in het lichaam. En alle processen moeten daarvoor perfect werken, wil dit goed omgezet worden. Beter geef je eenvoudigweg visolie.

Dit middel bevat kelp. Ik weet niet in welke hoeveelheden (staat er ook niet op) maar ik zou kelp niet geven aan honden met nierproblemen. Het is te zout.

Dit middel bevat zonnebloempitten. En dat moet je echt niet geven aan honden met nierproblemen. Zonnebloempitten zijn rijk aan omega 6 vetzuren. En dat mogen gezonde honden niet in al te grote hoeveelheden nuttigen, laat staan honden met nierproblemen. Nou bevat verse/rauwe voeding al ruim voldoende omega 6 vetzuren. Zonder omega 3 vetzuren (actieve, zoals in visolie) komt een gezonde hond dus al best snel tekort aan omega 3. Een hond met nierproblemen moet je al helemaal niet opzadelen met extra omega 6 vetzuren. De reden:

"In general, vegetable oils are not recommended as a source of fat. They are high in omega-6 essential fatty acids, which are inflammatory, and are not a good source of nutrition for dogs. Omega-6 fatty acids have been found to be harmful to dogs with kidney disease".

(snel vertaald: omega 6 vetzuren zijn schadelijk voor honden met nierziekten).

Honden die een uitgebreid BARF menu krijgen met een de juiste hoeveelheid vleesbotten, vlees, vette vis, orgaanvlees, groentemixen, extra's zoals rauwe noten, etc. : die hebben gewoon niks aan Missing Link. Missing Link bevat namelijk alleen natuurlijke ingredienten die ook al in een fatsoenlijk BARF menu terug komen (alfalfa door de groentemix, lever, omega 3 vetzuren door vette vis, wortel in de groentenmix, knoflook in de groentemix), maar dan zonder de minder goede ingredienten, die in Missing Link dan weer wel zitten (zoals gist, lijnzaad, melassestroop en zonnebloempitten).

Ik zou je hond dus op een BARF dieet zetten zoals deze beschreven is in de Barfplaat Bieb. Wil je dat niet en wil je KVV blijven voeren: dan zou ik er zelf wat extra gepureerde groenten door doen (geen zeewier, geen kelp), wat extra vet aan toevoegen zoals visolie, rauw schapenvet en olijfolie, iets minder KVV geven en mocht je dan nog bang zijn dat je hond iets tekort komt qua vitamines/mineralen, dan zou je in plaats van Missing Link in mijn ogen beter chlorella kunnen geven. Dat bevat vitamines, mineralen, de juiste vetzuren, chlorofyl, etc. En het bevat geen schadelijke componenten voor de nieren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 06 mei 2009, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vagebond
#1250613
Okay bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat ze op de light staat, was op advies van de Carnibest leverancier. Ik vond t zelf al niks dat daar een calciumsupplement in zat. Het probleem is dat zij geen botten knaagt. Ik zou wel de kippennekken weer eens kunnen proberen. De andere honden barfen, dus alles heb ik in huis verder. De chlorella heb ik hier ook al. Visolie kreeg ze ook al. Extra groente ook. Super dit forum. Gr. Ingrid
Door Djeena
#1250726
Dit forum is inderdaad super. Heb er al zoveel nuttige info vandaan gehaald en ook antwoorden op medische problemen.
Heb zelf een vraag over de visolie. Dat was nog niet tot mij doorgedrongen dat dit zo essentieel is bij nierproblemen. Ik ga dat zeker aanschaffen; welk merk moet ik kopen en hoeveel moet ik geven? (14.4 kg gewicht).
Door Hanny
#1250748
Ik lees deze antwoorden ook altijd heel zorgvuldig.
Het enige nadeel is, dat ik zo gemakzuchtig word. Eerst maakte ik aantekeningen en nu denk ik, dat ik het wel vraag, mocht er ooit iets nodig zijn. 
Is ook een manier, maar voor mij wel een luie. Zo van, komt tijd, komt raad.

Hanny
Door Lizzy
#1250926
djeena schreef: Dit forum is inderdaad super. Heb er al zoveel nuttige info vandaan gehaald en ook antwoorden op medische problemen.
Heb zelf een vraag over de visolie. Dat was nog niet tot mij doorgedrongen dat dit zo essentieel is bij nierproblemen. Ik ga dat zeker aanschaffen; welk merk moet ik kopen en hoeveel moet ik geven? (14.4 kg gewicht).
Ik vind het altijd lastig om om te rekenen hoeveel EPA en DHA er in de diverse merken visolie zit. Want dat is op zich wel belangrijk. Je moet sowieso echt omega 3 visolie kiezen en niet voor een supplement waar ook omega 6 (of omega 6 & 9) in zit. Omega 6 moet je hond niet hebben!

Ik zal een paar merken noemen + prijs + EPA/DHA hoeveelheid:

Doils visolie:
Elke mililiter Catoils bevat 330 mg EPA, 220 mg DHA

HEMA visolie:
3 visolie capsules van de HEMA bevat: 1500 mg, waarin omega-3 vetzuren: EPA 18%* en DHA 12%. Dat is 270 mg EPA en 180 mg DHA (voor 3 capsules dus).

Solgar omega 3-700:
Ingrediënten per softgel
Visolie concentraat (koud water) 1200 mg, waarvan: EPA 380 mg en DHA 260 mg

Ik zou een hond van 14 kg de volgende hoeveelheden geven van deze bovenstaande merken: 1,5 ml Doils, 1 capsule Solgar en 2 capsules HEMA (want van meer capsules gaat je hond, denk ik, aan de diarree). Mocht je de prijzen interessant vinden:

100 ml Doils kost 29,90 euro. Daar doe je dan een dag of 60 mee.
120 softgels Solgar kost 69 euro. Daar doe je dus 120 dagen mee.
50 softgels HEMA kost 2,95 euro. Daar doe je dus 25 dagen mee.

Ik denk dat zelf dat kwalitatief de Solgar erg goed is. Deze is ook ooit door de consumentenbond getest en kwamen als een van de weinige merken zonder een spoortje vervuiling uit de test. Maar allemachtig, vet prijsje :o. Nou kwamen de HEMA's er bij een vorige test ook goed uit maar ik weet eerlijk gezegd niet waarom (heb het artikel niet gelezen). Ik weet dus niet of dat mede met de prijs te maken had of omdat deze ook weinig vervuilde visolie bevat. Geen idee.

Die van de HEMA bevat géén suiker, conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen, gist, gluten en lactose. Dat vind ik dus zelf wel positief. Want neem je die van de Tuinen: daar zitten wel conserveermiddelen in. Die zou ik dus zelf niet nemen.

Dus tja... Het is een beetje lastig.... Ik denk dat je zelf het beste kunt kijken naar de diverse merken visolie en de hoeveelheid EPA en DHA die ze bevatten en wat voor jou handig aanschaffen is en welke prijs het beste past.
Door vagebond
#1251147
Nou, ik heb nu bij de versvoerleverancier sardienes en panharing besteld. Dus dat komt over 1.5 week binnen. Nog beter toch?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door